معمولا وقتی می خواهید مسیر شغلی خودتان را مشخص کنید، عوامل زیادی روی تصمیم گیری شما تاثیر دارند که یکی از مهم ترین آن ها میزان درآمد است. حقیقت این است که پول مهم ترین چیز زندگی نیست، اما می تواند جنبه ‌های مهم زندگی مانند سلامتی، روابط خانوادگی و دوستی ها را بهبود بخشد و نداشتن درآمد کافی ممکن است به مشکلات زیادی منجر شود. اگر کنجکاو هستید که با تعدادی از پردرآمدترین شغل ها در ایران آشنا شوید، توصیه می کنیم که این مقاله از مجله اینترنتی وارونه را تا انتها بخوانید.

مطلب مرتبط: 16 مشکل که کار آفرینان جوان با آنها مواجه خواهند شد! 

عوامل موثر روی درآمد

مهم ترین عواملی که می‌ توانند روی درآمد تاثیر داشته باشند، عبارتند از:

شغل شما

کاری که شما به عنوان حرفه و شغل خود انجام می دهید، از مهم ترین عوامل برای تعیین درآمد محسوب می شود.

تحصیلات شما

سطح تحصیلات عامل مهم دیگری است که روی درآمد تاثیر دارد و می تواند دسترسی شما به فرصت های شغلی مختلف را مشخص کند.

مهارت های شما

درآمد شما با مهارت هایی که دارید و کارهایی که در انجام آن ها توانمند هستید، ارتباط مستقیم دارد. مهارت ها می توانند بر اساس تحصیلات، علایق شخصی، استعدادهای ذاتی و تجربیات منحصر به فرد شما افزایش یافته و تغییر کنند. بسته به نوع شغل، ثبت نام در دوره های آموزشی تکمیلی و آشنایی با علم روز می تواند مهارت شما را افزایش داده و شانس‌تان را برای پیدا کردن یک کار مناسب و پردرآمد بیشتر کند.

روندهای اقتصادی

 دنیا همیشه در حال تغییر است و این تغییرات روی اقتصاد و بازار کار تاثیر می گذارند. صنایع مختلف با ورود فناوری های جدید، محدود شدن منابع طبیعی و همچنین تحت تاثیر سیاست های محلی و جهانی دستخوش تغییرات فراوان می شوند. به همین دلیل، امروزه مشاغل موفقی وجود دارند که 10 تا 20 سال پیش هیچ کسی با آن ها آشنا نبود.

مطلب مرتبط: پرطرفدارترین کشورها از لحاظ شغلی کدامند ؟ 

مطلب مرتبط: آیا کار کردن در استارت آپ تصمیم درستی است؟ 

پردرآمدترین شغل ها در ایران

اگرچه این روزها می توانید به وب‌‌سایت‌ ها و اپلیکیشن‌ های زیادی برای کاریابی دسترسی داشته باشید، اما آن ها هنوز آن قدر هوشمند نشده اند که بتوانند فهرستی از بهترین و پردرآمدترین مشاغل را در اختیار شما قرار دهند. پس خود شما هم باید در کنار استفاده از آن‌ ها دست به کار شوید و برای پیدا کردن یک شغل مناسب و پردرآمد تلاش کنید. در ادامه مطلب، شما را با بعضی از پردرآمدترین شغل هایی که می توانید در ایران به آن ها دسترسی داشته باشید، آشنا می کنیم:

مشاغل مرتبط با کامپیوتر و فناوری اطلاعات (IT)

زندگی بشر همیشه با تغییر و تحول همراه بوده و انسان همواره سعی کرده که با اختراع و توسعه تکنولوژی های مختلف زندگی خود را به بهترین شکل تغییر دهد. اما این روزها جوامع بشری با شتاب زیادی در حال تغییر هستند که یکی از دلایل آن دسترسی به کامپیوتر و اینترنت است. بنابراین، جای تعجب نیست که بگوییم یکی از پردرآمدترین شغل ها در ایران مشاغل مربوط به حوزه کامپیوتر و IT است.

فارغ التحصیلان رشته کامپیوتر می توانند در حوزه های مختلف مثل برنامه نویسی، طراحی وب، سئو و… فعالیت کرده و درآمد خوبی کسب کنند. چراکه امروزه بیشتر فعالیت های انسانی بر بستر اینترنت انجام می شود و بسیاری از کسب و کارها تمایل دارند که فعالیت های خود را تا حد امکان به این فضا منتقل کنند.

یکی از مزیت های رشته کامپیوتر این است که می توانید به صورت فریلنسری با شرکت های بزرگ و حتی شرکت های بین المللی کار کنید. از سوی دیگر، چون این رشته در دنیا پرتقاضا است، فرصت های زیادی را برای مهاجرت تحصیلی پیش روی شما قرار می دهد.

مشاغل مرتبط با کامپیوتر

پزشکی و دندانپزشکی

کسانی که در رشته های مرتبط با پزشکی تحصیل می کنند، معمولا هم از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردارند و هم جزء پردرآمدترین افراد جامعه محسوب می شوند.

