سرد شدن رابطه بعد از بچه دار شدن چه دلایلی دارد؟ بسیاری از زوج ها شکایت می کنند که قبل از بچه دار شدن به ندرت با همسرشان دعوا یا بحث می کردند، اما از وقتی بچه دار شده اند، دعوا یا مشاجره هایشان زیاد شده است و بعضی زوج ها از هم متنفر شده اند.



پدر و مادر شدن واقعا می تواند بر رابطه زناشویی تاثیر بگذارد و آن را دستخوش تغییر کند. وقتی نوزادتان متولد می شود شما با استرس زیادی رو به رو می شوید، از خواب محروم خواهید شد و نمی توانید رابطه با همسرتان و توجه به او را در اولویت قرار دهید.

اگر کاری نکنید، وضع رابطه تان خراب تر خواهد شد – و تبدیل به والدینی خواهید شد که در مورد همه چیز بحث می کنند. باید برای رابطه تان وقت و انرژی بگذارید تا در وضعیت ثابتی بماند و یا حتی برای پیشرفت وضعیت و بهبود صمیمیت تلاش کنید.

دلایل سرد شدن رابطه بعد از بچه دار شدن

1. رابطه تبدیل به معامله می شود!

بعد از تولد نوزاد تان شما مجبورید با همسرتان معامله های زیادی بکیند. مثلا مجبورید نوبتی بیدار بمانید، یا وقتی یکی کاری دارد، دیگری از بچه نگه داری کند. و صحبت های شما محدود به این خواهد بود: یک لیوان آب بیاور! یا حالا نوبت توست تا بچه را بگیری تا من دوش بگیرم! در واقع صحبت ها بیشتر بیان خواسته ها و شکایات را شامل می شود و نسبت به هم بسیار تحریک پذیر خواهید شد.

هنگامی که مراقبت از یک نوزاد را به عهده داشته باشید، انرژی و وقت لازم برای انجام کارهایی که یک رابطه را حفظ می کنند را نخواهید داشت. اما شما باید رابطه تان را هم در اولویت قرار دهید – نه 6 هفته اول پس از به دنیا آمدن کودک – اما بعد از آن مجبورید برای شریک زندگی خود وقت بگذارید، حتی اگر زمان کمی برای باهم بودن داشته باشید، سعی کنید آن زمان در مورد کودک تان صحبت نکنید.

2. بی اختیار تغییر خواهید کرد!

احتمالا قبلا هر آخرهفته مهمانی یا رستوران یا کافه ای را امتحان می کردید، یا در گشت شبانه با همسرتان وقت می گذرانید و یا به روش های دیگر رابطه تان را به طور خودجوش هیجان انگیز تر می کردید. بعد از بچه دار شدن دیگر این کار سختی خواهد بود. زیرا حتی برای بیرون رفتن از خانه باید یک ساک وسیله جمع کنید و همه ی جوانب را در نظر بگیرید.

هرگز از تلاش برای تجربه کردن چیزهای جدید با یکدیگر دست نکشید. اشکالی ندارد که حالا به زوجی تبدیل شده اید که بیشتر طب برنامه ریزی و نظم پیش می روند، مهم این است که از تجارب جدید کنار یکدیگر بهره مند شوید. به فکر این نباشید که از وظایف والدینی خود رهایی یابید، بلکه کنار همسرتان از آنها لذت ببرید. نمی توانید به سینما بروید؟ یک فیلم جدید و هیجان انگیز با هم ببینید. نمی توانید به رستوران بروید؟ دستور پخت یک غذای جدید را به کار بگیرید.

3. افسردگی پس از زایمان همه چیز را بدتر می کند!

حتی اگر دچار افسردگی یا اضطراب بعد از زایمان نشوید، احتمالاً احساسات تان بهم خواهد ریخت – تقریباً 80 درصد مادران ناراحتی بعد از زایمان را تجربه می کنند. فراموش نکنید که پدرها هم می توانند دچار افسردگی پس از زایمان شوند.

از همه سخت تر این است که همه شما را برای شبهای بی خوابی آماده می کنند، اما هیچ کس نمی گوید: برای مدتی احساس بدی خواهی کرد. رفتن به حمام، بلند شدن از رخت خواب یا پوشیدن لباس کار سختی خواهد شد.

بنابراین بین تغییرات هورمونی، کمبود خواب و استرس های ناشی از یک نوزاد تازه متولد شده، جای تعجب نیست که همواره به همسرتان پرخاش کنید و او را در پایین لیست اولویت های خود قرار دهید. بدانید که این علائم باید موقتی باشند – اگر به نظر می رسد که بهبودی در کار نیست، فوراً با پزشک خود صحبت کنید. و در این میان، هر کاری می توانید انجام دهید تا سعی کنید با مهربانی با شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنید.

4. رابطه جنسی؟! کدام رابطه جنسی؟

شما وقت ندارید، خسته و کوفته هستید و از همسرتان هم شاکی هستید! به علاوه عوض کردن تقریبا 12 پوشک کثیف در روز واقعا می تواند خلق و خوی تان را بهم بریزد. اگر از سینه خودتان به فرزندتان شیر می دهید، ممکن است خشکی واژن را تجربه کنید و این بدان معنی است که احتمالاً میل جنسی نخواهید داشت. اما رابطه جنسی می تواند راهی فوق العاده برای ارتباط مجدد و گذراندن مدت زمان کمی با شریک زندگی تان باشد.

به یاد داشته باشید: وقتی بحث رابطه جنسی پس از زایمان پیش می آید بهتر است آرام پیش بروید. اگر پزشکان به شما چراغ سبز نشان داده اند به این معنی نیست که می توانید مثل قبل تند رفتار کنید. شما باید عمدا رابطه جنسی عاشقانه را در اولویت قرار دهید.

5. تقسیم مسئولیت ها کار آسانی نیست!