انیمه های شبیه آثار استودیو جیبلی

آثار بینظیر جیبلی بین دوستداران دنیای انیمه و انیمیشن شهرت زیادی دارن. این شهرت بعد از آغاز کار سرویس های استریم بیشتر هم شد؛ افراد زیادی در سراسر جهان از این آثار بازدید کردن و به جمع طرفداران اضافه شدن. در حال حاضر این شهرت و محبوبیت باورنکردنی، باعث شده تا مردم تصور کنن بیشتر فیلم های انیمه ای که تماشا کردن توسط این استودیو ساخته شده. در حالی که از گذشته تا به حال استودیوهای انیمیشن سازی دیگه ای هم در این فعالیت و آثار خیره کننده ای تولید کردن. این استودیوها شایسته توجه بیشتری هستن. درست نیست تلاش عوامل اصلی اثر محبوب مون رو نادیده بگیریم و ناآگاهانه جیبلی رو برای اون اثر ستایش کنیم. در این مطلب به 10 انیمه محبوب و شناخته شده ای میپردازیم که قبل از این تصور میشد توسط استودیو جیبلی ساخته شدند؛ اما اینطور نیست و در واقع فقط انیمه های شبیه آثار استودیو جیبلی هستند.


قبل از مطالعه این مطلب بخوانید:

بهترین آثار جیبلی، راهنمای تماشای آثار استودیو جیبلی برای هر سلیقه!

10 تا از بهترین انیمه های استودیو جیبلی برگرفته از کتاب یا مانگا 

10 تا از بهترین انیمه های سریالی استودیو پیرو Pierrot 


10/ دختری که در زمان پرید – The Girl Who Leapt Through Time

دختری که در زمان پرید - The Girl Who Leapt Through Time از انیمه های شبیه آثار استودیو جیبلی

انیمه “دختری که در زمان پرید” انیمه شناخته شده و بسیار معروفیه و به زندگی روزمره دختر نوجوونی میپردازه که در یک روز کاملا عادی قدرت فراطبیعی برای حرکت در زمان به دست میاره. هنوز هم خیلی از مخاطبان The Girl Who Leapt Through Time با وجود شهرت زیاد این اثر فکر میکنن سازنده این انیمه استودیو جیبلی هست.

اگرچه داستان این انیمه مثل اغلب آثار جیبلی داستان یک دختر نوجوان رو روایت میکنه، عنصر سفر در زمان و تکرار کردن یک روز خاص از زندگی، ایده متفاوتیه که با سبک معمول جیبلی تفاوت داره. دختری که میتونه به تعداد دفعات محدودی در زمان سفر کنه، اما نسبت به عواقب این کار بی توجه ست.

ماکوتو دختر ساده ایه که بدون توجه به تعداد دفعات باقی مونده در زمان جهش میکنه تا میان وعده مورد علاقه اش رو دوباره بخوره یا از یه مکالمه خاص طفره بره. اما کوچک ترین دستکاری در روند عادی گذر زمان هم عواقب جبران ناپذیری داره! مخاطب به راحتی میتونه با محیط انیمه و احساسات ماکوتو ارتباط برقرار کنه. استودیو سازنده این اثر مدهاوس – Madhouse هست و در سال 2006 توسط مامورو هوسودا – Mamoru Hosoda کارگردانی شده. این اثر امتیاز خوب 7.7 از IMDB و 83 از Rotten Tomatoes رو بدست آورده.


9/ نام تو – Your Name

Your Name از انیمه های شبیه آثار استودیو جیبلی

انیمه سینمایی نام تو که به اسم ژاپنی “Kimi No Na Wa” هم شهرت داره، یکی از شناخته شده ترین انیمه های تاریخ در سراسر جهانه! این انیمه 112 دقیقه ای در سال 2016 و توسط کمپانی CoMix Wave Films ساخته شده. “نام تو” اثر فوق العاده زیباییِ که توسط آقای ماکوتو شینکای کارگردانی شده. داستان این انیمه به یاد ماندنی درباره دختری به اسم میتسویا میامیزو ست که توی یه روستای کوچیک زندگی ساده ای داره، اما از این زندگی خسته شده و آرزو میکنه به جای یه پسر یه زندگی شهری رو تجربه کنه. همین آرزو باعث میشه زندگی میتسویا به عنوان یه دختر روستایی و تاکی به عنوان یه پسر توکیویی با نخ سرخ سرنوشت بهم گره بخوره!

سرنوشت به اون ها ماموریت میده تا جون افراد یه منطقه رو نجات بدن و این ماموریت سرآغاز دوستی و همکاری تاکی و میتسویاست. دوستی ای که به مرور زمان به چیزی فراتر و عمیق تر تبدیل میشه. انیمه Your name شخصیت پردازی بینظیر و گرافیک خیره کننده ای داره. منتقدان سایت Rotten Tomatoes به این اثر امتیاز 98 دادن. این اثر شاهکار قابل ستایشی ست که ارزش حداقل یک بار تماشا کردن رو داره.

مرتبط: 6 انیمه شبیه Your name


8/ پاتما: پرنسس وارونه – Patema Inverted

Patema Inverted از انیمه های شبیه آثار استودیو جیبلی

ایده داستانی “دختری که بین زمین و آسمون معلقه” شباهت زیادی به ایده کلی داستان انیمه لاپوتا: Castle In The Sky داره. با این حال انیمه “پاتما: معکوس” توسط استودیو Rikka ساخته شده.

داستان از زمانی آغاز میشه که دانشمندان برای مهار گرانش زمین آزمایشاتی انجام میدن، اما مشکلاتی به وجود میاد که بشریت رو به دو نیم تقسیم میکنه. بعد از این آزمایش جاذبه زمین روی بعضی از افراد بی اثر شد و مردم از زمین سقوط کردن. این اتفاق باعث به وجود اومدن سیستم طبقاتی جدیدی شد که انسان ها رو به دو دسته عادی و معکوس طبقه بندی میکرد. کارکترهای اصلی این انیمه دختر و پسری از دو طبقه عادی و معکوس هستند که به نحوی درگیر مسائل دیگری میشن و حالا باید باهم با این چالش ها رو به رو بشن.

مرتبط: بهترین انیمه های کلاسیک دهه 70، 80 و 90 میلادی 


7/ بچه گرگ ها: یوکی و آمه – Wolf Children

Wolf Children از انیمه های شبیه آثار استودیو جیبلی

انیمه سینمایی Wolf Children: Yuki & Ame یکی از بهترین آثار ارائه شده در سال 2012، توسط Studio Chizu ساخته شده. شخصیت پردازی موفق این اثر فانتزی-درام باعث شده مخاطبان بتونن به راحتی احساسات تک تک کارکترها رو درک کنن و به محیط و دنیای داستان نزدیک بشن. هانا مادر جوان و تنهایی ست که بعد از فوت ناگهانی همسرش با چالش های بزرگی رو به رو میشه. اسم این چالش ها یوکی و آمه هستن؛ بچه های نیمه انسان و گرگی که نیمه گرگینه شون رو از پدرشون به ارث بردن. مراقبت از بچه ها اون هم به تنهایی به اندازه کافی برای هانا سخت و طاقت فرساست، اما نیمه ناشناخته بچه ها کار رو برای هانا سخت تر میکنه.


