آیا مالیدن چشم ها مضر است ؟ دائماً چشمان خود را می مالید؟ شاید با خودتان فکر کنید که مالیدن چشم ها چه ضرری می تواند داشته باشد ؟باید به شما بگوییم که شما با این کار به دست خودتان بیماری “کراتوکونوس  یا قوز قرنیه” چشم را دعوت کرده اید.در نتیجه این بیماری به طور مداوم لایه شفاف چشم را گشاد می کند و در صورت عدم درمان می تواند به از بین رفتن کامل بینایی دچار شود !

آیا در ماه های اخیرنمره عینک شما به سرعت افزایش یافته است؟ آیا غالبا حتی با عینک نیز نمی توانید به وضوح ببینید ؟اگر جواب شما مثبت است ، ممکن است علت مشکل شما بیماری کراتوکونوس یا قوز قرنیه باشد ، که معمولاً هر دو چشم را تحت تأثیر قرار می دهد.کراتوکونوس نوعی بیماری است که باعث نازک شدن  لایه شفاف در بیرونی ترین  لایه چشم  تعریف می شود.کراتوکونوس ، که به طور کلی تصور می شود از بزرگسالی شروع می شود ، بین 20 تا 40 سالگی پیشرفت می کند و این پیشرفت در اکثر بیماران سریع است.


همچنین بخوانید :


اگرچه دلایل بروز آن مشخص نیست ، اما تصور می شود که ساییدگی چشم باعث بروز این بیماری در نوجوانان با شکایت شدید آلرژی می شود.علاوه بر این ، به خصوص  استفاده طولانی مدت از رایانه که سبب خشکی چشم میشود  ،می تواند سبب بیماری کراتوکونوس نیز شود.

اگر پیشرفت کراتوکونوس که معمولاً دیر تشخیص داده می شود ، به دلیل عدم شکایت در مراحل اولیه متوقف نشود ، ممکن است افزایش جدی در نمره عینک ، پیوند قرنیه در موارد پیشرفته و نابینایی در صورت عدم درمان گردد.

آیا مالیدن چشم ها مضر است ؟

 بیمارانی که آستیگماتیسم بالاتر از 2 درجه دارند و مشکل آنها با عینک قابل اصلاح نیست باید هر سال برای تشخیص زودرس معاینات  بینایی انجام دهند.

هرگز از این علائم غافل نشوید!

عادی ترین علامت کراتوکونوس ، که باعث می شود بیمار نتواند کارهای روزانه خود را انجام دهد ، افزایش نمره شیشه عینک به طور متوسط هر 6 ماه یک بار است.”وقتی از نظر شماره عینک معاینه می شوید ، حتماً ضخامت قرنیه خود را نیز بررسی کنید”.

-تاری در دید
– حساسیت به نور و تابش خیره کننده
– خطوط راست خم یا موج دار به نظر می رسند
– قرمزی و تورم چشم ها
– از بین رفتن شدید بینایی به دلیل آستیگماتیسم زیاد در صورت پیشرفت بیماری ، مشکل در رانندگی و کتاب خواندن در فاصله نزدیک.

آیا مالیدن چشم ها مضر است ؟

درمان با توجه به مرحله بیماری تعیین می شود

درمان کراتوکونوس طبق مرحله برنامه ریزی شده است.به همین دلیل مراجعه به پزشک برای درمان و تعیین نوع درمان بسیار ضروری است.