با بررسی حواشی سریال بازی مرکب در خدمت شما هستیم. این سریال جذاب کره ای در ۹ قسمت در سال ۲۰۲۱ از نتفلیکس منتشر شد و در ۹۰ کشور رتبه‌ی پربازدیدترین فیلم غیرانگلیسی را کسب کرد. یک تحلیلگر امنیتی در سئول، به نام Jung Dunn گفت: “این سریال آنقدر مرا مجذوب خود کرده بود که بدون تماشای آن نمیتوانستم مکالمه‌ای را انجام بدهم.”

اما این نمایش یک اثر پرتنش نیز به شمار میرود، زیرا مستقیما به مشکلی اشاره میکند که در جهان (به ویژه در کره جنوبی) مطرح است؛ مشکلِ “بدهی های کلان و تلاش برای پرداخت آن ها.”

مرتبط: تئوری های سریال بازی مرکب که ممکن است واقعیت داشته باشند!

بعضی از بازیگران سریال بازی مرکب از سوپر استار‌های سینمای کره‌ی جنوبی هستند. برای مثال لی جونگ جه (Lee Jung-jae) که کارکتر سونگ گی-هون را نقش آفرینی میکند.

حواشی سریال بازی مرکب ؛ چرا کره ای ها خوشحال نیستند؟

استادیار مطالعات کره‌ای و شرق آسیا در دانشگاه ملی پوسان در بوسان کره جنوبی، CedarBough Saeji، گفت: “باعث افتخار ما است که این سریال کره‌ای نتفلیکس توجه مردم زیادی از سراسر جهان را به خود جلب کرده است. اما نکته‌ی ناراحت کننده این است که این برنامه جلوه‌ی خوبی از کره را به تصویر نمی‌کشد. ما کره‌ای‌ها همانند هر انسان دیگری دوست داریم همیشه بهترین باشیم. اما این مسئله که Squid Game توانسته است با به تصویر کشیدن مشکلات داخلی کشور ما پر بیننده‌ ترین سریال جهان شود، متفاوت است.”

چرا که طی یک مصاحبه‌ی خیابانی، از مردم عادی در مورد سریال بازی مرکب پرسیده میشود و مردم نیز میگویند که از بابت اینکه هم‌ وطن هایشان نتیجه‌ی کارشان را دیده‌اند خوشحال هستند. اما محبوبیت این فیلم در سراسر جهان باعث شده است که غرور آن ها خدشه‌ دار شود. چرا که حس میکنند مردم کل دنیا بدبختی‌های آنها را دیده‌‌اند. و در نتیجه حس می کنند که به عنوان بدبخت‌ترین مردمان جهان رتبه پربازدیدترین را کسب کرده‌اند.

سائجی (Saeji) همچنین از بابت اینکه کره جنوبی فیلمی مثل فیلم انگل (Parasite) رو در سال ۲۰۲۰ ساخت (که برنده چهار عنوان متفاوت از جمله بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان در مراسم اسکار شد) اما به اندازه Squid Game دیده نشده است، ابراز ناراحتی کرد. زیرا به نظر او فیلم Parasite نسبت بهSquid Game ظاهر خیلی بهتر و آبرومندانه تری از کره را به نمایش می گذارد و روی موضوع اختلاف طبقاتی تمرکز کرده است.

مرتبط: چرا سریال squid game تبدیل به یک موفقیت جهانی شد؟ 

بهترین زمان برای انتشار

این سریال در ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱ درست قبل از چوسوک (Chuseok)، تعطیلات سه روزه‌ کره‌ای ها (همانند روز شکرگزاری) منتشر شد. هنگامی که خانواده‌ها در این تعطیلات دور هم جمع می‌شوند، بهترین زمان انتشار سریال بود تا آنقدر این سریال آنها را تحت تاثیر قرار دهد که بدون وقفه چند قسمت از آن را پشت سر هم مشاهده کنند. به طوری که ترافیک شبکه به حدی افزایش یافت که باعث شد یکی از ارائه دهندگان خدمات اینترنتی از Netflix برای گرفتن خسارت شکایت کند.

تاثیرات ‘بازی مرکب’ در زندگی واقعی

این سریال به قدری تاثیرگذار بود که یک دست فروش در خیابان سئول که برای سازندگان Squid Game، آبنبات‌هایی با طعم دالگونا را ساخته بود، در مصاحبه‌ای با رویترز (Reuters) اعلام کرد که حالا مردمان زیادی از او آبنبات می‌خرند و کسب و کارش رونق پیدا کرده است.

شکایت یک خانم تاجر از نتفلیکس بابت افشای شماره‌‌اش در Squid Game

همچنین روی کارتی که گی-هون دریافت میکند، شماره تلفن هشت رقمی‌ای دیده میشود که برای شرکت در بازی باید با آن تماس بگیرد. در حقیقت این شماره متعلق به یک خانم تاجر اهل کره جنوبی ‌است و هزاران نفر از مردم کنجکاو کره‌ی جنوبی، با آن تماس گرفته‌اند تا در این بازی مرگبار شرکت کنند.

این خانم تاجر طبق مصاحبه‌ای که با روزنامه‌ی مانی تودی داشته، گفته است که: “اول نمیدانستم چرا اینقدر تماس دریافت میکنم تا اینکه دوستم به من گفت شماره‌ات در سریال Squid Game نمایش داده شده و آن وقت بود که متوجه شدم چه اتفاقی افتاده است. من بیش از ده سال بود که از این شماره تلفن استفاده میکردم اما در طی چند روز تعداد تماس‌ها به قدری زیاد بوده که حتی زندگی روزمره‌ی مرا مختل کرده است.”  این زن حتی از شرکت نتفلیکس نیز شکایت کرده است.

در ۶ سپتامبر، نتفلیکس اعلام کرد که با کمک شرکت تولید برنامه برای حل این مشکل راهی می‌یابد. حتی اگر مجبور شوند صحنه‌ها را برای حذف کردن شماره ویرایش کنند، این کار را انجام خواهند داد.

در ادامه بخوانید: بهترین فیلم های بونگ جون هو ؛ کارگردان آسیایی شهیر سینما