روماتیسم مفصلی یکی از عارضه‌های مزمن و طولانی مدت است که سبب بروز علائم متعدد و خاصی همچون تورم، سفتی و احساس درد خفیف تا شدید در مفاصل می‌شود. خوب است بدانید که روماتیسم مفصلی می‌تواند بخش‌های مختلفی از بدن همچون پاها، مچ دست‌ها و کل دست‌ها را درگیر کند. پزشک برای بررسی شرایط بیمار مبتلا به روماتیسم مفصلی آزمایش RF را تجویز می‌کند. در ادامه توضیح خواهیم داد که چرا روماتیسم مفصلی عود می‌کند و منظور از RFدر آزمایش خون چیست.

روماتیسم مفصلی چیست؟

روماتیسم مفصلی یکی از عارضه‌های جدی و مزمنی است که سلامت و عملکرد نرمال مفاصل را تحت تاثیر قرار می‌دهد. روماتیسم مفصلی را تحت عنوان آرتریت روماتوئید نیز معرفی می‌کنند. روماتیسم مفصلی سبب بروز درد و تورم در ناحیه مفاصل دست و پا می‌شود. البته روماتیسم همراه با سفتی در مفاصل نیز هست و بیمار در حرکت دادن دست و پا از ناحیه مفاصل به شدت مشکل خواهد داشت.

روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید عارضه‌ای است که غالباً پاها، دست‌ها و مچ‌ها را درگیر می‌کند. بنابراین با این توضیح می‌توان دریافت که پیشگیری از بروز آن به چه میزان در کیفیت زندگی افراد تاثیر خواهد داشت.

آزمایش روماتیسم مفصلی

آیا روماتیسم عود می‌کند؟

بله، عنوان کردیم که روماتیسم مفصلی می‌تواند تبدیل به یک بیماری مزمن و طولانی مدت شود. این امکان وجود دارد که در دوره‌هایی از بیماری، علائم روماتیسم شدت پیدا کنند. در پزشکی از این وضعیت روماتیسم مفصلی تحت عنوان شعله‌ور شدن بیماری یاد می‌شود.

مرحله عود یا شعله‌ور شدن بیماری روماتیسم مفصلی را به سختی می‌توان پیش‌بینی کرد، ولی با درمان می‌توان آسیب طولانی مدت به مفاصل را به حداقل رساند. گاهی نیز می‌توان از پیشرفت و بروز دوره‌های عود بعدی جلوگیری کرد.

آیا روماتیسم مفصلی مشکلات دیگری نیز بوجود می‌آورد؟

روماتیسم مفصلی با وجود اینکه یک بیماری خاص و مرتبط با مفاصل است، اما می‌تواند سبب بروز مشکلات دیگری نیز بشود. گروهی از مبتلایان به آرتریت روماتوئید مشکلات دیگری در سایر بخش‌های بدن تجربه می‌کنند. از جمله اختلالاتی که از روماتیسم مفصلی نشأت می‌گیرد، می‌توان به کاهش وزن شدید و خستگی مفرط اشاره نمود.

RF در آزمایش خون چیست؟

ممکن است RF در نسخه شما ثبت شده باشد و برایتان این سوال مطرح شود که منظور از RF در آزمایش خون چیست؟ منظور از RF در آزمایش خون، فاکتور آرتریت روماتوئید است. در پاسخ به این سوال، باید بگوییم:RF  آزمایشی است که جهت شناسایی و تشخیص سطح عارضه روماتیسم مفصلی انجام می‌گیرد.

دلایل انجام آزمایش RF

دلیل ارزیابی سطح RF در آزمایش خون همانطور که در بالا نیز گفتیم تشخیص عارضه آرتریت روماتوئید یا همان روماتیسم مفصلی است. جهت بررسی سطح فاکتور آرتریت روماتوئید از روش آزمایش سرولوژیکی استفاده می‌کنند. اگر بیمار مبتلا به روماتیسم مفصلی باشد، پروتئین‌های غیرطبیعی با حجم بالایی در نمونه خون او شناسایی خواهد شد. این پروتئین‌ها همان فاکتورهای روماتوئیدی هستند که پزشک قصد شناسایی‌شان را دارد.

فاکتورهای روماتوئیدی یا پروتئین‌های روماتیسم اکثراً در رده ایمونوگلوبولین‌هایی تحت عنوان IgM قرار می‌گیرند. ایمونوگلوبولین‌ها از جمله پروتئین‌هایی هستند که در اثر بروز التهاب و واکنش ایمنی ترشح می شوند. خوب است بدانید که این فاکتورهای روماتوئیدی تنها در آزمایش خون مبتلایان به روماتیسم وجود ندارد و مبتلایان به آسم، فیبروز ریوی، لوپوس، سیروز کبدی، اریتروماتوز و … نیز در خونشان سطح بالایی از این فاکتور را دارند.

رنج نرمال آزمایش RF چقدر است؟

رنج نرمال آزمایش RF در تست سرولوژیکی باید کمتر از ۴۰ تا ۶۰ میکرو در میلی‌لیتر باشد. رنج نرمال آزمایشRF  در حالت تجمع پروتئین نیز باید کمتر از ۱.۸۰ باشد. در صورتی که سطح RF بیش از این مقدار عددی باشد، بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید و یا سایر شرایط پزشکی مرتبط با این پروتئین است.

rheumatoid در آزمایش خون

چه چیزهایی سبب افزایش فاکتور RF می‌شوند؟

ممکن است این سوال پیش بیاید که دلیل سطح بالا فاکتور RF در آزمایش خون چیست و چه چیزی در افزایش این پروتئین در خون دخیل است؟ به جز روماتیسم مفصلی، شرایط پزشکی دیگری نیز وجود دارند، که می‌توانند بر سطح RF تاثیر بگذارند. از جمله اختلالات و مشکلات سلامتی که سبب افزایش RF در آزمایش خون می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بیمار مبتلا به ایدز است.
  • بیمار از آنفولانزا و علائم آن رنج میبرد.
  • بیمار مبتلا به یکی از اقسام هپاتیت است.
  • بیمار از عفونت‌های انگلی و ویروسی رنج میبرد.
  • بیمار مبتلا به بیماری مزمن ریه یا کبد است.
  • بیمار از لوسمی رنج میبرد.

علائم اصلی بالا و پایین بودن RF در آزمایش خون

جدای از اینکه عدد خارج از رنج نرمال آزمایش RF به ما هشدار می‌دهد که در معرض ابتلا به روماتیسم یا دیگر بیماری‌های مرتبط با این فاکتور هستیم، علائم نیز می‌توانند زنگ خطر ما باشند. علائم اصلی بالا و پایین بودن RF به شرح زیر است:

  • زیر پوست بیمار گره‌هایی غیرعادی احساس می‌شود.
  • بیمار از ضعف جسمانی و خستگی مفرط شکایت می‌کند.
  • مفاصل بیمار متورم شدند و دردناک هستند.
  • پس از بیداری بیمار برای مدت طولانی احساس می‌کند مفاصلش خشک هستند و به سختی می‌تواند آن‌ها را حرکت دهد.
  • کیس تحت درمان و آزمایش مبتلا به پوکی استخوان است.

علل اصلی بالا و پایین بودن RF در آزمایش خون

دلایل کاهش و افزایش RF در آزمایش خون متعدد هستند. برخی از آن‌ها به خودی خود یک بیماری تلقی می‌شوند و برخی نیز ناشی از تشدید روماتیسم مفصلی هستند. از جمله علل شایعی که در عدم تعادل فاکتور RF تاثیرگذار هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

در نمونه خون بیمار پروتئین‌های غیرطبیعی شناسایی شده است.

  • در پلاسمای خون چربی وجود دارد و گلبول‌های قرمز خون در حال تخریب شدن هستند.
  • بیمار مبتلا به بیماری حاد کبدی است.
  • بیماری از عارضه حاد کلیوی رنج میبرد.
  • ابتلا به هپاتیت و HIV
  • ابتلا به آنفولانزا
  • درگیری بیمار به انگل یا ویروس
rf در آزمایش خون

تشخیص روماتیسم مفصلی در منزل با هومکا

اشاره کردیم که منظور از RF در آزمایش خون چیست و رنج نرمال آزمایش RF باید چقدر باشد. در صورتی که شما مبتلا به روماتیسم و دیگر شرایط پزشکی خاص هستید و پزشک توصیه کرده آزمایش RF انجام دهید، نیاز نیست حتماً به آزمایشگاه مراجعه کنید. جهت بررسی سطح RF در آزمایش خون و انجام این تست شما می‌توانید از خدمات آزمایش در منزل هومکا استفاده کنید.

هومکا تمامی خدمات آزمایش در منزل را زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی در تهران و سایر شهرهای ایران همچون مشهد، شیراز، اصفهان، رشت، اهواز، تبریز و کرج نیز ارائه می‌دهد. جهت درخواست و ثبت نوبت آزمایش در منزل می‌توانید از طریق آدرس وبسایت www.homeca.ir اقدام کنید یا با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید.

این یک پست تبلیغاتی می باشد و مجله وارونه صحت و سقم آن را تایید یا تکذیب نمیکند!