یمیر دقیقا کیست؟ مسیر چیست؟

در ادامه هرآنچه درباره یمیر و مسیر در انیمه اتک آن تایتان می دانیم را با شما به اشتراک می گذاریم، با ما همراه باشید. با آغاز فصل چهارم از انیمه محبوب و پرطرفدار تایتان مهاجم درک مخاطبان نسبت به وقایع داستان و شخصیت پردازی ها به طور چشمگیری تغییر کرد. در این مطلب به مرور هرچیزی که تا الان از یمیر و حقیقت وجود تایتان ها فهمیدیم میپردازیم.

اخطار: این مطلب حاوی اسپویلرهایی از قسمت نوزدهم فصل آخر Attack on Titan (قسمت سوم از پارت دوم)، “Two Brothers” است.

کی فکرشو میکرد که همین اول کار شاهد کشته شدن شخصیت اصلی داستان باشیم؟! جداشدن سر ارن از بدنش توسط گابی یکی از شکه کننده ترین پیچش های داستانی این قسمت بود. البته این اتفاق قبلا هم تکرار شده بود. ایسایاما بارها کارکترهای مختلف داستانش رو تا پای مرگ برد و برگردوند تا اهمیت حضور هرکدوم رو به مخاطب یادآوری کنه؛ حتی خود ارن توی همون فصل اول توسط یه تایتان خورده شد! بگذریم.

خلاصه اینکه بلاخره بعد از گذشت 78 قسمت و کلی درگیری و خونریزی، ارن و برادرش زیک موفق شدن به قدرت یمیر بنیانگذار دست پیدا کنن. دستیابی به این قدرت نامحدود، تصورات و دانسته های مخاطب و حتی خود ارن رو هم تغییر داد؛ و برای بار چند هزارم بهمون ثابت شد در دنیای اتک هیچ حقیقتی مطلق نیست!

به نظر میرسه تمام چیزی که تا الآن درباره یمیر، بنیانگذار تایتان ها و مسیر (یا راه) میدونیم اشتباه بوده؛ مهم تر اینکه به نظر نمیاد چیزی که توی قسمت نوزدهم فصل آخر دیدیم صرفا برای جذابیت داستان یا گیج کردن مخاطب اضافه شده باشه؛ چون حتی خود ارن هم با شنیدن حقایق تازه شکه شده بود!

قبل از مطالعه این مطلب بخوانید: بررسی قسمت 19 فصل چهارم انیمه اتک آن تایتان: “دو برادر!”

همه به خوبی اطلاع داریم که قصد زیک برای بدست آوردن قدرت تایتان بنیانگذار عملی کردن نقشه “اوتانازی” بود. زیک فکر میکنه هیچ رستگاری بالاتر از به دنیا نیومدن نیست، پس بهتره اصلا به دنیا نیایم تا درد نکشیم.

قبل از این به نظر میومد ارن هم با زیک همصدا و هم نظره اما توی این قسمت متوجه شدیم ارن دلایل خاص خودش رو برای رسیدن به مقصود ناشناخته اش داره. با این حال با توجه به مشخص شدن یه سری رازها درباره یمیر و توانایی هایش، وضعیت عجیب و غریب و پیچیده ای به وجود اومده؛ قدرت به دست زیک افتاده و برادرهای یئگر در مقابل هم قرار گرفتن.

“مسیر” منبع قدرت همه تایتان ها است

یمیر و مسیر

در طول پارت اول و فصل قبل دیدیم که بقیه از ارن به عنوان وارث تایتان بنیانگذار یاد میکردن، قبل از این تصور میشد ارن کسیه که کوردینیت رو هم به ارث برده. طوری به نظر می اومد که انگار فقط بعضی از کارکترها از جمله راینر میدونستند حقیقت پشت کوردینیت چیه و بقیه کارکترها و مخاطبان و حتی خود ارن در تاریکی مونده بودن.

مکانی که برادران یئگر در اون ملاقات کردن، همون جاییه که همه مسیرها بهم میرسن و یکی میشن. این مکان در واقع “یک مکان” نیست. مسیر جاییه که فارغ از زمان و مکان وجود داره، صحرای بزرگ و بی انتهایی که تنها یمیر بنیانگذار و نوادگان و رعایای یمیر توانایی رفت و آمد در اون رو دارن.

مسیر جاییه که افرادی که خون سلطنتی دارن برای استفاده از قدرت تایتان بنیانگذار به اون سفر میکنن. در مسیر زمان هیچ معنایی نداره؛ طوری که انگار زیک سال های طولانی برای ملاقات با ارن در اون صبر کرده، اما کل سفر ارن به مسیر در کمتر از یک لحظه اتفاق افتاده (درست یک لحظه قبل از اینکه ارن هوشیاری اش رو بعد از جدا شدن سر از بدنش از دست بده)! ساخت بدن هر تایتان توسط یمیر سال های بی انتهایی در مسیر طول میکشه، اما دیدن به وجود اومدن هر تایتان برای ما چند ثانیه بیشتر طول نمیکشه و هرکدوم مثل ذرتی که یهو پاپ میترکه و بزرگ میشه توی دنیای روزمره اتک ظاهر میشن.

اگه یادتون باشه توی آخرین قسمت پارت اول زیک در یک حرکت انتحاری خودش و لیوای رو با بمبی که لیوای بهش بسته بود منفجر کرد. اما واضحا زیک هنوز زنده است! در صورتی که انگار خود زیک هم فکر میکرد قراره بمیره و فریاد زد: “منو تماشا کن کساور سان!” جوری که انگار میخواد به مخاطب بگه من حاضرم بخاطر رسیدن به هدفم تا این حد پیش برم و جونم رو هم وسط بذارم.

و بعد سر و کله یه تایتان خالص پیدا شد؛ شکم خودش رو پاره کرد و جوارح داخلی بدنش رو بیرون ریخت تا بتونه زیک رو داخل بدنش بذاره تا از این طریق زیک به مسیر بره تا یمیر بتونه جراحاتش رو درمان کنه. طبق گفته زیک زمانی که در مسیر بوده و یمیر با شن بدنش رو از نو میساخته سال ها طول کشیده اما این زمان در دنیای روزمره معادل تنها یک روز یا حتی کمتر بود.

زیک در مدتی که تنها با یمیر در مسیر صرف کرده بود چیزهای زیادی درباره تایتان ها و تاریخ شون و بنیانگذارشون یاد گرفت و از همین اطلاعات بر علیه ارن استفاده کرد تا مقصود اصلی ارن رو کشف کنه.

یمیر برده ای به قدرتمندی خدایان است

یمیر کیست

اینکه دختر بچه ساده پوشی که آزادانه در مسیر میچرخه و زندگی میکنه همون یمیر بنیانگذار معروفه، تنها برداشت زیک بود. خب البته چه کس دیگه ای به جز یمیر بنیانگذار میتونه توی همچین مکان عجیب و پیچیده ای زندگی کنه؟! قدرت ذاتی وجود یمیر بسیار فراتر از درک و تصوره؛ اون کسیه که تا از آغاز تا به حال بدن تک تک تایتان ها رو ساخته و برای ساختن هر کدوم زمان و انرژی نامحدودی رو هزینه کرده.

فقط به ساختن تایتان عظیم الجثه فکر کنید؛ یا زمانی که پارادایسی ها به لیبریو حمله کردن و ارن سه بار پشت سر هم تبدیل شد. 🙂 این قدرت حقیقی کسیه که طبق ادعای پسرای گریشا، زیک و ارن یئگر، توانایی کنترل همه جانبه تمام افرادی که خون الدیایی دارن رو داره.

در قسمت نوزدهم فصل چهارم انیمه تایتان مهاجم راز غیرمنتظره ای فاش شد که سردرگمی بیننده ها رو بیشتر کرد. زیک در این قسمت ادعا کرد یمیر برخلاف قدرت بسیار بسیار زیادی که داره تنها یک برده ی بی اراده و اختیاره که دستورات اربابش رو اطاعت میکنه.

طبق این ادعا یمیر برده خانواده سلطنتی فریتز هستش و از اونها اطاعت میکنه (یک هیچ به نفع زیک بخاطر داشتن خون داینا فریتز). این یعنی تمام کشتارهای قبل از این توسط ارن و زیک برای رسیدن به قدرت در واقع هیچ بوده و قدرت واقعی هیچوقت به اونها نمیرسه بلکه باید از یمیر درخواست کنن تا یمیر مثل هر برده دیگه ای خواسته اربابش رو برآورده کنه.

و اینجاست که یه سوال خیلی مهم پیش میاد، ارن به عنوان کسی که خودش رو آزاد معرفی میکنه و از قفس و دیوار و برده ها متنفره، چطور با این حقیقت رو به رو میشه و چه عکس العملی نشون میده؟ باید صبر کنیم و ببینیم.

تایتان بنیانگذار به اندازه ای که تصور میشد اهمیت ندارد

مسیر در انیمه اتک آن تایتان

تکان دهنده ترین رازی که در این قسمت فاش شد درباره ارن و تایتانی بود که از طریق پدرش به ارث برده. تایتان بنیانگذار قدرت خیلی کمی داره و اصلا با چیزی که تصور میکردیم برابری نمیکنه. البته جای تعجبی هم وجود نداره، چرا که اگه یادتون باشه گریشا یئگر با داشتن تایتان مهاجم به راحتی به فریدا که وارث تایتان بنیانگذار بود غلبه کرد و تایتان بنیانگذار رو از خانواده فریتز دزدید.

این طور که متوجه شدیم تنها قدرتی که تایتان بنیانگذار به وارثانش میده توانایی سفر به “مسیر” هست. این واقعیت در این قسمت به ما ثابت شد که اگه وارث تایتان بنیانگذار خون سلطنتی نداشته باشه، حضورش در مسیر کاملا بی معنی و بیهوده است. در واقع زیک مثل یک کلید برای باز کردن در به سوی مسیر از ارن استفاده کرد (دو هیچ به نفع زیک بازهم بخاطر داشتن خون داینا فریتز). مدت ها تصور میشد که تایتان بنیانگذار قویترین تایتان بین نه وارث اصلی یمیره، اما حالا دیگه اینطور نیست.

تایتان بنیانگذار همیشه نسل به نسل بین اعضای خانواده سلطنتی پارادایس منتقل و هربار که فرد جدید جایگزین قبلی شده خواسته یا ناخواسته به عهد “تکذیب جنگ پادشاه فریتز” پایبند بوده. اما ملزم شدن به پایبندی به این قرارداد به دو عنصر تایتان بنیانگذار و خون سلطنتی وابسته است که اگه یکی از این دو عنصر کم باشه هیچ الزامی برای پایبندی به عهد تکذیب جنگ وجود نداره.

بنابراین زیک از این قانون استفاده کرد و به عنوان کسی که با خون سلطنتی متولد شده از کلید تایتان ارن استفاده کرد تا به مسیر بره و ارباب جدید یمیر بشه؛ بدون اینکه نیازی به پیروی از عهدنامه خاندان فریتز باشه. حالا عهدنامه ای که از دنیا در مقابل شر تایتان ها حفاظت میکرد شکسته شده و سرنوشت کل دنیا و ساکنانش (حداقل برای حال حاضر) در دستان زیک یئگر قرار گرفته.

باید صبر کنیم و ببینیم حرکت بعدی ارن در این بازی شطرنج جذاب چیه و به کجا میرسه. ممنون که تا اینجا همراه ما بودین. لطفا مثل همیشه نظرات تون رو با ما درمیون بذارید.