آکنه زمانی ایجاد می شود که سبوم اضافی (ماده روغنی که پوست برای محافظت از خود تولید می کند) و سلول های مرده منافذ پوست را مسدود می کنند. اگر باکتری ها منافذ مسدود شده را آلوده کنند، التهابی رخ می دهد که باعث ایجاد برجستگی های قرمز رنگ و پر از چرک روی پوست می شود. ممکن است خلاص شدن از شر جوش ها در یک روز ممکن نباشد، اما استفاده از ماسک صورت برای جوش مفید است و به شما کمک می کند که خیلی سریع تر این مشکل را حل کنید.

در ادامه بخوانید » 5 روش ساده برای از بین بردن خال گوشتی 

بهترین ماسک های صورت برای آکنه حاوی مواد طبیعی‌ای هستند که باعث از بین رفتن باکتری های مولد جوش می ‌شوند. استفاده از ماسک چربی اضافی پوست را کاهش می دهد و به باز کردن منافذ مسدود شده آن کمک می کند. علاوه بر این، ماسک های خانگی بسیار ارزان هستند و از مواد ساده ای تشکیل شده اند که احتمالا در خانه خود دارید.

با ما در این مقاله از سایت وارونه همراه شوید تا با بهترین موادی که می توانید از آن‌ ها برای درمان آکنه استفاده کنید و همچنین چند نمونه ماسک صورت برای جوش آشنا شوید.

مطلب مرتبط: ساده ترین و موثرترین ماسک های طبیعی که می توانید در خانه درست کنید 

بهترین مواد طبیعی برای ساخت ماسک ضد جوش

برای از بین بردن جوش باید از مواد دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی استفاده شود تا هرگونه عفونت را در منافذ پوست از بین ببرند و قرمزی و تورم را کاهش دهند:

روغن درخت چای

روغن درخت چای یکی از بهترین مواد برای تهیه ماسک صورت است. خواص ضد میکروبی این روغن می تواند به سرعت بسیاری از گونه های باکتری را که باعث آلودگی پوست می شوند، از بین ببرد. روغن درخت چای همچنین به کاهش تورم و قرمزی جوش های ملتهب کمک می کند و چربی اضافی پوست را کاهش می دهد.

تحقیقات نشان داده که خواص ضد باکتریایی روغن درخت چای در کاهش تعداد جوش های سرسیاه و جوش های ملتهب در افراد مبتلا به آکنه موثر است و تاثیر آن می تواند به اندازه بنزوئیل پراکساید باشد که معمولا برای درمان آکنه استفاده می شود.

روغن درخت چای

روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس یکی از روغن ‌های ضروری است که به عنوان درمان آکنه استفاده می‌ شود و به دلیل فعالیت ضد باکتریایی یک ترکیب بسیار موثر در ماسک‌ های صورت به شمار می رود. اگر می خواهید یک ماسک صورت برای جوش تهیه کنید، می توانید داخل آن روغن اسطوخودوس بریزید تا التهاب جوش های قرمز و متورم را کاهش دهد.

عسل

ممکن است فکر کنید که عسل به دلیل چسبنده بودن برای درمان آکنه مناسب نیست. اما در حقیقت، عسل دارای خواص ضد باکتریایی قوی است که آن را به یک ماده عالی برای گنجاندن در ماسک های صورت تبدیل کرده است.

اگر هنگام ساخت ماسک صورت برای جوش به آن عسل اضافه کنید، می توانید میکروب هایی را که باعث آلوده شدن منافذ پوست می شوند، از بین ببرید. بعضی تحقیقات نشان داده اند که عسل یک سد محافظ برای جلوگیری از گسترش عفونت ایجاد می کند و به همین دلیل باعث بهبود سریع تر زخم می شود. بعضی از پزشکان استفاده از عسل مانوکا را برای درمان آکنه توصیه می کنند.

مطلب مرتبط: ترفندهایی برای مراقبت از پوست با هزینه کم

آلوئه ورا

آلوئه ورا خاصیت ضد باکتریایی دارد و باعث تسکین پوست های ملتهب می شود. بنابراین، می توانید هنگام تهیه ماسک صورت برای جوش از آن استفاده کنید.

یک مطالعه نشان داده است که آلوئه ورا به اندازه کرم هیدروکورتیزون 1 درصد موثر است، یعنی کرمی که گاهی اوقات برای کاهش تورم و التهاب پوست تجویز می شود. اگر به آکنه کیستیک یا آکنه مقاوم به درمان مبتلا هستید، آلوئه ورا می تواند اثربخشی بعضی از درمان های خاص آکنه را بهبود بخشد.

جوش شیرین

جوش شیرین خاصیت ضد باکتریایی دارد و به همین دلیل گزینه مناسبی برای ماسک های خانگی محسوب می شود. بافت دانه ‌دار جوش شیرین باعث لایه ‌برداری ملایم پوست می شود و سبوم اضافی را از بین می برد. تحقیقات در مورد خواص درمانی جوش شیرین نشان داده است که این ماده در برابر بسیاری از گونه های باکتری که باعث عفونت پوست می شوند، موثر است.

جوش شیرین

سرکه سیب

هنگام ساخت ماسک صورت برای جوش از سرکه سیب فرآوری نشده استفاده کنید تا به ضد عفونی کردن منافذ و خلاص شدن از شر میکروب ها کمک کند. محققان معتقدند که اسید استیک در سرکه سیب به از بین بردن باکتری هایی که می توانند زخم های پوستی را آلوده کنند، کمک می کند.

چای سبز

چای سبز یکی از ساده ترین مواد طبیعی است که می توان از آن برای درمان آکنه استفاده کرد. چای سبز سبوم اضافی پوست را از بین می برد و به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدان از پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند.

دارچین

خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی دارچین آن را به یک ماده مفید برای تهیه ماسک خانگی تبدیل کرده است. مطالعات انجام شده روی ترکیبات موجود در دارچین نشان می دهد که آن ها می توانند گونه های مختلف باکتری را از بین ببرند.

بلغور جو دوسر

جو دوسر را می ‌توان به ماسک ‌های خانگی اضافه کرد. چون می‌تواند پوست را از میکروب‌ های مولد آکنه پاک کند، یک سد محافظ روی پوست ایجاد کند و باعث پاکسازی سلول‌ های مرده پوست شود.

خاک رس

انواع مختلفی از خاک رس وجود دارد که هر کدام از آن ها خواص خاص خود را دارند. برای مثال، خاک رس سبز سرشار از آهن و منیزیم است و برای کنترل چربی پوست مناسب به نظر می رسد. مطالعات جالبی هم انجام شده که نشان داده اند ماسک خاک رس و روغن جوجوبا می تواند به کاهش شعله ور شدن آکنه کمک کند.

فندق افسونگر

این گیاه قرن ها است که به عنوان یک درمان موثر برای بسیاری از مشکلات پوستی استفاده می شود. امروزه می توان عصاره فندق افسونگر را در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست که در بازار وجود دارند، پیدا کرد.

یکی از دلایل اصلی مفید بودن فندق افسونگر برای آکنه این است که حاوی مقدار زیادی تانن است. تانن خاصیت ضد التهابی دارد و به همین دلیل از فندق افسونگر به صورت موضعی برای کاهش التهاب ناشی از آکنه استفاده می شود.

فندق افسونگر

انواع ماسک صورت برای جوش

شما به راحتی می توانید در منزل برای جلوگیری از آکنه و درمان آن ماسک صورت بسازید و از آن به عنوان بخشی از روتین مراقبت از پوست استفاده کنید:

ماسک سرکه سیب

برای خلاص شدن از شر آکنه، سرکه سیب فرآوری نشده، چای سبز و مقداری شکر و عسل را با هم مخلوط کنید. سرکه سیب و چای سبز به کاهش سبوم کمک می کنند، عسل باکتری ها را می کشد و شکر سلول های مرده پوست را از بین می برد. استفاده از این مواد باعث می شود که یک پوست عالی و بدون جوش داشته باشید.

برای تهیه این ماسک،1 قاشق چایخوری سرکه سیب، 2 قاشق چایخوری چای سبز (که خنک شده باشد)، 5 قاشق چایخوری شکر و 1 قاشق چایخوری عسل را با هم مخلوط کنید و ماسک را به آرامی روی پوست ماساژ دهید. اجازه دهید این مخلوط  10 دقیقه روی پوست بماند و سپس آن را با آب گرم بشویید. از ماسک صورت سرکه سیب می توانید 1 تا 2 بار در هفته استفاده کنید تا پوست شفاف و عاری از جوش داشته باشید.

راه دیگر برای استفاده از سرکه سیب این است که به آن آب و روغن درخت چای اضافه کنید. برای این کار، به مقدار مساوی سرکه سیب فرآوری نشده و آب را با هم مخلوط کنید و چند قطره روغن درخت چای (یا روغن اسطوخودوس) به آن اضافه کنید. به ازای هر 30 میلی‌ لیتر مایع به 6 تا 8 قطره روغن نیاز دارید. محلول را خوب تکان دهید و آن را با پنبه روی پوست صورت خود بمالید. سپس صورت‌تان را با آب گرم بشویید. شما می توانید صبح و شب از تونر سرکه سیب برای پاک کردن پوست و از بین بردن لک ها استفاده کنید.

مطلب مرتبط: ماسک براق کننده صورت | طرز تهیه 12 ماسک خانگی برای براق شدن پوست

ماسک عسل

این ماسک که خیلی سریع و آسان درست می شود، التهاب پوست را کاهش می دهد و باکتری های مولد آکنه را از بین می برد. استفاده از روغن درخت چای در این ماسک خواص ضد باکتریایی عسل را تقویت می کند.

 اگر می خواهید این ماسک صورت برای جوش را امتحان کنید، 1 قاشق غذاخوری عسل و 1 قاشق غذاخوری روغن جوجوبا را در یک کاسه شیشه ای با هم مخلوط کرده و به آن 3 قطره روغن درخت چای (یا 2 قطره روغن درخت چای و 1 قطره روغن اسطوخودوس) اضافه کنید. ماسک را روی صورت خود بمالید و بعد از 20 دقیقه با آب گرم بشویید. هفته ای یکبار از ماسک عسل استفاده کنید تا از بروز آکنه جلوگیری شود و پوست شما مرطوب بماند.

ماسک صورت برای جوش با عسل

ماسک دارچین

استفاده از این ماسک صورت برای جوش التهاب و قرمزی پوست را کاهش می دهد و باعث از بین رفتن باکتری های مضر می شود. وقتی دارچین با عسل ترکیب می شود، خاصیت ضد باکتریایی آن افزایش می یابد.

برای تهیه این ماسک، 2 قاشق غذاخوری عسل و 1 قاشق چایخوری دارچین را با هم ترکیب کنید تا یک خمیر نرم ایجاد شود. ماسک را روی بخشی از پوست که دارای جوش است بمالید و بعد از 15 تا 20 دقیقه آن را بشویید. از ماسک دارچین 1 تا 2 بار در هفته استفاده کنید تا با پاکسازی باکتری های مولد آکنه تعداد جوش ها را کاهش دهد.

ماسک جوش شیرین

از جوش شیرین می توان هم به عنوان ماسک صورت و هم به عنوان یک اسکراب استفاده کرد. جوش شیرین چربی اضافی پوست را کاهش می دهد و باعث پاکسازی منافذ پوست از سلول های مرده می شود.

2 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با 2 قاشق غذاخوری آب و 1 قاشق چایخوری آب لیمو مخلوط کنید. خمیر جوش شیرین را روی نواحی مبتلا به آکنه بمالید و بعد از 10 تا 15 دقیقه پوست‌تان را با آب گرم بشویید. pH جوش شیرین بالا است و به همین دلیل باید میزان استفاده از این ماسک را به حداکثر یکبار در هفته محدود کنید و در انتهای کار مرطوب کننده بزنید.

مطلب مرتبط: با ماسک توت فرنگی از شر لکه ها و جوش های خود رها شوید!

ماسک بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر آسیاب شده ماده دیگری است که می تواند برای درمان جوش های قرمز و ملتهب استفاده شود. افزودن جوش شیرین به این ماسک خاصیت ضد باکتریایی و لایه برداری جو دوسر را تقویت می کند.

2 قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر را با 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین مخلوط کرده و آن قدر آب اضافه کنید که یک خمیر غلیظ و یکدست داشته باشید. ماسک را به آرامی روی پوست ماساژ دهید و بگذارید خشک شود. سپس صورت‌تان را به ترتیب با آب گرم و آب سرد بشویید. آب سرد به بسته شدن منافذ پوست کمک می کند. 2 تا 3 بار در هفته از ماسک جو دوسر استفاده کنید تا جای جوش ها کمرنگ شود و احتمال بروز جوش‌ های سرسفید، جوش‌ های سرسیاه و جوش‌ های چرکی کاهش یابد.

ماسک بلغور جو دوسر

ماسک آلوئه ورا

اگر ماسک صورت برای جوش حاوی آلوئه ورا باشد، به سرعت از شر آکنه خلاص می شوید. ماسک آلوئه ورا التهاب و قرمزی را کاهش می دهد و به از بین بردن جای جوش کمک می کند. افزودن روغن درخت چای به این ماسک باعث افزایش خاصیت ضد باکتریایی آن می شود.

برای تهیه ماسک آلوئه ورا باید از ژل خالص آلوئه ورا که فاقد مواد افزودنی است، استفاده کنید. به 1 قاشق غذاخوری آلوئه ورا 6 تا 8 قطره روغن درخت چای اضافه کنید و این ترکیب را به مدت 30 دقیقه روی پوست بگذارید. سپس پوست‌تان را با آب گرم بشویید و خشک کنید.

