استفاده از تکنیک های مستبدانه همیشه منجر به شکست خواهد شد!

 سوالی که می خواهیم به پاسخی مناسب برای آن برسیم این است: دلیل عدم پیشرفت و شکست مدیران تنبیه گر و مستبد چیست؟ بسیاری از مدیران تصور می کنند که باید در مقابل قصور یا کم کاری کارمندشان، رفتاری تنبیه گرانه داشته باشند. اما بازهم پیشرفتی نمی بینند.

اینکه افراد قدرتمند می توانند از قدرت شان برای تنبیه کردن دیگری استفاده کنند تا او را مجبور به کاری کنند، جنبه ای ناخوشایند از طبیعت آدمی است. با این همه شواهد روانشناختی نشان می دهد که مجازات به عنوان یک استراتژی مدیریت / رهبری به شکست منجر می شود، و دلایل آن از این قرار است:

1. مجازات یک استراتژی انگیزشی وحشتناک است!

مجازات باعث متوقف شدن رفتار نامطلوب می شود. اگر یک کارمند مشغول بازیگوشی با تجهیزات خطرناک باشد، مجازات به احتمال زیاد برای متوقف کردن این رفتار و جلوگیری از صدمه جدی موثر خواهد بود. اما، متوقف کردن رفتار نامطلوب با مجازات، به این معنی نیست که فرد شروع به درگیر شدن در رفتار مطلوب، مانند “سخت کار کردن” می کند.


همچنین بخوانید: راز موفقیت مدیران موفق و کارآمد چیست؟


همه تحقیقات نشان می دهند که تقویت رفتار مطلوب استراتژی انگیزشی بهتر است. و اگر شما بتوانید کارکنان مثت کار را متمرکز و پاداش دهید، رفتارهای نامطلوب احتمالا کاهش می یابد.

2. احتمال بالای تلافی کردن!

مجازات کردن شامل آسیب رساندن به دیگری به صورت جسمی یا روحی است. افرادی که مجازات می شوند، مستعد تلاش برای “مبارزه” هستند – حال به هر نحوی (شاید زمانی که رئیس تنبیه گر حضور ندارد یا حواسش نیست انتقام بگیرد.)  مجازات کردن باعث ایجاد احساست منفی مثل خشم و نفرت در افراد می شود، که هیچ رهبری به ایجاد این احساسات در کارکنانش احتیاجی ندارد.

3. مجازات ناکارآمد است!

تحقیقات روانشناختی نشان می دهد که مجازات در جلوگیری از رفتارهای نامطلوب هنگامی که بلافاصله و درست بعد از رفتار نامطلوب رخ می دهد، کارساز است. از طرفی تنبیه باید مداوم باشد، بعد از هر رفتار نامطلوب تنبیه ارائه شود، در غیر این صورت کارمند می آموزد که گاهی می تواند قسر در برود. مطمئنا شما همیشه بالای سر کارکنان تان نیستید و آن ها گاهی از تنبیه شما گریز خواهد کرد. پس این استراتژی کارآمد نیست.


همچنین بخوانید: چگونه نشاط و سرزندگی در محل کار شما را مولد تر و سازنده تر می کند؟


مدیرانی که شیوه ی مستبدانه و تنبیه گر را پیشه می کنند، مانند افسران پلیس می شوند و این کاملا اشتباه است. اگر می خواهید تنبیه کنید، رفتار فرد را تنبیه کنید نه خود شخص را.

4. استراتژی های مجازات در واقع باعث آسیب رساندن به مدیر می شود!

می پرسید چرا؟ پاسخ ساده است. زیرا مدیری که تنبیه گر است احترام و تحسین کارمندان نسبت به خودش را از دست می دهد. همچنین بهترین و کارآمدترین کارکنان را از خود دور می کند. یک مدیر موفق می تواند به کارکنان انگیزه بدهد که به خوبی در کنار هم کار کنند و به هدف هایشان برسند. مدیران موفق با دیگران منصفانه، مثبت و با احترام رفتار می کنند.

با اینحال چرا هنوز بسیاری از مدیران و رهبران استراتژی تنبیه گر را پیشه می کنند؟ متاسفانه آنها به اشتباه تصور می کنند که این وظیفه ی آنهاست که “مستبد و محکم” باشند و باید از اعمال قدرت برای کنترل دیگران استفاده کنند. اما حقیقت این است که توانایی تقویت رفتار مطلوب، با استفاده از قدرت ارائه ی پاداش، بسیار موثرتر است.

در ادامه بخوانید: ۱۶ مشکل که کار آفرینان جوان با آنها مواجه خواهند شد !