در این مطلب با بررسی قسمت چهارم سریال خاندان اژدها با مجله وارونه همراه باشید. به جرعت می توانم بگویم House of the Dragon در قسمت چهارم به ما یادآوری می‌ کند که در King’s Landing هیچ خانواده‌ عادی‌ای وجود ندارد. با من همراه باشید تا دلیل آن را بدانید:

شما می توانید با کلیک کردن بر روی بررسی قسمتی سریال خاندان اژدها بررسی قسمت های دیگر را بخوانید.

بررسی قسمت چهارم خاندان اژدها


پادشاه تنگ دریا / King of the Narrow Sea

  • تاریخ انتشار: 11 سپتامبر 2022 (20 شهریور 1401)
  • امتیاز کنونی (IMDb) : 8/7 از 10
  • مدت زمان: 1 ساعت و 6 دقیقه

به طور کلی می توان گفت که سریال خاندان اژدها یک نمایش خانوادگی است. البته نه به این معنا که برای کل خانواده مناسب است. اما بیش از هر چیز به یک خانواده مربوط می‌شود. و نشان می دهد چگونه “قدرت” می تواند باعث فروپاشی خانواده شود. پس از نمایش بزرگ هفته گذشته، و سیاست ورزی اپیزود های قبلی در سراسر پادشاهی، House of the Dragon سرعت خود را کاهش می دهد. در واقع سریال تمرکز خود را به سه تارگرین در مرکز داستان خود و افراد نزدیک به آنها محدود می کند. 

مرتبط: بهترین سریال های شبکه HBO | شبکه بازی تاج و تخت و وست ورلد 

صحنه آغازین

لحظات آغازین اپیزود چهارم، بلافاصله تجربه رینیرا با خواستگاران را به عمویش دیمون متصل می کند.

سریال House of the Dragon داستان های زیادی برای روایت دارد. بنابراین کمی تعجب آور است که می تواند تقریباً یک قسمت کامل را به چیزی اختصاص داده است که مسخره به نظر می رسد. اما این احتمال هم وجود دارد که تمامی این اتفاقات، زمینه ساز اتفاقات بزرگتری در آینده باشند.

گردنبند والیریان

بررسی قسمت چهارم سریال خاندان اژدها

در ابتدای اپیزود چهارم، کلوزآپ‌ هایی از گردنبند فولادی والیریان که دیمون در قسمت اول به رینیرا داد. (که نماد آن در تیتراژ ابتدایی سریال نیز به چشم می خورد) را مشاهده می‌ کنیم. به نظر شما چرا زمانی که رینیرا قصد داشت تا با عمویش ملاقات کند، مخصوصا این گردنبند را بر گردن خود آویخت؟؟

نمونه مشابه دیگری را در قسمت سوم تماشا کردیم. زمانی که دیمون نامه ای از پادشاه ویسریس دریافت کرد و سپس پیام رسان را که آن را ارسال کرده بود مورد ضرب و شتم قرار داد. هم رینیرا و هم دیمون در پایان نبردهایشان با خرچنگ و گراز وحشی احساس پیروزی کردند. و اکنون این قسمت آنها را از نظر عاطفی نزدیک تر می کند (البته به روشی بسیار مخرب).

رینیرا، شخصیتی پیچیده

بررسی قسمت چهارم سریال خاندان اژدها
میلی الکاک در نقش رینیرا

رینیرا (با بازی میلی الکاک Milly Alcock) در سفر خود، به جای لذت بردن، زمان خود را صرف انجام کاری می کند که کوچک ترین علاقه‌ای به آن ندارد. او در حال گوش دادن به سخنان خواستگاران خود است. که رِنج سنی آنها از پیر تا بچه متغیر است‌.

پس از برگشت رینیرا به خانه، عمویش دیمون (با بازی مت اسمیت Matt smith) با تاجی که بر سر گذاشته است. از جنگ با خرچنگ سیرکن در استپ استونز باز می گردد و نوید پیروزی را سر می دهد.