6/ نینوکنی – Ni No Kuni

نینوکنی Ni No Kuni از انیمه های شبیه آثار استودیو جیبلی

آرت استایل انیمه Ni No Kuni تا حد زیادی به آرت استایل انیمه معروف جیبلی، قلعه متحرک هاول، شباهت داره؛ و این شباهت باعث شده بعضی از مخاطبان تصور کنن استودیو جیبلی سازنده این اثره. اما اینطور نیست. استودیو سازنده اصلی این اثر کمپانی انیمیشن سازی OLM, Inc ست. دلیل شباهت آرت استایل دو انیمه هم احتمالا به دلیل کارگردان این اثره. آقای یوشیوکی موموسه – Yoshiyuki Momose مدت زمان طولانی ای با استودیو جیبلی همکاری کردن و بعد از حدود 14 سال وقفه کاری، تصمیم به همکاری با دو استودیو پونوک – Ponoc و OLM گرفتن.

انیمه نینوکنی هم ثمره همکاری ایشون با کمپانی OLM در سال 2019 است. این انیمه از یه بازی ویدیویی به همین اسم اقتباس شده و تماشای اون به همه دوستداران گیم و بازی های ویدیویی پیشنهاد میشه.

مرتبط: انیمه ها و گیم های شبیه به هم که حال و هوای مشابهی دارند! 


5/ جنگ های تابستانی – Summer Wars

جنگ های تابستانی از انیمه های شبیه آثار استودیو جیبلی

بین انیمه جنگ های تابستانی و سریال انیمه ای معروف جیبلی، Digimon Adventure: Our War Game، نقاط مشترک زیادی وجود داره. به عنوان مثال هر دو انیمه جز آثار ژانر ایسکای هستن؛ شباهت بیشتر زمانی قابل لمسه که مخاطب هر دو انیمه رو تماشا کرده باشه و نمایش تعادل بین دو دنیای عادی و دنیای فانتزی دوم رو دیده باشه.

برخلاف بیشتر انیمه های ایسکای که تنها در آغاز داستان شاهد دنیای عادی هستیم و پس از سفر کارکترها به دنیای دوم، آثار دنیای عادی به مرور کمرنگ میشه؛ در انیمه جنگ های تابستانی و ماجراجویی های دیجیمون هر دو دنیا و خط داستانی در کنار هم قرار دارن و جلو میرن. این یعنی هر دو دنیا به یک اندازه در داستان مهم و تاثیرگذار هستن. همین شباهت باعث ایجاد سوتفاهم هایی برای مخاطبان شده. اما انیمه Summer Wars در واقع توسط استودیو Madhouse تولید و منتشر شده.


4/ کلان شهر (متروپلیس) – Metropolis

متروپلیس از انیمه های شبیه آثار استودیو جیبلی

انیمه “کلان شهر” از لحاظ محتوا به آثار تولید شده توسط استودیو جیبلی شباهت زیادی داره. کافیه کمی به محیط داستانی و محتوای انیمه های لاپوتا: قلعه ای در آسمان، قلعه متحرک هاول و نائوشیکا از دره باد توجه کنید.

همه این داستان ها در دنیاهایی با فناوری های غیرعادی اتفاق افتادن که بسته به برداشت مخاطب هم میتونن مربوط گذشته و هم مربوط به آینده باشن. متروپلیس هم انیمه ای درباره یه آرمان شهر با فناوری های عجیب و غریبه که همزمان احساس تماشای روایتی از گذشته و پیشگویی ای از آینده رو به مخاطب القا میکنه. متروپلیس در سال 2001 در استودیو Madhouse ساخته شد. کارگردان این اثر رینتارو ست که بعدها در سال 2012 سریال انیمه ای کمدی محبوب Pet Girl Of Sakurasou رو کارگردانی کرد.


3/ پسر و هیولا – The Boy And The Beast

 The Boy And The Beast از انیمه های شبیه آثار استودیو جیبلی

توی بیشتر انیمه هایی که از جیبلی دیدم، محوریت داستان دوستی ای بود که بین یک انسان و یک موجود جادویی شکل میگرفت، از دوستی و قرارداد بین هاول و کلسیفر (همون آتیشه) در Howl’s Moving Castle گرفته تا دوستی چیهیرو و روح بدون صورت در انیمه شهر اشباح.

این بار استودیو چیزو – Chizu تصمیم گرفت تا از این عنصر برای تولید انیمه Boy And The Beast استفاده کنه. البته کوماتتسو (هیولا) به اندازه روح بدون صورت مهربون یا به اندازه کلسیفر بامزه نیست؛ در واقع برعکس، خیلی خشن و بد اخلاقه. رن هم به عنوان شخصیت اصلی همون تصمیمی رو گرفت که بیشتر کارکترهای انسانی جیبلی برای بازگشت دوباره به خونه گرفتن. طولی نمیکشه که رن متوجه میشه برای زندگی در دنیای جادویی ساخته نشده و باید به دنیای خودش برگرده.

مرتبط: بهترین انیمه های شونن تمام دوران


2/ ماری و گل جادوگر – Mary And The Witch’s Flower

ماری و گل جادوگر از انیمه های شبیه آثار استودیو جیبلی

آرت استایل، ویژگی های بصری و داستانی انیمه “ماری و گل جادوگر” شبیه سبکیه که در آثار استودیو جیبلی دیدیم. اتفاقا این شباهت زیاد اصلا هم تصادفی نیست. بیشتر افرادی که روی این پروژه کار کردن، قبلاً تجربه همکاری با استودیو جیبلی رو داشتن. از این افراد میتونیم به هیروماسا یونبایاشی (Hiromasa Yonebayashi) اشاره کنیم که در زمان همکاری اش با جیبلی کارگردانی انیمه دنیای مخفی آریتی رو برعهده داشت که یکی از بهترین انیمه هاییه که توسط صدا و سیمای پخش شده. هیروماسا یونبایاشی بعدها استودیو پونوک را تأسیس کرد و شخصا کارگردانی پروژه Mary And The Witch’s Flower رو برعهده گرفت.

بالاتر گفتیم این اثر علاوه بر سبک طراحی و گرافیک، از لحاظ داستانی هم به آثار جیبلی شباهت داره. اگه انیمه “ماری و گل جادوگر” رو تماشا کرده باشید میتونین حدس بزنین شخصیت ماری از کدوم کارکتر جیبلی الهام گرفته شده. این انیمه روایتگر داستان دختری به اسم ماری اسمیت هست که در یک شب ظاهرا معمولی گل درخشان و جالب توجهی پیدا میکنه؛ همین گل باعث کشیده شدن ماری به دنیای جادو هست. اما در آخر ماری مثل چیهیرو از شهر اشباح به این نتیجه میرسه که “بعضی چیزها مهم تر از زندگی کردن در دنیای جادویی هستن”.

مرتبط: بهترین انیمه های سینمایی تاریخ


1/ پاندا! برو پاندا! – Panda! Go Panda

Panda! Go Panda از انیمه های شبیه آثار استودیو جیبلی

آخرین انیمه ای که میخوام بهتون معرفی کنم انیمه قدیمی و نوستالژیک “پاندا! برو پاندا!” هست. این انیمه یکی از آثار قابل تحسین آقای هایائو میازاکی هست که در سال 1972 ساخته شده. درسته که این اثر توسط یکی از برجسته ترین کارگردان های جیبلی و یکی از موسسین جیبلی ساخته شده؛ اما تولید این اثر به بیش از یک دهه قبل تر از تاسیس جیبلی مربوط میشه (جیبلی در سال 1985 تاسیس شد!). این انیمه با سبک هنری ساده ای که داره به راحتی به عمق احساسات مخاطب نفوذ میکنه و همین سادگی باعث زیبایی اثر شده. داستان این انیمه برپایه دوستی یه دختر بچه و پاندای جادویی ای که توانایی صحبت کردن داره شکل گرفته. شما رو نمیدونم اما همین خلاصه داستان من رو به یاد انیمه “همسایه من توتورو” میندازه!

امیدواریم که از معرفی انیمه های شبیه آثار استودیو جیبلی لذت برده باشید. مثل همیشه نظرات خودتون رو با ما در میوون بذارید.