تاثیر ماریجوانا بر باروری مردان چگونه است؟ محققان معتقدند، مردانی که ماری جوانا می کشند، باروری شان به چندین روش مختلف آسیب می بیند. دانشمندان دانشگاه بوفالو دریافتند افرادی که منظم ماریجوانا مصرف می کنند، بطور معنی داری مایع منی و تعداد اسپرم کمتری دارند. همچنین اسپرم آنها قبل از رسیدن تخمک نابود می شوند.



محقق برجسته دکتر لانی بورکمن گفت: “نتیجه نهایی این است که مواد فعال در ماری جوانا بر روی اسپرم تاثیر می گذارند.” ماری جوانا حاوی چندین ماده شیمیایی است که در فیزیولوژی انسان تاثیر دارند ، از جمله THC (تتراهیدروکانابینول). محققان معتقدند که THC ممکن است شیوه شنای اسپرم را مختل کند، یا ممکن است مکانیسم های طراحی شده برای عیب یابی اسپرم را از بین ببرد.

گیرنده های کلیدی در اسپرم

ثابت شده است که اسپرم انسان حاوی گیرنده هایی است که توسط موادی مانند THC و سایر مواد شیمیایی مرتبط با حشیش تحریک می شوند. آزمایشات نشان داده اند که اسپرمی که در معرض سطح بالای THC قرار بگیرد، شروع به شنا کردن به شکلی غیر طبیعی می کند و کمتر قادر به اتصال به یک تخمک خواهد بود تا لقاح بتواند انجام شود.

بسیار حیاتی است که اسپرم با نزدیک شدن به تخم شروع به شنا کردن کند تا بتواند تغییراتی که برای لقاح موفقیت آمیز لازم است را بهبود ببخشد. اما، اگر خیلی زود شنا کند، خیلی زود هم تغییرات آن در رسیدن به تخمک کاهش می یابد.

دکتر بورکمن اظهار داشت: “اسپرم افرادی که ماری جوانا مصرف می کنند خیلی سریع و خیلی زود حرکت می کند و زمان بندی آن اشتباه است. این اسپرم ها قبل از رسیدن به تخمک فرسودگی را تجربه می کنند و قادر به لقاح نیستند.”



تاثیر ماریجوانا بر باروری مردان در طولانی مدت

دکتر Burkman گفت: مشخص نیست که آیا باروری پس از قطع مصرف ماریجوانا ، بهبود خواهد یافت یا خیر. اما وی هشدار داد که THC برای مدت طولانی در چربی ذخیره می شود.

پروفسور آلیسون مردوچ، رئیس انجمن باروری انگلیس، به بی بی سی خبر آنلاین گفت که نتایج شوکه کننده نبود، زیرا ماری جوانا یک ماده ی قوی است که احتمالاً در بسیاری از سیستم های بدن تأثیر دارد. با این حال، وی گفت: بسیاری از عوامل دیگر، از جمله رژیم غذایی، مصرف الکل، استعمال سیگار و ورزش نیز روی باروری تأثیر داشته است.

“باروری مردان کاملاً پیچیده است. همسران مردانی که تعداد اسپرم شان کم است، گاهی اوقات می توانند باردار شوند. و فقط زمانیکه مردان اسپرم بسیار کمی تولید می کنند، می توان آنها را نابارور قلمداد کرد.”