تعریف شما از ترس و فوبیا چیست؟

برای شناخت تفاوت بین ترس و فوبیا ابتدا باید تعریف درستی از این دو داشته باشیم. افراد معمولا هیچ اطلاعی از تفاوت بین این دو اصطلاح ندارند و آنها را به جای هم به کار می برند. بسیاری از فوبی ها به دلیل عدم تشخیص بدون درمان تا آخر عمر با فرد باقی می مانند.

ترس واکنشی کاملا طبیعی و منطقی است و ماهیتی حیاتی برای انسان دارد. اگر ما از ماشینی که به سرعت به سمت مان می آید نترسیم و یا از ارتفاع زیاد نترسیم، پس مطمئنا زمان طولانی ای زنده نخواهیم ماند. ترس واکنشی در برابر خطرات واقعی است.


همچنین بخوانید: آگورافوبیا یا هراس از مکان های باز چیست؟ و چگونه درمان می شود؟


اما فوبیا یا هراس، ترسی غیر منطقی است که فرد نسبت به خطرات غیر واقعی و غیر منطقی احساس می کند. مثل ترس از محیط های باز یا بسته، ترس از حیوانات بی آزار و… هراس یا فوبیا ترسی بیمارگونه است که عملکرد فرد را در زمینه های مختلف محدود می کند. برای مثال فردی که از گربه می ترسد بیرون نمی رود مبادا با گربه ای رو به رو شود.

همانطور که از این تعاریف بر می آید این دو متفاوت هستند. یکی واکنشی بیمارگونه و دیگری واکنشی طبیعی است. مثلا کسی می گوید: من فوبیای رانندگی دارم، وقتی رانندگی می کنم خیلی می ترسم که مبادا تصادف کنم. به این جمله توجه کنید. فرد ادعا می کند فوبیای رانندگی دارد ولی به هرحال رانندگی می کند. این ماهیت ترس است نه فوبیا. وقتی فرد از رانندگی و یا از شنا کردن و یا … می ترسد، به هرحال آن را انجام می دهد. ترسش را با تمام وجود حس می کند ولی کاری که می خواهد را انجام می دهد. اما زمانی که کسی فوبیای رانندگی و یا هرچیز دیگر دارد، اصلا تن به انجام آن نمی دهد. با این مثال حتما متوجه تفاوت بین فوبیا و ترس شده اید.


همچنین بخوانید: آیا شما مبتلا به فیلو فوبیا(ترس از عشق ) هستید ؟


فوبیا با نشانه هایی مثل تپش قلب، عرق کردن، نیاز شدید به فرار از موقعیت و احساس مرگ قریب الوقوع همراه است. این ترس باعث درد و رنج فراوانی می شود و بسیار شدید تر از ترس معمولی است، به همین علت است که آن را بیمارگونه می دانند. ریشه ی فوبیا در ناخودآگاه و معمولا در دروان کودکی فرد نهفته است.

اگر مبتلا به فوبیا هستید، خبر خوب این است که می توانید مورد درمان قرار بگیرید و واکنش ها و افکارتان را کنترل کنید. اینکه تحت درمان قرار بگیرید اهمیت بسیاری دارد، زیرا با اجتناب کردن و فرار کردن، مشکل تان چند برابر خواهد شد.

البته این در مورد ترس هم صدق می کند. اما در مورد ترس شما به تنهایی می توانید با ترس تان رو به رو شوید. می توانید ترس از شنا را با تمام وجود حس کنید و بازهم برای یادگرفتن شنا تلاش کنید و به هرحال کاری که می خواهید را انجام بدهید. اما فوبیا عملکرد فرد را مختل و یا کاهش می دهد و نیاز به درمان دارد. 

در ادامه بخوانید: