چرا افراد پورن تماشا می کنند؟ در این مطلب با توجه به مطالعات علمی به علت تماشای پورن خواهیم پرداخت و در آخر به این سوال ها پاسخ می دهیم که چرا بعضی ها در ملاء عام پورن تماشا می کنند؟ و چرا بعضی ها در محل کار پورن تماشا می کنند؟ و پیامد اینکار برای همکاران شان به چه صورت خواهد بود؟

چرا افراد پورن تماشا می کنند؟

مقاله اخیر بوته و همکارانش که در شماره ماه مارس روانشناسی رفتارهای اعتیادآور منتشر شده است، علت تماشای پورن و علل بالقوه تماشای مشکل ساز پورنوگرافی اینترنتی یا اعتیاد به پورن را بررسی می کند.

در ادامه بخوانید »

پسوریازیس تناسلی؛ روش های درمان و داشتن رابطه جنسی بهتر

صحبت درباره پورن با کودکان ؛ چه زمانی با کودکان درباره پورن صحبت کنیم؟

انگیزه های تماشای پورن به ترتیب عبارت بودند از:

  1. لذت جنسی
  2. کنجکاوی جنسی
  3. فانتزی
  4. خوداکتشافی
  5. عدم رضایت جنسی
  6. اجتناب از سررفتن حوصله
  7. پرت کردن حواس یا سرکوب عاطفی
  8. کاهش استرس

کدام یک از این انگیزه ها با استفاده از پورن به صورت مشکل ساز رایطه داشتند؟ پرت کردن حواس/سرکوب عاطفی و به ویژه کاهش استرس قوی ترین ارتباط را با استفاده مشکل ساز پورن داشت. چرا؟ شاید به این دلیل که افراد دارای مشکل تماشای پورن اغلب از پورنوگرافی برای خوددرمانی و مدیریت استرس خود استفاده می کنند.

مرتبط: علت تماشای پورن در افراد متاهل ؛ چرا همسرم پورن نگاه می کند؟ 

به نوعی، این منطقی است زیرا در مقایسه با تکنیک های مدیریت استرس، مشاهده پورنوگرافی ممکن است راهی سریع تر و راحت تر برای کاهش استرس باشد. با این حال، تماشای پورن می تواند بیش از حد و مشکل ساز شود و خود به منبع استرس و تعارض روابط تبدیل شود.

توجه به این نکته مهم است که کاهش استرس به خودی خود (یعنی بدون انگیزه های پرت کردن حواس یا سرکوب عاطفی) نمیتواند منجر به استفاده مشکل ساز از پورن شود. به عبارت دیگر، استفاده مشکل‌زا از پورن احتمالاً در افرادی رایج است که «از پورنوگرافی نه تنها برای کاهش استرس خود بلکه برای جلوگیری از احساسات منفی، فراموش کردن مشکلات و فرار از دنیای واقعی استفاده می‌کنند».

این نشان می‌دهد که اعتیاد به پورن می تواند نه تنها در افرادی با ویژگی‌های شخصیتی خاص (مثلاً تکانشی، اجباری) ایجاد شود، بلکه در افرادی که در حال حاضر فشار خیلی زیادی را تحمل می‌کنند، قادر به کنار آمدن یا تنظیم مناسب احساسات خود نیستند، رخ دهد.

بنابراین، مداخلات روان‌شناختی با هدف کمک به این افراد برای مقابله مؤثرتر (مانند استفاده از تکنیک‌های آرام‌سازی، استراتژی‌های حل مسئله) ممکن است از ایجاد عادات مشکل‌ساز تماشای پورن جلوگیری کند.

مرتبط: چرا مدام به رابطه جنسی فکر می کنم؟ حقایقی درباره ی اعتیاد به رابطه جنسی 

چرا بعضی ها در ملاء عام پورن تماشا می کنند؟

علت تماشای پورن در مکان های عمومی چیست؟ وقتی افراد به طور فزاینده ای به چیزی معتاد می شوند، کنترل تکانه در آنها از بین می رود. چه اعتیاد به الکل، قمار، بازی، چه اعتیاد به پورن، کنترل تکانه به طور فزاینده ای در وضعیت اعتیاد کاهش می یابد. «میل و نیاز به تماشای پورنوگرافی» بیشتر از آن چیزی است که فرد بتواند به خود بگوید: «نه، بعداً وقتی به خانه رسیدم تماشا می کنم». هنگامی که فردی به اعتیاد مبتلا می شود، “بخش تفکر مغز اغلب شروع به خاموش شدن می کند”.

افرادی که به صورت عمومی پورن تماشا می کنند ممکن است “فقدان خودآگاهی” نیز داشته باشند. یک دقیقه، آن‌ها در اینستاگرام یا سایت های مختلف چرخ می زنند و دقیقه بعد، پیوندی را دنبال می‌کنند و در نهایت کارشان به پورنوگرافی ختم می‌شوند.

«عادی‌سازی» پورنوگرافی در فرهنگ مین استریم نیز می‌تواند بر مردم تأثیر بگذارد. هرزه‌نگاری یا پورنوگرافی اکنون در مقایسه با سال‌های پیش بسیار گسترده است و مرزهای بین آنچه که در این حوزه قرار می گیرند و آنچه قرار نمی گیرد «مبهم» شده است. وقتی افراد در حال تماشای پورنوگرافی هستند، ممکن است فکر کنند که اطرافیان آنها نیز احتمالاً همین کار را می کنند و این وضعیت عادی تر شده است.

همچنین ممکن است افراد از اینکه اینکارشان می تواند چه تاثیری روی دیگران داشته باشد. افراد باید در مکان های عمومی احساس آرامش و امنیت داشته باشند. مواجهه شدن با شخصی که در ملاء عام پورن تماشا می کند می تواند امنیت روانی افراد را تهدید کند.

مرتبط: مضرات پورن برای رابطه جنسی و زناشویی ؛ 17 باور غلط درباره‌ی پورن 

چرا بعضی ها در محل کار پورن تماشا می کنند؟

علت تماشای پورن در محل کار چیست؟ یک نظرسنجی در ایالات متحده از حدود 2000 بزرگسال که در سال 2014 انجام شد، نشان داد که 63٪ از مردان در سه ماه گذشته حداقل یک بار در محل کار خود پورن تماشا کرده اند – و 38٪ این کار را بیش از یک بار انجام داده اند. در میان زنان، 36 درصد در سه ماه گذشته و 13 درصد بیش از یک بار پورنوگرافی را در محل کار تماشا کرده اند.

ممکن است برخی از سوگیری‌های خود انتخابی شرکت‌کنندگان در تحقیق در اینجا دخیل باشند و با توجه به اینکه این تحقیق فقط آمریکایی ها را شامل می شود، منطقی است که بگوییم اندازه دقیق مشکل استفاده از پورنوگرافی در محل کار را به طور کامل نمی‌دانیم. اگرچه تماشای پورن مانند گذشته تابو نیست، اما از هر ده شرکت‌کننده معمولاً یک نفر از پاسخ دادن به سؤالات جنسی در نظرسنجی‌ها اجتناب می کند و با توجه به اینکه پاسخ‌دهندگان جوان‌تر نسبت به افراد مسن‌تر نگرش آزادانه‌تری نسبت به پورنوگرافی دارند، نظرسنجی‌های نیروی کار ممکن است گهگاه نتایج عجیب و غریبی ارائه دهد.

همانطور که گفته شد، اعتیاد به پورن باعث از بین رفتن یا کاهش کنترل تکانه می شود و کسانی که برای کاهش استرس به تماشای پورن رو می آورند بیشتر احتمال دارد که به اعتیاد به پورن دچار شوند. افراد زمان زیادی از روزشان را در محل کار می گذرانند و معمولا در آنجا با استرس های زیادی رو به رو می شوند

این امکان وجود دارد که برخی از افراد به دلایل انحرافی دیگر از پورن در محل کار استفاده کنند و یا آن را به عنوان یک اقدام شورشی سطح پایین یا برای اثبات اینکه با دور زدن قوانین باهوش‌تر از کارفرمایان خود هستند، در نظر می گیرند.

مرتبط: عوارض پورن | 8 مورد از مضرات پورن که فکرش را هم نمی کردید! 

پیامدهای گسترده تر برای همکاران

آزار و اذیت جنسی همیشه عمدی نیست، بسیاری از افرادی که در محل کار پورن تماشا می کنند اظهار می کنند که قصد نداشتند دیگران را با اینکارشان آزار بدهند. اما زمانی که همکاران شما متوجه این رفتار شما می شوند، در واقع مورد آزار جنسی قرار می گیرند.

اما برخی دیگر ممکن است انگیزه های شومی برای تماشای پورنوگرافی در محل کار و در ملاءعام داشته باشند. ممکن است این روش نادرست و خصمانه آنها برای نشان دادن جایگاه یا اهمیت درک شده خود در یک سازمان و راهی برای ترساندن دیگران باشد.

بنابراین، در حالی که ممکن است استفاده از پورنوگرافی در محل کار از آن چیزی باشد که ما فکر می‌کنیم رایج‌تر و دلایل انجام آن پیچیده‌تر باشد، واضح است که عبور از این خط، هم برای کاربر و هم برای همکارانش، انواع پیامدهای بالقوه جدی دارد.