از همین لحظه، رسوایی خاندان اژدها شروع می شود‌. بدیهی است که اولین مورد، دیمون و رینیرا هستند. جفتی که از ابتدا به یکدیگر علاقه داشتند. حتی اگر برای جانشینی رقیب هم باشند.

آن طرف معادله رینیرا است. او کسی است که در زندگی به عنوان یک زن در یک جامعه قرون وسطایی به عنوان وارث ویسریس انتخاب شده است. اما دائما در معرض خطر ربوده شدن تاج و تخت توسط بردارش است. از طرفی دیگر، او یک نوجوان است. و از ابراز اراده و برآورده کردن خواسته هایش نا امید شده است. دقیقا کاری که به عنوان یک شاهزاده خانم نمی تواند انجام دهد.

رینیرا در استورمز اند، قلعه هاوس باراتیون

بررسی قسمت چهارم سریال خاندان اژدها

رینیرا در این سکانس توسط یک ارباب باراتئون میزبانی می‌ شود‌‌. او در حال گوش دادن به سخنان خواستگاران است. البته که همه آنها را دست می اندازد. اما این نشان می‌ دهد که سایر اربابان در وستروس تمام تلاش خود را می کنند تا بتوانند نظر رینیرا را جلب کنند‌.

ما در استورمز اند (Storm’s End) و در قلعه هاوس باراتیون (House Baratheon) هستیم. برگ‌ های زرد روی زمین، به این معناست که زمان پر رونق تابستان در وستروس رو به اتمام است.

درگیری و خشونت در میان خواستگاران

بررسی قسمت چهارم سریال خاندان اژدها

درگیری‌ای در میان خواستگاران رینیرا رخ می دهد. اما این اتفاق به ما این امکان را می دهد تا با لرد براکن و لرد بلک وود آشنا شویم.

در کتاب «آتش و خون Fire and Blood» جورج آر آر مارتین، درباره دوئل شرورانه ای که در قسمت چهارم می بینیم صحبت شده است.

متن کتاب: “زمانی که رینیرا در سال 112 قبل از میلاد از ترایدنت بازدید کرد، پسران لرد براکن و لرد بلک وود بر سر او دوئل کردند.” در کتاب‌ ها، لرد براکن (پسر بزرگ‌ تری که در این صحنه زرد لباس پوشیده است.) برنده دوئل است. اما به نظر می‌ رسد که سریال «خاندان اژدها» با تغییر روند داستان، تصمیم گرفته است تا بلک‌ وود جوان‌ پیروز شود.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های برگرفته از کتاب که از تماشای آنها لذت خواهید برد! 

این صحنه همچنین یادآور کشته شدن افراد بی گناهی در میان مردان جوان در قلمرو است که به سمت خشونت سوق داده می شوند. تا شاید بتوانند نظر پرنسس را جلب کنند‌. درست قبل از اینکه صحنه عوض شود، می‌ توانید ببینید که بلک‌ وود جوان بعد از اینکه به طرز وحشیانه‌ای شمشیر را در دل دشمنش فرو کرد. و پس از آن، خون همه جا را فرا گرفت.

نگاهی به مسئله ی ازدواج رینیرا در کتاب

یافتن همسری درخور رینیرا از مدت ها پیش در ذهن شاه و شورا بود. لرد های قدرتمند و شوالیه‌ های بی پروای زیادی همانند پروانه‌ دور رینیرا را گرفته بودند.

هنگامی که او در سال ۱۱۲ از ترایدنت دیدن کرد؛ فرزندان لرد برکن و لرد بلکوود برای بدست اوردن توجه رینیرا دوئلی برگذار کردند. و حتی پسر جوان لرد فری در حرکتی گستاخانه مستقیم از رینیرا خواست  همسرش شود. و از آن روز با نام فری احمق شناخته شد.

در غرب برادران دوقلوی لنیستر، جیسون و تایلند، بر سر ازدواج با رینیرا رقابت میکردند. فرزندان لرد تالی از ریورران، لرد تایرل از هایگاردن، لرد اوکهارت از الد اوک و لرد تارلی از هورن هیل نیز عشقشان را به شاهدخت ابراز کرده بودند.

