چه کسانی اصلا نباید اخبار را دنبال کنند؟ این روزها فشار برای دنبال کردن اخبار بسیار زیاد شده است و کسی که به دلیل مشکلات هیجانی تحمل شنیدن این اخبار را ندارد به بی تفاوتی نسبت به وضع دنیا محکوم می شود. اما آیا همه باید اخبار را دنبال کنند؟ آیا همه باید در مورد زیر و بم اتفاقات رخ داده اطلاع داشته و در مورد آن صحبت کنند؟

قطعا اینطور نیست. دنبال کردن اخبار حتی برای کسانی که زمینه مشکلات بهداشت روان را نداشته اند می تواند آسیب زا باشد. پس اگر زمینه اضطراب یا افسردگی را دارید، سعی کنید تا جای ممکن از اخبار و یا حداقل جزئیات آن و پیگیری مداوم آن دور بمانید.

مرتبط: سندرم خبر بد ؛ آیا می دانستید اخبار بد می توانند شما را بیمار کنند؟ 

چه کسانی اصلا نباید اخبار را دنبال کنند؟

ممکن است بی خبری از اخبار دنیا و سعی در حفظ آرامش زندگی تان باعث شود که احساس گناه کنید، اما شما به عنوان کسی که زمینه مشکلات اضطرابی و افسردگی را دارد، باید سلامت روان خود را در اولویت قرار دهید.

اگر مشکلاتی که در ادامه شرح داده می شوند و یا هر مشکل سلامت روان دیگری را تجربه می کنید، به طور فعال از اخبار دوری کنید و از اطرافیان تان بخواهید که در این موارد با شما صحبت نکنند و اخبار را به گوش تان نرسانند. مطمئنا اگر وضعیت تان را برای آنها شرح دهید، شما را درک خواهند کرد.

در وضعیت های پر تنش شما باید علاوه بر دنبال نکردن اخبار به دنبال دریافت کمک حرفه ای از یک روانشناس باشید.

مرتبط: آیا روان درمانی آنلاین موثر است؟ 

چه کسانی اصلا نباید اخبار را دنبال کنند؟

کسانی که دچار اضطراب فراگیر هستند

افرادی که دچار اضطراب فراگیر هستند بدون هیچ دلیل مشخصی همیشه منتظر رخ دادن یک اتفاق بد یا یک فاجعه هستند، حتی زمانی که اوضاع به نظر دیگران بسیار آرام و عادی به نظر می رسد. آنها نگرانی اغراق شده و غیر منطقی برای مسائل مختلف روزمره دارند و نمی توانند دلیل روشنی برای این نگرانی همیشگی شان ذکر کنند.

کسانی که دچار اضطراب فراگیر هستند معمولا تحریک پذیر و بی قرار هستند و مشکلات جسمانی مانند خستگی، لرزش بدن و مشکلات خواب دارند.

بدیهی است که اینگونه افراد باید از تنش های بیشتر دور بمانند. آنها نباید در معرض اخبار ناراحت و نگران کننده قرار بگیرند، زیرا علائم شان شدت پیدا خواهد کرد و ممکن است حتی به حمله عصبی ختم شود.

کسانی که سابقه پانیک اتک یا حمله وحشت زدگی دارند

پنیک اتک یا حمله وحشت زدگی همانطور که از نامش پیداست بسیار وحشتناک است. این حمله ها معمولا 5 تا 20 دقیقه و گاهی بیشتر ادامه پیدا می کنند. برخی از علانم معمول در طول حمله وحشت زدگی به شرح زیر هستند:

  • تپش قلب شدید
  • تعریق
  • تنگی نفس
  • حالت تهوع
  • احساس ضعف و لرز
  • سرگیجه
  • گر گرفتگی
  • خشکی دهان
  • درد در قفسه سینه
  • احساس خفگی
  • احساس جدا شدن از واقعیت یا جدا شدن از خود
  • احساس خطر یا مرگ قریب‌الوقوع
  • ترس از دست دادن کنترل و دیوانگی

معمولا عامل خاصی مثل سروصدا یا گیر کردن در جمعیت حمله وحشت زدگی را شروع می کند، اما ممکن است این حمله بدون دلیل خاصی در هر زمان و موقعیتی نیز رخ دهد. سطح کلی استرسی که فرد در زندگی تجربه می کند می تواند در بروز این حمله نقش داشته باشد.

مرتبط: روش های متوقف کردن پانیک اتک به طور سریع

مثل یک چرخه معیوب، ترس از بروز دوباره حمله وحشت زدگی، سطح اضطراب فرد را بالا برده و احتمال وقوع آن را بیشتر می کند. معمولا اولین تجربه پانیک اتک در اواخر نوجوانی و اوایل بزرگسالی رخ می دهد. از طرفی زنان بیشتر از مردان دچار این حمله می شوند.

افرادی که سابقه حداقل یک حمله وحشت زدگی را دارند نباید اخبار ناراحت کننده را دنبال کنند و یا در مکان های شلوغ و پر تنش حضور داشته باشند.

افرادی که دچار اختلال دو قطبی هستند

اختلال دوقطبی با خلق غیر طبیعی و دوره های افسردگی-شیدایی(مانیک) همراه است. فرد در دوره های افسردگی خلق بسیار پایین و در دوره های شیدایی خلق بسیار بالا را تجربه می کند. در دوره افسردگی فرد بسیار ناامید می شود و دید منفی نسبت به زندگی پیدا می کند و احساس غم و اندوه و خستگی و بی حالی و اختلال در خواب و خوردن از دیگر نشانه های دوره افسردگی است. احتمال اقدام به خودکشی افراد مبتلا به دوقطبی در دوره افسردگی بالاست.

از سوی دیگر در دوره شیدایی فرد انرژی و خلق بالایی دارد و بسیار پرنشاط و تحریک پذیر است. افراد در دوره شیدایی بسیار خودبزرگ بین و خوش بین می شوند و ممکن است تصمیمات عجولانه و غیرمنطقی بگیرند و اصلا به عواقب آن فکر نکنند.

مرتبط: حقایقی درباره اختلال دوقطبی که لازم است بدانید! 

تشخیص این اختلال حتما باید توسط یک متخصص بهداشت روان صورت گیرد. پس اگر قبلا این تشخیص را دریافت کرده اید باید بگویم شما جزو آن افرادی هستید که باید از اخبار پرتنش و ناراحت کننده دور بمانید. استرس شدید و مزمن برای افراد مبتلا به اختلال دوقطبی سم است و باعث تشدید علائم آنها می شود.

افرادی که دچار افسردگی هستند

افسردگی درجات و انواع مختلفی دارد، اما چیزی که برای تمام کسانی که هر نوع یا درجه ای از افسردگی را تجربه می کنند مشخص است، این است که بهتر است از اخبار ناراحت کننده دور بمانند. افسردگی بیماری خطرناکی است که بسیاری از افراد را به مرز خودکشی و یا حتی اقدام به آن سوق می دهد. شنیدن اخبار ناراحت کننده و تماشای تصاویر آنها باعث تشدید علائم افسردگی خواهند شد و درمان را برای این افراد چالش برانگیز تر می کند.

برخی از معمول ترین علائم افسردگی شامل موارد زیر هستند:

  • احساس غم و اندوه
  • از دست دادن علاقه نسبت به فعالیت های روزانه
  • احساس ناتوانی و ناامیدی
  • تغییر در اشتها و خواب
  • بی انرژی بودن و کسلی

تماشای اخبار و تصاویر ناگوار می تواند نا امیدی و غم و اندوه این افراد را افزایش دهد، پس به طور فعال باید از آنها دوری کنند و اطرافیان آنها نیز باید به آنها کمک کنند.

سخن آخر

به طور کلی اگر از هر نوع مشکل سلامت روان (به خصوص موارد ذکر شده) رنج می برید و یا سابقه آن را داشته اید و یا صرفا خلق و خوی آسیب پذیری دارید، بهتر است از اخبار دوری کنید و برای حفظ سلامت روان خود از یک روانشناس کمک بگیرید.

در ادامه بخوانید: آیا من به روانشناس احتیاج دارم؟ 12 نشانه ی نیاز داشتن به روانشناس