معرفی آثار هایائو میازاکی

هایائو میازاکی، یکی از مشهورترین و خلاق ترین کارگردانان انیمه است. او، یکی از افراد سرنوشت ساز در دنیای انیمه بوده است و افرادی که به تماشای آثار او می نشسته اند، همواره شیفته داستان ها و سبک فیلمسازی او بوده اند. با معرفی بهترین انیمه های هایائو میازاکی و انیمه های فوق العاده ای که او ساخته، در خدمت شما هستم.

در ادامه » تریلر انیمه جدید هایائو میازاکی The Boy and the Heron را تماشا کنید 

هایائو میازاکی، جنگ را به خوبی به یاد دارد. کودکی او، در جنگ گذشته بود. و همین موضوع، باعث دیده شدن ردپای جنگ در آثار او شده است. یکی از پیام هایی که مدام در آثار او مشاهده می شود، نفرت انگیز بودن، و حتی پوچ بودن جنگ است. پیامی که احتمالا اگر همگی به آن، لااقل فکر می کردیم، دنیای بهتری داشتیم.

در ادامه بخوانید » بهترین کتاب های هاروکی موراکامی و بیوگرافی کامل او

با اینکه هایائو میازاکی به خوبی در آثارش به جنگ می پردازد، اما به اشکال کلیشه ای و تکراری این کار را نمی کند. او جهانی خیالی، و پر جزئیات خلق می کند. و بعد، طوری بیننده اش را در آن غرق می کند که محال است بیننده لحظه ای فکر کند که داستان های میازاکی، الکی هستند. این بهترین دستاورد است؛ داستان های میازاکی، هرگز الکی نیستند. و از چیزی هم که فکر می کنیم، به واقعیت نزدیک تر هستند.

البته جنگ، تنها موضوعی نیست که هایائو میازاکی در دنیای داستان هایش به آنها می پردازد. دوستی، عشق، محیط زیست، طمع مهار نشده انسان ها، استقلال و وابستگی و… از عناصر تشکیل دهنده داستان های میازاکی هستند.

دنیاهایی که هایائو میازاکی خلق می کند، همانند انعکاسی از دنیای خودمان هستند. انگار یک نفر در پشت پرده، از بیننده داستان، خیلی آرام و غیرمستقیم، خواهش می کند تا کاری انجام دهد- یا انجام ندهد.

مرتبط: بهترین انیمه های استودیو جیبلی ؛ راهنمای تماشای آثار Ghibli برای هر سلیقه 

هایائو میازاکی، به پیام هایی مهم و ارزشمند می پردازد که گاهی اوقات، ناگهان در دیرترین زمان ممکن، متوجه می شویم که مدت هاست آنها را فراموش کرده ایم.

در ادامه مطلب، همراه ما باشید تا به معرفی آثار هایائو میازاکی بپردازیم. این نکته را به یاد داشته باشید که در این مطلب، فقط راجع به انیمه هایی صحبت می شود که هایائو میازاکی کارگردانی کرده است. ترتیب معرفی آثار هایائو میازاکی از قدیم به جدید است.


بهترین انیمه های هایائو میازاکی


1/ قلعه کالیوسترو / The Castle of Cagliostro

 

انیمه قلعه کالیوسترو، اولین اثری است که میازاکی شخصا آن را کارگردانی کرده است. بنابراین در کارنامه او، اثری مهم محسوب می شود.

اگر فکر می کنید که میازاکی همه پله های ترقی را یکباره طی کرده است، اشتباه می کنید. هایائو میازاکی، کودکی بوده که جنگ را به چشم دیده و انفجارهای شیمیایی و وحشت آن دوران را به خوبی به یاد دارد. او سپس، شیفته انیمیشن ها می شود و برای رسیدن به اهداف خود، “زحمت می کشد.” توجه کردید؟ او بسیار زحمت کشید و در ابتدا یک انیماتور ساده بود. بنابراین، حق ندارید وقتی برای هدفتان هیچ زحمتی نکشیده اید آه و ناله کنید! و این نکته را باور داشته باشید: هایائو میازاکی، هرگز از اول “هایائو میازاکی” بزرگ نبوده است. مسلما او نیز شکست هایی را تجربه کرده است . و بعد همه این فراز و نشیب ها، بلاخره وقتش رسیده که میازاکی، وارد راه جدیدش شود و در آن نیز پیشرفت کند. راه جدیدش چیست؟ کارگردانی؛ که آغاز آن، با انیمه قلعه کالیوسترو بود.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های کریستوفر نولان که اصلا نباید از دست بدهید!

