در مطلب قبلی در مورد اعتیاد به انیمه به طور مفصل صحبت کردیم و در اینجا قصد داریم روش های مقابله با اعتیاد به انیمه را برای شما شرح دهیم.

روش های ترک اعتیاد به انیمه

قبل از شرح روش های مقابله با اعتیاد به انیمه باید این اعتیاد و ابعاد آن را در خود تشخیص دهید. یکی از نشانه‌های اعتیاد، ناراحتی از این است که نمی‌توانید هوس خود را برآورده کنید. اگر به این دلیل عصبانی شده اید که نتوانسته اید یک قسمت از انیمه مورد مورد علاقه تان را ببینید، ممکن است واقعاً معتاد شده باشید. اگر صرفاً این فکر که نمی توانید انیمه تماشا کنید شما را ناراحت می کند، احتمالاً معتاد شده اید.

وابستگی عاطفی خود را به انیمه مشخص کنید. آیا تمام زندگی شما حول محور آن می چرخد؟ اگر واقعاً نمی توانید این تشخیص را بدهید، ممکن است مجبور شوید یک قدم به عقب بردارید و سعی کنید چیزها را از منظر بیرونی ببینید. این سؤالات را از خود بپرسید تا بفهمید چقدر به انیمه وابسته هستید:

  • آیا بیشتر از افراد واقعی به شخصیت های انیمه جذب می شوید و احساس دلبستگی می کنید؟ داشتن یک شخصیت مورد علاقه اشکالی ندارد. و این تنها زمانی که آنقدر به یک شخصیت خیالی وابسته می شوید که تمام روابط با افراد واقعی را رد می کنید، ناسالم می شود. اگر متوجه شدید که در حال خرید یک بالش بدن هستید یا تمام روز برای مرگ یک شخصیت انیمه ای گریه می کنید، پس ممکن است به انیمه وابستگی شدیدی پیدا کرده باشید. یک شخصیت خیالی نمی تواند همان عشق و توجهی را به شما بدهد که یک شخص واقعی می دهد.

  • آیا تا به حال بر سر یک انیمه وارد دعوای جدی شده اید؟ کاملاً خوب است که با کسی مخالفت کنید یا در مورد تئوری ها بحث کنید، تا زمانی که این کار به شکلی بالغانه انجام شود. با این حال، اگر متوجه شدید که آنقدر به یک انیمه وابسته شده اید که از آن محافظت می کنید و به هرکسی که آن را دوست ندارد و به او توهین می کند، حمله می کنید، ممکن است به طور ناسالم نسبت به آن وسواس داشته باشید. چنین رفتاری حتی ممکن است به قیمت دوستی شما تمام شود.

آگاه باشید که آیا انیمه بر رفتار اجتماعی شما تأثیر می گذارد یا خیر. آیا متوجه شده اید که مانند شخصیت‌های انیمه مورد علاقه‌تان صحبت و رفتار می‌کنید یا از کلمات ژاپنی زیادی استفاده می‌کنید که حتی بیشتر شبیه آن‌ها شوید؟ انیمه ها، مانند کارتون ها، اغلب اغراق آمیز هستند. آنچه ممکن است در یک انیمیشن یا کارتون قابل قبول به نظر برسد، اغلب در جامعه واقعی قابل قبول نیست. ممکن است بدتان نیاید که به عنوان یک شخصیت در یک انیمه با شما رفتار شود، اما دیگران ممکن است آزرده خاطر شوند، اگر با آنها همان طور که شخصیت مورد علاقه تان رفتار می کند، رفتار کنید. برخی از افراد ممکن است رفتار شما را گیج کننده یا آزاردهنده بدانند و در نتیجه ممکن است با احترام کمتری با شما رفتار کنند.

مرتبط: آموزه های انیمه های شونن در دنیای واقعی؛ چی یاد گرفتی؟!

آگاه باشید که چقدر برای انیمه هزینه می کنید. آیا آنقدر پول خرج وسایل انیمه می کنید که دیگر نمی توانید به بقیه کارهایتان برسید؟ یک نمودار روی یک صفحه کاغذ درست کنید و بخش هایی مانند “انیمه”، “غذا”، “لباس” و “لوازم مدرسه” را ایجاد کنید. هر بار که از یکی از آن دسته‌ها چیزی می‌خرید، بنویسید که چقدر خرج کرده‌اید. مقدار پولی که باید خرج کنید را بنویسید، سپس به میزان واقعی هزینه‌های خود در هر دسته نگاه کنید. اینکار باعث می شود نسبت به پولی که برای انیمه خرج می کنید آگاه تر باشید و بیشتر از میزان برنامه ریزی شده برای هر بخش خرج نکنید.

از میزان زمانی که برای انیمه صرف می کنید آگاه باشید، شما باید در کنار تماشای انیمه وقت کافی برای خوردن غذای سالم و رسیدگی به بهداشت و سلامت و البته وقت گذراندن با کسانی که دوست شان دارید را هم داشته باشید. شما باید وقت کافی برای سرگرمی های دیگری بجز انیمه (مانند ورزش های مختلف، کتاب خواندن یا …) و البته وقت کافی برای رسیدگی به درس هایتان را داشته باشید.

روش های مقابله با اعتیاد به انیمه

روش های مقابله با اعتیاد به انیمه

محدودیت اپیزود بگذارید!

سعی کنید زمان خود را برای تماشای انیمه محدود کنید. لازم نیست کاملاً تماشای انیمه را رها کنید. به جای اینکه هر روز آن را تماشا کنید، آن را یک روز در میان یا یک بار در هفته تماشا کنید. اگر متوجه شدید که تقریباً هر روز چندین ساعت آن را تماشا می کنید، یعنی چندین قسمت در هفته یا حتی یک شب را تماشا می کنید، سعی کنید خود را به یک قسمت در شب یا چند قسمت در هفته محدود کنید.

مرتبط: بهترین انیمه های کوتاه ؛ انیمه هایی که کمتر از 20 قسمت دارند! 

تعداد انیمه های در لیست تماشایتان را محدود کنید!

اگر میل به تماشای تک تک انیمه ها دارید، سعی کنید با این تمایل مبارزه کنید. برخی از سریال ها چندین فصل طولانی دارند و تعهد زمانی زیادی را طلب می کنند. فقط یک یا دو سریال را انتخاب کنید که واقعاً به آنها علاقه دارید. برای اینکه طرفدار انیمه باشید لازم نیست تک تک انیمه ها را تماشا کنید.

مدتی به خودتان استراحت دهید!

همچنین می توانید سعی کنید با تماشای هیچ انیمه ای یا خواندن هیچ مانگایی برای مدت معینی از انیمه فاصله بگیرید. دو هفته آن را امتحان کنید و ببینید چه احساسی دارید. ممکن است خود را غافلگیر کنید و متوجه شوید که سرگرمی ها و علایق دیگری را برای پر کردن آن خلاء کشف کرده اید.

از انیمه فقط به عنوان جایزه استفاده کنید!

قبل از اینکه بنشینید و انیمه تماشا کنید، ابتدا کارهای دیگری که کمتر لذت بخش هستند را انجام دهید. این نه تنها اعتیاد شما را کاهش می دهد، بلکه تماشای آن انیمه را لذت بخش تر می کند. در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد:

  • تا زمانی که تمام تکالیف خود را انجام نداده اید، انیمه نبینید، و البته در زمان خواب تان نیز انیمه تماشا نکنید. این کار شما را تشویق می‌کند که نه تنها کارتان را سریع‌تر انجام دهید، بلکه آن را به تعویق نیندازید. اگر دوز شبانه انیمه تان را دریافت نکردید، ناامید نشوید – همیشه شب بعد وجود دارد.
  • انیمه را برای آخر هفته نگه دارید. هیجان و انتظار شما در طول هفته افزایش می یابد – اما همچنین می توانید بسیاری از کارهای دیگر را در آن هفته انجام دهید.
  • ابتدا تمام کارهای خود را انجام دهید. به خودتان بگویید تا زمانی که کارهایتان را انجام ندهید، آخرین قسمت انیمه مورد علاقه تان را تماشا نخواهید کرد (خواه تمیز کردن اتاق، تا کردن لباس‌ها، شستن ظرف‌ها و غیره). تمام کارهایتان را سریعتر انجام خواهید داد — و در پایان آن، یک پاداش خوب دریافت خواهید کرد.

پیج های انیمه ای را دنبال نکنید!

صرفاً کاهش تماشای انیمه ممکن است به اعتیاد شما کمکی نکند. بازدید از پیج های اینستاگرامی انیمه ای، فن سایت ها و بحث بیشتر در مورد انیمه های مورد علاقه تان فقط باعث می شود که بیشتر به انیمه فکر کنید. شما می توانید با عدم مراجعه به آنها به مدیریت اعتیاد خود کمک کنید. بحث نکردن در مورد انیمه های مورد علاقه شما به جلوگیری از هر گونه وسوسه کمک می کند.

مرتبط: چرا بعضی ها از انیمه متنفرند؟

واقعیت را از فانتزی تشخیص دهید!

این کاملا طبیعی است که احساسات قوی نسبت به شخصیت های سریال مورد علاقه خود داشته باشید. اما وقتی آن احساسات قوی به یک رابطه عاشقانه کامل با یک شخصیت خیالی تبدیل می‌شود، ممکن است گیج‌کننده، شرم‌آور و ناامیدکننده باشد.

همین الان بیرون بروید و به دنبال چیزی باشید که فکر می کنید زیباست. به طبیعت بروید و فقط به اطراف نگاه کنید و چیزی را پیدا کنید که فکر می کنید کاملاً شگفت انگیز است. احتمالاً آنقدر که فکر می کنید طول نخواهد کشید. سپس، لحظه‌ای به این فکر کنید که چقدر حس خوبی است که در هوای تازه باشید و به زیبایی‌هایی که واقعیت ارائه می‌کند نگاه کنید.

مراقب رفتارتان باشید!

اگر متوجه شدید که سعی می کنید ادای شخصیت مورد علاقه خود را دربیاورید یا بیش از حد از کلمات ژاپنی استفاده می کنید (که می دانید دیگران را آزار می دهد)، پس مچ خود را هنگام انجام اینکار بگیرید و به خود بگویید اینکار را نکن! اگر این رفتار به عادتی تبدیل شده است که می خواهید آن را ترک کنید، از دوستان خود بخواهید هر زمان که اینکار را می کنید یا از یک کلمه ژاپنی بی جهت استفاده می کنید، به شما اطلاع دهند. دوستان شما احتمالا از حمایت شما و این تصمیم خوشحال خواهند شد.

سرگرمی های دیگری را پیدا کنید!

لازم نیست تمام وقت خود را صرف یک چیز کنید، حتی اگر آن را دوست داشته باشید. علایق و سرگرمی های دیگری را که زمانی از آنها لذت می بردید، یا ممکن است حالا از آنها لذت ببرید را امتحان کنید.

  • هنرهای رزمی. اگر اهل انیمه و فرهنگ ژاپنی هستید، ممکن است به هنرهای رزمی مخصوصاً ژاپنی مانند آیکیدو یا جودو علاقه داشته باشید.
  • نواختن یک ساز موسیقی مانند گیتار یا پیانو.
  • دویدن، پیاده روی و دوچرخه سواری نه تنها می توانند شما را تناسب اندام و سالم نگه دارند، بلکه می توانند به شما کمک کنند تا آرامش داشته باشید و از دنیای طبیعی اطراف خود لذت ببرید.
  • بافتنی و قلاب بافی دستان شما را در حرکت و مشغول نگه می دارد. شما زمانی برای فکر کردن به انیمه نخواهید داشت.
  • عکاسی به شما کمک می‌کند با افراد جدید آشنا شوید و به شما کمک کند دنیایی را که تا به حال از دست داده‌ بودید را ببینید.

با دوستان تان وقت بگذرانید!

این به شما کمک می کند ذهن خود را از انیمه دور نگه دارید. همچنین به دوستانتان یادآوری می کند که هنوز به آنها اهمیت می دهید. به این ترتیب، دفعه بعد که واقعاً به کسی نیاز دارید که با آنها صحبت کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که برای حمایت از شما حضور داشته باشند. اگر هیچ دوستی ندارید، سعی کنید با پیوستن به یک باشگاه یا کلاس، رفتن به کتابفروشی یا کتابخانه، یا حتی در یک پارک، دوستان جدیدی پیدا کنید.

از دوستان و خانواده خود بخواهید که از شما حمایت کنند!

به دوستان و خانواده خود بگویید که می خواهید بر اعتیاد به انیمه غلبه کنید. آنها ممکن است سعی کنند به شما کمک کنند و دیگر چیزهای مرتبط با انیمه را برای تولدتان به شما کادو ندهند. اگر دوستانی دارید که به انیمه نیز علاقه دارند، ممکن است با بحث نکردن زیاد پیرامون آن یا معرفی یک سری انیمه دیگر به شما کمک کنند.

امیدواریم این روش های مقابله با اعتیاد به انیمه برای شما کارساز باشد، مثل همیشه نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

در ادامه بخوانید: تفاوت بین انیمه و کارتون ؛ انیمه با کارتون چه فرقی دارد؟