نقد و بررسی فیلم extraction

با ما در نقد و بررسی فیلم extraction همراه باشید، این فیلم به سفارش شبکه ی نتفلیکس ساخته شده و محصول سال 2020 است قبل از نقد و بررسی نگاهی به عوامل فیلم خواهیم انداخت.

عوامل فیلم

کارگردان: سم هارگریو

فیلمنامه نویس: جو روسو

تولید کننده: نتفلیکس

تدوینگر: استن سالفاس

بازیگران: کریس همسورث، دیوید هاربر، راندیپ هودا، گلشیفته فراهانی، درک لوک، مانوج باچپایی و…

خلاصه داستان: گروهی مزدور برای نجات پسر یکی از قاچاقچیان دنیای زیرزمینی از دست گروه رقیب استخدام می شوند…


همجنین بخوانید:

فیلم‌های شبیه Extraction ؛ برای آنهایی که به دنبال هیجان هستند! 

بهترین فیلم های هیجان انگیز که نباید تماشای آنها را از دست بدهید!


نقد و بررسی فیلم extraction

گاهی وقت ها اخلاقیات از طریق آموزش دیدن توسط سیستم آموزشی و رسانه های جمعی به دست نمی آید؛ گاهی وقت ها اخلاقیات از تجربه ی یک درد قدیمی نشأت می گیرد که حس بی تفاوتی را در برخورد با موارد مشابه از میان می برد.

حسی که به صورتی تجربی و شناختی حاصل شده است و قالبا بهترین شکل از توسعه ی اخلاقیات هم هست چرا که منفعت طلبی های شخصی نمی تواند خدشه ای به آن وارد کند.

ضعف فیلمنامه و شخصیت پردازی ناقص در این ژانر پدیده ی نادری نیست!

چنین شکلی از اخلاقیات به عنوان موتور محرک پروتاگونیست فیلم استخراج می توانست با پرداخت بهتر فرصتی باشد که نشان دهد چرا یک نفر در محیطی ناعادلانه و خالی از اخلاقیات که فساد در آن ساختاری سیستماتیک دارد دست از مبارزه با همه نمی کشد و چرا وقتی هیچ چیز درست پیش نمی رود باز هم به تلاش ادامه می دهد.

این دست احساسات و رفتارهای انسانی که یک فرد را از دیگران متمایز می کند و رفتارهای یک فرد را به صورت علت و معلولی تعریف می کند معمولا پاشنه ی آشیل آثار اکشن است.

قطعا شما هم فیلم های بسیاری دیدید که در آن قهرمان اصلی انسانی خوب است و همه را نجات می دهد؛ من هم مشکلی با این قضیه ندارم به شرطی که حاصل یک پرداخت داستانی و پرورش شخصیت باشد نه یک خط کشی کلاسیک خوب و بد آن هم در زمانه ای که این خط کشی ها نخ نما شده اند و شخصیت ها با نزدیک شدن به واقعیت خاکستریند.


همچنین بخوانید: زیباترین فیلم‌ها از لحاظ بصری که حتما باید ببینید؛ قسمت اول


وقتی که منتقدان از فقدان یا سهل انگاری در پرورش شخصیت گلایه می کنند همچین چیزی مد نظرشان است چیزی که یک شخصیت را به ما می شناساند؛ یک اسکلت کلی که نویسنده ی بهتر به آن اجزای بیشتری اضافه می کند تا این شخصیت صاحب هویتی شود که با آنچه در بی شمار فیلم های اکشن دیده اید فرق کند.

اینجا این اسکلت به وضوح وجود دارد و پتانسیل خوبی هم دارد اما انگار سازندگان ترجیح داده اند اجزای بیشتر مورد نیاز فیلم پرورش بیشتر شخصیت ها نیست بلکه اکشن های تند و تیز و خوش ساخت است.

ظاهرا نباید انتظارات خودتان را از فیلمنامه ی یک فیلم اکشن که پیرو مسیر فیلم های اکشن دهه ی هشتاد است بیش از حد بالا ببرید.