انیمه کالیوسترو، علاوه بر اینکه آغاز راه میازاکی بود، معرف او به دنیا نیز بود. انیمه ای که وظیفه داشت به عنوان اولین اثر یک کارگردان تازه وارد، دغدغه های او را نشان دهد.


2/ نائوسیکا از دره باد / Nausicaa of the Valley of the wind

 

انیمه نائوسیکا از دره باد، انیمه سرنوشت سازی بود که بعد از پخش و موفقیت آن، تصمیم به تاسیس استودیو جیبلی گرفته شد. این انیمه قدیمی، شاید به اندازه شهر اشباح پر سر و صدا نبوده باشد، ولی نمی توان این موضوع را انکار کرد که انیمه فوق العاده ای است.

داستان در محیطی آخرالزمانی اتفاق می افتد. زمانی که خاک آلوده شده و به دنبال آن، گیاهان و غذاهای مردم نیز آلوده می شود. هر روز، بخش های بیشتری از کره زمین رو به نابودی می رود. و علاوه بر سم های موجود در آب، خاک و هوا، مردم باید با حمله حشرات و موجدات عظیم الجثه و ترسناک نیز دست و پنجه نرم کنند.

نائوسیکا، دختری جوان است که شاهزاده یک دهکده است که هنوز رو به نابودی نرفته است. او که از جنگ و کشت و کشتار متنفر است، به دلیل جلوگیری از کشتار مردم دهکده اش، به قومی بیگانه، ملحق شده، و سفری را به امید بهبود اوضاع آغاز می کند…

این انیمه زیبا، با انیمیشنی شاهکار برای زمان خودش و موسیقی متن زیبا، پیام هایی مهم راجع به محیط زیست و جنگ که در پرنسس مونونوکه نیز شاهدشان بودیم، دارد. و تماشای آن، تجربه ای بسیار لذت بخش است.


3/ لاپوتا قلعه ای در آسمان / Laputa Castle in the sky

Castle in the Sky

 

انیمه لاپوتا قلعه ای در آسمان، به اندازه انیمه ای مثل پرنسس مونونوکه سنگین نیست. و نسبت به سایر انیمه های استودیو جیبلی که من تاکنون دیده ام، از شوخ طبعی بیشتری برخوردار است. پرواز، و طبیعت، دو عنصر در این انیمه هستند که بارها به اشکال متفاوت آنها را در کارهای میازاکی دیده بودیم.

در این انیمه، شما داستان پاتزو و شیتا را دنبال می کنید که چندین نفر به دنبالشان هستند! بخش قابل توجهی از این انیمه، به فرار کردن این دو نفر اختصاص دارد. در انیمه لاپوتا، شما هم از آن ویلین های سیاه می بینید و هم از آن آدم های خاکستری که هر از گاهی با لبخندهایی معنادار به قهرمانان داستان کمک می کنند. این انیمه، بیش از هر چیزی، روایت یک سفر پر پیچ و خم و جالب است؛ آن هم با چاشنی روایت خاص میازاکی!

همچنین بخوانید: 10 تا از بهترین انیمیشن ها با موضوع حیوانات!

جالب است بدانید که انیمه لاپوتا قلعه ای در آسمان، اثری بوده که ماکوتو شینکای، کارگردان مشهور انیمه های ژاپنی که با ساخت انیمه Your name شهرت دارد، در زمانی که کم سن و سال بوده، تماشا کرده و بسیار از دیدن آن شگفت زده شده بوده است. شاید اگر ماکوتو شینکای لاپوتا، که منبعی برای الهام و مقدمه ای برای آغاز کار خودش بوده، را تماشا نمی کرد، ما هم فرصت تماشای انیمه هایی همچون “نام تو” و یا “کودکانی که آواهای گمشده را دنبال می کنند” را از دست می دادیم.


4/ همسایه من توتورو / My neighbor Totoro

 

در معرفی آثار هایائو میازاکی می رسیم به این انیمه ی زیبا! همانطور که می دانید، لوگوی استودیو جیبلی، تصویری از توتورو، شخصیت انیمه همسایه من توتورو است. انیمه همسایه من توتورو، انیمه ای است که مستقیما کودکان و خردسالان رو هدف گرفته است، اما با این حال بزرگسالان نیز می توانند از آن لذت ببرند. این انیمه، حکم یک زنگ تفریح شیرین را دارد.

در انیمه همسایه من توتورو، ما به تماشای ماجرای دو خواهر می نشینیم که بسیار آشنا هستند؛ به طوری که انگار این دو خواهر را در زندگی واقعی می شناسیم. این دو خواهر دوست داشتنی، به همراه پدرشان، به دلایلی به یک روستا نقل مکان می کنند. مادر آنها بیمار است و آنها مجبورند مدتی دور از او زندگی کنند.

دو دختر بچه ای که همراهشان می شویم، با موجودی تپل و دوست داشتنی ملاقات می کنند، با شور و ذوق برای مادرشان نامه می نویسند، و در شب های بارانی منتظر پدرشان می مانند تا از سرکار برگردد.

داستان همسایه من توتورو، بیش از هر چیزی، راجع به مسئولیت پذیری و بخشش است؛ که هر کسی باید از همان کودکی بیاموزد.


5/ سرویس تحویل کی کی / Kiki’s Delivery service

 

قهرمانان مونث، و مستقل، قهرمانانی هستند که تقریبا در همه آثار میازاکی حضور دارند. از سوفی خوش قلب در قلعه متحرک هاول گرفته تا سان پرنسس مونونوکه، که به هر قیمتی می خواهد از زادگاهش محافظت کند. و خوبی این قهرمانان، این است که هم تکیه می کنند و هم تکیه گاه هستند. این نکته مهم، نکته ای است که بسیاری از انیمیشن های غربی، و حتی برخی از خود انیمه ها نیز فراموش کرده اند.

این بار، در سرویس تحویل کیکی، میازاکی به سراغ دختری جادوگر رفته است که مجبور است حالا شغل و زندگی مستقل خود را داشته باشد. طبق گفته خود میازاکی، این فیلم، “خلیج بین استقلال و وابستگی دختران ژاپنی می باشد.”

مرتبط: بهترین موسیقی‌های متن استودیو جیبلی Studio Ghibli را گوش کنید! 


6/ پورکو روسو / Porco Rosso

 

انیمه پورکو روسو، انیمه ای نیست که در حال حاضر خیلی از آن صحبتی باشد. اما وقتی در سال 1992 منتشر شد، توانست فروش خوبی داشته باشد.

این انیمه، اقتباسی از داستانی به نویسندگی خود هایائو میازاکی محسوب می شود و همانند همه انیمه هایی که میازاکی آنها را کارگردانی کرده، خودش در نوشتن فیلمنامه نیز سهیم بوده است.

در انیمه پورکو روسو، ما باز هم شاهد عنصر پرواز هستیم؛ عنصری که بارها در آثار میازاکی به شکل هایی تاثیرگذار مشاهده کرده بودیم.


7/ پرنسس مونونوکه / Princess Mononoke

Princess Mononoke

 

پرنسس مونونوکه، انیمه ای شگفت انگیز است. موضوعاتی که در دنیای تاریک و خشونت بار آن به چشم می خورند، موضوعاتی همانند جنگ و نابودی محیط زیست هستند. پرنسس مونونوکه، به زیبایی موفق شده تا جبهه ای بی طرف میان جبهه نبرد انسان ها و طبیعت را نشان دهد.

