چطور بفهمم معتاد انیمه شده ام یا نه؟ نشانه های اعتیاد به انیمه چیست؟ ما قرار است موضوع اعتیاد به انیمه را به طور علمی مورد بررسی قرار دهیم، دوست داشتن چیزی و لذت بردن از آن اعتیاد محسوب نمیشود. اما چطور بفهمیم که معتاد انیمه شده ایم یا نه؟

اعتیاد به انیمه به لحاظ علمی

بیاید در مورد اعتیاد به طور کلی صحبت کنیم. هر اعتیادی اعم از اعتیاد به مواد یا پورن یا … در واقع یک رفتار اعتیادی است. چه رفتاری اعتیاد آمیز محسوب می شود؟ رفتاری که سلامتی، زندگی اجتماعی، شغل و تحصیل شما را تحت تاثیر قرار دهد و به طور کلی عملکرد شما را در این زمینه ها و سایر زمینه های زندگی تان مختل کند.

مرتبط: نشانه های اولیه اعتیاد ؛ علائمی که به شما هشدار می دهند! 

اعتیادها مربوط به سیستم‌های پاداش مغز ما هستند. دوپامین، ماده شیمیایی که به شما احساس لذت و شادی می دهد، در مرکز اعتیاد قرار دارد. هر چیزی که مغز را به ترشح دوپامین تشویق کند می تواند اعتیادآور باشد. حتی اعتیاد به عشق نیز وجود دارد، به همین دلیل است که برخی افراد مانند یک معتاد به هروئین که به دنبال یک تزریق دیگر است، از یک رابطه سمی به رابطه دیگر می پرند.

اعتیاد اساساً «یک وابستگی شدید ناکارآمد به تجربه‌ای است که به شدت برای فرد مضر است، اما این یک بخش اساسی از اکولوژی فرد است و فرد نمی‌تواند آن را رها کند. اعتیاد ارتباط قوی با محیط و حافظه دارد. محیط، حافظه را تحریک می کند، که باعث اعتیاد می شود. برای ترک اعتیاد، فرد باید محیط – افراد، مکان‌ها و خاطرات – مربوط به اعتیادش را ترک کند.

اعتیادها اغلب در اثر روش‌های مقابله منفی، راه‌های مقابله با درد، پشیمانی، تنهایی و سایر احساسات منفی ایجاد می شوند. هر رفتاری که دوپامین را تحریک کند و درد عاطفی را کاهش دهد می تواند به اعتیاد تبدیل شود، از جمله استفاده از اینترنت و انیمه. من نتوانستم هیچ مطالعه ای پیدا کنم که مستقیماً با اعتیاد به انیمه سروکار داشته باشد. با این حال، مطالعات در مورد اعتیاد به اینترنت شباهت های مفیدی را در اختیار ما قرار می دهد.

اعتیاد به انیمه

اعتیاد به اینترنت یکی از آن اصطلاحات گسترده ای است که بر انواع مشکلات، از اعتیاد به رسانه های اجتماعی گرفته تا اعتیاد به MMORPG و قمار آنلاین سایه می اندازد. انیمه نیز در این دسته قرار می گیرد.
اوتاکوها فن فیکشن ها را به صورت آنلاین به اشتراک می گذارند، در مورد انیمه به صورت آنلاین بحث می کنند، وبلاگ می خوانند و از سایر فعالیت های آنلاین در مورد انیمه لذت می برند.

مرتبط: چطور کمتر از گوشیم استفاده کنم؟ راهکارهای موثر برای ترک اعتیاد به گوشی 

اعتیاد به اینترنت به عنوان یک اشتغال ذهنی به اینترنت در نظر گرفته می شود که باعث اختلال یا ناراحتی می شود. اعتیاد به اینترنت یا IA به مشکلات سلامتی، افت تحصیلی، مشکلات عاطفی و مشکلات رفتاری پیوند دارد. رفتارهای اعتیادآور در سال های نوجوانی شما به بزرگسالی منتقل می شود، عمدتاً به این دلیل که به روش های مقابله ای تبدیل می شوند.

افراد از اینترنت برای جلوگیری از تجربه احساسات منفی استفاده می کنند. نوجوانانی که از روش‌های مقابله متمرکز بر هیجان به جای روش‌های مقابله متمرکز بر مشکل استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به اعتیاد به اینترنت هستند. به نظر می رسد اعتیاد به اینترنت، سایر اعتیادهای موجود را تغذیه می کند و دسترسی آسان به فعالیت های لذت بخش را فراهم می کند. نقش دوپامین در اعتیاد را به خاطر دارید؟ فعالیت‌های آنلاین باعث می‌شود مغز شما این ماده شیمیایی که حس خوبی ایجاد می کند را ترشح کند.

به عنوان مثال، اکثر افراد معتاد به بازی، مرد هستند. اکثر افراد معتاد به شبکه های اجتماعی زنان هستند. جالب توجه است، تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به اعتیاد به اینترنت به جای پرش بین اعتیادهای مختلف، به فعالیت های خاصی ادامه می دهند. یک معتاد به بازی معمولاً به فیسبوک معتاد نیست.

بازی‌های آنلاین و شبکه‌های اجتماعی دارای تمام عناصری هستند که اعتیاد ایجاد می‌کنند: پاداش‌های متناقض – که مغز را بیشتر از پاداش‌های معمولی هیجان‌زده می‌کند – و اعلان‌های محتوای جدید، که باعث ترشح دوپامین در مغز می‌شود. به احساس خوشحالی که وقتی کسی پست تان را لایک می کند، فکر کنید. به احساس لذت زمانی که شخصی را با هد شات از خود دور می کنید، فکر کنید. این چیزی است که تحقیق در مورد آن صحبت می کند. تحقیقات همچنین نشان می دهد کسانی که به شدت از اینترنت، به ویژه شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، نشانه هایی از اختلالات کنترل تکانه و عدم کنترل هیجانی خود را نشان می دهند.

مرتبط: چرا انیمه های شونن انقدر محبوب هستند؟ 

بازی های ویدیویی آنلاین و رسانه های اجتماعی به گونه ای طراحی شده اند که اعتیادآور باشند. MMORPG ها طراحی بسیار اعتیادآوری دارند. آن‌ها از غلبه بر سطح مهارت‌های چالشی که به تدریج در حال افزایش است، احساس رضایت فوری در فرد ایجاد می کنند. آنها همچنین به دلیل پیوندهای اجتماعی که ایجاد می کنند، باعث درگیری عاطفی بالایی می شوند و نیاز به گذراندن زمان بیشتری را به صورت آنلاین افزایش می دهند. آن‌ها باعث می شوند که شما احساس کنید در حال به کمال رساندن استعدادها و پتانسیل‌های خود هستید، احساسی که واقعیت ندارد!

اعتیاد و دنیای انیمه

خوب، بیایید خلاصه کنیم. رفتارها می توانند اعتیادآور باشند. اعتیاد به اینترنت حول رفتارهای آنلاین متمرکز می شود که باعث ترشح دوپامین و کاهش اضطراب می شود و احساس رضایت را ایجاد می کند. اعتیاد به انیمه فاقد تحقیقات واضح است، اما استفاده از تحقیقات در مورد اعتیاد به اینترنت و ماهیت اعتیادهای رفتاری می تواند به ما در درک اعتیاد به انیمه کمک کند. بله، همانطور که می توانید به قمار، رابطه جنسی، عشق، بازی آنلاین، اینستاگرام، توییتر و هر چیز دیگری که نیاز عاطفی را برطرف می کند معتاد شوید، می توانید به انیمه هم معتاد شوید.

انیمه می تواند به یک تکنیک مقابله ای تبدیل شود، راهی برای فرار، که تا زمانی که مخرب نشود، خوب است. اما چه زمانی مخرب می شود؟ وقتی تماشای انیمه به روابط شما آسیب می زند، افکارتان را مغشوش می کند، نمیتوانید به روابط تان رسیدگی کنید، دچار افت تحصیلی یا شغلی شده اید، پول زیادی صرف آن می کنید و تبدیل به یک ولع می شود، ممکن است معتاد شده باشید.

مرتبط: چرا بعضی ها از انیمه متنفرند؟ 

با این حال، ما باید مراقب باشیم که کلمه اعتیاد را کورکورانه به سمت طرفداران انیمه پرتاب نکنیم. برای کسانی که طرفدار انیمه نیستند، انیمه می تواند یک اعتیاد باشد، زیرا یک فرهنگ جایگزین شده است.

اوتاکوها داستان های انیمه ای را به واقعیت اجتماعی ترجیح می دهند، نه به این دلیل که نمی توانند بین آنها تمایز قائل شوند، بلکه آنها مقایسه می کنند که کدامیک برای روابط انسانی آنها موثرتر است، معیارهای ارزشی زندگی اجتماعی یا آن داستان ها. به عنوان مثال آنها داستان را انتخاب می کنند زیرا روند ارتباط با دوستان شان را هموارتر می کند. اوتاکوها خود را در اجتماع سرگرمی‌ها غرق می کنند، نه به این دلیل که اجتماعی بودن را انکار می‌کنند، بلکه به این دلیل که ارزش‌ها و استانداردهای اجتماعی در حال حاضر ناکارآمد هستند، نیاز مبرمی به ایجاد ارزش‌ها و استانداردهای جایگزین احساس می‌کنند.

اوتاکوئیسم جایگزینی برای فرهنگ اجتماعی جریان اصلی جامعه فراهم می کند. این به افراد اجازه می دهد تا به روشی متفاوت با یکدیگر ارتباط برقرار کنند که احساس تأیید بیشتری داشته باشد، اما خطر در همین جا نهفته است. فرهنگ مواد مخدر اغلب تله های مشابهی دارد. به جنبش های عصر جدید در دهه 1960 و استفاده بی رویه از مواد و رابطه جنسی که بسیاری از جنبش ها داشتند فکر کنید – ال اس دی، هروئین و مواد مخدر دیگر. در حال حاضر، جامعه اوتاکو از انیمه، مانگا و سایر محصولات فرهنگ مصرفی به عنوان مواد «تغییرکننده ذهن» خود استفاده می‌کند. رفتارهای اوتاکوها، به ویژه رفتارهای اجتماعی مانند بحث کردن ها، اعتیادآور هستند. این رفتارها به خودی خود خوب هستند، اما وقتی به افراط کشیده شوند – یعنی آسیب رسان و مخرب شوند – تبدیل به اعتیاد می شوند. کنوانسیون های انیمه برای اوتاکوها معادل Woodstock برای هیپی ها هستند، فقط کوچکتر و متداول تر.

