با سلام خدمت دوستان خوب وارونه! امروز با بررسی سریال Ozark میخوایم یک سریال بسیار جالب و کمتر شناخته شده رو مورد بررسی قرار بدیم و بهتون معرفی کنیم. این سریال ساخته نتفلیکسه و اولین فصل آن سال ۲۰۱۷ پخش شد. بازیگران اصلی آن جیسون بیتمن و لاورا لینی هستند. در ابتدا ممکنه با شنیدن اسم این سریال فکر کنید با یک سریال با تم آسیایی طرف هستید ولی کاملا در اشتباهید. این سریال در قلب امریکا اتفاق می افتد و اوزارک اسم یک دریاچه در ایالت میسوری است!

به جرئت میتونم بگم اولین اپیزود این سریال، به عنوان اپیزود شروع و معرفی سریال، یکی از قوی ترین، پرهیجان‌ترین و نفس‌گیرترین شروع ها در تمام سریال هایی که دیدم حساب میشه. موزیک، فضاهای فیلم و سرعت اتفاقات در اپیزود اول به قدری شما رو جذب میکند که بعید میدونم لحظه‌ای بتونید ازش روی برگردانید!


بیشتر بخوانید: بررسی سریال What we do in shadows ؛ وقتی بیش از حد زنده می‌مونی!


در ادامه بررسی سریال Ozark میریم سراغ داستان. این سریال دقیقا شما رو با کلمه پول‌شویی آشنا می کنه؛ دقیق‌ترین و پرجزئیات‌ترین سریالی که در مورد پولشویی ساخته شده همین سریال عزیز یعنی ازارک است!

بررسی سریال Ozark

داستان در مورد یک حسابدار ساده و بی آلایشه به نام مادری برد که از دور یک آدم معمولی درست کار بسیار آرام و سر به زیر است (درست حدس زدین  شخصیت سازی سریال یک مقداری به بریکینگ بد تکیه زده) ولی با گذشت کمی از سریال متوجه میشه که مارتی،  یکی از حسابداران اصلی و مسئول پولشویی یک کارتل مواد مخدر بزرگ (ناوارو) در آمریکاست!

مارتی ماهیت خلافکارانه‌ای نداره، اون یک مرد بسیار باهوشه که گرفتار یک مسئله بزرگ شده و از طرفی دیگر با مشکلات خانوادگی و زناشویی زیادی دست و پنجه نرم میکند و در بسیاری از اپیزود های این سریال شما واقعا می تونید خودتون رو جای اون بگذارید و تصور کنید میزان فشار عصبی که داره بهش وارد میشه چقدر زیاده و واقعا یک آدم معمولی زیر این فشار ها خورد میشه.


پنج دلیل برای تماشای سریال Defending Jacob 


سه فصل از این سریال منتشر شده. فصل اول در واقع یک شروعی به داستان سریال است و در واقع اشنایی ما با شخصیت های سریال و اینکه چرا و چطور آنها به اوزارک می‌آیند. به همین دلیل فصل اول این سریال ممکنه براتون کند به نظر بیاد (مخصوصا به خاطر اپیزود اول چون آنقدر انتظارات را بالا میبره که سرعت باقی فصل اول ممکن است کمی کند به نظر بیاد) ولی این حرف من رو قبول کنید: این سریال فصل به فصل جذاب تر میشه!

بررسی سریال Ozark

فصل ۲ و ۳ این سریال به پختگی کامل رسیده و شخصیت ها به کاراکتر هایی جا افتاده و کاریزماتیک تبدیل میشوند و شخصیت های جدیدی که به سریال اضافه میشوند کاملا مثل پازل سر جای خود چفت میشوند و شما از حضورشان لذت میبرید.

تم شخصیت سازی این سریال کاملا خاکستریه. یعنی خیلی به ندرت در این سریال شخصیتی کاملا سفید پیدا می‌کنید که این به سریال حس واقعی تری میده، چرا که واقعیت اینه که همه ما انسانیم و انسان ها در شرایط مختلف تصمیم‌های متفاوتی میگیرند که ممکنه عواقب بدی داشته باشن. ولی ماهیت انسان همین است و همین امر این سریال را واقعی تر و جذاب تر می کنه. در زمینه داستان به فصل اول ۸، دوم ۸.۵ و فصل سوم ۹ رو میدم.


بیشتر بخوانید: بررسی مینی سریال Devs ؛ سفر به دنیای مردگان با تمام اعداد بین صفر و یک 


میریم سراغ مسائل بصری سریال؛ یکی از نکات جالب سریال شیوه شروع هر اپیزود است در ابتدا روی صفحه یک «O» که حرف اول اوزارک هست ظاهر میشه و با دو خط به چهار قسمت تقسیم میشه و در هر قسمت یک المان یا اتفاق یا جسمی نمایش داده میشه که ما قرار است در این اپیزود باهاش مواجه بشیم . واقعا مینیمال و زیبا و سریع، طوری که نیاز نیست برای هر اپیزود سریال رو جلو بزنید یک تایم کوتاه برای پرزنت کردن هر قسمت داره که واقعا منحصربه فرده و در سریال دیگه ای ندیدم.

از لحاظ فیلم برداری و تصویر این سریال در یک محیط سرسبز اتفاق می افته نظیر شمال و جاده ۲۰۰۰ ولی با یک فرق بزرگ. انگار همه این فیلم برداری محیط سبز و خرم از درون یک بطری آبی بدون روح گرفته شده! این فیلتر باعث میشه حس مورد نظر سریال به خوبی القا بشه ودر واقع خیلی ها گفتن که اوزارک آبی ترین سریال که در تلویزیون نمایش داده شده.

بررسی سریال Ozark

در مورد موزیک متن سریال باید گفت که موزیک خیلی برجسته ای نداره که شما با شنیدنش فقط یاد این سریال بیفتید ولی کاملا توانایی القا احساس بازیگران در سکانس های احساسی تا سکانس های هیجانی را دارد و باهاش ارتباط برقرار میکنید.


بیشتر بخوانید: پنج دلیل برای تماشای سریال خاطرات خوناشام!


بازیگران سریال هم بسیار خوب تونستن از پس نقش هاشون بر بیان. من به شخصه جیسون بیتمن رو به عنوان یک بازیگر ماندگار تو ذهنم نداشتم و نقش های خیلی خاصی ازش ندیدم که تو ذهنم جا باز کنه ولی بعد از این سریال اون همیشه تو ذهن من مارتی برد خواهد بود چون نقش خودش به نحو احسنت بازی می کنه و توانایی القا حسش با مردمک چشماش رو داره. به طوری که در بعضی سکانس ها دیالوگی رد بدل نمیشه و فقط و فقط با سکوت و تنفس عمیق و مردمک چشماش تمام حسی که ما باید در آن  قسمت درگیرش بشیم رو القا میکند.

در طرف دیگر هم لاورا لینی قرار دارد که بازیگر توانایی هستش و طراحی شخصیتش در سریال به طوری هست که پر از فراز و نشیبه و شما در یک لحظه عاشقش می شید و در لحظه دیگر ممکن است متنفر شوید

در یک جمع بندی کلی برای بررسی سریال Ozark  درباره اینکه اوزارک چطوره باید بگم که اگر پولشویی موضوع مورد علاقه شماست یا مثل من ازش کم اطلاعات دارید، اگر دوست دارید یک بخش مهم در دنیا خلافکارها که به اون کمتر پرداخته شده را ببیند و اگر از سریال های و درگیر کننده و پراسترس خوشتان میاد ودر آخر اگر از بریکینگ بد خوشتان آمده، اوزارک سریالیه که دنبالش می گردید!