عاشق افراد خودشیفته شدن اغوا کننده تر از چیزی است که فکر می کنید!

چرا ما عاشق افراد خودشیفته می شویم؟ پاسخ های بسیاری به این سوال می توان داد. البته که هر فردی صرف نظر از اینکه خودشیفته است یا نه، شخصیت منحصر به فرد خود را دارد. اما از ویژگی های مشترک افراد خودشیفته می توان، عدم پایبندی به هدف (عدم توانایی حفظ یک رابطه مثبت عاطفی با فردی که از او ناراحت هستند) ، احساس همدلی بسیار اندک با دیگران، مشکل شدید در خودتنظیمی خلق و خو و عزت نفس و رفتارهای واکنشی را نام برد. اما واقعا چرا ما عاشق افراد خودشیفته می شویم؟

بعضی از خودشیفته ها ویژگی های فوق العاده ی دیگری دارند!

بسیاری از خودشیفته ها ممکن است دارای ویژگی های شگفت انگیز دیگری مثل: قدرت، هوش، زیبایی، حس شوخ طبعی، جذابیت، شادابی، سرگرمی، اعتبار و دیگر ویژگی های جذاب باشند. البته ممکن است خیلی از آنها هم هیچیک از این ویژگی های جذاب را نداشته باشند، اما در کمال تعجب بازم عاشق آنها شدن بسیار آسان است!


همچنین بخوانید: خصوصیات افراد خودشیفته چیست؟


یک تروما یا آسیب روانی ناخودآگاه تکرار می شود!

ممکن است روبه رو شدن با افراد خودشیفته الگویی آشنا را در ذهن ما تکرار کند که به طور ناخودآگاه از شخصی در کودکی ما به جا مانده است. غالبا آن شخص به رغم تغییرات رنج آور عاطفی در رابطه، در تلاش برای کسب تحسین، عشق، توجه بوده است.

یک فرضیه این است که فرد به طور ناخودآگاه سعی دارد همان الگو را تکرار کند تا بتواند نهایتا احساس مثبتی به آن شخص پیدا کند. احساسی که در کودکی به آن دست نیافته است. البته که گاهی ممکن است فرد نتیجه ای که به دنبال آن است را دریافت کند، اما از طرفی هم ممکن است آن رابطه با احساساتی که دوباره جریحه دار شده پایان یابد.


همچنین بخوانید: ۶ رفتار خودتخریبی که باعث عدم موفقیت در افراد خودشیفته می شود!


آنها می توانند سمی باشند!

همه ی خودشیفته ها جذاب نیستند، اما آنهایی که هستند می توانند واقعا سمی باشند. اگر یک خودشیفته شما را انتخاب کند، آنگاه شما حس خاص بودن و خواسته شدن می کنید که می تواند بسیار سمی باشد. اما این مرحله ای است که او شما را در بهترین حالتی که انتظارش را دارد می بیند. و یک فرد معمولی حتی حدس هم نمی زند که این احساسات چطور می توانند به سرعت تغییر کنند. این زمانی مشخص می شود که فرد خودشیفته دیگر شما را درخشنده نبیند. با این حال شما ممکن است بسیار عاشق و درگیر شده باشید که این تمام کردن رابطه را بسیار برایتان سخت خواهد کرد.

همه ی خودشیفته ها مثل هم نیستند!

طیف گسترده ای از عملکرد عاطفی در بین افرادی که از اختلال شخصیت خودشیفته رنج می برند وجود دارد. برای مثال، بعضی از خودشیفته ها در زمان عصبانیت بسیار سرد و بی احساس می شوند، اما یادگرفته اند که چیزهایی که در زمان عصبانیت ممکن است بگویند را فیلتر کنند.  

از طرف دیگر خودشیفته های سمی هم وجود دارند که زمان عصبانیت و یا تغییر خلق شان بی رحم، سادیستیک و وحشتناک می شوند. خودشیفته ای که عملکرد بالایی دارد می تواند روابط سالم تری داشته باشد تا خودشیفته ای که عملکرد پایینی دارد و سادیستیک است.

شما ممکن است عاشق هرشخص دیگری نیز بشوید!

افراد همانطور که عاشق خودشیفته ها می شوند، می توانند عاشق افراد دیگر هم بشوند. با هم ملاقات می کنید و به سوی هم جذب می شوید و ممکن است فرد ویژگی های را داشته باشد که شما دوست دارید. شاید اصلا متوجه نشوید که او فردی خودشیفته است. مطمئنا افراد خودشیفته نمی توانند بالا و پائین های رابطه را مثل افراد عادی کنترل کنند، اما این در اوایل رابطه مشخص نخواهد شد.

حتی زمانی که افراد با چراغ قرمزهای مواجهه با افراد خودشیفته برخورد می کنند، معمولا آنها را نادیده می گیرند. بله افراد نشانه ها را نادیده می گیرند و بر جنبه هایی از رابطه که برایشان خوشایند است تمرکز می کنند. امید دارند که اوضاع بهتر خواهد شد و یا طرف مقابل تغییر خواهد کرد.

در حالی که این تمایل به انکار بسیار رایج است، اما افراد پس از مدتی متوجه می شوند که نمی توانند او را تغییر دهند و نمی توانند تغییرات و نوسانات خلقی او را تحمل کنند. و اینکه فردخودشیفته دیگر با آنها مثل اوایل رابطه مانند فردی ارزشمند رفتار نمی کند، بسیار ناراحت می شوند.

در ادامه بخوانید: والدین خودشیفته چه تاثیری روی کودکانشان می گذارند؟