مرتبط: مزایای انیمه دیدن | چرا انیمه ها انقدر محبوب شده اند؟ 

اعتیاد به انیمه

البته تماشای انیمه می تواند یک اعتیاد اجباری باشد. این شبیه به قمار اجباری، چرخیدن در اینستاگرام و سایر رفتارهای اجباری است. انیمه ممکن است اضطراب شما را کاهش دهد، اما در عوض، اگر مراقب نباشید، می تواند باعث ایجاد اضطراب شود. ذهن شما مدام شروع به هوس کردن پیشنهادهای انیمه ای می کند و باعث می شود وقتی انیمه تماشا نمی کنید احساس اضطراب کنید. شبیه اعتیاد به نیکوتین است. برخلاف تصور رایج، سیگار کشیدن استرس را کاهش نمی دهد. در عوض، استرس ناشی از هوس های فیزیکی را به استرس فعلی شما اضافه می کند. احساس آرامشی که سیگاری‌ها هنگام سیگار کشیدن احساس می‌کنند، کاهش آن ولع جسمی و راحتی رفتار است، اما هیچ کدام تأثیر زیادی بر سطح استرس پایه ندارد. اعتیادهای رفتاری به جای کاهش استرس به میزان استرس خط پایه اضافه می کنند. مدیتیشن، تمرکز حواس، ورزش متوسط و سایر رفتارهای سالم – مانند تماشای انیمه اما به میزان سالم – استرس پایه را کاهش می دهد.

فرهنگ اوتاکو تمایل به جذب تیپ های شخصیتی خاصی دارد که برخی از آنها ممکن است در خطر اعتیاد باشند. با این حال، این فرهنگ بدتر از فرهنگ های دیگر نیست. به عنوان مثال، ورزش می تواند اعتیاد ایجاد کند. به طرفدارن دو آتیشه تیم های ورزشی فکر کنید – من دوست دارم آنها را sportaku بنامم – که در طول مسابقات ورزشی به هیچ چیز بجز مسابقات فکر نمی کنند. هویت آنها حول هویت تیم یا ورزش مورد علاقه آنها می چرخد. می ببینید منظور محققین از وقتی که می گویند هر رفتاری می تواند به یک رفتار مخرب تبدیل شود، چیست؟

مشاهده اعتیادهای رفتاری دشوار است زیرا اغلب سالم به نظر می رسند. از این گذشته، چه کسی می تواند بگوید که دویدن یا پیاده روی یک عادت سالم نیست؟ اما زمانی که این عادت برای سلامتی و زندگی اجتماعی شما مخرب شود، تبدیل به اعتیاد می شود. لذت بردن از انیمه و مانگا سالم است….تا زمانی که مخرب و زیاده از حد نباشد.

مرتبط: چرا نباید انیمه ببینیم؟ 7 دلیل منطقی برای تماشا نکردن انیمه 

آیا به انیمه و زندگی اوتاکو معتاد هستید؟ معیارها را چندین بار تکرار کرده‌ام، اما این تمایز به اندازه‌ای مهم است که برای آخرین بار تکرار کنم: اعتیاد به اختلال و مخرب بودن ختم می‌شود. اگر تماشای انیمه و درگیر شدن در زندگی اوتاکو توانایی شما را برای زندگی، یعنی کار و معاشرت مختل کند، ممکن است اعتیاد داشته باشید. اگر خارج از انیمه و سرگرمی های مرتبط با زندگی اوتاکویی، هیچ سرگرمی ندارید، ممکن است اعتیاد داشته باشید.

لذت بردن از دنیای انیمه با معتاد بودن یکسان نیست. کلمه اعتیاد را خیلی راحت مطرح نکنید. بیایید آن را برای موقعیتی نگه داریم که این کلمه واقعاً صدق می کند: زمانی که انیمه واقعا عملکرد شما را در موقعیت های مختلف مختل کرده است. زمانیکه وقت زیادی را صرف تماشای یک انیمه و بحث در مورد آن می کنید، بگویید عاشق این انیمه هستم، زیرا این شرایط یک عنصر موقتی در خود دارد که اعتیاد فاقد آن است. اعتیادها مشکلات جدی هستند و زندگی را مختل می کنند. بیایید دنیای انیمه را با انتخاب کلمات ضعیف تحقیر نکنیم

اگر احساس می کنید تماشای انیمه در حال آسیب رساندن به زندگی شماست، حتما راه های مقابله ای دیگری (به جز انیمه دیدن) را برای مقابله با استرس انتخاب کنید. در ادامه می توانید روش های مقابله با اعتیاد به انیمه را مطالعه کنید.

لطفا مثل همیشه تجربیات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.