مرگ ناگهانی مردی در حین اسکن مغزی شایعات را تبدیل به شواهد کرد

داستان از آنجا شروع شد که مردی مسن برای اسکن مغزی فرستاده شد و اتفاقا در حین اسکن گرفتن فوت کرد. محققان فعالیت مشکوکی را در برخی از قشرهای مغز انسان در حال مرگ مشاهده کردند. شاید برایتان جالب باشد اما 30 ثانیه قبل و 30 ثانیه پس از اینکه قلب این مرد از حرکت ایستاد قشرهایی از مغز فعالیت داشتند که معمولا در حین رویا دیدن، به یاد آوردن خاطرات و مدیتیشن فعال می شوند. این یعنی، شایعه اینکه پیش از مرگ تمام زندگی مان از جلوی چشمان مان می گذرد، درست است!

مطلب پیشنهادی: ناهماهنگی شیمیایی در مغز ؛ مشکلی که شاید شما هم درگیرش باشید! 

گفته های افرادی که تجربه نزدیک به مرگ داشته اند!

البته پیش از این هم افرادی بوده اند که تجربه های بسیار نزدیک به مرگ داشته اند و این تجربیات را با دیگران به اشتراک گذاشته اند. اکثر این افراد در گفته هایشان مدعی شده اند که در لحظات پیش از مرگ تمام زندگی مانند فیلمی از جلوی چشمان فرد می گذرد. اما فوت این فرد مسن در حین اسکن اولین شاهد علمی برای این قضیه را فراهم کرد. این را هم بگویم که در این مورد فقط یک کیس علمی وجود دارد. بر همین اساس نمی توان خیلی روی نتیجه اش حساب کرده و برای رسیدن به نظری قطعی و توضیحی درست برای چگونگی این اتفاق باید خیلی بیشتر از اینها تحقیق کرد.

مرتبط: تجربیات نزدیک به مرگ و DMT

این فرد مسن که بوده و اصلا چرا تحت اسکن مغزی قرار گرفته و مرده؟

خیلی ها برایشان این سوال پیش آمده که این فرد مسن که بوده و اصلا چرا تحت اسکن مغزی قرار گرفته و مرده؟ این فرد مسن در واقع مرد 87 ساله کانادایی بوده که سال ها با بیماری صرع مبارزه می کرده و در نهایت هم در حین موج نگاری مغز فوت می کند. موج نگاری مغز نوعی اسکن مغزی است که در طی آن ناهنجاری های الکتریکی در امواج مغز ثبت می شود تا مشخص شود درمان صرع چگونه باید باشد. همین جا بود که مرد کانادایی داستان ما دچار حمله قلبی شده و فوت می کند. مرگ ناگهانی این بیمار دروازه ای شد به سمت علم و در واقع باعث شد که محققان بتوانند برای اولین بار از مغز یک فرد در حال مردن اسکنی داشته باشند.

مطلب پیشنهادی: آیا صرع مانع اشتغال می شود؟ 

کل زمان این اسکن چقدر بوده؟

اگر می پرسید کل زمان این اسکن چقدر بوده باید بگویم که کلا پیش و پس از مرگ این مرد 900 ثانیه اسکن مغزی ثبت شده است. این زمان برای ثبت چگونگی فعالیت پایانه های نورون های عصبی در طول مرگ کافی است. به عبارت دیگر امواج عصبی که از این پایانه ها در طول مرگ منتشر می شود در این 900 ثانیه ثبت شده. و جالب است بدانید که 30 ثانیه پیش و 30 ثانیه پس از توقف ضربان قلب تغییرات جالبی در این امواج مغزی اتفاق می افتد.

تغییرات چشمگیر در نوسانات مغزی فرد در حال مرگ

به گفته محققان درگیر در این پروژه بررسی ها نشان می دهد که پیش و پس از توقف ضربان قلب گروهی از نوسانات خاص نورونی اتفاق می افتند. این نوسانات خاص با نام امواج گاما شناخته می شوند. در واقع موج هر نوسانی بر اساس فرکانس و دامنه ای که دارد دسته بندی می شود. امواج گاما هم فرکانسی بین 30 تا 100 هرتز دارند و با این حساب رکورد دار بالاترین نوسان در بین امواجی هستند که در مغز انسان ها اتفاق می افتد. راحت تر بگویم! این امواج با دارا بودن بالاترین نوسان در قشر مربوط به حافظه اتفاق می افتند، قشری به نام هیپوکامپ که در طول رویا دیدن هم فعالیت بالایی دارد.

سایر امواج مغز انسان در حال مرگ

البته فعالیت مغز در طول مرگ تنها مختص به امواج گاما نیست. محققان امواج بتا، دلتا، تتا و آلفا را هم بررسی کرده اند. اما این امواج گاما بوده که ثابت کرده قشر حافظه مغز در حین مرگ فعالیت داشته و نشان داده که بله! اینکه در حین مرگ تمام زندگی از جلوی چشمانمان می گذرد درست است.

«مرور خاطرات»، تجربه ای احتمالا مشترک بین تمام پستانداران

محققان این پروژه هم عنوان کرده اند که گفته های افرادی که تجربه نزدیک به مرگ داشته اند حقیقت بوده و نوسان های مغز در لحظات پیش از مرگ اثباتی برای این قضیه هستند. البته در این مورد تحقیقاتی بر روی موش ها هم انجام شده و در نهایت مخشص شده که جونده ها هم ماند انسان ها پیش از مرگ خاطرات اصلی و مهم شان را مرور می کنند. بر همین اساس محققان به این نتیجه رسیده اند که  احتمالا مرور خاطرات در بین تمام گونه های پستانداران مشترک است. البته هنوز شواهد کافی برای اثبات قطعی این ادعا وجود ندارد.

مطلب پیشنهادی: دژاوو یا آشناپنداری چیست؟ این پدیده‌ی عجیب و مرموز را بشناسید! 

قطعیتی در «مرور خاطرات» لحظات پیش از مرگ وجود ندارد!

پس اینکه از همین حالا به این نتیجه برسیم که همه قطعا پیش از مرگ زندگی شان جلوی چشم هایشان می آید ادعایی خام است. این را هم باید در نظر داشت که فرد فوت شده مردی مسن بوده که صرع داشته. بیماری که امواج گاما مغز را تحت تاثیر قرار می دهد. این یعنی فعالیت مغزی این مرد در حین مرگ ممکن است با فرد دیگری که صرع ندارد متفات باشد. علاوه بر این هنوز هیچ دلیل مستندی وجود ندارد که ثابت کند این مرد واقعا خاطراتش را مرور می کرده یا فقط در حالتی رویا مانند و پیش از مرگ بوده که در اثر فروپاشی سیستم عصبی اتفاق می افتد.

گزارشات حاصل از اسکن مغز این مرد تا شش سال منتشر نشد! چرا؟

پس تحقیقات بیشتری لازم است تا بتوان به نتیجه ای قطعی د خصوص فعالیت مغز انسان در حال مرگ رسید. این را هم بگویم که گزارشات حاصل از اسکن مغز این مرد تا شش سال پس از فوت این مرد منتشر نشد. آن هم به این خاطر که محققان امیدوار بودند بتوانند نمونه های بیشتری از اسکن مغزهای در حال مرگ را بررسی کنند و به نتیجه ای محکم تر برسند. اما همان طور که قبلا هم گفته ام فعلا دست خالی هستیم و باید تا آن روز و رسیدن به نتیجه قطعی صبر کنیم!