استفاده از ماسک ممکن است در کودکان خیلی خردسال و نوزادان و دیگر افراد با شرایط خاص مشکلاتی ایجاد کند. در اینجا خواهیم فهمید که چه کسانی نباید ماسک بزنند. 

چه کسانی نباید ماسک بزنند

این روزها در بسیاری از فروشگاه‌ها و مکان‌های عمومی، تابلوهایی نصب شده که به شما یادآوری می‌کنند حتما به منظور محافظت از خود و اطرافیانتان، از ماسک استفاده کنید. سی دی سی (مراکز کنترل و جلوگیری بیماری) مرتباً تاکید کرده که چقدر پوشاننده‌های صورت در کم کردن سرعت پخش ویروس کرونا موثرند. با این حال، همیشه هم اینطور نیست که ماسک زدن، مفید باشد. گروه‌هایی از مردم هستند که با توجه به ریسک‌های دیگری به جز خود بیماری، نباید ماسک بزنند.


بیشتر بخوانید: چرا کرونا فقط بعضی ها را می کشد؟ 


سی دی سی در بخش سوالات پرتکرار خود جواب داده که: «کودکان کمتر از دو سال، هرفردی که مشکلات تنفسی دارد، بیهوش است، ناتوان است یا به هرشکلی نمی‌تواند بدون کمک کسی ماسک را از روی صورتش بردارد، نباید از ماسک‌های پارچه‌ای استفاده کند.» در چنین مواردی، ماسک ممکن است بیشتر خطرناک باشد تا مفید.

دارل اسپارلاک، پروفسور علوم پرستاری در دانشگاه وایدنار، توضیح می‌دهد که استفاده از ماسک برای کودکان زیر دو سال خطرناک است، چون «مسیر تنفسی آن‌ها کوچک‌تر و منعطف‌تر از کودکان بزرگ‌تر و بزرگسالان است.» همچین می‌گوید که کودکان زیر دو سال «توان فیزیکی کمتری برای حل مشکلاتی مانند ماسکی که دور گردنشان گره خورده دارند.» علاوه بر این، اسپارک می‌گوید که پدر و مادر یا فرد مسئول کودک، با وجود ماسک نمی‌توانند وضعیت تنفسی کودک را به درستی مشاهده کنند. مخصوصاً اگر کودکی بیماری تنفسی خاصی داشته باشد، قضیه خطرناک می‌شود.

چه کسانی ماسک نزنند


بیشتر بخوانید: مضرات دستکش های لاتکس ؛ دستکش ها نمی توانند شما را نجات دهند!


برای کسانی که به سختی نفس می‌کشند، ماسک خودش چالش بزرگ‌تری خواهد شد و باعث می‌شود مشکلات بیشتری به وجود بیاید. با این حال، لین پستن، می‌گوید افرادی با شرایط خاص مانند آسم یا بیماری مزمن انسدادی ریه، در معرض ریسک بیشتری از ویروس کرونا و مشکلات مربوط به آن قرار دارند. پس تا اینجا متوجه شدیم که چه کسانی نباید ماسک بزنند. پستن می‌گوید این افراد چه با ماسک و چه بدون ماسک دچار مشکل هستند، پس بهتر است که “اگر می‌شود، در خانه بمانند.” او همچنین اضافه می‌کند که “مدل‌های مختلف پوشیدن ماسک” را امتحان کنند تا ببینند با کدامشان راحت‌تر می‌توانند نفس بکشند و اضطرابشان کمتر می‌شود. حتی یک ماسک شل و ول هم از هیچی بهتر است. او می‌گوید که «ماسک می‌تواند الگوهای بازدم را مختل کند و در برابر ترشحات، محافظت ایجاد کند.»

خطر عمده در افرادی که خودشان قادر به برداشتن ماسک از صورتشان نیستند مشابه است، اما در این مورد جدی‌تر هم هست چرا که احتمال خفگی وجود دارد.


بیشتر بخوانید: جلوگیری از ابتلا به کرونا در محل کار و ادارات باید چگونه باشد؟


اگر با شرایطی که دارید ماسک زدن نفس کشیدنتان را مختل می‎‌کند یا نمی‌توانید خودتان آن را از صورت بردارید، راه حل دیگر این است که فقط اوایل صبح یا آخر شب‌ها بیرون بروید که جمعیت کمتری آن بیرون وجود دارد و می‌توانید فاصله‌گذاری اجتماعی را به خوبی رعایت کنید.