برای جذاب بودن از نگاه دیگران چه باید بکنیم؟ ترفندهای جذاب تر دیده شدن چیستند؟ در  پاسخ به این سوالها جوابهای متناقضی را خواهید شنید. بعضی ها می گویند انسانها جذب کسانی می شوند که متضاد آنها هستند، از طرفی کسانی هم می گویند انسانهایی که بیشترین وجه اشتراک را باهم دارند جذب هم می شوند.

حتما شنیده اید که می گویند “دوری و دوستی” و از طرفی “از دل برود هرآنکه از دیده برفت” را هم شنیده اید. پس کدام یک درست می گویند؟ چه چیزی باعث کشش و جاذبه بین افراد می شود؟ ترفند جذاب بودن از دید دیگران چیست؟

نزدیکی و دیدار های بیشتر

همه ی ما این گرایش عمومی را داریم که از چیزهایی که برای ما آشنا هستند بیشتر خوشمان می آید. این مسئله هم به همین گرایش مربوط می شود. زمانی که به طور منظم در نزدیکی کسی قرار بگیرید به احتمال بیشتری جذب یکدیگر خواهید شد. این یکی از ترفندهای جذاب تر دیده شدن از نگاه دیگران است.



دانشجویانی که در کلاس درس کنار یکدیگر می نشینند بیشتر احتمال دارد که باهم دوست شوند. وقتی فرد غریبه ای را به دفعات ببینیم بیشتر احتمال دارد که جذبش شویم. ما بیشتر دوست داریم با آدم هایی صمیمی شویم که بیشتر آنها را می بینیم و بیشتر به ما نزدیک هستند. البته زمانی که در تعامل های ما با آنها به جای تنش، لذت وجود داشته باشد. همچنین زمانی که این دیدارها در موقعیت غیر رسمی باشد (مثلا فاصله ی استراحت بین جلسات) احتمال اینکه افراد جذب ما بشوند بیشتر است.

داشتن شباهت

این گفته که “متضاد ها جذاب اند” یا اینکه افراد با ویژگی های متضاد مکمل یکدیگر هستند، تایید تجربی از پژوهشها دریافت نکرده است. در واقع داشتن شباهت با یکدیگر یکی از نیرومند ترین عواملی است که باعث جذابیت افراد برای هم می شود. وقتی دیگران با نظر و دیدگاه ما موافق هستند، احساس خوبی به ما دست می دهد زیرا به این نتیجه می رسیم که حتما عقاید ما درست است و احساس وحدت با آن شخص به ما دست می دهد.



در صورت داشتن شباهت بین افراد تعامل های آنها کمتر دچار تنش و تعارض خواهد شد. و طبق نظریه ی تعادل و توازن، در صورت وجود تضاد بین افراد ناهمخوانی و عدم تعادل در روابط به وجود خواهد آمد که باعث تنش خواهد شد. پس برای جذاب بودن از دید دیگران سعی نکنید با آنها تضاد داشته باشید. توجه داشته باشید که متضاد بودن با متفاوت بودن فرق دارد. چه بسا بعضی از افراد از افرادی که متفاوت از بقیه هستند خوششان می آید.

جذابیت ظاهری

متاسفانه باید پذیرفت که جذابیت ظاهری بیشتر از ویژگی های شخصیتی در ایجاد کشش و جاذبه در بین افراد نقش دارد. برای شناخت ویژگی های شخصیتی فرد زمان بسیاری باید صرف کرد ولی آنچه شما در دیدار های اول می بینید ظاهر شخص مقابل است که از دیدن آن لذت می برید.

همچنین ارزیابی های غیر منصفانه ی دیگری هم درباره ی افراد با جذابیت ظاهری وجود دارد. آنها بیشتر با کفایت جلوه می کنند و افراد فکر می کنند که آنها از ویژگی های شخصیتی مطلوب بیشتری برخوردار هستند. امکان دارد افراد برای اینکه خودشان هم جذاب تر جلوه کنند و به طور کلی آنها هم به چشم بقیه بیایند با افراد زیبا دوست شوند.

البته خوشبختانه کسانی که جذابیت ظاهری نه چندانی دارند نباید از جذاب بودن از نگاه دیگران ناامید شوند، زیرا خوش پوشی و آراستگی به جذابیت کلی آنها کمک شایانی می کند و یکی از مهم ترین ترفندهای جذاب تر دیده شدن از نگاه دیگران. انسانها معمولا برای برقراری ارتباط صمیمی جذب افرادی می شوند که به لحاظ ظاهری در سطح خودشان باشد. وهمینطور ما تمایل داریم کسانی را که با آنها احساس صمیمیت می کنیم و دوستشان داریم، جذاب تلقی کنیم.

 هوش و کفایت و جایگاه اجتماعی

همانطور که می دانید افراد باهوش و با کفایت در نظر دیگران جذاب تر هستند و ما بیشتر احتمال دارد که به سمت آنها کشش داشته باشیم. و اگر سایر عوامل یکسان باشد افرادی که از جایگاه اجتماعی خوبی برخوردار هستند برای ما جذاب تر به نظر می آیند.

لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ممکن است به خواندن مطالب زیر نیز علاقه مند باشید: