تحقیقات جدید حاکی از آن است که ازبین رفتن حس بویایی نشانه‌ی کرونای خفیف است، این تحقیق، که در مجمع بین المللی آلرژی و راینولوژی ارائه شده است، می تواند برای پزشکان در تشخیص این که بیماران مبتلا به CVID-19 نیاز به بستری در بیمارستان دارند یا نه، ارزشمند باشد.

اگرچه دولت ها در تلاشند تا بیمارستان هایشان را برای مقابله با افزایش چشمگیر موارد بستری در بیمارستانها آماده کنند، اما با این وجود بسیاری از کشورها سعی می کنند تعداد افرادی که نیاز به بستری در بیمارستان دارند را کاهش دهند.


همچنین بخوانید:

تاثیر ژنتیک بر کرونا؛ ژن های شما تعیین می کنند کرونا می گیرید یا نه!

تشخیص ویروس کرونا در افراد بدون علائم چگونه است؟


ازبین رفتن حس بویایی نشانه‌ی کرونای خفیف

یکی از راه حل های کلیدی برای مبارزه با ویروس کرونا کم کردن فشار بر روی بیمارستان ها و کادر درمان است، زیرا در صورت خستگی کادر درمان امکان کاهش کیفیت مراقبت های بهداشتی و افزایش مرگ و میر وجود دارد. 

یکی از علائم شناخته شده COVID-19 از بین رفتن جزئی یا کامل حس بویایی است. هنوز مشخص نیست که چرا یا چگونه COVID-19 باعث می شود کسی حس بویایی خود را از دست بدهد. با این حال، مشاهدات اولیه حاکی از آن است که ازبین رفتن حس بویایی در ابتدای روند بیماری یا در بیمارانی که علائم خفیف دارند یا علائمی ندارند بروز می کند.

نویسندگان این تحقیق جدید می خواستند بیشتر بررسی کنند تا بدانند که چگونه ازبین رفتن حس بویایی به عنوان علائم COVID-19، با شدت بیماری ارتباط دارد.

اگر بتوان تأیید کرد که افرادی که علائم اولیه ازدست دادن حس بویایی را تجربه می کنند، احتمال ابتلا به عفونت شدید را ندارند، می توانیم با ارسال این افراد به خانه، برای مراقبت از خود، فشار بر روی بیمارستان ها را کاهش دهیم.

حس بویایی و شدت COVID-19

محققان دریافتند که افرادی که به دلیل COVID-19 نیاز به بستری داشتند، به مراتب کمتر از افرادی که نیازی به ماندن در بیمارستان نداشتند، اظهار داشتند که احساس بویایی و چشایی خود را از دست داده اند.

بیمارانی که از دست دادن حس بویایی را گزارش کرده بودند، 10 برابر کمتر احتمال بستری در بیمارستان ها را داشتند. “علاوه بر این از بین رفتن حس بویایی با معیارهای دیگری که معمولاً منجر به بستری می شوند، همراه نیست و نشان می دهد که این یک عامل مستقل است و می تواند به عنوان نشانگر خفیف تر جلوه های COVID-19 باشد.”

دکتر دکوند محقق اصلی این مطالعه، حدس می زند که از بین رفتن حس بویایی نشان می دهد که ویروس چه قسمتی از بدن را عفونی کرده است و چقدر قادر است که به سایر نقاط بدن فرد نفوذ کند.  محل  اولیه عفونت و دوز ویروس به همراه اثربخشی پاسخ ایمنی میزبان، همگی متغیرهای بالقوه مهمی در تعیین شدت ویروس در یک فرد و درنهایت دوره بالینی عفونت هستند. 

محققان یادآور می شوند که مطالعه آنها محدودیت هایی نیز داشته است. به عنوان مثال، ممکن است که افرادی که موارد شدیدتر COVID-19 را تجربه کرده اند، متوجه نشده باشند که حس بویایی خود را از دست داده اند تا بتوانند آن را گزارش کنند.