خبری خوشحال کننده برای علاقه مندان به ترک سیگار !

آیا ترک سیگار با آنزیم امکان پذیر است ؟ سازمان سلامت جهانی، سیگار را یک اپیدمی جهانی و تنها علت مرگ قابل پیش گیری معرفی می کند، این در حالیست که هر ساله 5 الی 6 میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار جان خود را از دست می دهند ! برای مبارزه با این موضوع محققان سرتاسر جهان در حال تلاش برای ارائه روشی هستند که بتواند این چرخه اعتیاد خطرناک را از بین ببرند!

12 راهکار برای جلوگیری از عوارض ماریجوانا

یک تیم در موسسه تحقیقاتی اسکریپس/ Scripps  چندین سال است که در حال کار بر روی یک روش جدید هستند، طراحی آنزیمی که قبل رسیدن نیکوتین به مغز آن را تجزیه می کند  و باعث می شود که به راحتی سیگار را ترک کنیم! در سال 2015 این دانشمندان موفق به کشف بزرگی شدند و آنزیمی به نام NicA2 را کشف کردند که این آنزیم توسط باکتری که در خاک های مزارع تنباکو ( Pseudomonas putida) وجود دارد تولید می شود.

از آن زمان به بعد دانشمندان در حال بهینه سازی این آنزیم هستند، تا بتواند عملکرد در شناسایی و نابودی نیکوتین و ماندگاری بالاتر در جریان خون را در این آنزیم توسعه دهند. این آنزیم توسعه یافته جدید NicA2-J1 نام دارد،که در تحقیقات به عمل آمده مشخص شد این آنزیم تاثیر به سزایی در کاهش نیکوتین در جریان خون یک موش آزمایشگاهی داشته است.

با توجه به مقاله جدیدی که در مجله Science Advances منتشر شده،  آزمایشات پیشرفته این آنزیم بر روی حیوانات مشخص کننده نتایج جالبی بود. در مدل موش های توسعه یافته به منظور تقلید از اعتیاد انسان به نیکوتین ، حیوانات پس از درمان با آنزیم جدید، سطح نیکوتین بسیاری پایینی را در جریان خون خود نشان دادند،  مهمتر از همه، حیوانات پس از دریافت آنزیم کاهشی اشتیاق شدیدی به نیکوتین از خود را نیز نشان دادند.!

اولیویه جورج، محقق اصلی این پروژه می گوید: “آنچه در مورد این آنزیم منحصر به فرد است این است که نیکوتین را به اندازه کافی و برای کاهش سطح وابستگی حذف می کند، و مقدار مناسبی از نیکوتین را برای جلوگیری از اثرات ترک ناگهانی، در جریان خون میزبان باقی می گذارد!


همچنین بخوانید:

با مواد غذایی که به شما در ترک سیگار کمک می کنند آشنا شوید !!

چه اتفاقی می افتد اگر چای و سیگار را با یکدیگر مصرف کنید ؟

از بین بردن لک حاصل از سیگار و قهوه بر روی دندان !


در این مطالعه همچنین اثرات طولانی مدت آنزیم نیز بررسی شد، بخصوص تاثیرات بازگشت یا عود اعتیاد. بعد از تزریق آنزیم، نیکوتین از حیوانات به مدت 10 روز گرفته شد،  تا مشخص شود آیا گرایش های افزایشی دوباره بوجود می آیند یا خیر ! حیوانات که در اصل با آنزیم NicA2-J1 درمان شده بودند، به طور قابل توجهی کاهش رفتار اعتیاد آور نسبت به موش های که آنزیم را دریافت نکرده بودند ، از خود نشان می دادند که همین موضوع مشخص کننده تاثیرات مفید آنزیم در دراز مدت است.

یکی از جنبه های جذاب این تحقیق این است که دانشمندان در حال تلاش برای از بین بردن نیکوتین در جریان خون  قبل از رسیدن آن به مغز هستند. درست برخلاف سایر روش های جدید که به دنبال راهی برای مبارزه با مکانیزم اعتیاد در داخل مغز هستند! 

 جورج می گوید: “این یک رویکرد بسیار هیجان انگیز است زیرا می تواند وابستگی نیکوتین را بدون ایجاد گرایش و سایر اثرات ناشی از ترک ناگهانی کاهش دهد، از همه مهتر این آنزیم در جریان خون فعالیت می کند نه در مغز !! بنابراین عوارض جانبی آن باید حداقل باشد!

نیازی به گفتن نیست که نتایج بدست آمده مربوط به حیوانات است و این تحقیقات هنوز بر روی انسان صورت نگرفته ، اما محققان معتقدند که پس از سال ها کار آماده هستند تا با اولین آنزیم موثر در نابود کردن نیکوتین وارد آزمایشات انسانی بشوند! 

گرچه ایمنی و تاثیرگذاری از موانعی هستند که در آزمایشات انسانی وجود دارند و باید از آنها عبور کرد! اما اگر این تحقیقات همچنان رو به پیشرفت و توسعه باشد، در آینده ای نزدیک شاهد درمان و نجات جان میلیون ها انسان از خطر مرگ خواهیم بود!