انواع ویروس HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی

در این مطلب قصد داریم شما را با انواع ویروس HPV آشنا کنیم، با ما همراه باشید. ویروس پاپیلومای انسانی یکی از انواع بیماری های جنسی است که از طریق تماس پوستی منتقل می شود. این ویروس شایع ترین نوع بیماری های مقاربتی در آمریکاست که بیش از 80 میلیون نفر در حال حاضر به آن مبتلا هستند. جالب است بدانید که سالانه 14 میلیون نفر این ویروس را به یکدیگر منتقل می کنند.

متاسفانه داستان به همین جا ختم نمی شود، چرا که ویروسی که تا این حد انسان ها را درگیر خود کرده، بیش از 100 نوع متفاوت دارد. برخی از انواع پاپیلومای انسانی بیماری جدی ایجاد می کنند و برخی دیگر خود به خود از بین می روند. به همین دلیل این ویروس ها به دو خانواده ویروس های پر خطر و کم خطر تقسیم شده اند.

ویروس های کم خطر باعث ایجاد سرطان نمی شوند و نیاز به درمان ندارند. این گروه از ویروس ها معمولا یکی دو روزه خود به خود از بین می روند. اما گروه پر خطر ویروس ها باعث تقسیم غیر طبیعی سلول ها شده و اگر درمان نشوند باعث سرطان خواهند شد.


مطلب پیشنهادی مرتبط: مردان بخوانند ؛ هرآنچه باید در مورد HPV زگیل تناسلی در مردان بدانید! 


اگر شما هم در مورد انواع ویروس HPV ویروس پاپیلومای انسانی و روش های درمانی اش کنجکاو هستید تا پایان متن همراه من و مجله وارونه باشید.

شایعترین انواع ویروس HPV

اگر به این بیماری مبتلا شده اید باید با پزشک مشورت کنید تا نوع ویروس مشخص شود. با مشخص شدن نوع ویروس قدم های بعدی برای درمان هم تعیین خواهد شد. همان طور که قبلا هم گفتم انواع کم خطر خود به خود درمان می شوند. اما انواع پر خطر باعث ایجاد سلول های سرطانی خواهند شد. پزشک معالجتان احتمالا پروسه بیماری تان را زیر نظر می گیرد و اگر سلول های سرطانی دیده شدند شروع به درمان می کند.

ویروس پاپیلومای نوع 6 و 11

از بین انواع ویروس HPV این دو گونه ویروس از خانواده کم خطر پاپیلومای انسانی هستند. 90 درصد زگیل های تناسلی از این دو ویروس ایجاد می شوند. البته ویروس پاپیلومای 11 تغییراتی در سرویکس ایجاد میکند.

برای جلوگیری از این دو ویروس واکسن هایی ساخته شده است. این واکسن از نوع 6 ویروس جلوگیری کرده و اندکی مقاومت در برابر نوع 11 ایجاد میکند. البته انواع مختلفی از واکسن برای این دو نوع ویروس ساخته شده که دراین میان گارداسیل 9، پیشگیری 89 تا 99 درصدی ایجاد میکند. سن طلایی استفاده از این واکسن 9 تا 26 سالگی است.

پیشنهاد متخصصان این است که پیش از شروع فعالیت های جنسی واکسن تزریق شود، چرا که اگر بدنتان آلوده شده باشد واکسن فایده ای نخواهد داشت. برای درمان این دو نوع ویروس هم راه های مختلفی وجود دارد. پزشک می تواند از آلدارا، زیکلارا و پودوفیلوکس استفاده کند. این درمان ها بافت های زگیل دار دهانه رحم را برطرف میکنند. از طرف دیگر برطرف شدن بافت های آلوده به بالا رفتن امنیت بدنتان در برابر انواع دیگر بیماری های مقاربتی کمک میکند.

ویروس پاپیلومای انسانی نوع 16 و 18

ویروس پاپیلومای نوع 16 پرخطرترین ویروس در میان ویروس های پر خطر است. ابتلا به این ویروس معمولا علامت مشخصی ندارد، البته گاهی اوقات تغییراتی در دهانه رحم رخ می دهد. متاسفانه 50 درصد از سرطان های دهانه ی رحم به دلیل همین ویروس ایجاد می شوند.

ویروس پاپیلومای نوع 18 یکی دیگر از انواع پر خطر است که معمولا علامتی ندارد، اما باعث ایجاد سرطان می شود. جالب است بدانید که انواع پاپیلومای نوع 16 و 18 باعث ایجاد 70 درصد از بیماری های مقاربتی در کل دنیا هستند. گارداسیل 9 واکسنی است که برای این دو نوع ویروس هم به درد می خورد.


همچنین بخوانید: نشانه های تبخال تناسلی ؛ از شیوع تا مراحل پیشرفت 


تشخیص

تست پاپیلومای انسانی برای خانم ها به راحتی و با پاپ اسمیر انجام می شود. پاپ اسمیر تستی است که برای چک کردن سرطانی بودن یا نبودن دهانه ی رحم استفاده می شود.

