مقامات چینی ظاهراً قبل از آگاه شدن دولت ترامپ از وسعت ویروس کرونا ، مرحله یک معاملات تجاری را با موفقیت پشت سر گذاشتند. این بحران باعث می شود که چین نتواند طرف معامله خود را به انجام برساند.



معامله تجاری رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ از ویژگی های بارز دولت وی است. اما مقامات چین ممکن است از ویروس کرونا برای پایان دادن به تعهدات خود استفاده کنند. 

  • شیوع ویروس کرونا تحقق فاز اول معامله تجاری ایالات متحده / چین را برای چین دشوار خواهد کرد.
  • شواهد نشان می دهد که مقامات چینی شدت شیوع این ویروس را تا زمان امضای این قرارداد پنهان کرده اند.
  • یک بند در این معامله ممکن است به پکن اجازه دهد تا در مورد شرایط مطلوب تر در توافق نامه دوباره مذاکره کند.

ترامپ برای تأمین معامله تجاری خود با چین سخت تلاش کرد و این معامله یکی از لحظه های تعیین کننده ریاست جمهوری وی است. اما شواهد تازه نشان می دهد که رئیس جمهور آمریکا ممکن است توسط مقامات چینی که عمداً شیوع این ویروس را پنهان نگه داشته اند، به بازی گرفته و گمراه شده باشد. 

در حالی که این نظریه یک گمانه زنی است، شواهد و مدارک آن قوی است: چین عمداً شدت شیوع ویروس کرونا را در مراحل اولیه خود پنهان کرد. بدین ترتیب چین می تواند از مزایای “بلاهای پیش بینی نشده” استفاده کند و در مورد بعضی تعهدات خودش در این معامله دوباره مذاکره کند.

چین چگونه ویروس کرونا را پنهان کرد؟

ویروس کرونا براساس آخرین داده ها، تقریباً 24،000 نفر را آلوده کرده است. حالا به نظر می رسد دولت چین در مورد میزان شیوع این ویروس صادق است، اما همیشه در مورد اوضاع صادق نبوده است.

به گفته دانیل لوسی، استادیار دانشگاه جرج تاون، شیوع این ویروس می توانست از اوایل ماه اکتبر، ماه ها قبل از آنکه مقامات چینی آن را فاش کنند، آغاز شود. مقامات چینی همچنین متهم به سانسور کردن کسانی هستند که سعی داشتند این ماجرا را در ماه دسامبر و ژانویه فاش کنند. چنین اقداماتی توسط مقامات پکن و همچنین مقامات محلی ووهان انجام شده است.

بسیاری خواستار استفاء شهردار ووهان شده اند، صرفه نظر از همه ی اینها پکن می خواهد بیشترین سود را از این اتفاق ببرد.

فاز اول این توافق نامه تجارت، که در 15 ژانویه به امضا رسیده است، به منظور مجبور ساختن چین به خرید 200 میلیارد دلار کالای ساخت آمریکا از جمله محصولات کشاورزی، ماشین آلات و هواپیماها طی دو سال آینده است. با این حال، شیوع ویروس کرونا باعث می شود تحقق این اهداف در کوتاه مدت غیرممکن شود. به گفته کارتیک ناتاراجان، یک متخصص زنجیره تأمین در دانشگاه مینه سوتا، قرنطینه های گسترده چین توانایی این کشور را در تحقق معامله محدود می کند.

در ادامه بخوانید: