در این مطلب با مجله وارونه همراه باشید تا قسمت اول و دوم سریال ارباب حلقه ها : حلقه های قدرت (the Lord of the Rings: the Rings of Power) را بررسی کنیم.

شما می توانید با کلیک کردن بر روی بررسی قسمتی سریال ارباب حلقه ها بررسی قسمت های دیگر را بخوانید.

بررسی قسمت اول و دوم سریال ارباب حلقه ها

در روز دوم سپتامبر 2022 (جمعه 11 شهریور 1401) و پس از شش سال، بالاخره انتظار لوترها به پایان رسید و دو قسمت اول سریال ارباب حلقه ها: حلقه های قدرت منتشر شد. هر اپلیکیشن و سایتی را که باز می کنید با نام این سریال مواجه می شوید. در این مطلب با من همراه باشید تا ریز جزئیات قسمت اول و دوم را با هم بررسی کنیم. اول کمی سریال را معرفی کنیم.

مرتبط: فیلم های شبیه گیم آف ترونز ؛ نبردهایی بر سر تاج و تخت 


گران ترین سریال تاریخ

این سریال که توسط Amazon و با بودجه اولیه بیش از 465 میلیون دلاری ساخته شده است. و همانطور که متوجه هستید، یکی از گران ترین سریال های کل تاریخ دنیای سینما و تلویزیون محسوب می شود.


ایفای نقش بازیگر ایرانی

بازیگران ایرانی باز هم افتخار آفرین شدند. این بار خانم نازنین بنیادی با حضور در سریال ارباب حلقه ها: حلقه های قدرت و ایفای نقش در کنار ستارگان بزرگ دنیای سینما و تلویزیون هالیوود، افتخار آفرین شد. نازنین بنیادی در دوازدهم اردیبهشت 1359 در ایران به دنیا آمد. او در لندن بزرگ شد و برای اولین بار در درام پزشکی بیمارستان عمومی (General Hospital) ایفای نقش کرد.

او در سریال the Lord of the Rings: the Rings of Power نقش برونوین را بازی می کند.


حاشیه های قبل از انتشار

نقد های منفی بی دلیل

همانطور که انتظار می رفت، مانند سریال های مورد انتظار دیگر، سریال the Lord of the Rings: the Rings of Power هم گرفتار نظرات منفی هیترها شد. اما نظرات و نقد های مثبت نسبت به این سریال به قدری زیاد بود که این نظرات منفی اصلا به چشم نیامد.

به هرحال باید خودمان را برای همه چیز آماده کنیم. چرا که حدود 3 هفته پیش، منتقدان نقد های عجیب و غریبی راجع به سریال خاندان اژدها (House of the Dragon) داشتند. به گونه ای که انگار یک بچه 10 ساله این سریال را نقد کرده است. اما ارباب حلقه ها هم مانند هر مجموعه موفق دیگری هیتر دارد و بهتر است خود را درگیر این مسائل نکنیم. بیایید فقط از تماشای سریال لذت ببریم.

خیالتان راحت! امتیاز دهی به سریال رسما متوقف شده و گفته شده است که تا 72 ساعت آینده نقد های the Rings of Power بررسی می شوند تا نقد هایی که توسط بات ها و ترول ها نوشته شده اند، حذف شوند. در این صورت فقط نقد های قانونی و معتبر در نظر گرفته می شوند.


بسته شدن صفحه IMDb سریال

از طرفی دیگر، جدالی بین طرفداران و هیترهای سریال در صفحه IMDb رخ داد. به طوری که این سایت مجبور به بستن صفحه نظرسنجی سریال شد. این جور نظرسنجی ها قبل از انتشار سریال به این معناست که عده‌ای از روی تعصب و دوست داشتن سریال به آن نمره 10 و برخی دیگر به خاطر هیت دادن نمره 1 را ثبت می کنند. پس نتیجه می گیریم که زیاد به نمرات سایت های نظرسنجی اهمیت ندهیم. خودمان با تماشای سریال به نتیجه برسیم و در نهایت نظر درست را ثبت کنیم؛ چه خوب چه بد.


نظرات مثبت

در این مطلب نظرات مختلف منتقدان را خواهیم خواند و مشاهده خواهید کرد که اکثر منتقدان در یک زمینه نظر مشترکی داشته‌اند و آن هم جلوه های ویژه فوق العاده سریال است که نظیر آن را هیچ جای دیگر نمی توان مشاهده کرد. علاوه بر آن، قدرت ایفای نقش بازیگران، داستان گیرا و جذاب سریال و همچنین ارتباط آن با دنیای تالکین و سه گانه های جکسون، نظر منتقدین را به خود جلب کردند. به نظر من، اگر این سریال با این جلوه های ویژه بی نظیر و مناظر خارق العاده را با کیفیتی به غیر از 4K تماشا کنید، به خودتان ظلم کرده‌اید.

از خوبی های دیگر این سریال که توسط منتقدین به آنها اشاره شده است می توان به شخصیت پردازی فوق العاده، طراحی صحنه و لباس بی نظیر، نقش آفرینی بالاتر از حد انتظار مورفید کلاک، نازنین بنیادی و مارکلا کوناه اشاره کرد.

البته در این بین، بعضی به دیالوگ نویسی سریال و نامناسب بودن جملات اشاره داشتند.


بخشی از نظرات

نیل گیمن

نیل گیمن (Neil Gaiman) خالق سریال و نویسنده کتاب های سندمن، پس از دیدن دو قسمت اول سریال ارباب حلقه ها: های حلقه قدرت گفت:

دو قسمت اول فوق العاده و سرگرم کننده بودند. هنگامی که جوان بودم کتاب سیلماریلیون را میخواندم، امیدوار بودم همچنین سریال (پیش درآمدی) ساخته شود. صبر می کنم تا همه قسمت های سریال منتشر شود و با جدیت و اشتیاق آنها را تماشا کنم و لذت ببرم.


رودریگو سالم

رودریگو سالم (Rodrigo Salem)، ژورنالیست مجله Folha در لس آنجلس و عضو انجمن منتقدین هالیوود، انجمن جایزه منتقدان و انجمن فیلم های سینمایی آمریکا در توییتر خود توییت کرد:

سریال حلقه های قدرت، بهترین سریالی که امسال در تلویزیون دیدم نیست، بلکه بهترین چیزی است که دیده‌ام. دو قسمت اول، چیزی جز عصاره خالص تالکینی نیست و از لحاظ بصری هم با آثار پیتر جکسون همسان است.


استیون وین تراب

استیون وین تراب (Steven Weintraub) کارگردان فیلم، پس از تماشای دو قسمت اول سریال در توییتر خود نوشت:

دو قسمت اول ارباب حلقه‌ی ساخت کمپانی آمازون را دیدم. آماده باشید تا از عظمت و جذابیت سریال حلقه های قدرت منفجر شوید. همه چیز راجع به این سریال باورنکردنی است، از فیلمبرداری گرفته تا لباس ها و کیفیت صحنه و البته بازیگران بی نظیر. برای یک اثر خاص آماده باشید.


برخی نظرات منفی

the Rings of the Power مانند سریال علمی تخیلی کربن تغییر یافته (Altered Carbon) یک سریال پوچ است. یکی از نقاط ضعف آن در این است که گالادریل که در فیلم های جکسون، یک جادوگر بود که در باغ های زیبایی همچون بهشت زندگی می کرد. اما در سریال او را به عنوان یک مبارز و فرمانده می بینیم. شاید تنها نکته مثبت و اتفاق جدید، درگیری بین گونه های مختلف در سرزمین میانه باشد.


به جای خلق داستان جدید، به مجموعه کتاب وفادار بودند. آنها سریال را خط به خط از روی کتاب ها ساخته اند. داستانی که همه آن را می دانند و در ذهن ترسیم کرده اند.


دیالوگ ها غالبا گیج کننده هستند و به آنها حالت عرفانی داده شده است.

همچنین بخوانید: ارباب حلقه ها : چرا برخلاف بیلبو، گالوم بدون حلقه پیر نشد؟ 


بدون اتلاف وقت به سراغ بررسی بررسی قسمت اول و دوم سریال ارباب حلقه ها می رویم:

Episode 1: A Shadow of the Past

  • تاریخ انتشار: 2 سپتامبر 2022 (جمعه 11 شهریور 1401)
  • مدت زمان: 65 دقیقه
  • امتیاز کنونی: 7/3

Episode 2: Adrift

  • تاریخ انتشار: 2 سپتامبر 2022 (جمعه 11 شهریور 1401)
  • مدت زمان: 67 دقیقه
  • امتیاز کنونی: 7

گالادریلی که نمی شناسیم

بررسی قسمت اول سریال ارباب حلقه ها
مورفید کلارک در نقش گالادریل

صحنه با توصیف چند بچه مو طلایی و زیبا آغاز می شود که در یک دشت زیبا بازی می کنند. در واقع ما کودکی های گالادریل را می بینیم و به همین دلیل در دقایق اول برای ما ناآشنا است. چرا که ما او را زمانی که یک زن بالغ شده است می شناسیم. اما او با جمله‌ی “هیچ چیز از ابتدا پلید نیست” توصیف دوره جدید را آغاز می کند. به نظر شما چرا باید اولین جمله سریال همچین چیزی باشد؟ آیا در ادامه سریال که قرار است شاهد پدید آمدن سائورون باشیم، خواهیم دید که او از اول یک موجود پلید نبوده است؟ شما چه احتمالی می دهید؟

شروعی بی نظیر

بررسی قسمت اول سریال ارباب حلقه ها

این مجموعه با داستانی آغاز می شود که می توان آن را به عنوان یک نمایشنامه معرفی کرد که در واقع شبیه به یک داستان تاریخی حماسی است که در دنیای سرزمین میانه اتفاق می افتد و از زبان گالادریل روایت می شود. از آنجایی که این داستان ممکن است برای بسیاری از طرفداران کاملا جدید باشد، قسمت اول سریال تحت عنوان A Shadow of the Past قصد دارد تا شما را با زمان و فضای این دنیای جدید، آشنا کند.

چون وقایع این سریال هزاران سال قبل از فیلم های سه گانه ارباب حلقه ها را روایت می کند، وجود این سکانس آغازین ضروری بود؛ که در آن گالادریل جوان، طلوع عصر دوم را روایت می کند. چه چیزی از این بهتر؟

طبق سخنان گالادریل، سرزمین میانه در تلاش است تا از یک جنگ ویرانگر با مورگوت، موجودی خداگونه و همچنین دست راست او یعنی سائورون، پیروز شود. در واقع آنها را می توان سر منشا تمامی پلیدی ها دانست.

آشنایی های لازم

ما در طول این دو قسمت با پنج فرهنگ از چهار قوم مختلف آشنا می شویم. الف‌ های اولدوریان، الف‌ های سیلوان، مردان سرزمین‌ های جنوبی، هارفوت‌ ها و دورف‌ ها. که هرکدام از نظر قد، فرم گوش‌ ها، لباس و لهجه متمایز می‌ شوند.

برای مثال، الف‌ ها با لهجه انگلیسی صحبت می‌ کنند. دورف‌ ها از الگوی جان ریس دیویس از ارباب حلقه‌ ها پیروی می‌ کنند و لهجه‌ های اسکاتلندی دارند. هارفوت‌ ها نیز همگی لهجه‌ های ایرلندی جنوبی دارند. اما نکته گیج‌ کننده این است که مردان اهل سرزمین‌ های جنوبی، لهجه‌ی انگلیسی شمالی دارند که احتمالاً از استارک‌ های وینترفل الهام گرفته شده است.

اما در این بین، الف‌ های اولدوری، مثل گالادریل، گیل گالاد و الروند تفاوتی با چیزی که از الف ها پیش از این در ارباب حلقه ها دیده بودیم، ندارند. زیرا از آنجایی که الف‌ ها پیر نمی‌ شوند، باید همان چیزی به تصویر کشیده می شدند که صدها سال بعد در ارباب حلقه‌ها با آن‌ها آشنا می‌ شویم. بنابراین طبیعتاً لباس، لهجه، فرهنگ و غیره آنها کمابیش با آنچه از داستان‌ های بعدی می‌ دانیم مطابقت دارد.

