10 چیز نه چندان دلچسب در انیمه هنر شمشیرزنی آنلاین

با شرح نکات آزاردهنده انیمه Sword art online در خدمت شما هستیم. در سال های اخیر، ژانر ایسکای در دنیای انیمه، مانگا و لایت ناول، به محبوبیتی خیره کننده دست پیدا کرده است. هر سال، بخش قابل توجهی از انیمه های محبوب را، ایسکای ها تشکیل می دهند. از بدون بازی بدون زندگی گرفته، تا اورلرد، زمانی که به عنوان اسلایم تناسخ پیدا کردم، ری زیرو، ظهور قهرمانان سپر، تناسخ یک بیکار و چندین عنوان مشهور دیگر، هر کدامشان با معرفی چیزهای جدیدی در ژانر ایسکای، توانستند طرفداران خودشان را پیدا کنند. بسیاری از ایسکای ها موفق به جلب توجه های بسیاری می شوند و تعداد بیشماری از آنها، در گمنامی و بدون هیچ سر و صدایی، حتی بدون اینکه برای کسی مهم باشند، بعد از مدتی کنسل می شوند.

با این وجود، تا قبل از انتشار انیمه Sword Art Online دنیای ایسکای ها در این حد گسترده نبود. پس می توانیم بگیم اصلی ترین دلیل آغاز “دوران طلایی ایسکای!” انیمه هنر شمشیرزنی آنلاین است. بعد از انتشار این انیمه و روبرو شدن سازندگان با عشق و علاقه فراوان طرفداران بیشمار، خیلی از تولید کنندگان فارغ از خوب و بد بودن این سری، تصمیم به تقلید از آن گرفتند. البته، یک قانون کلی برای هر مدیومی وجود دارد: «تقلید کن تا با صورت زمین بخوری!» به همین دلیل اکثر آثاری که سعی کردند از Sword Art Online تقلید کنند تا بلکه بتوانند به موفقیتی به همان اندازه برسند، شکست خوردند.


مرتبط: موسیقی متن فیلم جدید هنرشمشیرزنی آنلاین از LiSA 


به هر حال، اکنون صحبت ما درباره آثاری نیست که خواستند Sword Art Online بعدی باشند. ما می خواهیم درباره خود سری SAO صحبت کنیم؛ انیمه ای که ایسکای ها را به این حجم از محبوبیت رساند و البته، این ژانر را برای بسیاری از انیمه بازها معنا کرد. نمی توان قدمی که انیمه Sword art online برای دنیای انیمه برداشته را نادیده گرفت؛ ولی نباید فراموش کرد که هنر شمشیرزنی آنلاین، با “معنا کردن” ژانر ایسکای، باعث ورود کلیشه های متعددی هم به این ژانر شد. در این مطلب، با مجله وارونه همراه باشید تا نگاهی به برخی از کلیشه ها و نکات آزاردهنده درباره انیمه هنر شمشیرزنی آنلاین داشته باشیم. (نکته: این مطلب حاوی اسپویل می باشد.)

10/ کیریتو هیچ وقت “واقعا” در معرض خطر قرار نمی گیرد

شخصیت کیریتو در انیمه Sword art online

اگر قرار باشد انیمه هنر شمشیرزنی آنلاین را در یک جمله توصیف کنیم، احتمالا به چنین عبارتی می رسیم: «کیریتو همه چیز را اوکی می کند». یا: «کیریتو همه را نجات می دهد». پروتاگونیست انیمه SAO به شدت با تفکر “پروتاگونیست مذکر به شدت قدرتمند” پردازش شده است. اینکه یک سری چنین پروتاگونیستی داشته باشد به خودی خود بد نیست (هرچند در حال حاضر پروتاگونیست های خاکستری با ضعف های فراوان مد شده اند) ولی افراط در این زمینه باعث می شود کم کم شخصیت اصلی داستان شما قدرت اصلی اش را از دست بدهد: ملموس بودن. قدرت اصلی هر شخصیت، نه چشمان لیزری است، نه توانایی در جنگیدن، نه جادو کردن. قدرت اصلی یک شخصیت، توانایی او در رسیدن به قلب مخاطب است. البته منظور از رسیدن به قلب مخاطب، لزوما این نیست که شخصیت دوست داشتنی باشد، بلکه منظور این است که مخاطب بتواند حس کند که می تواند کاراکتری که در صفحه نمایش می بیند را درک کند.

جالب است بدانید برخی طرفداران انیمه Sword art online به کیریتو لقب “مسیح کوچک” داده اند. خیلی اوقات، کیریتو با اراده خالص حتی بر مرگ هم پیروز می شود. البته، انیمه هنر شمشیرزنی آنلاین به ظاهر دلیلی برای این توانایی های کیریتو ارائه می دهد (با مطرح کردن سیستم تجسم و اراده و…)؛ ولی همچنان به نظر می رسد صرفا از این دلایل برای نشان دادن یک چهره بی نقص از کیریتو سوء استفاده می شود.

9/ کیریتو در همه زمینه ها استاد است

کیریتو در انیمه Sword art online

ماهیت بیش از حد قدرتمند و بی نقص کیریتو، صرفا به میدان نبرد و توانایی بالا در شمشیرزنی خلاصه نمی شود. بعد از مدتی، مشخص می شود که او یک نابغه برنامه نویسی نیز هست. همچنین، به خاطر “هوش بالا” می تواند خیلی اوقات به نتایجی برسد که انگار از ناکجا آباد آمده اند ولی درست هستند. باشد، او در همه زمینه ها یک نابغه است. هیچ مشکلی ندارد. خیلی هم عالی. مشکل اصلی ضعف در نویسندگی است! دست نویسنده در جاهای مختلف داستان خیلی واضح دیده می شود! انگار نویسنده همه تلاشش را می کند تا یک چالش به وجود بیاورد ولی نمی داند چطور شخصیت ها باید از آن چالش سر بلند بیرون بیایند. اینجاست که یک توانایی خارق العاده دیگر به کیریتو اضافه می شود. راستش را بخواهید، شاید اگر کیریتو در دنیای واقعی به اندازه دنیای بازی از لحاظ جسمانی قدرتمند بود، شاید می توانست الهه نسل جدید شود!

8/ آسونا در Fairy Dance Arc رسما خرد می شود

آسونا در انیمه Sword art online

آسونا، به عنوان پروتاگونیست مونث اصلی انیمه هنر شمشیرزنی آنلاین، و همچنین یکی از دختران قدرتمند انیمه ای، جایگاه مورد احترامی بین طرفداران انیمه Sword art online دارد. او در آرک Aincrad توانایی های خود را ثابت می کند و به عنوان یکی از پلیرهای برتر شناخته می شود. با این وجود، در آرک Fairy Dance شخصیت او رسما خرد می شود. بعد از اینکه تعدادی از بازیکنان، از واقعیت مجازی راحت می شوند، برخی دیگر همچنان در بازی باقی می مانند. آسونا یکی از افراد دسته دوم است. نوبویوکی آسونا را اسیر و حتی به او تجاوز می کند. جالب است که اینجا، تنها جایی نبود که یکی از شخصیت های مونث هنر شمشیرزنی آنلاین مورد تجاوز جنسی قرار می گیرد! در همه فصل های این انیمه، چنین صحنه ای وجود دارد.

البته، اگر نگاه SAO به این قضیه انتقادی بود، مشکلی وجود نداشت. حتی این انیمه می توانست با توجه به طرفداران بیشمارش، درباره این موضوع حرف هایی جدی بزند و فرهنگ سازی کند. اما به جای اینکار چه می کند؟ فن سرویس ارائه می دهد. بسیار زیاد و زننده. نمایش فن سرویس ها، در تناقض کامل با “نگاه انتقادی” این انیمه نسبت به تجاوز جنسی قرار دارد. به همین دلیل، در کل هنر شمشیرزنی آنلاین، به نظر می رسد به زنان جامعه توهین بزرگی شده است.

7/ احساسات سوگو برای کیریتو هیچ کمکی به شخصیت پردازی اش نمی کند

در غیاب آسونا در آرک رقص فرشته، سوگوها، خواهر خوانده کیریتو در دنیای واقعی، به عنوان پروتاگونیست مونث اصلی جدید ظاهر می شود. یا بهتر است بگوییم: به عنوان یکی دیگر از اعضای گروه بزرگ عاشقان کیریتو! راستش را بخواهید، با توجه به سوابق و ویژگی های سوگوها، او می توانست شخصیتی بسیار جالب و تاثیرگذار داشته باشد. ولی به جای آن، صرفا مشغول “علاقمند بودن به کیریتو” دیده می شود. احساسات شخصیت ها نسبت به یکدیگر می توانند در اثرگذاری داستان و پردازش کاراکترها مفید باشند، ولی متاسفانه احساسات سوگوها برای کیریتو هیچ کمکی به شخصیت پردازی اش نمی کند.