این انیمه، راجع به پسری جوان به نام آشیتاکاست که از تنها بازماندگان یک قبیله محسوب می شود. یک روز، گرازی نفرین شده و وحشتناک، به دهکده ای که محل زندگی آشیتاکاست، حمله می کند. آشیتاکا، موفق می شود تا گراز را بکشد؛ ولی دست خودش آسیب می بیند. که البته جراحت دست او، عادی نیست؛ بلکه همانند یک نفرین عمل می کند و به زودی آشیتاکا را می کشد. آشیتاکا، دهکده اش را ترک می کند و به سرزمین های دیگری می رود. و اینجا، تازه آغاز ماجرای پر پیچ و خم اوست…

همچنین بخوانید: انیمیشن Wolf walkers ؛ 5 دلیل برای تماشای این اثر پر مفهوم

پرنسس مونونوکه، که در سال 1997 منتشر شد، بسیار پر فروش بود که البته بعد از آن، فیلم تایتانیک در ژاپن رکورد فروش آن را شکست. این انیمه، برنده جوایز متعددی همچون جایزه آنی شد.

انیمه پرنسس مونونوکه، اثری است که با همان چند دقیقه اولش، مناسب ترین تصویر ممکن از دنیای خود را در ذهن شما رسم می کند. این انیمه، از آن پیام هایی دارد که هرگز نباید از آنها گذشت و جدی شان نگرفت. همچنین آهنگسازی آن، بر عهده جو هیسایشی بوده که موفق شده کاری بسیار تاثیرگذار ارائه دهد.

لازم به ذکر است که این انیمه، به هیچ وجه مناسب سنین زیر 13 سال نیست! این هشدار را جدی بگیرید!


8/ شهر اشباح / Spirited away

معرفی آثار میازاکی

 

انیمه شهر اشباح، یکی از معروف ترین و بهترین انیمه های تاریخ است. این انیمه خاطره انگیز، اثری است که بسیاری از انیمه بازها، با تماشای آن به دنیای انیمه وارد شده اند. شهر اشباح، از پس از انتشار خود، تا به کنون، بسیار پر سر و صدا بوده است و تا قبل از انیمه Your name پر فروش ترین انیمه تاریخ بوده است.

انیمه شهر اشباح، راجع به دختری به نام چیهیرو است که از نقل مکان خانواده اش به شهری جدید، رضایت ندارد. اما با این حال، مجبور شده تا کوتاه بیاید و از خاطره هایش در مکان قبلی، خداحافظی کند.

در میان مسیر شهر جدید، خانواده چیهیرو، در محلی ساکت توقف می کنند تا چیزی بخورند. پدر و مادر چیهیرو، در آن محل، غذاهای اشتها آوری را می بینند و شروع به خوردن می کنند؛ حتی با وجود اینکه چیهیرو به این محل ساکت- و به نظر متروکه- مشکوک است و پشت سرشان در حال التماس کردن است تا از آنجا بروند.

خیلی زود، غروب شده و پدر و مادر چیهیرو، به طرزی وحشتناک، به خوک تبدیل می شوند. و اینجاست که چیهیرو می فهمد این شهر، شهری معمولی نیست؛ بلکه شهری است که موجوداتی ماوراء الطبیعی در آن پادشاهی کرده و انسان ها بردگی می کنند…

شهر اشباح، در ذهن تماشاگرانش، به دلایلی مانند دنیای شگفت انگیزش و همچنین رابطه خاصی که چیهیرو و هاکو داشتند، جاودانه شده است.

این انیمه، هم تحسین مخاطبان و هم تحسین منتقدان را برانگیخت. و موفق شد افتخاراتی مانند دریافت جایزه خرس طلایی و جایزه اسکار بهترین انیمیشن سال در 2001 به دست بیاورد.


9/ قلعه متحرک هاول / Howl’s moving castle

 

انیمه قلعه متحرک هاول، که اقتباسی از رمانی با همین نام اثر دایانا وین جونز است، انیمه ای است که نامزد دریافت جایزه اسکار شده است. این انیمه، به طرز خاص و عجیبی دوست داشتنی است؛ و برخلاف پرنسس مونونوکه که بیشتر بزرگسالان را هدف قرار داده بود و به حالتی بود که شخصا تماشای آن را به هیچ کودکی پیشنهاد نمی کنم، قلعه متحرک هاول انیمه ای است که می تواند به خوبی با همه سنین ارتباط برقرار کند.