فیلم سعی دارد نقطه ضعف هایی که در فیلمنامه دارد را با صحنه های اکشن پر کند

فیلمنامه قرار نیست داستان جدیدی ارائه کند داستان قرار است به جز چند نقطه که احتمالا تعدادی از آنها با دید دنباله سازی در اثر گنجانده شده اند و بد هم در نیامده اند یکی از کلیشه ای ترین داستان های این ژانر را بازگو کند.

از طرفی دیگر وقتی که پای فیلم به حوزه ی اکشن باز می شود شما به خوبی متوجه می شوید کارگردان و تیمش کارشان را چقدر خوب بلدند!

آنها مشابه کاری که سم مندس در 1917 انجام داده است را در دقایقی از فیلمشان انجام داده اند یعنی برای سیال بودن تصاویر در لحظات اکشن و حفظ هیجان و منقطع به نظر نرسیدن فیلم در صحنه ای مثل تعقیب و گریز ماشین، کات های فیلم را با تکنیک های سینمایی مخفی کرده اند.


همچنین بخوانید: بهترین فیلم ها درباره قاتلان سریالی که باید ببینید!


مشخص است که آنها برداشت های بلندی هم در این صحنه ها گرفته اند اما این تصور که تمام طول تعقیب و گریز با یک برداشت گرفته شده است درست نیست و نشان دهنده ی ظرافت کار تیم سازنده است که تحسین برانگیز است.

فیلم به طور کلی ریتم خوبی دارد و صحنه های اکشن انقدر استادانه ساخته شده اند که نمی توانید چشم هایتان را لحظه ای استراحت بدهید.

نوع درگیری ها که بی وقفه ادامه پیدا می کند و یک در مقابل هرکس که می آید!  است بی شباهت به آنچه در فیلم جان ویک دیدیم نیست که نشان می دهد نتفلیکس توجه ویژه ای به ذائقه ی مردم دارد.

کارگردان به سقف ماشین بسته شده تا خودش صحنه ی تعقیب و گریز را فیلمبرداری کند!

تیم سازنده انگار در یک زمان هم از بهترین های اکشن الهام گرفته هم از بدترین های فیلمنامه نویسی که با ظرفیتی که در شخصیت ها دیده می شد باعث تاسف است.

کارگردان تازه کار این اثر سم هارگریو با پتانسیلی که از خودش در ساخت صحنه های اکشن نشان داد مطمئنا بسیاری را متوجه خود کرد و در مقابل جو روسو با توجه به سابقه اش در آثار مشابه آنطور که باید موفق ظاهر نشد اما نمی توان او را شکست خورده دانست جو روسو و فیلمنامه اش متوسط بودند.

بازیگران اثر با توجه به فرصت محدود ارائه ی خودشان و غوطه ور بودن فیلم در اکشن در حد ایده آلی موفق ظاهر شدند و کریس همسورث، راندیپ هودا و گلشیفته فراهانی کارشان را بی عیب و نقص ارائه دادند.

به نظر می رسد نتفلیکس قصد دارد روی آثار اورجینال و دنباله سازی های بعدی تمرکز کند؛ فیلم های تولیدی اگرچه یکی در میان کیفیت قابل قبولی دارند اما با توجه به شرایط دنیا فعلا همه چیز دارد به نفع تلویزیون پیش می رود.

نهایتا اگر به دنبال فیلمی سرگرم کننده هستید ولی اکشن های این روزها که در میانشان خبری از بلاک باسترهای سینمایی و فیلم های ابرقهرمانی نیست نمی توانند رضایت شما را جلب کنند فیلم استخراج می تواند گزینه ی خوبی برای شما باشد.

در ادامه بخوانید:

نقد و بررسی فیلم فانوس دریایی The Lighthouse ؛ سقوط تدریجی واقعیت 

فیلم‌های شبیه سریال Money Heist که نباید از دست‌شان بدهید!