6/ شخصیت آلیس در حد فقط یک عشق دیگر برای کیریتو تقلیل پیدا می کند

آلیس در انیمه Sword art online

آلیس زوبرگ، پروتاگونیست آرک Alicization و دوست کیریتو و یوجیو در دنیای زیرزمینی، به خاطر شکستن قانون و رفتن به سرزمین تاریک، دستگیر می شود. سالها بعد، این سه نفر دوباره هم را می بینند، ولی خاطرات آلیس، از جمله احساساتی که برای یوجیو داشته، از بین رفته اند. در این شرایط، بعد از اینکه او در کنار کیریتو می جنگد، کم کم به او علاقه پیدا می کند. آرام آرام، علاقه ای که او به کیریتو دارد، مهم تر از سایر جنبه های شخصیتی او در داستان ظاهر می شود.

چرا؟ واقعا چرا؟ قبل از اینکه این اتفاق بیفتد، آلیس به خاطر نقشش به عنوان یک شوالیه صداقت، مورد احترام طرفداران قرار گرفته بود؛ ولی مثل اینکه انگار تک تک شخصیت های مونث انیمه هنر شمشیرزنی آنلاین از جایی به بعد ویژگی های مهم و تاثیرگذار شخصیتی‌شان را فراموش کنند یا کنار بگذارند و صرفا عاشق کیریتو باشند! اصلا اشکالی ندارد اگر کل دنیا بخواهد عاشق کیریتو باشد، ولی عشق و علاقه ای که باعث شود کل هویتتان به عنوان یک شخص مستقل زیر سوال برود، چطور بگویم… شدیدا مخرب است!

5/ عناصر حارم انیمه هنر شمشیرزنی آنلاین بسیار آزاردهنده هستند

عناصر حارم در انیمه Sword art online

آسونا، سوگو و آلیس تنها کسانی نیستند که در طول انیمه به کیریتو علاقمند می شوند. بهتر است به جای لیست کردن کسانی که به کیریتو علاقمند می شوند، کسانی را لیست کنیم که به او علاقه پیدا نمی کنند؛ چون در این صورت انرژی خیلی کمتری مصرف کرده ایم! بدون مبالغه، تقریبا هر دختری که کیریتو می بیند، دیوانه وار عاشقش می شود! ساچی و لیزبث در آرک Aincrad، ساکویا و کیت سیث در آرک رقص فرشته، سینن در آرک Phantom Bullet و رونی آرابل در آرک Alicization فقط چند نمونه هستند. حتی در نهایت آسونا و آلیس با یکدیگر درگیر می شوند؛ و به نظر می رسد درگیری این دو نفر چندان بی ربط به این قضیه نبوده است!

4/ پاسخ نهایی کایابا اصلا قانع کننده نبود!

کایابا در انیمه Sword art online

بعد از اینکه ویلن آرک Aincrad، یعنی آکیهیکو کایابا، خودش را به عنوان مقصر تبدیل شدن دنیای مجازی به یک بازی مرگبار که فقط با کشتن باس نهایی می توانید از شرش خلاص شوید اعلام می کند، یک درگیری بزرگ و سرنوشت ساز بین او و کیریتو رخ می دهد و آنها تا آخرین نفس با هم می جنگند. از این نکته بگذریم که حتی اگر بخواهیم ماجرا را با منطق خود داستان بررسی کنیم، همچنان کیریتو باید در آن نبرد جان به جان آفرین تسلیم می کرد.

بعد از همه این قضایا، کیریتو از کایابا درباره دلیل این اقداماتش می پرسد و کایابا چه می گوید؟ «دیگه حتی یادم نمیاد». یادم نمیاد؟ بعد از این همه بدبختی؟ هیچ ضد حالی بزرگتر از این در تمام طول تاریخ ثبت نشده است! این جمله اصلا چه معنایی می تواند داشته باشد؟ پس اصلا کل فلسفه وجود داشتن شخصیت کایابا چه بود؟ اصلا فلسفه آغاز داستان در همان مرحله اول چه بود؟ آیا “یادم نمیاد” صرفا بهانه ای برای پنهان کردن کم کاری های موجود در داستان نیست؟

3/ بیشتر ویلن های سورد آرت آنلاین یا در شخصیت پردازی ضعف دارند و یا در حد یک کاریکاتور مضحک ظاهر می شوند

ویلن های انیمه Sword art online

درست است که کایابا دست به اقدامات پرسش برانگیزی زد، ولی او در واقع تنها ویلن پیچیده سری Sword art online است. بیشتر ویلن های این سری، یا پردازش خوبی ندارند و یا صرفا در حد یک کاریکاتور مضحک ظاهر می شوند. هیچ توضیحی درباره تمایل آنها به شرارت داده نمی شود. بعضی از آنها به صورت روانی هایی فاقد شانس رستگاری نشان داده می شوند و برخی دیگر، با وجود داشتن داستان پیچیده تر و پر پتانسیل، همچنان نمی توانند راضی کننده و به یادماندنی باشند و از پتانسیل‌شان استفاده کنند.

2/ پتانسیل شخصیت یوجیو با مرگش نابود می شود

یوجیو در انیمه Sword art online

یوجیو، یکی از ساکنان دنیای زیرزمینی، یکی از بهترین شخصیت های آرک Alicization است. در واقع، دوستی یوجیو با کیریتو، یک غافلگیری خوشایند در انیمه Sword art online است؛ زیرا سایر دوستی های کیریتو به این اندازه پرداخته شده نبودند. هدف مشترک کیریتو و یوجیو، یعنی نجات دادن آلیس، نقش قابل توجهی در بهبود شخصیت پردازی و همچنین گسترش رفاقتشان داشت. علاوه بر اینها، یوجیو واقعا توانایی های زیادی داشت که باعث می شد کیریتو دیگر آن حالت خداگونه را نداشته باشد.

یوجیو، در آخرین نبرد با کوئینلا، فداکاری کرد و جانش را از دست داد. لحظه فداکاری او، زیبا، غم انگیز و به یادماندنی است. ولی به نظر می رسد هنر شمشیرزنی آنلاین با حذف این شخصیت، پتانسیل زیادی را هدر داده است. تازه، بعد از مرگ یوجیو، دوباره کلیشه “پروتاگونیست بی نقص” هم برمی گردد و اینبار حتی بیشتر توی چشم می زند.

1/ حتی آنتاگونیست ها هم از فن سرویس های متعدد و بیش از حد محفوظ نیستند!

با توجه به اینکه انیمه Sword art online حارم محسوب می شود، وجود داشتن فن سرویس در آن یک نکته طبیعی است. در واقع، انتقاد به فن سرویس در یک انیمه، چندان جالب نیست؛ چون تقریبا همه انیمه ها شامل فن سرویس می شوند. مشکل Sword art online این است که در اینکار زیاده روی می کند و اصلا به شیوه درست انجامش نمی دهد. فن سرویس به خودی خود مشکل خیلی بزرگی نیست. ولی باید به طوری باشد که مخاطب حس نکند شخصیت ها احمق یا بی فایده هستند و صرفا به خاطر فن سرویس دست به اقداماتی می زنند!

آسونا، و چندین شخصیت دیگر در طول هنر شمشیرزنی آنلاین مورد تجاوز قرار می گیرند. همانطور که بالاتر گفتم، اگر به این قضیه به صورت دقیق، جدی و انتقادی نگاه شود، می تواند باعث فرهنگ سازی گسترده ای شود. ولی مشکل اینجاست که در SAO خیلی اوقات این تجاوزها بیشتر شبیه فن سرویس هستند و این واقعا منزجرکننده است! گاهی اوقات پیش می آید شخصیت مونث قدرت دفاع از خود را دارد ولی ترجیح می دهد صرفا زجر بکشد؛ ولی اصلا این با عقل جور در می آید؟

از طرف دیگر، حتی اگر از فن سرویس های مربوط به پروتاگونیست ها چشم پوشی کنیم، و کاری هم به قضیه تجاوز نداشته باشیم، به ویلن هایی مثل کوئینلا می رسیم. هیچ دلیل منطقی برای اینکه او بخواهد همیشه برهنه بگردد وجود ندارد، حتی این به عنوان فن سرویس هم قابل قبول نیست! استفاده از ویلن ها برای فن سرویس های این چنینی، دقیقا مثل این می ماند که در یک جمع بنشینید و خودتان را مسخره کنید!

در ادامه بخوانید:

بررسی انیمه هنر شمشیرزنی آنلاین

ده باور اشتباه درباره انیمه ها که باید کنار بگذارید!