کشف سر نخ هایی از ماده ی تاریک جایی درون زمین خودمان!

شما هم می خواهید بدانید ماده ی تاریک چیست؟؟؟ جدا ماده ی تاریک چیست؟؟؟ در دنیایی ما چه عملکردی دارد؟؟؟ با ما همراه باشید تا در مورد این ماده بیشتر بدانید!!!

ماده ی تاریک، ماده ای فرضی است که در دنیای ما وجود دارد و عملکرد پیچیده ی بسیاری از ستاره ها و کهکشان ها را بریمان توضیح می دهد!

برخلاف شواهد بسیاری که در این زمینه وجود دارد ما هنوز نمی دانیم که این ماده از چه چیزهایی تشکیل شده است! محققان در سر تا سر دنیا رد و پای نصفه نیمه ی این ماده را دنبال کرده اند اما اینکار هم راه به جایی نبرده است!!

اما … تحقیقات جدیدی انجام شده و در این تحقیقات از روش جدیدی استفاده شده است: کاوش عمیق تر!!!



کاوش عمیق تر

ما میدانیم و از طریق شواهد به دست آمده به این نتیجه رسیدیم که ماده ی تاریک وجود دارد! ستاره ها به دور کهکشانی در گردشند! کهکشان ها روز به روز گسترده تر می شوند! اجسام پر وزن این دنیا بیش از گذشته و با سرعت بالاتری تولید می شوند!

تا آنجایی که می دانیم چیزی بیشتر از آنچه چشم هایمان می بیند در این دنیا وجود دارد! چیز هایی هست که چشم های ما نمی بینند! ماده ی تاریک هر چیزی که هست برایمان ناشناخته است!

این ماده با نور تبادلی ندارد! نه از آن عبور می کند و نه جذبش می کند! به همین دلیل است که نمی بینیمش! به همین دلیل است که نامش را ماده ی تاریک گذاشته ایم!

تا به حال تنها از طریق جاذبه حضورش را حس کرده ایم! با اینکه غیر قابل دیدن است جرم بالایی دارد! از طریق همین جرم است که بر سایر ستارگان و سیاره ها اثر می گذارد ! از طریق همین تاثیر گرانشی است که ما می دانیم وجود دارد!

تا به حال فرضیه های زیادی در مورد مواد تشکیل دهنده ی این ماده ی تاریک وجود داشته! یکی از این فرضیه ها بر وجود ماده ای بنام WIMP دلالت دارد! ماده ای که در ارتباط با سایر مواد بسیار ضعیف است و البته جرم بالایی دارد!

اینکه می گوییم ماده ی تاریک در ارتباط با سایر مواد ضعیف است دلیل بر این نیست که این ماده ضعیف است! معنی اش این است که این ماده گاها با نیرو های هسته ای با سایر مواد ارتباط برقرار می کند!

نیرو های هسته ای هم خیلی ضعیف هستند و معمولا باعث چنین ارتباطاتی نمی شوند!

ماده ی تاریک

سر نخ های پنهان

کم بودن به معنی نبودن نیست! بیلیون ها ، شاید هم تریلیون ها ماده ی دارنده ی انرژی سیاه در اطراف شما وجود دارند! شما و بدنتان از ماده ی طبیعی ساخته شده !

و به این علت که ماده ی تاریک با ماده ی طبیعی ارتباطی ندارد ، شما حضورش را حس نمی کنید! ارتباط ماده ی تاریک با ماده ی طبیعی کم است نه اینکه هرگز اتفاق نیافتد !

اگر هم اتفاق بیفتد با انتقال انرژی همراه خواهد بود! درست مانند اینکه ماده ی تاریک به ماده ی طبیعی ضربه بزند! مانند اینکه ماده ی طبیعی پرت شود!

و درست از همین راه است که ما در کهکشان ها ماده ی تاریک را کشف کرده ایم! از طریق انرژی که ماده ی تاریک به مواد طبیعی وارد میکند! البته این اتفاق خیلی کم می افتد!!!

ما برای بررسی ماده ی تاریک از این راه به تعداد دفعات بالای این اتفاق و البته حجم بالایی از انتقال انرژی نیاز داریم! علاوه بر این باید تا عمیق ترین نقطه ی ممکن این انتقال انرژی را بررسی کنیم!

چرا که ذرات قوی دیگری مانند نوترون ها و اشعات کهکشانی هم می توانند چنین انتقال انرژی را ایجاد کنند! دنبال کردن انتقال انرژی تا عمیق ترین جای ممکن ، درصد خطا را پایین می آورد!

شواهد فسیلی موجود در سنگ ها…

البته این را هم بگوییم که اگر ماده ی مورد تاثیر ماده ی تاریک خیلی بزرگ باشد برای ما قابل بررسی نیست! یعنی ما برای بررسی محدودیت داریم! این محدودیت هم به علت محدودیت توان ما در دانش است!

خوشبختانه به تازگی ماده ای کشف شده که تحت تاثیر این نیروی اسرار آمیز است! این ماده به اندازه ی کافی بزرگ است و خوبی دیگرش هم این است که دقیقا زیر پاهای ما قرار دارد!

پوسته ی زمین هم تحت تاثیر این ماده ی اسرار آمیز قرار دارد! وقتی مواد طبیعی موجود در سنگ ها با ماده ی تاریک ارتباط بر قرار می کنند پروتون ها و نوترون ها از حالت طبیعی خود خارج می شوند!

در نتیجه مواد تشکیل دهنده ی شیمیایی که در حوالی ارتباط قرار گرفته تغییر میکند! ما از این طریق ذراتی را بررسی کرده ایم که در عمق بسیار پایینی هستند! تقریبا مطمئنیم که انتقال انرژی در این عمق به علت نیروی نوترونی که اشعات کهکشانی نبوده است!

سنگ ها گواه صادقی هستند…

جالب اینکه سنگ ها ، سنگ هستند و سال های سال هم سنگ می مانند! پس مانند فیلمی تمام ارتباطات خودشان با ماده ی سیاه را ثبت میکنند !

آنقدر در این سنگ ها اطلاعات هست که حتی فکرش را هم نمی کنید! بسیار بیشتر از آنچه تا به حال دانسته ایم و در آینده خواهیم دانست!!!

پس خیلی هم ساده است! زمین را بکنید! سنگ ها را با میکروسکوپ بررسی کنید ! و به دنبال ناهنجاری های اتمی بگردید! ناهنجاری های اتمی گواهی هستند بر حضور این ماده!

این سناریو نقصی هم دارد!

سنگ های زمین معمولا تحت تاثیر اشعات رادیو اکتیو هستند! چنین امواجی نا هنجاری های اتمی درست مانند این ماده ایجاد می کنند! برای حل این مشکل مححقان پیشنهاداتی دارند!

کندن پوسته ی اقیانوسی بهتر است تا پوسته ی خشکی! چرا که خشکی ها بیشتر تحت تاثیر اشعات رادیواکتیی بوده اند! سنگ های کنده شده نباید در اطراف قاره ها باشند! ترجیحا از سنگ های وسط اقیانوس ها باید استفاده شود!

نهایت اینکه ممکن است همین روز ها به بهترین نتیجه ی ممکن برسیم! حتی 1 کیلوگرم از این سنگ های تحت تاثیر این ماده می تواند دانش امروز بشر در خصوص این ماده ی  مرموز را دگرگون کند!