سوفی، دختر جوانی است که در مغازه کلاه فروشی مادرخوانده اش کار می کند. همزمان که سوفی، زندگی عادی و بی فراز و نشیب خود را می گذراند، شایعاتی میان مردم راجع به جادوگری خبیث و حقه باز، به نام هاول پخش می شود. البته که سوفی سرش به زندگی خودش گرم است و کاری به این حرف ها ندارد. تا اینکه یک روز، جادوگر ویست، او را با یک طلسم به شکل یک پیرزن 90 ساله در می آورد. سوفی، با وضع جدیدش، مجبور است که به دنبال یک سرپناه و چاره باشد؛ و وقتی به خودش می آید، می بیند که دارد کنار شاگرد هاول، “جادوگر خبیث و حقه باز”، سوسیس و تخم مرغ صرف می کند!

انیمه قلعه متحرک هاول، داستانی سرشار از احساسات است. عشق، جنگ، قضاوت ها، تبدیل شدن یک کودک به یک هیولا، فرصت های دوباره، و دمیدن گرما به قلبی یخ زده، به زیبایی در این انیمه در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

موسیقی متن زیبای قلعه متحرک هاول، بر عهده جو هیسایشی بوده که پیش تر، در انیمه هایی مثل پرنسس مونونوکه با میازاکی همکاری داشته است.

جالب است بدانید که چهره های سرشناسی همچون کریستین بیل (بازیگر بتمن نولان)، بیلی کریستال (که صدای گرمش را با نقش مایک وزافسکی به خاطر داریم)، جان سیمونز و… در دوبله انگلیسی این انیمه به ایفای نقش پرداخته اند؛ و اتفاقا دوبله با کیفیتی است. در صورت علاقه، می توانید نگاهی هم به دوبله انگلیسی این انیمه بیندازید.


10/ پونیو روی صخره کنار دریا / Ponyo

 

انیمه پونیو روی صخره کنار دریا، دهمین عنوان این لیست است؛ اثری با فروش موفق و خاطره انگیز. این انیمه، راجع به پسر بچه ای است که یک دختر ماهی را پیدا می کند و همراه خودش می برد. این دو کودک، در کنار یکدیگر، ماجراهای جالبی را تجربه می کنند.

این انیمه، شباهت های بسیار زیادی به داستان پری دریایی کوچک دارد. داستانی از هانس کریستین اندرسون که از روی آن، اقتباس انیمیشنی مشهور دیزنی در دسترس است. ولی پونیو با وجود این شباهت ها، حس و حال منحصر به فرد خودش را دارد. حس و حالی که در آثار میازاکی، به عنوان یک امضای خاص و به یادماندنی دیده می شود.

جالب است بدانید که انیمه پونیو، کاملا با سبک طراحی سنتی پیش رفته است؛ بنابراین باید قدر فریم فریم آن را دانست!

مرتبط: 10 انیمه ای که به اشتباه فکر میکردید توسط استودیو جیبلی ساخته شده اند! 


11/ باد برمی خیزد / The wind rises

 

انیمه باد برمی خیزد، آخرین اثر میازاکی تا به حال محسوب می شود. این انیمه، موفق شد نامزد اسکار بهترین انیمشین سال شود؛ اما با این حال، انیمیشن فروزن اسکار را ربود. (صدای فشرده شدن دندان هایتان روی هم برایم قابل شنیدن است!)

انیمه باد برمی خیزد، طبق گفته میازاکی، چندان برایش راضی کننده نبوده است؛ زیرا از نظر خودش قابلیت ارتباط برقرار کردن با مخاطبان کم سن و سال را نداشته است. اما با این وجود، جالب است بدانید که در گاردین، از این انیمه، به عنوان داستان نفسگیر عشق و جنگ یاد شده است.

انیمه باد برمی خیزد، یک بیوگرافی محسوب می شود. این انیمه، قرار بود آخرین اثر هایائو میازاکی باشد؛ اما احتمالا هیچ کس این حرف را باور نکرد.

و حالا ما اینجاییم، منتظر اثر جدید هایائو میازاکی که احتمالا تا سه سال دیگر منتشر می شود و ادعاهایی مبنا بر اینکه این یکی واقعا آخری خواهد بود!

در ادامه بخوانید:

بهترین کتاب ها برای کتاب نخوان ها!

بهترین انیمه های فانتزی که حتما باید تماشا کنید! داستان هایی پر از خیال