تیتراژ ابتدایی سریال حلقه های قدرت تاریخچه سرزمین میانه را بازگو می کند. در این مطلب با مجله وارونه همراه باشید تا به بررسی تیتراژ سریال ارباب حلقه ها و داستانی که روایت می کند بپردازیم.

شما می توانید با کلیک کردن بر روی بررسی قسمتی سریال ارباب حلقه ها بررسی تمام قسمت ها را بخوانید.

بررسی تیتراژ سریال ارباب حلقه ها

بررسی تیتراژ سریال ارباب حلقه ها

تیتراژ آغازین سریال حلقه‌ های قدرت را می توان از مبتکرانه‌ ترین اقدامات عوامل این سریال دانست. چراکه علاوه بر تلفیق علم و فانتزی، ادای احترامی به صاحب حقیقی این اثار، تالکین، هم در آن وجود دارد.

این تیتراژ هنرمندانه توسط شرکت سازنده Plains of Yonder طراحی شده است و در ساخت آن از cymatics (پدیده ای که موسیقی و امواج صوتی را برای چشم ما قابل رویت می کند.) استفاده شده است. به دلیل ارتعاشات صدا، شن های پراکنده بر روی سطح صاف حرکت می‌ کنند و اشکال و فرم‌ های متفاوتی را تشکیل می‌ دهند. طرح هایی زیبا و البته نمادین که هرکدام به بخشی از داستان ارباب حلقه ها اشاره می کنند.

بر اساس یک پست وبلاگی توسط Plains of Yonder، طراحان تیتراژ آغازین، مارک باشور و کاترینا کرافورد، یک هدف بلندپروازانه داشتند.: “تجسم هماهنگی و درگیری در دنیای تالکین بر اساس آینور. موجودات جاودانه ای که به قدری زیبا آواز می خوانند که جهان از صدای آنها خلق شده است.”


این تصاویر چگونه ساخته می شوند؟

به گفته جان مک گوان (John McGowan)، مدرس دانشگاه ناپیر ادینبورگ که تحقیقاتی در مورد تجسم صداهای تعاملی انجام داده است. می‌ توانیم این حرکات را به عنوان «الگوهای کلادنی Chladni patterns» توصیف کنیم.

ارنست کلادنی یک موسیقیدان و فیزیکدان آلمانی قرن هجدهم بود که با ایجاد امواج صوتی در الگوهای قابل توجه آزمایش کرد. او پودر را روی یک صفحه فلزی قرار می داد و سپس آرشه ویولن خود را در امتداد لبه سطح بشقاب می کشید و یک ارتعاش صوتی ایجاد می کرد. که این کار باعث می شد ذرات پودری در امتداد صفحه حرکت کنند و شکل های عجیبی را تشکیل دهند.

از آن پس، این کار به عنوان الگوهای Chladni شناخته می شوند. سازندگان ویولن هنوز از اصول و نمودارهای Chladni برای ساخت ویولن هایی با صدای بهتر استفاده می کنند. فیزیکدانان و کارشناسان آکوستیک این صفحات فلزی را «صفحات چلدنی Chladni plates» می نامند.


چگونه می توان صدا را به تصویر کشید؟

ممکن است Chladni اولین قدم در این راه را برداشته باشد. اما دانشمند سوئیسی، هانس جنی کسی بود که در دهه 1900 رشته cymatics را توسعه داد. سیماتیکس یک زمینه علمی که تجسم صدا را بررسی می کند.

حتی می توانید با استفاده از بلندگو و مقداری نمک، الگوهای cymatics خود را در خانه درست کنید. به گفته مک گوان، مردم همچنین از بدنه های ویولن و گیتار الگو های سیماتیک غیرمعمولی خلق کرده اند.

مک گوان می‌ گوید: “آنچه در cymatics می‌ بینیم، نمایش بصری یک موج صوتی در رسانه‌ های تجسمی مانند شن یا نمک است.” و این دقیقا همان چیزی است که در تیتراژ آغازین سریال ارباب حلقه ها: حلقه های قدرت می بینیم.

در فیزیک و آکوستیک، ویژگی‌ هایی وجود دارد که به عنوان «گره» و «آنتی‌ نود» شناخته می‌ شوند. هنگامی که یک ارتعاش صوتی را در فرکانس مشخصی تنظیم می کنید. ذرات ریز در یک صفحه فلزی به دور از امواج صوتی ارتعاشی (ضد گره ها) حرکت می کنند. و در مکان هایی که هیچ حرکتی وجود ندارد (گره ها) جمع می شوند. و در نهایت الگو های منحصر به فردی را تشکیل می دهند.


در این تیتراژ همه چیز از آهنگ هاوارد شور برای حلقه های قدرت پیروی می کند. که به ما حسی جادویی منتقل می کند، درست مانند چیزی از دنیایی دیگر. در ادامه الگوهای ساخته شده در این تیتراژ را بررسی می کنیم. با من همراه باشید:


پدید آمدن Eä

برای درک بهترِ این تیتراژ باید چند مطلب را بدانید. اولین نکته این است که تالکین، دنیای خود را براساس موسیقی خلق کرده است. ارو ایلوواتار -Eru Ilúvatar- که خدای خالق در دنیای تالکین تصویر می شود. از اندیشه‌اش موجوداتی قُدسی خلق می کند؛ به نام آینور. او به تعامل با آینورها در قالب موسیقی پرداخت. که خود آنها بعداً از طریق آواز خواندن به عنوان شکلی برای صحبت کردن استفاده کردند.

آینولینداله، یا موسیقی آینور، انفجار بزرگ افسانه‌ای است. رویدادی که منجر به خلق جهان شد. در حالی که جهان ما از بیگ بنگ خلق شده است، دنیای تالکین از طریق موسیقی به وجود آمد.

برای اینکه این اتفاق بیفتد، آینورها باید آواز خواندن هماهنگ را بیاموزند. در ابتدا، آنها به صورت انفرادی یا در گروه های کوچک آواز می خواندند. تا اینکه ارو آنها را گرد هم آورد و به آنها دستور داد که از یک نظم خاص پیروی کنند. آهنگ حاصل فضای خالی را پر کرد و جهان را ایجاد کرد. که در اینجا به عنوان Eä شناخته می شود.

مورگوث مشکل ساز

اما یکی از آنها بدون هماهنگی و با آهنگی متفاوت از دیگر آینورها آواز می خواند. که آن هم کسی نبود جز ملکور که مدام از ارو سرپیچی می کرد. ناهماهنگی او همراهانش را گیج کرد و حتی در نهایت برخی از آنها به او پیوستند. ارو سه بار ایستاد تا ملکور را سرزنش کند: دو مورد اول، رویکرد او آرام و لطیف بود. اما بار سوم او روشن کرد که ذات ناپاک ملکور را درک کرده و پذیرفته است.

از طریق آهنگ‌ هایی که آینور در سه مضمون خوانده‌اند، دنیایی که الان می بینیم خلق شد. ارو نیز نتیجه موسیقی هایی را که اجرا کردند را به آنها نشان داد.: دنیایی کروی، که توسط خود ارو زمانی که شعله فنا ناپذیر (آتش مخفی که گندالف در جنگ با بالروگ در یاران حلقه به آن اشاره می کند.) را به Eä فرستاد. او همچنین انسان ها و الف ها را در سه نوع (مینیار، تاتیار، نل یار) خلق کرد و چشم اندازی از تاریخ آن جهان را به آینورها نشان داد. اما، همان‌ طور که آینورها با تعجب آن را تماشا می‌ کردند. قبل از اینکه ببینند پایانش چگونه است، آن را برداشتند.

الف‌ ها اولین گروه از فرزندان ارو ایلوواتار، خدای خالق دنیای آردا بودند که در شرق و دور از سرزمین میانه بیدار شدند. آنها در ابتدا تنها 144 نفر بودن که به سه دسته‌ی مختلف تقسیم شدند، مینیار، تاتیار، نل‌یار.


پدید آمدن آردا

پس از ایجاد Eä، آن جهان کروی، آردا، با آتش مخفی Eru به وجود آمد. ملکور در جستجوی این شعله فنا ناپذیر در فضای خالی و تمام هستی سرگردان بود. اما نتوانست آن را پیدا کند. زیرا بخشی از خود ارو بود. آن شعله، فرزندان ایلوواتار – نژاد الف ها و انسان ها – را زنده کرد. و باعث شد برخی از آینورها به سمت آردا حرکت کنند و شکل های انسان نما به خود بگیرند. کسانی که این کار را کردند به والار معروف شدند – البته به جز ملکور.

یکی از جنبه‌ های جالب آردا که کاملاً توسط cymatics به تصویر کشیده شده است. (و بنابراین، در دنباله عنوان ابتدایی حلقه‌های قدرت وجود دارد) تقارن می باشد. اگرچه این دنیا توسط ایلوواتار ایجاد شد. اما این والار بود که آردا را در تاریخ اولیه خود شکل داد. زیرا هنوز کروی نبود، اما مسطح بود و آسمانی گنبدی بر روی آن داشت. اما آنها قاره های شناخته شده امان و اندور را ایجاد کردند.

جغرافیای آردا شکل یک حلقه ضخیم از خشکی را به خود می گیرد که جزیره ای در وسط دریای آن قرار دارد. حلقه آندور است و جزیره امان نام دارد که قلمرو والینور در آن قرار دارد. امان محل اقامت والارها بود، در حالی که اندرو خانه فرزندان ایلوواتار بود.

توجه به این نکته مهم است که داستان های The Rings of Power وقتی اتفاق می افتد که سطح آردا هنوز صاف بوده است. رویدادی که آن را کروی کرد دقیقاً سقوط نومنور بود که توسط خود ایلوواتار انجام شد. که کابوس آن را هم در قسمت چهارم دیدیم. اما همانطور که می دانیم، Numenor هنوز در طول سریال تخریب نشده و سالم است.


تفسیر تصاویر شن ها

اکنون می دانیم که موسیقی و سطوح صاف نقش مهمی در تاریخ آردا و سرزمین میانه ایفا می کنند. اکنون وقت آن رسیده است که اَشکال ساخته شده توسط تم اصلی را تفسیر کنیم.

توجه به این نکته ضروری است که شکل ها در طول آهنگ دائما در حال تغییر هستند. این به این دلیل است که، از نظر تئوری، موسیقی آینور هنوز در حال بازی است. زیرا دیدگاهی که توسط Eru به آنها نشان داده شده توسط خود آهنگ اجرا شده است. همچنین، در طول تاریخ، آردا بارها تغییر شکل داده. همانطور که شکل گیری شن های در تصویر در ادامه تیتراژ هم – حتی بعد از نمایش داده شدن عنوان سریال – دیده می شود.


1) نه حلقه

بررسی تیتراژ سریال ارباب حلقه ها

اولین تصویر 9 دایره را به تصویر می کشد که هشت عدد از آن ها در اطراف و یک دایره بزرگتر در مرکز قرار دارد. البته، اولین نکته که باید به یاد داشته باشید این است که 9 حلقه قدرت توسط سائورون به انسان ها هدیه داده شده است. اما اگر یکی از آنها بزرگتر باشد، کاملاً کار نمی کند و لزوما نشان دهنده این نیست که حلقه واحد از دیگر حلقه ها بزرگتر بود. اگرچه ممکن است این فقط یک نمادگرایی باشد.

از طرفی دیگر، این ممکن است اشاره ای به خود آینولینداله باشد. زیرا آینور هنگام ایجاد Eä با Eru در یک دایره نشسته بود.

بیشتر بخوانید: ارباب حلقه ها : چرا برخلاف بیلبو، گالوم بدون حلقه پیر نشد؟ 


2) دو درخت

بررسی تیتراژ سریال ارباب حلقه ها

در ادامه تیتراژ شاهد تشکیل دو درخت هستیم. پیوند های متعددی وجود دارد که باید در اینجا ایجاد شوند. اولین و واضح ترین آنها درختان والینور است که در قسمت اول سریال به نام «سایه ای از گذشته» می بینیم. آنها مسئول آوردن نور به جهان بودند تا اینکه توسط ملکور و ستوان عنکبوتی غول پیکرش Ungoliant نابود شدند.

همچنین، درختان از اهمیت بالایی در سریال برخوردار هستند. که تاکنون دو مورد از آنها را دیده‌ایم: یکی در خانه دورین ( اوین آرتور ) در قسمت دوم و درخت سفید نومنور در قسمت سوم. که هر دوی آنها نشان دهنده دوستی بین الف ها و نژادهای دیگر (به ترتیب کوتوله ها و مردان) هستند.

همچنین، درختانی که در تیتراژ ابتدایی دیده می شوند، شبیه به درخت سفید گوندور (همانطور که در سه گانه پیتر جکسون دیده می شود) شکل گرفته اند.


3) ستاره هشت پر

بررسی تیتراژ سریال ارباب حلقه ها

سومین تصویر شکل گرفته شده یک ستاره هشت پر را نشان می دهد که اشاره ای به خانه فانور دارد. یکی از مهم‌ ترین الف‌ های تاریخ آردا، الروند ( رابرت آرامایو ) و سلبریمبور ( چارلز ادواردز ) در اپیزود دوم از او نام بردند.

همچنین بخوانید: 10 تا از بهترین فیلم های فانتزی که باید ببینید 


4) سیماریلس

بررسی تیتراژ سریال ارباب حلقه ها

همچنین Simarils را می بینیم. جواهراتی با زیبایی وصف نشدنی که در کادر به تصویر کشیده شده اند، که به شکل یک ستاره ای متشکل از سه دایره می چرخد.


5) ورود مورگوث

بررسی تیتراژ سریال ارباب حلقه ها

تصویر بعدی اشاره‌ای مستقیم به خود ملکور (مورگوث) است. در طول سریال، بارها به ملکور، تاریکی بزرگ، اشاره شده است. اما با نام دیگر و رایج ترین او: “مورگوث”. وقتی تیتراژ می خواهد ورود مورگوث را با استفاده از شن های لغزنده به تصویر بکشد. رگه‌ای سیاه دیده می‌ شود که از میان دانه‌ های طلایی عبور می کنند.

این تصویر اشاره‌ای به ناهماهنگی او در موسیقی آینور و تاریکی که او به سرزمین میانه می‌ رود، می باشد. جانشین او، سائورون، به همین ترتیب عمل می‌ کند. و در سرزمین میانه در میان کسانی که نمی‌ دانند او واقعاً کیست، زندگی می‌ کند.

مرتبط: ضد قهرمان های دوست داشتنی که نمی توانیم از آن ها متنفر باشیم ! 


6) حلقه واحد

بررسی تیتراژ سریال ارباب حلقه ها

آخرین تصویر، اشاره ای مستقیم به خود حلقه واحد است. بسیاری از فریم ها از طریق صفحه نمایش می لغزند. و به تصویری نهایی می رسند که اشکال متحدالمرکز زیادی را نشان می دهد، با یک حلقه بزرگ و باشکوه در وسط. در واقع این شکل، نتیجه نهایی تلاش سائورون با حلقه های قدرت را نشان می دهد. یک حلقه که بر همه آنها حکومت کند.


تیتراژ ابتدایی این سریال در واقع یک نمایش بصری انتزاعی است. که خلقت سرزمین میانه و همچنین جهانی که در آن وجود دارد را نشان می دهد. این تیتراژ به خارق العاده ترین شکل ممکن، اسامی عوامل سازنده را به نمایش می گذارد.

امیدواریم که از بررسی تیتراژ سریال ارباب حلقه ها لذت برده باشید. مثل همیشه نظرات خود را در بخش کامنت ها با من و همراهان وارونه به اشتراک بگذارید.

در ادامه بخوانید: نقد و بررسی سریال خاندان اژدها House of the Dragon