سرزمین میانه مثل همیشه است

بسیاری از طرفداران مجموعه ارباب حلقه ها، به دلیل استقبال ضعیفی که از سه گانه هابیت ها شد، نسبت به موفقیت این سریال شک داشتند. اما به شما این اطمینان را می دهم که این سریال، بیشتر از هر چیزی، به دنبال شبیه سازی صحنه ها و روایات با کارهای پیتر جکسون است. اما سرزمین میانه، دوباره مانند یک مکان کاملا متنوع به تصویر کشیده می شود. جایی که هم خطرناک است، هم جذاب، هم سلطنتی است و هم روستایی.

چاشنی اکشن

مگر سریال ارباب حلقه ها بدون صحنه اکشن ممکن است؟ در این قسمت از صحنه جنگ برادر گالادریل با مورگوت گرفته تا از پا درآوردن یک ترول برفی توسط خود گالادریل، شاهد صحنه های اکشن هستیم.

اپیزود دوم، اکشن بیشتری نسبت به قسمت اول دارد. در واقع می توان گفت که با سکانس‌ های حمله مار دریایی به گالادریل و حمله یک ارک با چهره عجیب و غریب و البته ترسناک به تیو و مادرش، بخش ماجراجویی داستان شروع می‌ شود. فقط یک چیز می توانم بگویم؛ وقتی دو قسمت اول انقدر مهیج بودند، باقی قسمت ها با روح و روان ما چه خواهند کرد؟

همچنین بخواندی: بهترین فیلم های اکشن قرن بیست و یکم 

جانورانی نسبتا ترسناک

صحبت از ترول برفی شد. دیدید چه چهره زشت و البته ترسناکی داشت؟ موجودات غول پیکر و عجیب و غریب زیادی در فیلم و سریال های مختلفی دیده ام. اما حقیقتا ترول برفی یک جور خاصی من را ترساند. زمانی که از سقف آویزان بود و ناگهان کله‌اش پدیدار شد، فاصله خیلی کمی با جیغ زدن و پرتاب کردن کنترل به سمت صفحه تلویزیون داشتم.

به قدری چهره پیچیده و ترسناکی داشت که حتی نمی توانم حدس بزنم ترکیبی از کدام حیوان ها بود. ریش هایی شبیه ریش های بز، دندان های نیشی که مانند شاخ از دهانش بیرون زده بودند (اصلا شاخ بودند یا دندان؟)، بدنی شبیه به یک گرگ، پوستی به سختی پوست کرگدن و راه رفتنی شبیه به آدمیزاد.

به هر حال هرچه که بود یک زن (گالادریل) توانست به تنهایی آن را از پا دربیاورد.

مرتبط: بهترین فیلم های ترسناک

آشنایی با هارفوت ها

بررسی قسمت اول سریال ارباب حلقه ها

با هارفوت ها و لحجه جالب آنها آشنا شوید! هارفوت ها در واقع اجداد هابیت ها محسوب می شوند. آنها موجوداتی هستند که در مجموعه کتاب های جی آر آر تالکین به آنها اشاره‌ای نشده است.

آنها با پاهای برهنه در جنگل راه می روند و بسیار ساکت هستند. اما می توانند به سرعت ناپدید شوند و به همین دلیل انسان ها معمولاً آنها را نمی بینند. در واقع هارفوت ها در بر گیرنده برخی باور های مردی قدیمی بریتانیایی هستند و آنها را می توان ترکیبی از جن ها و پری ها و ارواح است که ویژگی‌ های آنها در الف های اصیل تالکین دیده نمی شود.