 البته این تست فقط برای خانم ها قابل استفاده است! اگر خانمی به این ویروس مبتلا باشد پاپ اسمیر می تواند تعیین کند که پاپیولوما از نوع کم خطر است یا پر خطر.

نکته ی مهم دیگری هم هست. تست پاپ اسمیر برای زنان زیر 30 سال توصیه نمی شود، آنهم به این خاطر که خانم های زیر 30 سال بدن مقاومی نسبت به ویروس پاپیلومای انسانی دارند و نیازی به انجام پاپ اسمیر ندارند. اگر هم مبتلا شوند ویروس خود به خود از بین می رود.

اما اگر تست انجام شد و مشخص شد که فرد آلوده به یکی از انواع ویروس پر خطر است، آزمایش های دیگری هم لازم می شود. در این صورت تست تخصصی پاپیلوما گرفته می شود تا وخامت بیماری و امکان ابتلا به سرطان چک شود.

البته این را هم بگویم که مثبت شدن نتیجه ی آزمایش ویروس پاپیلوما حتما به این معنا نیست که سرطان دارید. این آزمایش تنها به این معنی است که ریسک ابتلا به سرطان دهانه ی رحم در آینده برای شما بالاتر از سایرین است. به خصوص اگر پاپیلومای شما از نوع پر خطر باشد.

 در ادامه پزشکتان در مورد روش های مختلف درمان با شما مشورت کرده و مناسب ترین راه را برایتان انتخاب میکند.

آمار و ارقام

سالانه هم 14 میلیون نفر با این بیماری کلنجار می روند. این یعنی هر کسی که از لحاظ جنسی فعال است، حداقل یک بار در عمرش به این بیماری مبتلا شده است. نکته این جاست که 80 تا 90 درصد از کسانی که مبتلا به این ویروس هستند خود به خود درمان می شوند.

ویروس پاپیلومای انسانی در بین زنان زیر 30 سال خیلی شایع تر است، اما خانم های بالای 30 سال به انواع سخت تری از این ویروس مبتلا می شوند که در نهایت منجر به سرطان می شود. به همین دلیل است که چک کردن مداوم بدنتان خیلی اهمیت دارد.


مطلب مرتبط: بیماری‌های مقاربتی رایج که احتمالا حتی اسم‌شان را هم نشنیده‌اید! 


نکاتی برای پیشگیری

اولین راهکار برای پیشگیری واکسن زدن است. واکسن برای افراد 9 تا 14 سال بهترین راهکار است و در دو بازه ی زمانی 6 تا 12 ماه تزریق می شود. البته برای افراد بالای 15 سال این واکسن سه بار و در فاصله ی 6 ماه تزریق می شود. افراد بین 27 تا 45 سال که پیش از این واکسینه نشدند باید از گارداسیل 9 استفاده کنند که از بقیه واکسن ها بهتر است.

از دکترتان بپرسید کدام واکسن را تزریق می کند، زیرا واکسن های متفاوتی در بازار موجود است، که به شرح زیر هستند:

  • واکسن سرواریکس که از ویروس 16 و 18 محافظت می کند.
  • واکسن گارداسیل که از انواع ویروس 6، 11،16 و 18 محافظت می کند.
  • واکسن گارداسیل 9 که از انواع 6،11،16،18،31،33،45،52و 58 محافظت می کند.

همان طورکه می بینید واکسن گارداسیل 9 از انواع بیشتری از ویروس ها جلوگیری میکند و البته اثرات جانبی کمتری هم دارد. پس در هر حال بهتر است از این واکسن استفاده شود. البته اثرات جانبی محدودی هست مانند خارش در محل تزریق، درد، ورم و قرمزی. بعضی ها هم پس از تزریق سر درد دارند.

سایر راهکارها

  • اگر دیدید پارتنرتان زگیل تناسلی دارد از رابطه خودداری کنید.
  • در حین رابطه از کاندوم های لاتکس استفاده کنید. اما یادتان باشد که این بیماری از راه تماس پوست منتقل می شود نه مایعات بدن. پس حتی در صورت استفاده از کاندوم هم این ریسک وجود دارد که بیمار شوید.
  • پس تا سن 65 سالگی و حتی بالاتر، دائما خود را چک آپ کنید تا پیش از وخیم شدن اوضاع بیماری را درمان کنید.

مهمترین نکات این متن

ویروس پاپیلومای انسانی خیلی شایع است و خیلی ها ممکن است مبتلا باشند اما علائمی نداشته باشند. یادتان باشد حتی اگر مبتلا به این ویروس هستید دلیل نمیشود که حتما سرطان داشته باشید. در صورت ابتلا فقط باید چک کنید تا ویروس از نوع پر خطر نباشد و اگر هم پر خطر بود، درمان را هر چه سریع تر شروع کنید تا ریسک سرطان کمتر شود. بهترین کار واکسینه شدن و مدام چک کردن بدنتان است.  

در ادامه بخوانید: