مصرف همزمان ماری جوانا و سیگار

ترکیب کردن ماری جوانا و سیگار خیلی شایع است. این کار به روش های متفاوتی انجام می شود. برای مثال یکی از راه های مصرف، استعمال آنها پشت سر هم است و یکی دیگر از راه ها، ترکیب کردن ماری جوانا یا گل و سیگار با هم و استعمال همزمان آنهاست.

اما باید بدانید که درعین شایع بودن این روش ها، ترکیب ماری جوانا و سیگار برای سلامتی تان طبعاتی غیر قابل جبران خواهد داشت.


همچنین بخوانید:

تداخل دارویی ماریجوانا چه خطرات جدی به دنبال دارد؟ 

حقایقی درباره ی مصرف بیش از حد یا هنگ اور ماری جوانا یا گل


شایع ترین روش ها برای ترکیب کردن ماری جوانا و سیگار

استعمال دود این دو گیاه از شایع ترین روش های استفاده شان است. اکثر افراد ماری جوانا یا گل را که گیاهی خشک است را خورد کرده و با سیگار یا تنباکو را به صورت دستی ترکیب می کنند و با پیپر (کاغذهایی نازک برای پیچیدن سیگار) می پیچند. افراد در کشورهایی که مصرف ماری جوانا قانونی است، سیگار های تنباکویی که به روغن ماریجوانا آغشته شده استفاده می کنند.

کشیدن بخار این دو گیاه روشی است که در آن برگ خشک این مخدر ها یا عصاره شان گرما داده می شود. بخار تولید شده در این روش استعمال می شود. دمای بالا موجب می شود که بخار بدون سوختن وارد دستگاه تنفسی شود. اصطلاحا به این روش “ویپینگ” گفته می شود که با استفاده از دستگاه “ویپ” انجام می شود.

ریسک های مصرف همزمان ماری جوانا و سیگار

همانطور که قبلا اشاره شد استفاده ی همزمان از این مخدر برای سلامتی تان مضر بوده و ریسک بسیار بالایی دارد. البته هنوز به صورت علمی ثابت نشده که عوارض بلند مدت این ترکیب چیست، اما در ادامه در مورد عوارض کوتاه مدت آن صحبت خواهیم کرد.

کشیدن دود ماریجوانا و سیگار مضر ترین و بدترین روش استفاده از این دو ماده است. چرا که کشیدن دود مستقیما به ریه هایتان آسیب می زند و موجب مشکلات تنفسی می شود.

استعمال بخار (ویپینگ) این دو ماده هم به نوبه ی خود ریسک هایی دارد. بخار این دو به ریه ها آسیب می رساند و موجب مشکلات جدی تنفسی می شود و خیلی ها کارشان به بیمارستان ختم می شود. البته هنوز از عوارض بلند مدت این روش اطلاعاتی در دست نیست.


همچنین بخوانید: آیا ماری جوانا کشنده است؟


استعمال همزمان این سیگار و ماری جوانا با هم بسیار مضر بوده، چرا که بدنتان را به طور همزمان در معرض دو مدل ماده ی شیمیایی قرار می دهد. مثلا کربن مونواکسید که موجب سرطان می شود.

استعمال هم زمان سیگار و ماریجوانا موجب تولید نیکوتین زیادی می شود و همین نیکوتین در نهایت موجب وابستگی تان به این ترکیب می شود. این جاست که دیگر نمیتوان دست از استفاده از آن برداشت. البته این را هم بگویم که وابستگی شما به ماریجوانا هر بار بیشتر می شود.

برای افراد زیر 25 سال تمام این عوارض شدید تر خواهد بود. چرا که ماریجوانا و نیکوتین حاصل از این ترکیب از پیشرفت و توسعه ی سلول های مغزی جلوگیری میکند. هر چه سنتان کم تر باشد، احتمال اینکه به ماریجوانا و سیگار معتاد شوید و وابستگی تان شدید تر باشد بیشتر است. البته که مشکلات جدی سلامتی هم در این راه بوجود خواهند آمد.


