با نقد و بررسی سریال خاندان اژدها “قسمت اول تا سوم” در خدمت شما هستیم. House of the Dragon که این روزها بسیار سر و صدا کرده است، اقتباسی از رمان آتش و خون (Fire and Blood) اثر مارتین و پیش درآمد سریال محبوب و معروف بازی تاج و تخت (Game of Thrones) می باشد. اگرچه جورج آر آر مارتین آثار تخیلی فوق العاده‌ای را خلق کرده است، اما گهگاهی از زندگی واقعی تاریخ قرون وسطی نیز الهام گرفته است؛ ولی می دانیم که چیزی به نام سلسله تارگرین، اژدها و یا سرزمین همیشه زمستانی وجود ندارد.

با کلیک کردن بر روی بررسی قسمتی سریال خاندان اژدها بررسی قسمت های دیگر را بخوانید.

در حالی که Game of Thrones استارک ها، باراتئون ها، لنیستر ها تارگرین ها را معرفی کرد؛ سریال خاندان اژدها بر روی تعداد معدودی از شخصیت های اصلی متمرکز است و وقایع 172 سال قبل تر از سریال بازی تاج و تخت را روایت می کند که تارگرین های مو نقره‌ای در راس این داستان قرار دارند. در ادامه با نقد و بررسی سریال خاندان اژدها همراه ما باشید.

به روز رسانی »  هرآنچه از فصل دوم سریال خاندان اژدها می دانیم | بررسی تریلر + اطلاعات تکمیلی و زمان پخش


نقد و بررسی سریال خاندان اژدها House of the Dragon


وارثان اژدها the Heirs of the Dragon

  • تاریخ انتشار: 21 آگوست 2022 (30 مرداد 1401)
  • مدت زمان: 1 ساعت و 6 دقیقه
  • امتیاز کنونی (IMDb) : 8/8

قسمت آغازین به طرز ماهرانه‌ای دغدغه ها و جاه طلبی های هر شخصیت را به ما نشان می دهد و همه چیز را برای نبردهای خونین آینده فراهم می کند. در دنیایی به پیچیدگی هفت پادشاهی، این کار آسانی نیست و با فکر کردن به آن، عرصه مبارزه تنگ تر می شود. تا زمانی که تیتراژ پایانی پخش شود، خطوط گسل به وضوح نمایان می شوند و مثل همیشه سرمنشا تمامی آنها به آن صندلی لعنتی می رسد؛ تخت آهنین!

اولین قسمت سریال House of the Dragon کیمیاگری کامل و مسحور کننده ای از یک طرح بی نظیر، شخصیت های مغناطیسی و محیطی جذاب را به تصویر کشید. در ادامه به بررسی جزئیات می پردازیم:

صحنه آغازین

صحنه آغازین که در هارنهال اتفاق می افتد، بسیار صحنه مهمی است و نباید دست کم گرفته شود. چرا که زمینه‌ی تاریخی را مشخص می کند که قرار است در آینده اتفاق بیوفتد. شصتمین سالی است که پادشاه جیهاریس اول بر تخت آهنین می نشنید. اگرچه آن را پادشاه پیر یا آشتی دهنده می نامند، اما مسلما بهترین پادشاهی است که وستروس تا به حال به خود دیده. اما یک سوال نگران کننده پیش می آید که چه کسی جانشنین اوست؟

از آنجایی که پسران جیهاریس اول مرده اند، اکنون اربابان ارشد وستروس در هارن هال دور یکدیگر جمع شده اند و از بین رینیس دختر سومین پسر جیهاریس و ویسریس پسر سومین پسر جیهاریس، در نهایت ویسریس را برای پادشاهی انتخاب می کنند. آن صحنه از شورای بزرگ هارن هال، مانند سایه‌ای باقی قسمت را هم تاریک می کند؛ همه به دنبال یک جانشین هستند.

مرتبط: بهترین سریال های برگرفته از کتاب که از تماشای آنها لذت خواهید برد ! 

ویسریس

نقد و بررسی سریال خاندان اژدها
پدی کانسیداین در نقش پادشاه ویسریس

ویسریس که در این قسمت با او آشنا می شویم، ابتدا به نظر می رسد که یک مرد خوب و بی نقص است. اما در ادامه قسمت اول متوجه می شویم که او اقتدار و تجربه سیاسی پدربزرگس جیهاریس اول را ندارد، اما هیولای پیچیده ای مانند پدر دنریس، اریس دوم که به نام “شاه دیوانه” شناخته می شد، نیست. و در واقع این قلمرو هنوز از آرامشی که از زمان سال های حکومت جیهاریس باقی مانده، لذت می برد و ویسریس فعلا کاری برای خراب کردن آن انجام نداده است.

از طرفی دیگر، بی حوصلگی و دغدغه های فکری ویسریس تا حدودی قابل درک است و اگر بخواهیم بی نهایت خیرخواه باشیم، می توانیم به او حق بدهیم. زیرا همانطور که می دانیم، هرکس زمانی که وارد بازی تاج و تخت می شود، یا برنده می شود یا می میرد. و در این بین، ویسریس باید با نفع خانواده اش و قلمرو خود، پیروز شود. با این حال، باید در نظر داشت که هر تصمیمی که ویسریس می گیرد به همان اندازه می تواند منجر به نابودی قلمرو و خانواده اش شود. درست مثل تصمیمی که حین تولد فرزندش در قسمت اول گرفت.

انتخاب جانشین

از همان ابتدای سریال، همانطور که از نام قسمت اول مشخص است؛ تمام فکر و ذکر “وارثان اژدها” این است که جانشینی برای این قلمرو پادشاهی انتخاب کنند. که البته در تمامی این صحنه ها، تبعیض جنسیتی بیداد می کند. پافشاری پادشاه ویسریس برای داشتن یک فرزند پسر باعث می شود تا حاضر شود جان همسر خود را بگیرد تا فقط فرزند خود (که از پسر بودن آن هم مطمئن نبود) را نجات دهد. در واقع او که مجبور بود از بین همسر و فرزند خود یکی را انتخاب کند، حاضر می شود همسر خود را بکشد که فقط یک فرزند پسر داشته باشد. که متاسفانه آن پسر هم مدت خیلی کوتاه زنده بود و بعد از گذشت چند ساعت مرد.

نقد و بررسی سریال خاندان اژدها
میلی آلکاک در نقش شاهدخت رینیرا

در هر صورت باید یک جانشین برای تاج و تخت انتخاب می شد که تنها گزینه، دختر ویسریس، رینیرا تارگرین (با هنرنمایی میلی آلکاک Milly Alcock) بود که تبدیل به اولین وارث زن قلمرو شد.

چنین نقشه های سیاسی و رقابت های کوچک شورایی به روزهای ابتدایی سریال بازی تاج و تخت (Game of Thrones) باز می گردد. و این قسمت هم به طور تحسین برانگیزی ادامه یافتن این مجموعه به شکل مطلوبی را به نمایش می گذارد. هنوز هیچ نبرد عظیمی وجود ندارد، اما در عوض مبارزات قدرت برای جشن و پایکوبی پادشاه به مناسبت تولد فرزندش پابرجاست.

مرگ ملکه اِما

اگر بخواهم به زبان ساده احساسم را نسبت به این قضیه بیان کن، باید بگویم که مرگ ملکه اِما در هنگام به دنیا آوردن فرزندش، یکی از ناراحت کننده ترین سکانس هایی بود که در عمر خود دیده‌ام. نمی توان در آن لحظه تصمیم گرفت که مبارزه واقعی کجاست و چه کسی مبارز واقعی است؟ ملکه اِما، رنگ پریده و خون آلود بر روی تخت یا شوالیه های مسابقه‌ای که با گرز و نیزه و شمشیر بر سر و صورت یکدیگر ضربه می زنند؟ اما من برای ملکه اما بیشتر نگران بودم تا دیمن در میدان نبرد.

رینیرا، اولین وارث زن قلمرو

نقد و بررسی سریال خاندان اژدها

در رمان آتش و خون (Fire and Blood) مارتین بیان می کند که رینیرا به دلیل خلق و خوی شادی که داشت و لباس های شادی که می پوشید و در کنار پدرش حاضر می شد، پس از اینکه اولین وارث قلمرو معرفی شد، اغلب با لقب “لذت قلمرو” از آن یاد می شود. مطمئنا رینیرا با مرگ مادر و برادرش و تحمل مسئولیت سنگینی که به او داده شده است، وضعیت روحی چندان مناسبی ندارد اما در حال حاضر خوب است که ببینیم کسی واقعا در این جهان غم انگیز، سرگرم است.

توطئه های اطرافیان

نقد و بررسی سریال خاندان اژدها
ریس ایفانز در نقش سر اتو هایتور

اتو با کنار زدن دیمن، برادر پادشاه، خود را به عنوان خطرناک ترین فرد در نمایش نشان می دهد. شخصیت خنثی و آرام و البته خشن ایفانس، دست پادشاه را تبدیل به چهره ای غیر قابل درک می کند. هرچند که در ادامه قسمت می بینیم او نقشه های دیگری در سر دارد. و می خواهد دخترش آلیسنت را که از قضا نزدیک ترین دوست رینیرا هم هست را به پادشاه نزدیک کند.

راز پنهانی خانوادگی

در همین قسمت اول هم می توان شباهت های زیادی با سریال “بازی تاج و تخت” پیدا کرد. همه چیز، از موسیقی متن گرفته تا صحنه ها برای ما آشناست. و زمانی که ویسریس در مورد پیشگویی که پایان نسل بشریت را پیش بینی می کند، حرف می زند می گوید که به دلیل زمستانی که از سمت شمال فرا می رسد به وجود آمده است، اشاره پنهانی به رویداد های آینده دارد! هنگامی که رینیرا از این راز پنهانی خانوادگی مطلع می شود، باید لحظه ای حماسی و تکان دهنده باشد، اما در عوض ناخواسته یادآور مشکلاتی است که این پیش درآمد در آینده با آنها مواجه می شود.

مت اسمیت در نقش دیمون

نقد و بررسی سریال خاندان اژدها
مت اسمیت در نقش دیمون تارگرین

اعتراف می کنم که در انتخاب مت اسمیت (Matt Smith) برای ایفای نقش به عنوان دیمون، برادر سرکش پادشاه، دلیل قانع کننده‌ای نمی بینم. مت اسمیت اگرچه یک بازیگر فوق العاده است، اما ظاهر یک مرد مهربان را دارد که به عنوان Eleventh Doctor از آن استفاده کرده است. اما به لطف آن صحنه بی نظیر اسمیت در فیلم Morbius که وظیفه فاسد ترین پلیس کینگز لندینگ را بر عهده داشت، مشخص شد که می تواند خبیث و حتی خشن و بی رحم باشد. اما آیا او می تواند به خوبی به عنوان دیمون نقش بازی کند؟ معلوم شد که بله می تواند.

در قسمت اول، جایی که دیمون همه نگاه ها را به خود خیره می کند، در سکانس جوستینگ است. درست زمانی که دیمون برای تحقیر کردن اتو، دست پاشاه، اسب گواین هایتاور را بیرون می آورد. اما طولی نمی کشد که در مبارزه با سر کریستون کول کم می آورد. درخشش سر کریستون کول در اینجا مقدمه‌ای است برای نقش مهم او در قسمت های آینده است که به آن خواهیم پرداخت.

در ادامه بخوانید: فیلم های شبیه گیم آف ترونز ؛ نبردهایی بر سر تاج و تخت 


نقد و بررسی سریال خاندان اژدها “قسمت دوم”


شاهزاده سرکش the Rogue Prince

  • تاریخ انتشار: 28 آگوست 2022 (6 شهریور 1401)
  • مدت زمان: 54 دقیقه
  • امتیاز کنونی (IMDb) : 8/5 از 10

صحنه آغازین

حدود 6 ماه از وقایع قسمت اول می گذرد.

بازی تاج و تخت (Game of Thrones) ما را با ارتش مردگان وحشت زده کرد. اما ما در قسمت دوم House of the Dragon با انبوهی از خرچنگ هایی آشنا می شویم که گوشت انسان را زنده زنده می خورند؛ که این به نوعی وحشتناک تر هم هست. این خرچنگ ها، در استپ استونز گوشت قربانیان کشتی های غرق شده را در حالی که دزدان دریایی آنها را غارت می کنند، می خورند. در ادامه می بینیم که خرچنگ ها توسط فردی که به عنوان خرچنگ سیر کن (Crab Feeder) شناخته می شود، مدیریت می شوند. این یک صحنه آغازین کوتاه و البته تاثیر گذار است که باعث می شود از همان دقایق اول قسمت دوم، بینندگان سر جای خود میخکوب شوند.

البته طولی نمی کشد که به جلسه دیگری از شورای کوچک پادشاه برده می شویم. جایی که اعضا سعی می کنند پادشاه را قانع کنند که همسر جدیدی اختیار کند.

ازدواج سلطنتی

نقد و بررسی سریال خاندان اژدها

موضوع ازدواج سلطنتی و تجدید فراش پادشاه، داستان اصلی قسمت دوم سریال House of the Dragon با عنوان شاهزاده سرکش (the Rogue Prince) را تشکیل می دهد و ضعف در قلب این قلمرو را به وضوح نشان می دهد. در حالی که قسمت اول، رفتار محتاطانه ویسریس مانند یک کار بلد و پادشاه مقتدر را نشان می داد. اما در قسمت دوم می بینیم که ویسریس در حکمرانی ضعیف است. درست همانطور که شاهزاده دیمون (با بازی مت اسمیت Matt Smith) بعدا تایید کرد که: “پادشاه بودن، هیچوقت قوی ترین ویژگی برادرم نبود.”

ویسریس تمایلی به ایجاد درگیری در شهر های آزاد برای رویارویی با دزدان دریایی را ندارد. او حتی می ترسد که با دختر خود، رینیرا، در مورد غم و اندوه خود صحبت کند. ولی در عوض با وقت گذراندن با دوست رینیرا، آلیسنت، که دختر اتو هم هست، خود را آرام می کند. اما آلیسنت، یا حداقل پدرش اتو، ایده های دیگری در سر دارد. اتو دخترش را می فرستد تا بتواند نظر پادشاه را جلب کند. همه چیز از جمله “به نظرم بهتر است یکی از لباس های مادرت را بپوشی” مشخص شد.

ملکه 12 ساله؟

نقد و بررسی سریال خاندان اژدها
استیو توسان در نقش لرد کورلیز (مار دریایی)

یکی از گزینه های مناسب برای همسر آینده پادشاه، لینا ولاریون 12 ساله است. ممکن است این ازدواج از نظر سیاسی بهتر باشد اما ویسریس به این ازدواج راضی نیست. در نهایت با اعلام ازدواج خود با آلیسنت، لرد کورلیز (مار دریایی) و همسرش رینیس را خشمگین می کند. از این رو، آنها به سمت دیمون کشیده می شوند.

با این حال، حداقل ما مجبور نیستیم ازدواج یک مرد سالخورده و یک کودک 12 ساله را تحمل کنیم.

ملکه بعدی کیست؟

به نظر می رسد بزرگ ترین مشکل که باید برای حل آن دست به کار شوند، انتخاب ملکه بعدی است. زیرا ویسریس به عنوان یک پادشاه که فرزند پسر ندارد، باید ازدواج کند و سعی کند یک وارث پسر از خود به جای بگذارد.

نقد و بررسی سریال خاندان اژدها
اولیویا کوک در نقش آلیسنت هایتور

پادشاه در جلسه شورا اعلام کرد که قصد دارد با آلیسنت، دختر دست پادشاه که از قضا صمیمی ترین دوست رینیرا هم هست، ازدواج کند. به نظر می رسد که اتو به خواسته اش رسیده است، چرا که از مقام خود به عنوان مورد اعتماد ترین مشاور پادشاه برای رسیدن به قدرت استفاده کرده است. اما لازم به ذکر است که این ازدواج بدجور مار دریایی و همسرش را خشمگین کرد.

از طرفی دیگر، درست زمانی که رینیرا داشت احساس می کرد که همه چیز دارد خوب پیش می رود، ورق برگشت و همه چیز از هم پاشید. اینکه ویسریس و رینیرا برای فرار کردن از غم خود هر دو به یک نفر (آلیسنت) پناه می بردند، در واقع ظلم سرنوشت به رینیرا را نشان می دهد. چرا که پس از ازدواج آلیسنت با پادشاه، رینیرا دیگر دوستی نخواهد داشت.

خشونت ملایم

نقد و بررسی سریال خاندان اژدها

در قسمت اول این گونه به نظر می رسید که قلمرو پادشاهی به سرعت وارد یک جنگ داخلی می شود. اما در قسمت دوم دیدیم که همه چیز آرام تر از چیزی پیش خواهد رفت که طرفداران تصور کرده اند. این اپیزود در واقع بیشتر بر نحوه عملکرد پادشاه در زمان صلح را نشان داد. در صورتی که در سریال اصلی این گونه نبود. این بدان معناست که نمایش بر روی نکاتی متمرکز می شود که برای حفظ یک حکومت پادشاهی در کنار هم لازم است. با کم کردن سرعت هیجان داستان، بینندگان فرصت پیدا می کنند تا بیشتر با شخصیت های اصلی آشنا شوند و در کنار آن از خشونت های بی مورد سریال پیشین پرهیز شده است. چه چیزی بهتر از این؟

شاهزاده سرکش

نقد و بررسی سریال خاندان اژدها

شخصیت دیگری که در قسمت دوم مهر خود را محکم می کوبد، رینیرا است. او شخصیتی بسیار جسور تر از پدرش است. او حتی پیشنهاد می کند برای مقابله با دزدان دریایی، سوار بر اژدها پرواز کند و در مقابل عموی خود ایستاد. در اینجا رینیرا فرصت این را پیدا کرد تا خودی نشان دهد و بینندگان به چشم یک قهرمان به او نگاه کنند.

زمانی که رینیرا سوار بر اژدها وارد صحنه می شود تا تخم اژدها که توسط عمویش دیمون ربوده شده بود را پس بگیرد، با آن هنرنمایی های سوار بر اژدهای خود همه‌ی چشم ها را به خود خیره می کند. او به حدی جسورانه در مقابل عمویش می ایستد و با او صحبت می کند و تخم اژدها را از او می گیرد که بدون شک حین تماشای فیلم، او را تحسین کرده اید. اینجا ما متوجه یک نکته دیگر هم می شویم. اینکه دیمون آنقدر هم دل سنگ نیست که کسی نتواند آن را با چند جمله و سوال جنجالی رام کند.

رینیرا در این قسمت، عضو بعدی کینگز گارد را انتخاب می کند که مشخص است در آینده از این انتخاب پشیمان خواهد شد. زیرا کریستون جسور اکنون حتی برای یک ملکه ممنوع است.


به هر حال، در حال حاضر، House of the Dragon خود را به عنوان جانشین شایسته‌ی یکی از بهترین برنامه های تلویزیونی تمام دوران – بازی تاج و تخت Game of Thrones – ثابت کرده است.

در ادامه بخوانید: بررسی قسمت اول و دوم سریال ارباب حلقه ها : حلقه های قدرت 

امیدواریم که از نقد و بررسی سریال خاندان اژدها لذت برده باشید. با بررسی قسمت های بعدی سریال خاندان اژدها با من همراه باشید.


نقد و بررسی سریال خاندان اژدها “قسمت سوم”


دوم از نام او – Second of his Name

  • تاریخ انتشار: 4 سپتامبر 2022 (13 شهریور 1401)
  • امتیاز کنونی (IMDb) : 8/9 از 10
  • مدت زمان: 1 ساعت و 3 دقیقه

شاید به نظر برسد که تنها یک هفته گذشته، اما سه سال در هفت پادشاهی سپری شده است. با توجه به صحنه آغازین، با دیدن آلیسنت در کنار پادشاه و پسری که اکنون می تواند وارث تاج و تخت باشد، متوجه می شویم که قسمت سوم، وقایع سه سال بعد از قسمت دوم را روایت می کند.

تقریبا همه مشکلاتی که در قسمت دوم (سه سال قبل) وجود داشت، هنوز هم باقی است. البته به جز چند مورد که به طور قابل توجهی بدتر هم شده اند.