هارفوت‌ هایی که در حلقه‌ های قدرت می‌ بینیم تفاوت‌ های آشکاری با هابیت‌ های تالکین و اقوام مختلف آنها دارند. برای مثال، هارفوت ها به جای اینکه شیفته آسایش و تجمل باشند، مانند عشایر سرگردان زندگی می کنند. آنها در سوراخ های درختان و صخره ها ناپدید می شوند که فاصله زیادی با سبک زندگی هابیت ها دارند.

بنابراین این سریال آنها را به گونه ای طراحی کرده است که شبیه پری ها باشند. از این رو، لباس‌ های خشن‌ تری دارند و موهایشان پر از تکه‌ های درخت و گیاه است تا بتوانند به سرعت خود را استتار کنند.

ما در قسمت اول، برای اولین بار با النور برندی فوت (نوری) و دوستش پاپی پرودفلر آشنا می شویم. اما اگر بخواهم رو راست باشم، وقتی دیدم که این دو به اندازه مری و پیپین -هابیت هایی از نژاد برندیباک و توک که در فیلم یاران حلقه با فرودو و سم همراه شدن- خنگ و خنده دار نیستند؛ کمی ناراحت شدم. اما اشکال ندارد، در عوض نوری به قدری بامزه است که دلت می خواهد آن را در آغوش بگیری.

به یک نکته دقت کردید؟ در فیلم های سه گانه، مری و پیپین دو پسر بودند ولی اینجا دو هابیت را داریم که دختر هستند. چرا وقتی می بینم نقش خانم ها و دختران در ارباب حلقه ها پررنگ تر شده است خوشحالم؟ شما هم همین احساس را دارید؟

ملاقات با دورف ها

دورف هایی که در قسمت دوم ملاقات می کنیم بسیار شبیه به کوتوله هایی هستند که از داستان های بعدی می شناسیم. اما در قسمت دوم که Adrfit نام دارد، می توانیم امپراطوری بزرگ آنها خزاددوم – که بعدها به نام موریا شناخته شد – را در اوج خود ببینیم. ما با برخی از آیین‌ های کوتوله‌ های جدید آشنا شده‌ ایم، ولی اکنون سالن های متروکی که در فیلم های ارباب حلقه‌ها دیده بودیم را سرسبز و باشکوه می بینیم.

در این بین، رابطه شاهزاده دورین و همسرش دیزا چاشنی طنز بسیار خوشایندی را به داستان می افزاید.

شروع ساخت حلقه ها

کله‌بریمبور در اپیزود دوم حلقه‌ های قدرت، حرف از ساخت چیزی قدرتمند می زند تا با سیلماریل‌ هایی که فئانور ساخته است، برابری کند. که نهایتا در کتاب‌ ها کله‌بریمبور پروژه‌ای را شروع می کند که به خلق 19 حلقه‌ی قدرت منتهی می شود.

7 حلقه برای دورف‌ ها در زیر تالار های سنگی، 9 حلقه‌ برای انسان‌ های فانی. 3 حلقه برای الف‌ ها در زیر گنبد های نیلی ساخته می شود که از این 19 حلقه تنها سه حلقه‌ی مربوط به الف‌ ها توسط خود کله‌بریمبور است و بدون دخالت سائورون ساخته می شود. در نتیجه، سائورون تاثیر بسزا و اراده مستقیمی بر روی این حلقه ها ندارد. اما 16 حلقه‌ی دیگر تحت تاثیر حلقه‌ی یگانه‌ی سائرون هستند که در کوه نابودی توسط خود سائرون ساخته شده اند. نهایتا سائرون با تسلط بر حلقه‌ های دیگر، 9 حلقه‌ی انسان‌ ها رو مملو از تاریکی کرد تا جایی که تبدیل به نزگول‌ ها شدند.

حلقه های قدرت راه را برای سائورون باز می کند

بررسی قسمت اول سریال ارباب حلقه ها

از آنجایی که وقایع سریال، هزاران سال پیش تر از فیلم های سه گانه ارباب حلقه ها را روایت می کند، انتظار می رود که در حلقه های قدرت ببینیم که سائورون چگونه به قدرت رسید. در حال حاضر، همه چیز در سایه ها اتفاق می افتد. تنها نمادی که در این قسمت به چشم می خورد، یک شمشیر شکسته شیطانی است. که نماد معروف سائورون بر روی آن هک شده و در زیر تخته های یک طویله پنهان شده است. یعنی چه اتفاقی می خواهد بیوفتد؟ اما همانطور که می توان حدس زد، مشخص است که اتفاقات خوبی نخواهد افتاد.

چرا که در قسمت دوم دیدیم که تونل های زیرزمینی محل عبور و مرور ارک هایی است که به دنبال شمشیر می گردند. همچنین زمانی که تیو در قسمت دوم شمشیر را در دست گرفت، از داخل زخم او خون به حرکت در آمده و به سمت شمشیر حرکت کرد. چرا خون؟ مگر سائورون عاشق آتش نبود؟

مرد شهاب سنگی کیست

در آخرین دقایق اپیزود اول، یک هارفوت کنجکاو به نام النور برندی فوت را می بینیم که پس از برخورد یک شهاب سنگ با زمین، در جنگل به آتش کشیده شده قدم می زند. او در نهایت یک مرد را بر روی تخته سنگی آتشین پیدا می کند. این مرد کیست؟ اولین نفری که به ذهن من می رسد، نسخه جوان گاندولف است.

اما ممکن نیست او سائورون باشد. زیرا هم افسانه تالکین و هم گفته های گالادریل در قسمت اول، مبنی بر این است که قبل از سقوط آن شهاب سنگ به سرزمین میانه و پیدا شدن آن مرد توسط نوری، سائورون وجود داشته است.

به همین دلیل به احتمال زیاد همان جوانی های گاندولف باشد. زیرا در قسمت دوم دیدیم که چگونه با کرم های شب تاب صحبت می کرد و ما پیش تر و در فیلم the Lord of the Rings: the Fellowship of the Ring دیدیم که چگونه گاندولف با یک پروانه صحبت کرد و به او پیغام داد که اژدها را خبر کند. همچنین با در نظر گرفتن ارتباط بین این مرد مرموز و هارفوت ها، این احتمال قوی تر می شود. هرچند که اگر او گاندالف باشد، این امر باعث ناراحتی کسانی می شود که وفادار بودن به کتاب اقتباسی را ترجیح می دهند.

اما احتمال دیگری هم وجود دارد. گزینه بعدی آلاتار و پالاندو است. اگرچه جدول زمانی در ارباب حلقه ها ورود آنها به سرزمین میانه در عصر سوم و به همراه سه نفر دیگر (گاندالف، سارومان و راداگاست) را نشان می دهد. اما کتاب کریستوفر تالکین درباره پیش نویس ها، مردمان سرزمین میانه را در دوران دوم می‌ آورد، که آنها را در مکان مناسبی برای این سریال قرار داده باشد.

جزئیات خیره کننده

بررسی قسمت اول سریال ارباب حلقه ها

در نهایت تمامی این ویژگی های بررسی قسمت اول سریال ارباب حلقه ها باعث می شود با خود بگویم “حق دارند آن را پرهزینه ترین سریال تاریخ سینما و تلویزیون نامگذاری کنند.” زیرا می توان تاثیر هر یک دلاری که کمپانی آمازون برای ساخت این سریال خرج کرده است را در کوچک ترین جزئیات و روی صفحه نمایشگر خود ببینیم.


در نهایت لازم است بگویم که دو قسمت اول سریال ارباب حلقه ها مانند باقی سریال ها، قصد داشتند تا یک پیش زمینه از آنچه قرار است در قسمت های بعد تماشا کنیم را به ما نشان بدهد. خب! تا اینجای کار که خوب بود، باید ببینیم باقی قسمت ها چگونه خواهد بود. آیا سریال مثل قسمت اول و دوم انقدر قوی و فوق العاده پیش خواهد رفت یا خیر. با من همراه باشید تا تمامی قسمت های سریال the Lord of the Rings: the Rings of Power را بررسی کنیم.

در ادامه بخوانید: بهترین فیلم‎ های دنباله ‎دار که حتما باید ببینید!