همچنین بخوانید: خوردن ماریجوانا ؛ همه چیز درباره مصرف ماریجوانا به صورت خوراکی


استفاده ی همزمان از سیگار و ماریجوانا اطرافیانتان را هم در خطر قرار می دهد. دود ناشی از استعمال این دو برای کسانی که در اطرافتان هستند بسیار مضر است. آنها با نفس کشیدن این دود را استعمال میکنند. این دود حتی بر لباس ها، لوازم خانه و دیوارها باقی می ماند. همچنین این دو گیاه سم هایی مانند بخار آمونیاک و سیانید تولید می کنند و باعث بروز مشکلات جدی سلامتی برای اطرافیانتان می شوند.

این ریسک ها را هم در نظر بگیرید:

احتمال انجام دادن کارهای غیر معقول و ناگهانی پس از استعمال این دو مخدر بسیار بالاست. مثلا رانندگی در حالت high بودن، رابطه جنسی محافظت نشده، و حتی استفاده بیش از حد از الکل و مواد دیگر. 

افسردگی، نگرانی، مشکلات مغزی مانند فراموشی و عدم یادگیری از دیگر عوارض استفاده ی همزمان از سیگار و ماری جوانا هستند.

افرادی که این دو گیاه را با هم مصرف می کنند، نسبت به کسانی که هر یک را جداگانه مصرف میکنند وابستگی بیشتری پیدا میکنند. این افراد احتمالا از مشکلات اجتماعی زیادی رنج می برند. این مشکلات شامل بحث های خانوادگی و از بین رفتن رابطه های دوستانه و چالش های مالی می شود.

استفاده از این دو ماده به صورت همزمان باعث وابستگی های شدید تر می شود. این یعنی نیکوتین بیشتری به مغزتان می رسد. پس ترک کردن و هوشیار بودن برایتان سخت تر خواهد بود. البته علائم ترک هم شدید ترو آزار دهنده تر خواهند بود.


همچنین بخوانید: اثر ماری‌جوانا تا چه مدت در بدن می ماند؟ هرآنچه باید بدانید!


چطور می توان ریسک ها را کمتر کرد؟

استفاده همزمان از سیگار و ماریجوانا با هر روشی مشکلات سلامتی جدی را در پی خواهد داشت. پس تنها راه جلوگیری از این خطرات استفاده نکردن از این دو ماده به صورت همزمان است.

سیگار و ماریجوانا را با هم مصرف نکنید. همچنین این دو ماده را نباید همزمان با الکل و مواد روانگردان دیگر استفاده کرد. در همین مورد بخوانید: مصرف همزمان ماریجوانا و الکل چه مضراتی خواهد داشت؟ 

از کشیدن دم های عمیق و طولانی و حبس کردن نفستان خودداری کنید. تا با این روش آسیب کمتری به شش هایتان برسد.

همچنین تاثیر ماری جوانا در زمان بارداری مضر است، پس اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید ماریجوانا مصرف نکنید.

از کشیدن یا استعمال بخار سیگار و ماریجوانا در خانه و در حضور بچه ها خودداری کنید. دود تولید شده از استعمال شما، یا به عبارت دیگر “دود دست دوم” بسیار مضر تر از کشیدن آن است. اینکار خصوصا برای بچه ها و زنان باردار و شیرده مضر است.

اگر نیاز به مراقبت های پزشکی داشتم چه کنم؟

استفاده بیش از حد از ماریجوانا ممکن است موجب بروز مشکلاتی مثل:

افزایش ضربان قلب

درد معده و استفراغ

توهم، نگرانی و گیجی

حمله وحشت زدگی و ترس

تشنج و شوک عصبی

در صورت تجربه تشنج فرد باید به اورژانس مراجعه کند. اما در صورت تجربه علائم دیگر معمولا نیازی به مداخله پزشکی نیست و علائم معمولا بین 2 تا 6 ساعت از بین خواهند رفت. معمولا توصیه می شود که فرد غذای شیرین و چرب بخورد و از فعالیت هایی مثل رانندگی اجتناب کند. 

در ادامه بخوانید:

آیا ماری جوانا توهم زا، آرام بخش یا محرک است؟ کدامیک حقیقت دارد؟