در این مطلب شما را با خطرات مصرف قارچ جادویی یا مجیک ماشروم آشنا خواهیم کرد. قارچ های جادویی که با نام مجیک ماشروم هم شناخته می شوند از دیر باز و به منظور عروج عرفانی مردم مورد استفاده قرار می گرفت. این قارچ ها در فرهنگ های مختلف استفاده های متفاوت داشته و این روزها هم از محبوبیتش چیزی کم نشده. البته بهتر است بگویم از محبوبیتش کم نشده که هیچ هر روز به محبوبیتش اضافه هم می شود. اگر می پرسید چرا، باید بگویم که این قارچ ها حاوی سیلوسایبین هستند و وقتی جویده و هضم می شوند به ماده ای به نام سیلوسیبین تغییر میکنند.

خطرات مصرف قارچ جادویی یا مجیک ماشروم

این ماده شیمیایی موجب ترشح سروتونین در مغز می شود. شاید خیلی ها بدانند اما برای کسانی که هنوز از تاثیرات سروتونین در مغز خبر ندارند باید بگویم که این ماده موجب ایجاد توهم های فوق واقعی، حس سرخوشی و تغییر درک از زمان و فضا می شود. این را هم بگویم که قارچ های جادویی در طبیعت و به صورت خودرو رشد میکنند. به همین خاطر استفاده از آنها نسبت به سایر مواد روانگردان امنیت بیشتری دارد. تمام این عوامل در کنار هم موجب می شود این قارچ ها طرفداران زیادی داشته باشد. اما باید بگویم که حتی استفاده از این قارچ ها هم ریسک های خودش را دارد. به همین خاطر تصمیم دارم اینبار در مورد خطرات مصرف قارچ جادویی یا مجیک ماشروم برایتان بنویسم. با من و مجله وارونه همراه باشید تا درباره این خطرات بیشتر بدانید.


مرتبط: تاثیرات مواد توهم زا روی مغز و بدن افراد مصرف کننده چگونه است؟ 


 ممکن است بد تریپ را تجربه کنید! یا حتی بیمار شوید!

خطرات مصرف قارچ جادویی یا مجیک ماشروم

شایع ترین عارضه ناشی از مصرف قارچ های جادویی تجربه ی بد تریپ است. جدای از مشکلات روانی که در بد تریپ به سراغتان می آیند ممکن است علائم فیزیکی را هم تجربه کنید. مثلا ممکن است اسهال، استفراغ، سردرد و تب و لرز داشته باشید. از مشکلات روانی بد تریپ هم برایتان می گویم. فردی که این مشکل را تجربه میکند با پارانویا، استرس، و ترس و وحشت زیادی رو به رو می شود. در واقع مشکلات روانی که فرد مصرف کننده تجربه میکند بزرگ ترین عارضه پس از مصرف سیلوسیبین است.

این عوارض جانبی گاهی در فرم بد تریپ و گاهی به شکل توهم های آزاردهنده هستند و ممکن است تا روزها ادامه پیدا کنند. البته نه همیشه! در شرایط نرمال توهم های ناشی از مصرف سیلوسیبین 6 تا 8 ساعت دوام دارند. در واقع همه چیز به میزان مصرف، روش آماده سازی و متابولیسم بدن مصرف کننده بستگی دارد. سه تا چهار ساعت اول علائم بسیار زیاد و فرد خیلی تحت فشار است. پس از این رفته رفته علائم کمتر و کمتر می شود. اما گاهی درک فرد از زمان تغییر میکند و همان چند ساعت به اندازه ماه ها طول می کشد.

این را هم بگویم که هیچ کس نمی تواند حدس بزند شما پس از مصرف چه حالی خواهید داشت. در واقع حس و حال شما پس از مصرف سیلوسیبین به چند عامل بستگی دارد. مثلا دوز مصرف، محیطی که در آن مصرف کردید، اشخاص اطرافتان و حالات روحی تان قبل از مصرف همه و همه در تعیین حال شما تاثیر خواهند داشت. مثلا اگر پیش از مصرف حالتان بد باشد یا ترس داشته باشید احتمالا علائمتان بیشتر می شود و احتمال اینکه بد تریپ را تجربه کنید هم بیشتر خواهد بود.