در این میان ملکه آلیسنت نیز کاندیدای خود را داشت؛ فرزندش ایگان. ولی ایگان تنها یک کودک بود و رینیرا ده سال از او بزرگتر. آلیسنت اعتقاد داشت که دلایل زیادی برای ازدواج این دو وجود دارد. ولی نظر شاه متفاوت بود: “ایگان خون آلیسنت رو داره و با ازدواج با رینیرا می خواد اونو بر تخت آهنین ببینه.”

ویژگی مشترک رینیرا و سانسا

بررسی قسمت چهارم سریال خاندان اژدها

فقط کافی است پلک بزنید تا دیدن این صحنه را از دست بدهید. اما با کمی دقت می توانید ببینید که به نظر می رسد رینیرا تکه لیموی بالای کیک ها را خورده است. شاید نماد گرایی در این واقعیت وجود داشته باشد که شاهزاده خانم به جای گرفتن کل کیک، مستقیماً به سرا تارت میوه می رود.

در «بازی تاج و تخت Game of thrones»، کیک‌ های لیمویی به عنوان دسر مورد علاقه سانسا استارک شناخته می‌ شدند. همین جزئیات کوچک، «خاندان اژدها» را به نسخه قبلی خود در HBO مرتبط می‌ کنند.

بیشتر بخوانید: 15 نکته در مورد بازیگران سریال بازی تاج و تخت که از آنها بی اطلاع بودید!!! 

تفاوت ورود دیمون به کینگزلندینگ در کتاب و سریال

در کتاب ها، دیمون همزمان با تورنومنتی که به مناسبت پنجمین سالگرد ازدواج ویسریس و آلیسنت بود، سوار بر کاراکسس و تاج استپ استونز به سر با غافلگیر کردن همه در میدان مسابقه فرود آمد. او با زانو زدن جلوی ویسریس تاجش را به او تقدیم کرد. یک سکانس کاملا فانتزی، حماسی و خیره کننده…

ولی در سریال این سکانس تغییر داده شد و دیگر اژدها و میدان مسابقه در کار نبود. به جای عناصر فانتزی این قضیه را کاملا مطابق با تاریخ قرون‌ وسطی و با هماهنگی قبلی نشان دادند. در سریال، برخلاف کتاب در این سکانس صمیمیت بیشتری میان ویسریس و دیمون وجود داشت.

جدا از واقع گرایی، می توان از دلایل این تفاوت برای رفرنس سازی بهتر برای نشان دادن این دراما و عملکرد بهتر کارگردانی یاد کرد.

دیمون عاشق شده است؟

بررسی قسمت چهارم سریال خاندان اژدها
مت اسمیت در نقش دیمون تارگرین

در این بین، دیمون، کمی پیچیده‌ تر عمل می کند. اما نه به شدت. او مثل همیشه بسیار خودخواه است. اما در عین حال ترسو تر از آن است که فکری که در سر خود دارد را به طور کامل عملی کند‌. اما اینجا یک سوال پیش می آید. آیا او واقعا عاشق رینیرا است؟ احتمالاً نه، هرچند که علاقه او به احتمال زیاد واقعی است.

شرح نامه دیمون به رینیرا

برای اولین بار در سریال (چه گیم آف ترونز و چه خاندان اژدها) است که الفبای والریایی برین را می بینیم.

دیوید پترسون سازنده زبان های دوتراکی و والریایی، این بار از رسم الخط زبان والریایی نیز رونمایی کرد. تا دوباره به جزئیات خیره کننده سریال بیافزایند.

شرح متن نوشته شده توسط دیمون:
Kesommi aōle mīsās. Rhakiāzmo inkot dōros indīs. Geltilio rȳ jās. Ninkiot avy rhaeninna.

ترجمه انگلیسی:
“Put these on. Push the wall behind the tapestry. Follow the passage. I’ll meet you outside.”

ترجمه فارسی:
“این هارو بپوش. دیوار پشت قالیچه را هل بده. راه را دنبال کن. اون بیرون میبینمت.”

گذرگاه های مخفی در Red Keep طراحی پادشاه Maegor بود

بررسی قسمت چهارم سریال خاندان اژدها

پادشاه Maegor the Cruel یکی از پادشاهان تارگرین بود. که حدود 60 سال قبل از پادشاه ویسریس سلطنت کرد. جالب است بدانید که Maegor همان پادشاه ظالمی است که دیمون اغلب با او مقایسه می شود.

میگور در دوره کوتاه خود به عنوان پادشاه (که فقط حدود شش سال به طول انجامید.) گروهی از سازندگان و سنگ تراشان را برای ایجاد گذرگاه ها و اتاق های مخفی در داخل دیوار های محوطه قلعه استخدام کرد. این سازه که به Maegor’s Holdfast معروف است، جایی است که تمام اتاق خواب های سلطنتی در آن قرار دارند.

ممکن است آن را از قسمت نبرد قابل توجه «بازی تاج و تخت Game of Thrones» در فصل دوم، «نبرد بلک واتر» به خاطر بیاورید. زیرا سرسی و سانسا و بقیه خانواده سلطنتی دستور داشتند در Maegor’s Holdfast بمانند.

همچنین بخوانید: فیلم های شبیه گیم آف ترونز ؛ نبرد هایی بر سر تاج و تخت 

همانطور که در کتاب “آتش و خون” توضیح داده شد. میگور برای همه افرادی که در ساختن این راه مخفی کار می کردند یک جشن بزرگ ترتیب داد. و سپس آخرین نفر را کشت. به این ترتیب فقط میگور و معتمدانش از گذرگاه های تونل مخفی و اتاق های مخفی خبر داشتند.

دیمون قبلاً در «خاندان اژدها» با میگور مقایسه شده است. و مطلع بودن او از وجود پلکان مخفی در اتاق رینیرا یکی دیگر از پیوند های شاهزاده دیمون با پادشاه سابق است.

نامادری مهربان

به نظر می رسد هر رابطه ای در همین یک قسمت، تحت تاثیر قرار می گیرد. دوستی آلیسنت (با بازی امیلی کری Emily Carey) با رینیرا که تا کنون یکی از متقاعد کننده ترین روابط بود، دچار شک و شبهه می شود. در حدی که آلیسنت در مورد درستی یا نادرستی شایعه از رینیرا پرس و جو می کند. او تلاش می کند تا رینیرا را آگاه و سر به راه کند، اما فایده ندارد.

فرزند دوم آلیسنت

بررسی قسمت چهارم سریال خاندان اژدها
امیلی کری در نقش آلیسنت

فرزند دوم آلیسنت دختری به نام هلنا است. با توجه به اینکه هلنا هنوز کوچک است. اما نسبت به جثه او به نظر می رسد که قسمت چهارم، حداقل یک سال بعد از وقایع قسمت سوم اتفاق می افتد. چرا که در قسمت دوم، شاهد روز های آخر بارداری آلیسنت بودیم. و اکنون به نظر می رسد که فرزند او قبلا متولد شده و کمی بزرگ هم شده است.

اخراج شدن آتو های تاور

پدر آلیسنت، اتو هایتاور (با بازی ریس ایفانس Rhys Ifans.) پس از مدت کوتاهی پس از افشای خبر رسوایی رینیرا به ویسریس، شغل خود را به عنوان Hand of the King از دست می دهد. اما نه به خاطر اینکه این شایعه را به گوش پادشاه رسانده است. بلکه به خاطر اینکه ویسریس گمان می کند حسی که او به آلیسنت پیدا کرده است یک نقشه بوده باشه است. و روز های بی هیچ عشق و احساسی که او در کنار ملکه جدیدش سپری کرده است، بیشتر از یک بازی سیاسی نباشد.

این دقیقا همان چیزی است که هرکسی که به قدرت می رسد از آن می ترسد: دوستی ها و روابط مشکوک‌. با این حال، در وستروس، تشکیل خانواده به منظور حفظ قدرت و فرزند آوری است. که طرفین در آن باید ادعای عاشقی داشته باشند. این تناقضی است که هر شخصیت باید با آن دست و پنجه نرم کند.: خانواده به عنوان راهی برای برآوردن نیاز انسان و خانواده به عنوان راهی برای تضمین قدرت. به نظر می رسد آشتی دادن این دو هیچگاه کار آسانی نبوده است. به خصوص در خاندان اژدها‌.