در مورد این گروه شغلی چند نکته وجود دارد که باید به آن ها توجه کرد. اول اینکه همه پزشکان درآمد بالایی ندارند و افرادی که دوره های تخصص و فوق تخصص را پشت سر می گذارند، مثل متخصصان پوست و جراحان زیبایی، پردرآمدتر هستند. از سوی دیگر، تحصیل در این رشته مستلزم پاس کردن دروس پیچیده و تحمل شیفت های شبانه است. همچنین پزشکان جوان بعد از فارغ التحصیلی تعهد خدمت دارند و باید چند سال در نقاط مختلف کشور طبابت کنند.

مطلب مرتبط: دلایل استرس کاری ؛ از شخصیت فرد گرفته تا ویژگی های شغل 

وکالت

رشته حقوق از پرطرفدارترین رشته های علوم انسانی است. فارغ التحصیلان این رشته می توانند به عنوان مشاور در سازمان های دولتی و خصوصی مشغول به کار شوند، اما برای فعالیت در یکی از پردرآمدترین شغل ها در ایران، یعنی وکالت، باید بتوانند آزمون مربوط به آن را با موفقیت پشت سر بگذارند. وکلا مثل پزشکان هم موقعیت اجتماعی خوبی دارند و هم درآمد مناسبی کسب می کنند.

دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی همیشه یکی از پردرآمدترین شغل ها در ایران بوده است، اما امروزه همانند بسیاری از مشاغل دچار تغییر و تحول شده و بیشتر به شکل مدرن یعنی بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ انجام می شود. در گذشته بیلبوردهای تبلیغاتی در خیابان ها، سینماها و سایر مراکز شلوغ نصب می شدند، اما امروزه برای فعالیت های بازاریابی از اینترنت و فضای مجازی استفاده می شود.

فعالان حوزه دیجیتال مارکتینگ افرادی هستند که سعی می کنند با به‌کارگیری روش های مختلف مثل ایمیل مارکتینگ، بازاریابی محتوا، سئو و… به افزایش فروش شرکت ها و رشد کسب و کارها کمک کنند.

دیجیتال مارکتینگ

گردشگری پزشکی

در سال های اخیر به دلیل افزایش نرخ تبدیل دلار به ریال، پایین بودن هزینه های درمانی نسبت به بسیاری از کشورها و همچنین وجود پزشکان متبحر و باتجربه، ایران به یک مقصد جذاب برای بیماران سایر نقاط جهان تبدیل شده است. هم پزشکانی که در زمینه توریسم درمانی فعالیت می کنند و هم افرادی که بیماران را از سایر کشورها به ایران می آورند، از درآمد بالایی برخوردارند.

مطلب مرتبط: 5 سوال مهمی که قبل از شروع یک کسب و کار جدید باید از خود بپرسید!

بلاگری و اینفلوئنسری

مشاغل خانگی از قدیم در ایران رایج بوده اند، اما امروزه با پیدایش فناوری های جدید تغییر ماهیت داده اند و به همین دلیل مشاغلی ایجاد شده اند که قبلا وجود نداشتند.

به عنوان مثال، در سال های اخیر به دلیل استفاده عمومی از گوشی های هوشمند و دسترسی بخش بزرگی از جامعه به اینترنت شغلی به نام بلاگری و اینفلوئنسری ایجاد شده که جزء پردرآمدترین شغل ها در ایران محسوب می شود. اگر این شغل با خلاقیت همراه باشد و با تولید محتوای ارزشمند توانایی پاسخگویی به نیازهای مختلف مخاطبان را داشته باشد، برای فعالان خود درآمد بالایی به ارمغان می آورد.

آرایشگری

یکی از پولسازترین مشاغل ایران، به خصوص برای خانم ها، آرایشگری است. افرادی که در زمینه آرایش عروس، کاشت ناخن، کاشت مژه و موارد دیگر فعالیت می کنند و می توانند مشتری ثابت برای خود بیابند، درآمد بالایی دارند. با توجه به اینکه هر روز مدل های جدیدی از آرایش و پیرایش به بازار عرضه می شود، مهارت و تجربه فعالان این حوزه نقش مهمی در تعیین میزان درآمد آن ها دارد.

آرایشگری و پردرآمدترین شغل ها در ایران

کلام پایانی

اگر در حال انتخاب رشته تحصیلی یا شغل هستید، باید به این نکته توجه کنید که فهرست پردرآمدترین شغل ها در ایران ممکن است با گذشت زمان دچار تغییر و تحول شود. چون معمولا به دلیل ظهور فناوری های جدید و تغییر نیازهای جامعه به مرور بعضی از مشاغل رواج بیشتری پیدا می کنند، در حالی که از اهمیت بعضی از شغل ها کاسته می شود. منطقه جغرافیایی هم عامل دیگری است که می تواند روی درآمد مشاغل مختلف تاثیر داشته باشد. ممکن است شغلی که در یک منطقه پردرآمد محسوب می شود، در منطقه دیگر چنین درآمدی نداشته باشد.

اگر به دنبال یک شغل خوب و پردرآمد می گردید، لازم نیست زمان زیادی را صرف کار کردن کنید. فقط کافی است که اطلاعات‌تان را در مورد مشاغل مختلف به‌ روز نگه دارید و با توجه به محل زندگی خود هوشمندانه عمل کنید.

در ادامه بخوانید: 12 کلمه مهم در نوشتن رزومه ای موفق که باید از آنها استفاده کنید!