شما می توانید روزانه از این ماسک صورت برای جوش استفاده کنید. استفاده از ماسک آلوئه ورا به صورت 1 تا 2 بار در هفته از ظاهر شدن هر گونه جوش روی صورت شما جلوگیری می کند.

مطلب مرتبط: طرز تهیه 5 ماسک آلوئه ورا برای پوست که واقعا تاثیرگذار هستند! 

ماسک روغن درخت چای و سفیده تخم مرغ

ترکیب کردن روغن درخت چای با سفیده تخم مرغ و آب لیمو باعث از بین رفتن جوش ها می شود و چربی اضافی پوست را کاهش می دهد. ترکیب سفیده تخم مرغ و آب لیمو در دو سطح به مبارزه با آکنه می پردازد: سفیده تخم مرغ باعث خروج چربی از منافذ پوست می شود و آب لیمو سلول های مرده را که باعث مسدود شدن منافذ پوست می شوند، از بین می برد.

برای تهیه ماسک روغن درخت چای و سفیده تخم مرغ، 2 عدد سفیده تخم مرغ را با همزن بزنید تا یکدست شود. سپس 2 تا 3 قطره روغن درخت چای و آب نصف لیموترش را به آن اضافه کنید. ماسک را روی صورت بمالید و بعد از خشک شدن با آب سرد بشویید. برای کسب بهترین نتیجه، 2 تا 3 بار در هفته از ماسک روغن درخت چای و سفیده تخم مرغ استفاده کنید تا با از بین رفتن جوش ها پوستی صاف و بدون لک داشته باشید.

ماست صورت برای جوش با تخم مرغ

ماسک عسل و خاک رس

خاک رس برای پوست فوق العاده مفید است. به عنوان مثال، خاک رس بنتونیت پوست را تمیز می کند و به دلیل داشتن خواص ضد باکتریایی برای درمان آکنه عالی است. خاک رس سبز برای پوست های چرب و خاک رس سفید (کائولین) برای پوست های حساس مناسب است.

1 قاشق چایخوری خاک رس را با 1 قاشق چایخوری عسل خام ارگانیک مخلوط کرده و به آن آب اضافه کنید تا یک خمیر یکدست داشته باشید. ماسک را روی صورت خود بمالید و بعد از 20 دقیقه آن را با آب گرم بشویید. از این ماسک 1 تا 2 بار در هفته استفاده کنید.

مطلب مرتبط: ماسک های خانگی برای کوچک کردن منافذ پوست و داشتن پوستی صاف

ماسک فندق افسونگر و آلوئه ورا

بهترین راه برای بهره مندی از فواید فندق افسونگر، استفاده از آن به شکل ماسک یا تونر است. شما می توانید تونر این ماده را 3 بار در روز به کمک پنبه روی پوست بمالید یا اسپری آن را مستقیما روی پوست خود بپاشید.

برای تهیه تونر خانگی، 6 قاشق غذاخوری فندق افسونگر را با 2 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا و 5 تا 10 قطره روغن درخت چای یا روغن اسطوخودوس ترکیب کنید.

نکات مهم در مورد استفاده از ماسک صورت برای جوش

در هنگام استفاده از ماسک های خانگی نکات زیر را رعایت کنید تا دچار عارضه نشوید:

  • میزان ترکیبات ماسک را تغییر ندهید، چون ممکن است به پوست شما آسیب برساند.
  • قبل از استفاده از ماسک مطمئن شوید که به هیچ یک از اجزای آن حساسیت ندارید.
  • اگر پوست‌تان خشک است یا  از داروهای ضد آکنه استفاده می کنید، عصاره میوه، آب گوجه فرنگی یا سیب زمینی و آب لیمو به پوست خود نمالید. چون باعث کم آبی پوست و حساس شدن آن می شوند.
  • اگر پوست چربی دارید، از شیر و روغن استفاده نکنید. این مواد منافذ پوست را می بندند و باعث ایجاد جوش های سرسفید می شوند.
  • اگر پوست شما خیلی حساس است، از لیموترش و سرکه سیب و اگر خیلی خشک است، از جوش شیرین استفاده نکنید.
  • چنانچه از لایه بردارهای شیمیایی استفاده می کنید، برای استفاده از ماسک با متخصص پوست مشورت کنید. گاهی اوقات توصیه می شود که قبل و بعد از استفاده از ماسک چند روز داروهای خود را قطع کنید.
  • از ظروف تمیز و مواد تازه برای تهیه ماسک استفاده کنید. در غیر این صورت، در معرض ابتلا به عفونت قرار می گیرید.
  • ماسک‌ های خانگی را به مدت طولانی روی پوست خود نگه ندارید.

در ادامه بخوانید: ماسک به دانه :طرز تهیه ماسک به دانه برای مبارزه با لکه ها و رفع خشکی پوست