میدان جنگ یا دسیسه سیاسی

بررسی قسمت چهارم سریال خاندان اژدها

تمام این ماجراها کمتر از اژدهایی که در یک نبرد ساحلی وارد صحنه می‌ شوند چشم نواز هستند. اما به همان اندازه تنش‌ آمیز هم هستند. زیرا همین مسائل است که باعث وقوع جنگ ها می شوند. شایان ذکر است که برخلاف سریال بازی تاج و تخت (Game of Throne) ، این نمایش در زمانی اتفاق می‌ افتد که مردم اژدها دارند. 

اینجاست که مسائل رنگ دسیسه های سیاسی را به خود می گیرند. و هیچ کس، هر چقدر هم که قدرتمند باشد، نمی خواهد به جنگ با کسی برود که بتواند زمین اطراف آنها را بسوزاند. بنابراین نبردها باید در جای دیگری انجام شوند: در عیاش خانه ها، اتاق خواب ها و جلسات بی فایده. 

در این بین، یک درگیری خانوادگی می تواند جذاب تر و مهیج تر از جنگ در میدان نبرد باشد. زیرا اگر این درگیری، برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، می تواند جهان را در جنگ فرو ببرد.

میساریا استاد Whispers در King’s Landing است

در قسمت چهارم مشخص شد که میساریا استاد ویسپرز در کینگز لندینگ است. درست مانند لرد واریس (عنکبوت) در زمان خود.

به عبارت دقیق‌ تر، میساریا اکنون یک “خانم زمزمه‌ ها” در کینگز لندینگ است. او از کودکان یا پرنده‌ های کوچک برای جاسوسی از خانواده سلطنتی و سایر اتفاقات در فلی باتم استفاده می‌ کند. و در نهایت اطلاعات را به اتو های تاور می دهد.

مرتبط: 10 تا از بهترین فیلم های فانتزی که باید ببینید 

نگهبان پادشاه باید مجرد باشد

بررسی قسمت چهارم سریال خاندان اژدها

ناراحتی و دست دست کردن سر کریستون کول را در مقابل رینیرا دیدید؟ می دانیم که Kingsguard سوگند یاد کرده تا مادام العمر از داشتن زمین یا زن گرفتن یا فرزند آوری منع شده است. این بدان معناست که حتی نباید در این راستا اقدامی انجام دهد.

این مسئله می تواند یکی از دلایلی باشد که چرا سر کریستون کول هنگام برداشتن شنل سفیدش خیلی ناراحت به نظر می رسید.

به همین دلیل رینیرا مجبور شد تا کریستون را مجبور کند که به داخل بیاید. سپس به نظر می رسد که او را کاملاً برخلاف میلش می بوسد. اما هنگامی که شنل سفید او برداشته می شود، به نظر می رسد او یک لحظه فرصت دارد تا در مورد این مسئله فکر کند. اما کریستون با کمال میل نزدیک شاهزاده خانمی که سوگند خورده است از آن محافظت کند می شود.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های عاشقانه تینیجری که زیبایی‌ های عشق را به تصویر می کشند! 

سادگی پوشش رینیرا در مقابل آلیسنت

بررسی قسمت چهارم سریال خاندان اژدها
مقایسه با قسمت اول

تا به حال، گادوود محل مکالمات مهم احساسی بین رینیرا و آلیسنت بوده است. در قسمت اول، هر دو دختر 14 ساله بودند و لباس‌ های ساده‌ به تن داشتند. اما در قسمت چهارم، هنگامی که آلیسنت با رینیرا روبرو می شود، شاهزاده خانم لباسی معمولی می پوشد. درست مانند زمانی که 14 سال داشت. اما ملکه آلیسنت اکنون لباس رسمی تر بر تن دارد. چرا که او اکنون ملکه است.

در ملاقات آلیسنت و رینیرا در قسمت چهارم. آلیسنت بسیار متعهد تر به نقش ملکه و تمام ویژگی ها و جزئیات بصری مرتبط با آن به نظر می رسد. او پیرهنی قرمز تارگرین پوشیده است. لباسی با آستین‌ های بلند و آویزان که شبیه لباس آبی او را در قسمت اول می باشد. در حالی که با توجه به وضعیت جدیدش بالغ‌ تر و آراسته‌ تر به نظر می‌ رسد.

از سوی دیگر، رینیرا طوری لباس پوشیده است که دقیقاً با لباس قسمت اول او مطابقت دارد. به نظر می رسد رینیرا در تلاش است تا بخشی از معصومیت و صمیمیت را که با آلیسنت در جوانی به اشتراک گذاشته بود، را دوباره به تصویر بکشد. لازم به ذکر است که هر دو دختر در این قسمت از داستان حدود 18 سال سن دارند.

مرتبط: بهترین فیلم های علمی تخیلی قرن بیست و یک که باید ببینید ؛ تا سقف آسمان، تا ته رویا! 

ویسریس از Aenar Targaryen یاد می کند

بررسی قسمت چهارم سریال خاندان اژدها
پدی کانسیداین در نقش پادشاه ویسریس

سلسله تارگرین در نهایت وجود خود را مدیون یک دختر جوان است. والریا، که اغلب به عنوان “عذاب” از آن یاد می شود. رویدادی فاجعه آمیز بود که شهر پر رونق و پر از اژدها را ویران کرد.

والریا از خاندان اصلی تارگرین و ولاریون بود. (به همین دلیل است که مردم هر دوی این خاندان ها اغلب درباره اهمیت نسل خونی خود صحبت می‌ کنند.) آنها تنها دو خانواده ای هستند که از Doom of Valyria جان سالم به در بردند. و همه این ها را مدیون به دختر جوانی 12 ساله به نام دنیس هستند.

دوازده سال قبل از فاجعه، دنیس یک خواب در مورد نابودی والریا دید. پدرش، Aenar (مردی که ویسریس در این قسمت از آن یاد می‌کند)، موافقت کرد که خانه تارگرین را از دریای باریک منتقل کند.

دنیس به عنوان «دنیس رویا پرداز» شناخته می‌ شد. او این باور را در تارگرین‌ ها تثبیت کرد که رویاهایشان می‌ تواند رویداد های واقعی باشد و آینده را پیش‌ بینی کند. به همین دلیل است که خنجر فولادی والریایی که دارای کتیبه پیشگویی «آواز یخ و آتش» است، زمانی متعلق به انار تارگرین بوده است.

استاد بزرگ چیزی به نام “چای ماه” برای رینیرا می آورد

بررسی قسمت چهارم سریال خاندان اژدها

در سکانس پایانی قسمت چهارم، دیدیم که استاد بزرگ ، چیزی به نام چای ماه را برای رینیرا آورد. اگرچه آنها نامی از آن نمی‌ برند، اما این سکانس و دیالوگ استاد بزرگ که می گوید: ” اگر خوب دم نکشد ممکن است موثر نباشد‌.” نشان می‌دهد که او چای ماه برای او دم کرده است.

این نوشیدنی در اطراف وستروس، اغلب در عیاش خانه ها و برای جلوگیری از بارداری یا سقط کردن مراحل اولیه بارداری در زنانی که اخیراً رابطه جنسی داشته اند، استفاده می شود. 

اگر حرف های استاد بزرگ درست باشد و ویسریس دستور دم کردن آن چای را داده باشد. به این معنی است که پادشاه به سخنان دخترش کاملاً اعتماد ندارد.

یا شاید هم آلیسنت این دستور را داده است. که به این معنی است که او نیز به طور کامل به Rhaenyra اعتماد ندارد. به هر حال، باید تا هفته آینده منتظر بمانیم تا نتیجه این اتفاقات را ببینیم.


ممنون که با بررسی قسمت چهارم سریال محبوب خاندان اژدها (House of the Dragon) هم همراه من بودید. با بررسی باقی قسمت های این سریال مهیج با مجله وارونه همراه باشید.

در ادامه بخوانید: بررسی قسمت اول و دوم سریال ارباب حلقه ها : حلقه های قدرت