اگر دچار اضطراب یا اختلال دوقطبی باشید، مصرف چارق جادویی مشکل تان را تشدید خواهد کرد.

تمام کسانی که مشکل زمینه‌ای روانشناختی دارند باید دو برابر بیشتر از سایرین در مصرف سیلوسایبین مراقب خودشان باشند. بهتر بگویم! این افراد اصلا نباید این ماده شیمیایی را مصرف کنند. کسی که مشکل زمینه ای روانشناختی دارد به اندازه کافی تحت فشار است. با مصرف سیلوسیبین و تاثیر آن بر سیستم عصبی مغز بیش از پیش تحت فشار قرار میگیرد و عوارض فوق العاده بد و خطرناک خواهند بود. در واقع واکنش میان سروتونین و سیلوسیبین وارد شده به مغز در لوب پیشانی، واکنش های شیمیایی مغز را تحت تاثیر قرار میدهد. پس اگر فوبیا دارید، دچار اختلال دوقطبی هستید و یا حتی اضطراب، هرگز به سراغ سیلوسیبین نروید. چون حتی افراد سالم هم با مصرف این قارچ ها ممکن است دچار پانیک اتک شوند.


مرتبط: حقایقی درباره اختلال دوقطبی که لازم است بدانید! 


مواد تقلبی با عنوان سیلوسیبین فروخته می شوند.

خطرات مصرف قارچ جادویی یا مجیک ماشروم

در اکثر کشورهای دنیا از جمله کشور خودمان، خرید و فروش قارچ های جادویی ممنوع است. به همین خاطرممکن است در حین خرید سرتان کلاه برود و مواد تقلبی و دست ساز را به عنوان سیلوسیبین طبیعی بخرید. این مواد معمولا خطرناک بوده و جویدن حتی مقدار کمی از آنها ریسک اوردوز و مرگ را در پی خواهد داشت. پس اگر در کشوری زندگی می کنید که ریسک خرید قارچ جادویی اصل بالاست و این کار غیرقانونی است، بهتر است اصلا دنبالش نروید.

مصرف قارچ اشتباهی خطرات جبران ناپذیری دارد.

یکی از بدترین سناریوهای ممکن، مصرف اشتباه یک قارچ سمی به جای قارچ جادویی است. حتی کسانی که این قارچ ها را در طبیعت پیدا میکنند، یا حتی کسانی که پرورش دهنده قارچ ها هستند هم گاهی قارچ های سمی را با قارچ جادویی اشتباه میگیرند. علائم مصرف قارچ سمی شامل ضعف عضلانی، سر گیجه، مشکلات معده، و دوبینی است. جالب این جاست که گاهی مردم این علائم را با بدتریپ اشتباه می گیرند. پس اگر این علائم را داشتید سریعا به پزشک مراجعه کنید و نوع قارچ مصرفی را نشان دهید تا درمان راحت ترو سریع تر انجام شود.

ممکن است اوردوز کنید!

این تصور غلط در بین مردم رایج شده که مصرف قارچ جادویی موجب اوردوز نمی شود. این در حالی است که با مصرف بیش از اندازه این قارچ ها احتمال اوردوز وجود دارد. علائم ناشی از اوردوز قارچ جادویی شامل حمله وحشت زدگی، پارانویا، استفراغ، و روانپریشی است. این علائم از 6 تا 8 ساعت ادامه پیدا میکند، و البته ممکن است در موراد شدیدتر تا روزها ادامه داشته باشد. اگر اشتباها مقدار زیادی مصرف کردید و علائمتان شروع شده اند سریعا به پزشک مراجعه کنید.


مرتبط: آیا ماری جوانا کشنده است؟ 


مصرف قارچ های جادویی گاهی عملکرد مغز را برای همیشه تغییر میدهد.

گاهی مصرف دراگ حاوی سیلوسیبین عملکرد مغز را برای همیشه تغییر میدهد و فرد را دچار روانپریشی میکند. این عملکرد مغز دقیقا شبیه به ابتلا به اسکیزوفرنی است. پس کسانی که سابقه خانوادگی و ژنتیکی ابتلا به اسکیزوفرنی دارند هم باید تا جای ممکن از این قارچ ها دوری کنند. البته این را هم بگویم که مصرف دوزهای بالا در هر بار استفاده از این قارچ ها امکان ابتلا به این عارضه را بالا میبرد. پس بستگی به تعداد دفعات مصرفتان و اینکه هر بار چقدر مصرف میکنید تحت ریسک ابتلا به این ناهنجاری روانی هستید.

توهم ها گاهی سال ها پس از مصرف هم بر میگردند.

یکی از عوارض نادر اما ممکن مصرف قارچ های جادویی، اختلال ادراک پایدار توهم زا (HPPD) است و همانطوری که از نامش پیداست بسیار آزار دهنده است. در این ناهنجاری فرد مصرف کننده سال ها پس از ترک هم توهم های دوران مصرفش را بصورت زنده می بیند. درست مانند اینکه در همان زمان سیلوسیبین مصرف کرده باشد. حدس زدن حس و حالی که در آن زمان به فرد دست میدهد خیلی سخت نیست. احتمالا دچار استرس و اضطراب شدیدی می شود و توهمات وحشتناکی را تجربه خواهد کرد. کسانی که سابقه بیماری های روانی داشته باشند و مقدار مصرفشان در هر دوز بالا باشد ریسک بالاتری در ابتلا به این ناهنجاری دارند و متاسفانه هیچ درمانی برای این مشکل وجود ندارد.

سیلوسیبین درک شما از محیط را از بین میبرد و این یعنی خطر!

مصرف کنندگان قارچ های جادویی خیلی خوب میدانند که سیلوسیبین تا چه اندازه درکشان از محیط را تغییر میدهد. تغییر درک از محیط گاهی ناخواسته و ندانسته افراد را به خطر می اندازد. مثلا با از بین رفتن درک از ارتفاع ممکن است به راحتی خودشان را به پایین پرت کنند.

سیلوسیبین اعتیاد آور نیست اما مصرف دائمش عوارض خطرناکی دارد.

خطرات مصرف قارچ جادویی یا مجیک ماشروم

در ترکیب سیلوسیبین هیچ چیز اعتیادآوری وجود ندارد. یعنی قارچ جادویی مانند نیکوتین و هروئین اعتیاد آور نیست. اما در عین حال مصرف دائم این دراگ هم مانند سایر دراگ روانگردان زندگی تان را از بین می برد و باعث می شود از باقی مسئولیت ها و سرگرمی هایتان بمانید. مثلا ممکن است فرد زمان زیادی صرف فکر کردن به سیلوسیبین کند، از کارش بماند، تعداد مصرف را زیاد کند و دوزش را بالا ببرد.

استفاده از سیلوسیبین تاثیر بقیه داروها بر بدنتان را کم میکند.

اگر خیلی قارچ جادویی مصرف کنید تاثیر باقی مواد روان گردان بر روی مغزتان کم می شود. یعنی مرز تحمل بدنتان برای دریافت این مواد بالا می رود. حتی تاثیرات مصرف ماریجوانا و LSD هم کمتر خواهد شد و شما برای تجربه تاثیرات این مواد باید میزان یا دوز مصرف تان را بالا ببرید.

با توضیح خطرات مصرف قارچ جادویی یا مجیک ماشروم و با توجه به اینکه مصرف این ماده در کشور ما غیر قانونی است، توصیه می شود از مصرف این ماده پرهیز کنید.

در ادامه بخوانید: ترکیب ماریجوانا با قارچ جادویی یا مجیک ماشروم ؛ آشنایی با خطرات و عوارض