این روزها مسئله شارژ سریع تلفن هوشمند اهمیت بسیاری پیدا کرده، زیرا افراد کارهای بیشتری با گوشی خود دارند و هنگامی که شارژ آن تمام می‌شود، عملا تجربه کاربری با اسمارتفون نیز به پایان می‌رسد. بسیاری از کاربران انتظار دارند شرکت‌های تولیدکننده اسمارتفون، به دنبال یک راه حل کاربردی برای افزایش سرعت شارژ باشند تا دیگر چنین مواردی را مشاهده نکنند. در همین راستا به تازگی شارژر 125 واتی اوپو معرفی شده است که در ادامه درباره آن توضیحاتی می‌دهیم.

در طول چند روز گذشته چندین کمپانی به معرفی فناوری شارژ فوق سریع خود پرداختند. در این بین باید به شرکت چینی اوپو اشاره کرد. برندی که چند سالی از فعالیت آن گذشته و حتی به تاسیس یک برند مستقل هم پرداخت. فناوری شارژ سریع اوپو یک شارژر 125 واتی اوپو است و تاکنون هیچ گوشی هوشمندی معرفی نشده که با چنین سرعت شارژی همراه باشد.


بیشتر بخوانید: داستان فناوری شارژ سریع گوشی چیست!

نحوه شارژ سریع آیفون اپل


اوپو معتقد است که فناوری شارژ سریع مورد اشاره سهولت شارژ یک اسمارتفون را دوچندان کرده و افراد در مدت زمان بسیار کوتاه می‌توانند تلفن هوشمند خود را شارژ نمایند. این یعنی برای شارژ تلفن هوشمندی با باتری 4000 میلی آمپرساعتی کمتر از 15 تا 10 دقیقه زمان نیاز است و در کسری از ثانیه و بسیار سریع می‌توان تلفن هوشمند را شارژ کرد.

فناوری شارژ سریع 125 واتی و شارژ پرسرعت گوشی

در واقع این شرکت خاطرنشان کرده که ظرفیت باتری پس از 800 بار شارژ و اتمام شارژ کامل با سرعت 125 وات، به 80 درصد می‌رسد. این یعنی اگر هر روز کل شارژ باتری را صرف کنید، با 2 سال کار، تنها یک پنجم ظرفیت باتری موردنظر استفاده شده و با گذشت 10 سال شاید ظرفیت کلی به اتمام برسد.

شارژر 125 واتی اوپو

کمتر افرادی هستند که یک گوشی را 10 سال نگهداری کنند، البته باید بگوییم که چنین موضوعی اصلا تعجب‌آور نیست. شارژرهای مبتنی بر سرعت بالا، فشار قابل توجهی بر روی باتری وارد می‌کنند و اوپو برای بهره‌گیری از این فناوری یک نوع باتری تعبیه کند که بتواند از طرف شارژر ۱۲۵ وات جریان ۱۲.۵ آمپر را دریافت کند. این عارضه جانبی نشان می‌دهد که تا حد زیادی به مرز مربوط به محدودیت‌های شارژ سریع نزدیک شده‌ایم.

در هر صورت شارژر 125 واتی اوپو در مقایسه با دیگر فناوری‌ها، ظرفیت باتری را با سرعت بیشتری کاهش می‌دهد. برای مقایسه می‌توانیم به فناوری شارژ ۶۵ وات این شرکت اشاره کنیم که بعد از ۸۰۰ بار شارژ و خالی شدن شارژ، ظرفیت باتری به ۹۱ درصد می‌رسد. اگرچه چنین کاهشی همچنان قابل توجه است، اما ممکن است اثر محسوسی در عمر مفید گوشی نداشته باشد.


بیشتر بخوانید: چند مورد از باورهای اشتباه درباره شارژ گوشی که باید آن ها را اصلاح کنید! 

افزایش عمر باتری گوشی با چند راهکار ساده


باید بیان داشت که اوپو سعی کرده با این مدل فناوری‌ای ارائه دهد که سرعت شارژ بالایی دارد و در سوی دیگر از عمر باتری به سرعت کاسته نخواهد شد. شایان ذکر بوده بزودی شیائومی و ریلمی هم قصد دارند فناوری شارژ سریع 120 واتی خود را معرفی کنند. اطلاعات دقیقی از فناوری شارژ دو شرکت در دست نیست و تنها می‌دانیم قرار است تحولی در بخش باتری اسمارتفون‎های آینده شاهد باشیم.

شرکت شیائومی از برندهای مطرحی بوده که قصد دارد تحولی در بخش محصولاتش به وجود بیاورد. انتظار داریم این برند در کنار رقبا چینی دیگر به ارائه نوآوری‌های بزرگی بپردازند. ناگفته نماند مشخص نشده کدام محصول اوپو برای اولین بار ویژگی را دریافت می‌کند.