چند نکته‌ی کلیدی درباره‌ی انتشار ویروس کرونا وجود دارد. سازمان بهداشت جهانی اظهار داشت: دولت باید بر شناسایی و جداسازی افراد آلوده به ویروس و افراد دارای علائم آن تمرکز کند. شواهد اولیه از اولین شیوع نشان می‌دهد که پدیده‌ی انتشار ویروس کرونا تا جایی می‌تواند گسترش یابد و به جایی برسد که افرادی ممکن است دیگر حتی علائم آن را نداشته باشند، اما سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که هرچند ممکن است انتشار ویروس کرونا بدون علائم خاصی اتفاق بیفتد، اما با این حال احتمال وقوع آن کمتر است.

مقامات سازمان WHO روز دوشنبه گفتند که بیماران بدون علائم ویروس کرونا، باعث شیوع این ویروس نمی‌شوند، و این نگرانی برخی محققین را درباره‌ی اینکه کنترل کردن کرونا به دلیل عفونت‌های بدون علامت می‌تواند مشکل شود، زیر سوال می‌برد.


بیشتر بخوانید: با دوست‌هایی که در ایام کرونا نکات بهداشتی رو رعایت نمی‌کردن، چه کنیم؟


شواهد اولیه از اولین انتشار ویروس کرونا نشان می‌دهد که ویروس می‌تواند با تماس فرد به فرد منتقل شود، حتی اگر ناقل علائم بیماری نداشته باشد. اما حال سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که هرچند ممکن است انتشار ویروس کرونا بدون علامت خاصی رخ دهد، اما علت اصلی انتقال، تماس فرد به فرد نخواهد بود.

انتشار ویروس کرونا

دکتر ماریا ون کر کوو، رئیس واحد بیماری‌های نوظهور سازمان بهداشت جهانی در یک نشست خبری با سازماان ملل گفت: «طبق اطلاعاتی که ما داریم، هنوز خیلی بعید به نظر می‌‎‌رسد فردی که به کرونا مبتلاست اما علائم بیماری را ندارد، ناقل ویروس کرونا باشد. این پدیده‌ی بسیار نادریست و کم اتفاق می‌افتد.»

دانشمندان می‌گویند این ویروس در وهله اول وقتی فرد سرفه می‌کند یا عطسه می‌زند، یا اگر سطح آلوده‌ای را لمس کند، از طریق قطرات تنفسی گسترش می‌باید.

انتشار بدون علامت ویروس کرونا به طور خاص برای مقامات بهداشت عمومی نگران کننده است و باعث شده بسیاری به سمت قرنطینه و استفاده از ماسک در مجامع عمومی سوق داده شوند؛ دلیلش هم این است که در این بیماران علائم بیماری بیشتر نمی‌شود و در بسیاری موارد، خودشان هم نمی‌دانند که مبتلا شده‌اند. مقامات WHO می‌گویند که کووید19 همچنین می‌تواند در مرحله‌ای به نام پیش‌علامت‌دار از بیماری به بیمار دیگر منتقل شود، یعنی چند روز قبل از شروع علائم در فرد مبتلا.


بیشتر بخوانید: چرا کرونا فقط بعضی ها را می کشد؟


ون کر کوو گفته است مقامات دولتی هنوز باید بر شناسایی و جداسازی افراد مبتلا و دارای علائم کرونا توجه داشته باشند و هرکسی را که ممکن است با آن‌ها در تماس باشد ردیابی کنند. سازمان بهداشت جهانی همچنین هفته‌ی گذشته راهنمایی‌های خود را درمورد ماسک‌ها به روز رسانی کرد و گفت که مردم حتما در مکان‌ها عمومی و مخصوصا وسایل حمل و نقل عمومی و مناطق پرجمعیت ماسک بزنند. همچنین تاکید شده که در خانه‌های سالمندان و حتی در خانه‌های شخصی نیز انتشار ویروس کرونا بدون علامت یا با پیش‌علامت دیده شده است.

تحقیقات و داده‌های بیشتری برای پاسخ به این سوال که آیا ویروس کرونا می‌تواند از طریق ناقلین منتشر شود یا خیر، باید انجام شود.

کر کوو گفته است: «تعدادی گزارش از کشورهایی داریم که تماس فیزیکی بین افراد را با جزئیات دقیق پیگیری می‌کنند و همچنین موارد بدون علامت را مورد بررسی قرار می‌دهند. مواردی که ناقلین بدون علامت باعث انتشار ویروس کرونا شده باشند بسیار کم بوده است.»

انتشار ویروس کرونا


بیشتر بخوانید: آیا ویروس کرونا از طریق هوا منتقل می شود ؟


تحقیقات مراکز کنترل و پیشگیری ایالات متحده با اظهارات کر کوو متفاوت است. گزارشی از CDC “پتانسیل انتقال بدون علامت” را دلیلی برای اهمیت فاصله‌گذاری اجتماعی عنوان کرده است.

تحقیقات CDC نشان می‌دهند انتقال بدون علامت ویروس در بین اعضای خانواده و خانه‌های سالمندان و سایر مراکز را به عنوان یک عامل اصلی در توصیه به استفاده از face shield (محافظ صورت)، آزمایشات گسترده و دیگر اقدامات ایمنی برشمرده است.
طبق مقاله‌ی CDC، «اگر اثبات شود که پاندمیک کووید19 تحت عواملی نامعلوم یا عفونت‌های خفیف یا بدون علامت پیشروی می‌کند، نوآوری‌های جدیدی در تشخیص و پیشگیری از بیماری (ورای پیگیری و بررسی تماس‌های فیزیکی مستقیم، آزمایشات انبوه و قرنطینه کردن تماس‌های بدون علامت) شکل خواهد گرفت.»
با این وجود، اگر ثابت شود که انتشار ویروس کرونا در حالت بدون علامت عامل اصلی انتقال آن نیست، پیامدهای این سیاست هم می‌توانند مفید باشند.
مطمئناً انتشار بدون علامت و یا با پیش علامت اتفاق می‌افتد اما پدیده‌ی نادری است. این یافته پیامدهای مهمی در نحوه غربالگری ویروس و محدود کردن انتشار آن دارد.


بیشتر بخوانید: درس هایی که از کرونا یاد گرفتیم ؛ فاجعه ای بسیار آموزنده 


ون کر کوو گفته است: «آنچه که ما واقعاً می‌خواهیم رویش تمرکز کنیم، پیگیری مواردی است که دارای علائم هستند. اگر تمام موارد دارای علائم کرونا را پیگیری کنیم، قرنطینه کنیم و تماس‌های فیزیکی که داشته‌اند را بررسی کنیم، به طرز چشم‌گیری انتشار ویروس کرونا را کاهش خواهیم داد.»