آیا به دنبال یادگرفتن مهارت نه گفتن و حفظ رابطه هایتان هستید؟ نه گفتن همیشه کار آسانی نیست، زیرا ما از اینکه تایید دیگران را از دست بدهیم و یا رابطه هایمان دچار مشکل شوند می ترسیم. ما در ادامه با 10 ترفند کارآمد و موثر در این امر به شما کمک خواهیم کرد، با ما همراه باشید. 

نه گفتن در کوتاه مدت می تواند باعث برانگیختن خشم دیگران و یا به هم خوردن هماهنگی در روابط شود. اما در بلند مدت نتایج بهتر و مطلوب تری خواهیم گرفت. فقط بستگی به این دارد که چقدر نسبت به تصمیم مان مصمم باشیم.

مهارت نه گفتن و حفظ رابطه

1- اگر درباره ی مسئله ای حتی اندکی احساس تردید دارید، بلافاصله جواب مثبت یا منفی ندهید. مهم نیست که چقدر برای جواب دادن احساس فشار می کنید، همیشه می توانید بگویید: نیاز دارم کمی درباره ی این مسئله فکر کنم. و روزی را برای اعلام تصمیم تان مشخص کنید.

2- به دقت درباره ی اینکه برای نه گفتن راحت هستید یا خیر، فکر کنید. شاید آن چیزی که برای همکار یا دوست تان خوب است برای شما خوب نباشد. ممکن است در بعضی مواقع آماده ی نه گفتن نباشید.


همچنین بخوانید:آیا کمال گرایی همان وسواس است؟


3- هنگامی که نه می گویید و در ادامه می خواهید دلیل تان را توضیح دهید، مطمئن شوید که همه ی دلایل درباره ی شما هستند نه شخص دیگر. برای مثال بگویید: “من درحال حاضر نمی توانم مسئولیت دیگری برعهده بگیرم” نه اینکه “شما کارهای زیادی به من محول می کنید”. سعی کنید در توضیحات تان از انتقاد و یا نصیحت اجتناب کنید.

4 -سعی نکنید واکنش دیگران را به پاسخ منفی تان تغییر دهید. برای مثال اگر همسرتان در اثر مخالف شما برای مسافرت، خشمگین است. به او نگویید که نباید عصبانی باشد. بگویید: من می فهمم که ناراحت و عصبانی شدی ولی در حال حاضر وقت یا هزینه ای برای مسافرت رفتن نداریم.

5- از گرفتن گارد و دفاعی شدن و یا ارائه ی دلیل تراشی های طولانی برای تصمیم تان خودداری کنید. اغلب کافی است که بگویید: “من در حال حاضر نمی توانم این کار را انجام بدهم” و یا بگویید: “شاید به نظر شما احمقانه یا خودخواهانه باشد ولی من با انجام دادن این کار راحت نیستم”. خودتان را در استدلال هایی که به جایی نمی رسند گرفتار نکنید.

 6- سعی کنید آرام باشید و اضطراب تان را کنترل کنید، حتی اگر شخص مقابل عکس العمل شدیدی از خود نشان می دهد. اضطراب شدید باعث می شود احتمال دریافت نتیجه ی منفی افزایش یابد.

7- از سرزنش دیگران برای رفتارها و انتخاب هایتان دست بردارید. والدین، مربی، رئیس و یا هر شخص دیگر شاید به راستی کار را برای شما سخت کنند. ولی این وظیفه ی شماست که خودتان را از انتظارات دیگران جدا کنید تا بتوانید تصمیمات عاقلانه ای بگیرید.


همچنین بخوانید:هوش اجتماعی چیست؟ و چرا برای موفقیت به آن نیاز داریم ؟


8- از موقعیت های کوچک و راحت آغاز کنید. اگر قصد دارید یک شبه از یک فرد اطاعت کننده و یا همساز به فردی جسور تبدیل شوید، اضطراب زیادی را تجربه خواهید کرد و در نهایت هم تغییری در رویه ی زندگی تان رخ نخواهد داد.

9- اگر می خواهید به کسی که رابطه ی مهمی با او دارید نه بگویید، حتی اگر واکنش شخص مقابل نسبت به جسارت شما بسیار منفی بود بازهم مکان را ترک نکنید و کنار او بمانید. و از اینکه حرفتان را بزنید و فرار کنید اجتناب کنید.

10- نسبت به خود مهربان و شکیبا باشید. این را بدانید که تغییر الگوی رفتار قدیمی امکان پذیراست اما راحت نیست. طبیعی است که بعضی اوقات شکست بخورید اما چیزی که مهم است ماندن و دوباره تلاش کردن در این راه است.

در ادامه بخوانید:

راهکارهای جلوگیری از سوء تفاهم ها در صحبت کردن 

چگونه حسادت خود را مدیریت کنیم؟