صحنه آغازین

خب اول از همه قصد دارم تا در مورد نام این قسمت کمی توضیح بدهم. دلیل نام گذاری این قسمت به Second of his Name این است که پادشاه ویسریس به همراه خانواده و ارتش خود به جنگل می روند تا دومین تولد پسرش اگون را جشن بگیرند. سفر پادشاه ویسریس به همراه گروهش به کینگزوود برای تدارک شکار به مناسبت نامگذاری پسر خود، داستان سرایی بسیاری خوبی است.

اگرچه دیالوگ ها از استاندارد های قرون وسطایی جورج آر آر مارتین فاصله دارد، اما هر مکالمه در این سریال پر از زیر متن است. چون بسیاری از صحنه های اکشنی که در سریال گیم آف ترونز شاهد آنها بودیم، در سریال House of the Dragon در ذهن شخصیت ها اتفاق می افتد. زیرا هر کدام از شخصیت ها، بسیار فکر می کنند تا بفهمند چه کلماتی برای پیشبردن نقشه هایشان به کار ببرند. اصلا آیا زنده می مانند تا فقط یک روز دیگر را در کینگز لندینگ سپری کنند؟ یا خیر.

در اولین سکانس می بینیم که اشراف زادگان دور یکدیگر جمع شده اند و به اگون ادای احترام می کنند. چرا که می دانند که او وارث پادشاه خواهد شد.

فرزندی پسر برای پادشاه

پدی کانسیداین در نقش پادشاه ویسریس

اولین چیزی که به چشم می خورد این است که به نظر می رسد رابطه پادشاه ویسریس تارگرین و آلیسنت هایتاور بسیار خوب پیش می رود. با توجه به اینکه ویسریس اکنون صاحب یک فرزند پسر است که برای داشتن آن بسیار تلاش کرد. به نظر می رسد که یک فرزند دیگر هم در راه است. اگر آن هم پسر باشد که چه بهتر. نور علی نور می شود. در کل، در طول قسمت سوم ما شاهد صحنه هایی هستیم که نشان می دهد گویا این زوج واقعا یکدیگر را دوست دارند.

می دانید؛ این ماجراهای مردسالارانه که حتما یک پسر باید جانشین پادشاه باشد، دیگر خسته کنند شده است. جانشینی بسیار آسان است. البته مگر اینکه از نشستن زنان بر تخت آهنین امتناع کنید. این در صورتی است که تا به حال در طول نمایش به زنان فقط به عنوان یک والد برای به دنیا آوردن فرزند (چه بهتر که پسر باشد) نگاه کرده اند.

در ادامه بخوانید » بررسی قسمت اول و دوم سریال ارباب حلقه ها : حل

رینیرا؛ شاهزاده سرکش

در دو قسمت اول سریال خاندان اژدها، رینیرا و ویسریس مانند دو پدر و دختری به نظر می رسند که به هیچ وجه حرف یکدیگر را نمی فهمند. به طوری که حتی هیچکس نمی خواهد دیگری را درک کند. البته در قسمت سوم هم هنوز همانطور است. اما به نظر می رسد که گذشت سه سال از قسمت دوم، به رینیرا این اجازه را داده است تا با ایجاد غم و اندوه برای پدرش و به گونه‌ای عذاب دادن او، کمی احساس آرامش کند. او گمان می کند که دوستش آلیسنت بیشتر از اینکه دوست او باشد، قصد داشته است تا با پدرش ازدواج کند و هیچکدام آنها لایق آرامش نیستند. پس از این رو مدام با آنها لج می کند و از دستورات پدر سرپیچی می کند.

کراگاس و خرچنگ هایش

کراگاس بدون بیان حتی یک خط دیالوگ توانست به مدت سه سال دیمون و کولینز را درگیر جنگ کند. راستش را هم بخواهید، کراگاس نیازی به صحبت کردن نداشت تا بخواهد دشمن را تحریک کند. چرا که آن ماسکی که بر روی صورت دارد و پوستی چندش آور و خرچنگ هایش یک تهدید برای دیمون و کولینز محسوب می شود که به ابهت و قدرت کافی برای دشمن بودن را دارد.

هرچند که جنگ Crab Feeder بیشتر از ارزشش به آن پرداخته شد، اما این بخش از قسمت سوم یک شخصیت حیاتی را به ما معرفی کرد.

جدال با Crab Feeder

دور از قلعه، کورلیز و دیمون، جنگ غیر قانونی خود را علیه خرچنگ سیرکن و ارتشش در استپ استونز آغاز کرده اند. از آنجایی که ویسریس در این جنگ خود را دخالت نداد؛ پس جنگ استپ استونز هیچ تهدیدی برای هفت پادشاهی نخواهد داشت. چرا که فقط یک نمایش غرور آفرین از شاهزاده دیمون و لرد کورلیز آن را ترتیب داده اند تا خود را به عنوان قهرمان به جهان معرفی کنند.

این جهش سه ساله از قسمت دوم تا قسمت سوم، باعث شد ما جدال طاقت فرسای دیمون با خرچنگ سیرکن را از دست بدهیم. اما از شواهد پیداست که در این سه سال آنها وضعیت خوبی نداشته‌اند. زیرا خرچنگ فیدر و ارتش او در غار های پناه می گیرند و حتی آتش اژدها هم نمی تواند به آنها آسیب بزند.

ریسک دیمون برای به دام انداختن خرچنگ فیدر شاید در ظاهر یک اقدام بیش از حد فداکارانه و قهرمانانه به نظر برسد. اما در واقع واکنشی بود برای خالی کردن عصبانیت خود از نامه ای که بردارش نوشته بود. اما به هر حال، بیایید از نبرد استپ استونز برای صحنه های مهیج و اکشن فوق العاده‌ای که به تصویر کشید قدردانی کنیم.

دلیل جنگ

در این بین، چیزی که ممکن است ذهن شما را درگیر کند این است که اصلا این جنگ و درگیری ها برای چه چیزی صورت گرفت؟ باید بگویم آن وقفه سه ساله باعث شد ندانیم که این چنگ برای چیست. اما مشخص است که توسط تارگرین ها (دیمون) و مار دریایی اداره می شود. از این رو، به نظر می رسد که این جنگ فقط برای این به تصویر کشیده شده است که چاشنی اکشن سریال را کمی اضافه تر کند. آن هم در صورتی که باقی قسمت های سریال تا کنون فقط روی این مسئله تمرکز داشته اند که “در نهایت چه کسی جانشین خواهد بود؟”

یکی از دلایلی که چرا صحنه های جنگ را در نمایش ندیدیم می تواند اژدهایان باشند. به نظر می رسد که هم بازی تاج و تخت (Game of Thrones) و هم پیش درآمد آن یک مشکل یکسان دارند. آن هم این است که وقتی یک اژدها وارد صحنه می شود چه لزومی دارد یک ارتش وارد جنگ شود؟ یا اگر قرار است شاهد نبرد تن به تن افراد باشیم، حضور اژدها چه ضرورتی دارد؟

بیشتر بخوانید: 7 مورد از سریال های شبیه به گیم آف ترونز که حتما باید آنها را ببینید ! 

چهره‌ای خشن از مت اسمیت

مت اسمیت در نقش دیمون تارگرین

در حالی که علت وقوع جنگ مشخص نیست (که این خودش یک نقطه ضعف محسوب می شود) ؛ اما به دیمون این فرصت را داد تا بتواند خودی نشان دهد. مشخص شد که دیمون کسی است که از خون و خون ریزی، مرگ و مبارزه لذت می برد. اما در عین حال می خواهد که یک قهرمان هم باشد و مردم به خوبی از او یاد کنند. اما از طرفی دیگر متوجه می شویم که او دوست ندارد کسی باشد که مردم او را دوست داشته باشند. بلکه به نظر می رسد نقشه های دیگری در سر دارد و می خواهد برای عملی کردن آنها برنامه ریزی کند.

ازدواج رینیرا

رینیرا منزوی به نظر می رسد و حتی در جشن یا شکار سلطنتی هم پدر را همراهی نمی کند. از این رو، متوجه می شویم که این پدر و دختر بعد از گذشت 3 سال همچنان با هم اختلاف دارند و وضعیت آنها حتی بدتر هم شده است.

ویسریس که ازدواج موفقی داشته است و به نظر می رسد که از آن راضی است، اکنون رینیرا را تحت فشار قرار می دهد تا ازدواج کند. رینیرا که در حال حاضر 17 سالگی خود را تمام کرده است، زمان ازدواج او فرا رسیده و مجبور است ازدواج کند. جیسون لنیستر یکی از خواستگاران رینیرا است اما به دلیل رفتار بدی که از خود نشان می دهد باعث می شود رینیرا و حتی پادشاه از او متنفر شوند. چه عالی، حداقل یک نفر توانست این پدر و دختر را با یکدیگر متحد و هم نظر کند.

نیازی نیست که رمان Fire and Blood را خوانده باشید. یا حتی سریال بازی تاج و تخت را قبلا تماشا کرده باشید. زمانی که اتو هایتاور به رینیرا پیشنهاد می کند تا با برادر ناتنی‌اش ازدواج کند تا اوضاع را درست کند، متوجه می شوید که در اینجا اوضاع تا چه حد وخیم است.

همانطور که انتظار می رود، خواستگاران دیگری خواهان دختر پادشاه هستند. اما به نظر شما کدام یک شانس بیشتری دارند؟

گوزن سفید

پادشاه ویسریس، در جستجوی کشتن یک گوزن سفید است که در منطقه دیده شده. چرا که معتقدند کشتن گوزن سفید نوید خوبی برای سلطنت او و فرزندش ایگون خواهد بود. اگر می دانست که این دختر تارگرین است که در نهایت با پادشاه شب روبرو می شود، شاید کمی بیشتر از او حمایت می کرد. اما هنگامی که یک گوزن دیگر را به جای گوزن سفید کشتن برای او می آورند، گوزن سفید اصلی در پیش رینیرا است و او هم اجازه می دهد تا گوزن سالم و سلامت فرار کند. آیا این اتفاق به عنوان یک فال بد برای هر دو به حساب می آید؟

در این بین، حتی احتمال دارد اتو های تاور خودش این گوزن را به این ناحیه آورده باشد. تا ویسریس با شکار آن متقاعد شود که خدایان اگون دوم را به عنوان نماینده قانونی خود در زمین می دانند. اما مسئله این است که نه رینیرا و نه پدرش ویسریس اهل خرافات نیستند. اما زمانی که آنها در جستجوی گوزن سفید بودن، گوزن سفید پیش رینیرا دیده شد. این می تواند نشانه این باشد که خدایان رینیرا را به عنوان جانشین قبول دارند؟

دیمون پیروز می شود

همانطور که پیش تر گفتم، جنگ دیمون و مار دریایی با خرچنگ فیدر خوب پیش نمی رود. هنگامی که پادشاه ویسریس از این امر مطلع می شود، ارتشی را روانه استپ استونز می کند تا به دیمون کمک کنند. وقتی دیمون از این مسئله با خبر می شود، به قدری خشمگین می شود که پیک را مورد ضرب و شتم قرار می دهد. و پس از آن تنهایی به میدان جنگ می رود. او با نقشه‌ای دشمن را از غار بیرون می کشد و در صحنه پایانی می بینیم که موفق شده است خرچنگ فیدر را شکست دهد. بدین صورت قسمت سوم همانطور که با Crab feeder شروع شده بود، پایان یافت.

در کل می توان گفت هنگامی که دیمون خشن می شود چهره جذاب تری دارد. معلوم شد که پسر بد ماجرا، به تنهایی یک ارتش تک نفره است و این خودش بر هیجان سریال می افزاید. او در نهایت به عنوان یک قهرمان به خانه باز خواهد گشت. اما سوالی که پیش می آید این است: “او با استپ استونز چه خواهد کرد؟”


قسمت سوم آدرنالین زیادی به تماشاگر تزریق می کند. به گونه‌ای که بیننده می داند هفته بعد و با تماشای قسمت چهارم بر صندلی میخکوب خواهد شد. زیرا این طور که به نظر می رسد؛ چندین نبرد بزرگ در قسمت بعدی اتفاق خواهد افتاد. منتظر نقد قسمت به قسمت این سریال مهیج باشید.

امیدوارم از نقد و بررسی سریال خاندان اژدها سه قسمت اول راضی بوده باشید.

همچنین در ادامه بخوانید: بررسی قسمت چهارم سریال خاندان اژدها | House of the Dragon