زلزله و اقدامات لازم جهت رویارویی با آن!

در هنگام مواجهه شدن با زلزله و سایر موقعیت های بحرانی نیاز مند آمادگی روانی و آموزش هایی لازم برای رویارویی با آن هستیم. استرس و شک ناشی از زلزله یکی از اصلی ترین صدمات روانی زلزله است در نتیجه آموزش آمادگی روانی زلزله برای مواجهه شدن با زلزله بسیار مهم است.

برای خلاص شدن از اثرات روانی ناشی از زلزله چه باید انجام داد، چه باید کرد؟ زلزله ای که در روزهای اخیر در مناطق کردنشین کشور رخ داد در بسیاری دیگر از استان ها نیز احساس شد. زلزله ای که باعث تلفات  زیاد جانی و مالی شد، باعث ایجاد ترس و اضطراب در میان بسیاری از مردم شد.ک ارشناسان می گویند که زلزله های شدید ممکن است در بسیاری از افراد سبب افسردگی و اختلالات روانی شدید شود.به همین دلیل کارشناسان توصیه می کنند که آمادگی ذهن برای رویارویی با زلزله از اهمیت خاصی برخوردار است.


همچنین بخوانید: آیا دچار پانیک اتک شده اید یا این فقط یک حمله ی اضطرابی است؟


زلزله که یکی از فجایع طبیعی است ممکن است علاوه بر اثرات جانی و مالی ،اثرات روانی زیادی را نیز به همراه داشته باشد.در زمان وقوع زلزله فرد ترس شدیدی را احساس می کند که این ترس شدید در برخی افراد منجر به جنون می شود. افرادی که در معرض زلزله قرار می گیرند در مرحله اول دچار شک زدگی می شوند. همچنین بعضی افراد سریعا دنبال راه نجات می روند و برای مثال خود را از پنجره به پایین پرتاب می کنند.

در این شرایط فرد احساس وحشت و درماندگی می کند. علاوه بر این ترس از مرگ نیز شرایط را سخت تر می کند.

مباحث مربوط به آمادگی روانی زلزله و سایر موقعیت های بحرانی یکی از مهمترین فعالیت هایی است که برای مواجهه شدن با این بلایا باید آموزش داده شود درواقع مدیریت بحران از خود فرد آغاز می شود و این نوع آموزش ها باعث کاهش صدمات و تلفات می شود.

آموزش هایی برای آمادگی روانی زلزله ، سیل، طوفان و … کمترین کاری است که می توان در مدارس برای کودکان انجام داد و یا حتی در محیط ها کاری برای بزرگسالان و یا برگزاری کلاس های آموزشی در مراکز مرتبط.

مدیریت بحران فقط به بعد از حادثه مربوط نمی شود و یکی از مهمترین کارهایی که در ستاد مدیریت بحران صورت می گیرد آموزش های قبل از بحران برای آماده کردن افراد از لحاظ روانی و تکنیکی برای مقابله و مدیریت آن است.

زمین لرزه ها می توانند موجب آسیب روانی شوند.

آسیب روانی بعد از زلزله به سن فرد، میزان وابستگی، از دست دادن عزیزان، محل وقوع زلزله بستگی دارد. کارشناسان می گویند «زلزله البته یک آسیب روانی است که شدت توانایی فرد برای مقابله با قدرت سیستم دفاع روانی را تعیین می کند. کارشناسان عقیده دارند کسانی که در معرض بدترین و شدیدترین زلزله ها قرار می گیرند ممکن است دارای علائم (ترس مداوم، واکنش های هیجانی، بیشترین واکنش در مقابل کمترین صدا، کاهش اشتها، گریه های مداوم، محرومیت از خواب، افسردگی شدید باشند.


همچنین بخوانید: با 10 مورد از رایجترین اضطراب های کودکان و نوجوانان آشنا شوید!


این علائم از فرد به فرد متفاوت است، اما این علائم رایج است.ممکن است پس از زلزله و ترس از آن دوباره افزایش پیدا کند .گاهی این ترس به حدی افزایش می یابد که فرد حاضر نمی شود دوباره به خانه خود باز گردد.اکثر مردم اگر در معرض یک زلزله خفیف قرار گیرند می توانند پس از چند روز به زندگی قبلی خود بازگردند .شدت زلزله و تلفات ناشی از آن در سلامت روانی فرد بسیار تاثیر دارد.

اختلالات استرس پس از آسیب روانی نباید نادیده گرفته شود.

بیانیۀ اختلال استرس پس از سانحه نشان می دهد که مطلقا لازم است که  فرد به دنبال کمک حرفه ای، روان درمانی یا درمان دارویی باشد.کارشناسان می گویند که اگر فرد بعد از هفته ها همچنان دارای علائم زیر مانند (محرومیت از خواب، افسردگی، کمبود اشتها، عدم کنترل زندگی، کابوس های شبانه) باشد باید حتما تحت معالجه دارویی قرار گیرد.زیرا در مغز مناطقی وجود دارد که این آسیب های روانی بر روی آن ها تاثیر مستقیم می گذارد و به عبارت دیگر در آن مناطق محبوس می شوند و با گذر زمان باعث اختلالات شدید روانی در فرد می گردد.

از این رو بررسی اختلال استرس پس از سانحه بسیار مهم است و باید درمان افراد به بهترین نحو انجام شود. تا از آسیب های دیگر روانی جلوگیری شود.

این بسیار مهم است که شخص از نظر روانی خود را برای زلزله آماده کند.

ترس و نگرانی خفیف از زلزله اثرات بسیار مثبتی دارد و باعث می شود که فرد از لحاظ روانی آمادگی رویارویی با آن را داشته باشد.بهتر است با توجه به منطقه محله زندگی خود همیشه آمادگی زلزله را داشته باشیم. اما این سوال مطرح می شود که آیا شما اقدامات لازم جهت رویارویی با زلزله را انجام داده اید؟ آیا در این مورد به افراد خانواده خود آموزش داده اید؟ آیا شما در منطقه زلزله خیزی زندگی می کنید ؟ جواب به همه این سوال ها می تواند از نظر روانی به شما کمک کند و حتی باعث کاهش تلفات جانی و مالی شود.

ما باید اقدامات را در خانه انجام دهیم. برخی از آماده سازی ها برای زلزله در یک گوشه باید وجود داشته باشد. اگر در خانه کودک وجود داشته باشد، باید ایمنی لازم برای آن ها  در نظر گرفته شود. افرادی که این کارها را انجام می دهند می توانند در زمان زلزله آرام تر  باقی بمانند. شبیه سازی زلزله در خارج از کشور بسیار انجام می شود.

چنین شبیه سازی های در حقیقت بسیار سودمند است، زیرا  شخص ذهن آگاهانه و آماده در مقابل زلزله دارد. دانستن اینکه فرزندان شما به خوبی برای زلزله آمادگی دارند، والدین را به لحاظ ذهنی راحت می کنند. این اقدامات اطمینان حاصل خواهند کرد که ما در خلال این حادثه خونسرد باقی بمانیم و به طور آگاهانه عمل کنیم. این مهم نه تنها برای خانواده ها، بلکه برای مکان های کاری، کارشناسان امنیتی در محل کار، مدارس و دولت نیز لازم است که اقدامات احتیاطی و ایمنی هر شهروند را در این مکان انجام دهند. “

ممکن است به خواندن این مطالب نیز علاقه مند باشید: