در این مطلب به بررسی قسمت چهارم سریال ارباب حلقه ها : حلقه های قدرت می پردازیم. پس مثل همیشه با مجله وارونه همراه باشید:

شما می توانید با کلیک کردن بر روی بررسی قسمتی سریال ارباب حلقه ها بررسی قسمت های دیگر را بخوانید.

بررسی قسمت چهارم سریال ارباب حلقه ها


موج بزرگ / the Great Wave

  • تاریخ انتشار: 16 سپتامبر 2022 (25 شهریور 1401)
  • نمره کنونی (IMDb) : 7/2 از 10
  • مدت زمان: 1 ساعت و 6 دقیقه

اپیزود سوم، در هفته گذشته، ما را با ایسیلدور جوان آشنا کرد. اکثر قهرمانان الف های ما را از بین برد (البته به جز آروندیر). اکنون، پس از یک هفته انتظار، به یاری قسمت بعدی سریال حلقه‌ های قدرت کمپانی آمازون، با عنوان «موج بزرگ» به سرزمین میانه بازگشته ایم.

با چنین عنوانی، بهتر است گالادریل را در حال موج سواری در کنار الروند و چند دورف تصور کنیم. اما با من همراه باشید تا در ادامه به بررسی قسمت چهارم سریال ارباب حلقه ها بپردازیم:


دشمنی با الف ها

به هر حال، ما به خیابان‌ های نومنور می رویم. جایی که مردم محلی از رفتار ملکه با گالادریل بسیار ناراحت هستند. درست است که هیچکس در این سریال به الف‌ ها علاقه خاصی ندارد. حتی اگر کاری انجام نداده و جرمی مرتکب نشده باشند.

در اصل این دیدگاه منفی از جنگ قبلی سرچشمه می گیرد. درست زمانی که زمین بین کسانی که از مورگوت حمایت می کردند و کسانی که از او سرپیچی می کردند، تقسیم شد. نومنوریان در کنار الف‌ ها قرار گرفتند (پادشاه اصلی آنها برادر ناتنی الروند بود) و والارها به خاطر تلاش‌ هایشان پاداش گرفتند.


جنگ نزدیک است

قسمت چهارم سریال محبوب ارباب حلقه‌ها : حلقه‌های قدرت، بینندگان را یک قدم به نبرد برای سرزمین‌ های جنوبی نزدیک‌ تر می کند. گالادریل (با بازی مرفید کلارک Morfydd Clark)، ملکه میریل را مجبور کرد تا در جنگ با سائورون، به او کمک کند.

از طرفی دیگر، آدار (با بازی جوزف ماول Joseph Mawle) به مردم سرزمین های جنوبی اولتیماتوم داده است. که اگر برانوین (با هنرنمایی نازنین بنیادی) و همسایگانش زمین های خود را رها نکنند و به آدار سوگند وفاداری نگویند، او اورک های خود را برای نابودی آنها می فرستد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های نازنین بنیادی ؛ بازیگر ایرانی مشهور هالیوود 

نیازی به گفتن نیست که قسمت این هفته در حال زمینه سازی جنگ بزرگی است که در آینده شاهد آن خواهیم بود. با اتفاقات زیادی که در طول قسمت “موج بزرگ” می گذرد، بینندگان ممکن است جزئیات کوچک تری که در این قسمت پنهان شده است را درک نکنند. ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید چه چیزی را در این هفته از دست داده اید.

مثل همیشه با من همراه باشید.


شمشیر نارسیل

بررسی قسمت چهارم سریال ارباب حلقه ها
شمشر نارسیل

هنگامی که گالادریل در اتاق پادشاه با ملکه نایب السلطنه میریل (با نقش آفرینی سینتیا آدای رابینسون Cynthia Addai Robinson.) روبرو می شود. می توانیم برای مدت کوتاهی شمشیری را در کنار صفحه نمایش ببینیم. همانطور که اینورس اشاره می کند، دسته آن بسیار شبیه دسته نارسیل است.

شاید ظریف‌ ترین و هیجان‌ انگیز ترین اتفاقات در قسمت 4 حلقه‌ های قدرت، نگاهی اجمالی به Narsil باشد. البته اگر حدس و گمان طرفداران درست باشد که آن شمشیر، نارسیل باشد.


شمشیر نارسیل چه بود؟

برای کسانی که به خاطر نمی آورند. باید بگویم که نارسیل، شمشیر پرآوازه‌ی پادشاه الندیل از دونه‌داین است. که توسط تلخار (آهنگر توانا و شهیر دورف ها) در دوران اول ساخته شد. در دوران دوم این شمشیر به عنوان میراثی از نسل الروس، برادر الروند و اولین پادشاه نومه‌نور شناخته می‌ شد. از سرگذشت این شمشیر در دوران اول، اطلاعات چندانی در دست نیست. اما می دانیم که سرانجام این میراث در دوران دوم به دست پادشاه الندیل رسید.

در واقع نارسیل همان شمشیری است که الندیل (با بازی لوید اوون Lloyd Owen) در طول جنگ آخرین اتحاد، با آن می جنگد. ایسیلدور نیز از همان شمشیر برای بریدن انگشت سائورون که حلقه در آن بود، استفاده می کند. چیزی که در فیلم های ارباب حلقه ها تماشا کردیم، که در ابتدای فیلم به آن اشاره می کنند.

البته شایان ذکر است که نارسیل در نهایت توسط الروند، تعمیر شد. و سپس به آراگورن (با هنرنمایی ویگو مورتنسن.) در فیلم ارباب حلقه ها: بازگشت پادشاه (The Lord of the Rings: The Return of the King 2003) داده می شود. نیازی به گفتن نیست، اما اگر بعداً معلوم شود که این شمشیر همان شمشیری است که آراگورن با آن می جنگد. داستان بسیار جالب خواهد شد. 


ایزیلدور، جاه طلب مثل همیشه

ایزیلدور (با ایفای نقش ماکسیم برودی Maxim Baldry) ممکن است مسئول اولین سقوط سائورون از قدرت باشد. اما ناتوانی او در از بین بردن “حلقه واحد” به ارباب تاریکی اجازه می دهد تا در دوران سوم بازگردد. و این اقدامات ایزیلدور قبل از اتفاقات سریال حلقه های قدرت پیش بینی شده است.

در قسمت سوم و چهارم، شاهد شنیده شدن زمزمه هایی مرموز می شویم که به گوش ایزیلدور می رسد. که این زمزمه‌ ها نشان می دهد او همیشه به سمت حلقه کشیده شده است. اما همانطور که Heavy Spoilers اشاره می‌ کند، تصمیمات او در قسمت 4 حلقه‌ های قدرت – که طی آن خودش و دوستانش را از گارد دریا بیرون می‌ کنند. – تمایل او را برای قرار دادن خود در برابر دیگران را برجسته می‌ کند. و البته، این دقیقاً همان کاری است که او در مقابل آتش‌ سوزی‌ های Mt. Doom می‌ ایستد و تصمیم می‌ گیرد به جای نابود کردن آن، حلقه واحد را نگه دارد.

سریال حلقه‌ های قدرت، وقت تلف نمی‌ کند تا تراژدی شخصیت ایسیلدور را به تصویر بکشد. اما جالب است که ببینیم چه پیش‌ نمایش دیگری در طول سریال خواهیم داشت.


ملکه میریل آینده را پیش گویی می کند

وقتی گالادریل به ملکه میریل در مورد هویت واقعی هالبراند (با ایفای نقش چارلی ویکرز) می‌ گوید. او الندیل را مسخره می کند و می گوید پس که الندیل هم «امپراتور روونیک» است.

همانطور که همه ما می دانیم، الندیل در آینده‌ای نه چندان دور، بنیانگذار و پادشاه گوندور خواهد شد. و تمسخر ملکه میریل ریجنت را به حقیقت تبدیل می کند.

علاوه بر این، Rhûn یک مکان واقعی در سرزمین میانه است و خیلی دور از قلمرو پادشاهی الندیل در آینده نیست. این باعث می شود شوخی میریل به نوعی یک پیش بینی خنده دار باشد. اگرچه طرفداران باید به آن توجه کنند.


فارازون

فارازون، صدراعظم ملکه، تلاش می‌ کند تا عده‌ای از افراد را که برای شکایت از گالادریل جمع شده‌اند، متفرق کنند. با توجه به اینکه فقط حدود 50 نفر از آن جزیره وسیع در این اعتراض حضور دارند، می توانم بگویم که این مسئله واقعا ارزش وقت گذاشتن را نداشت. اما به هر حال سناریو باید اتفاق بیفتد.

در هر صورت، Pharazôn قسم می‌خورد که نومنور همیشه در دستان مردان خواهد بود، که باعث تشویق جمعیت می‌شود. سپس او برای مردم نوشیدنی سفارش می دهد که باعث تشویق آنها می شود. به جرعت می توانم بگویم یکی از کسل کننده ترین صحنه هایی که تا به حال دیده بودم، همین صحنه بود. گویا تنها هدف این سکانس درست کردن فرصتی برای آشنایی کمن و ایرین بود.


ملاقات kemen و Eärien

دختری به نام Eärien، خواهر ایسیلدور، نیز در این تجمع حضور دارد. او با پسر فارازون، که Kemen نام دارد و از اقدامات پدرش راضی نیست، آشنا می شود. به نظر شما در اپیزودهای آینده رابطه این دو چگونه پیش خواهد رفت؟

همچنین بخوانید: بهترین رابطه های فیلم ها که عاشقی را به ما آموختند! 


هالبراند، یک پادشاه واقعی

گالادریل در ملاقات دیگری با ملکه، سعی می کند او را متقاعد کند. که هالبراند فقط یک بازنده معمولی نیست، بلکه یک پادشاه واقعی است. او می‌ خواهد نومنوریان و الف‌ ها را برای مبارزه با سائورون متحد کند. اما ملکه این پیشنهاد را «جاه‌ طلبانه‌ ترین چیزی که در هفته‌ های اخیر شنیده‌ام» نامید.

اینجا یک سوال پیش می آید که پیشنهاد های دیگر چه بودند؟ منظورم این است که آیا پیشنهاد دیگری شبیه به “من فکر می کنم ما باید دو سرزمین خود را متحد کنیم تا قدرتمند ترین جادوگر روی کره زمین را متوقف کنیم.” وجود دارد؟

به هر حال، پاسخ ملکه این گونه است که «نه، هالبراند در زندان خواهد پوسید». چرا؟ چه چیزی مهم تر از نجات دادن مردم جهان وجود دارد؟


ملاقات با آدار

در سرزمین میانه، با دو داستان به همان اندازه درخشان روبرو هستیم که به روش های جالبی در حال توسعه هستند. ابتدا آروندیر با آدار ملاقات می کند. آدار، نامی که به معنای «پدر» است و ایفای نقش آن بر عهده جوزف ماول می باشد.

طراحی گریم ایجاد شده بر روی صورت جوزف ماول (Joseph Mawle) بسیار جالب است. به گونه‌ای که او نوعی الف به نظر می رسد. در آثار تالکین، الف‌ ها به میل خود برای سائورون کار نمی‌ کنند. بلکه آنها زمانی که توسط مورگوت شکنجه شدند، به اورک‌ ها تبدیل شدند. ظاهراً به همین دلیل است که اورک ها از او به عنوان پدر خود یاد می کنند. زیرا او به گونه‌ای پیشوای آنها محسوب می شود.


آدار کیست

بررسی قسمت چهارم سریال ارباب حلقه ها
آدار با ایفای نقش جوزف ماول

از اولین صحنه‌ای که از آدار در قسمت سوم دیدیم تا انتشار قسمت چهارم، هویت او نامشخص مانده است. اما با یک سری نکاتی که در قسمت چهارم دستیگرمان شد می توانیم حدس هایی بزنیم.

یادآوری: ماگلور، یکی از فرزندان فئانور که به سوگند هولناک پدر و برادرانش پیوست. در نهایت این سوگند باعث شد او به همراه مایدورس دو سیلماریل باقی‌ مانده را با ریختن خون بی‌گناهان بدست بیاورند. اما به علت اعمال پلیدی که مرتکب شدند، سیلماریل‌ ها دست آنها را سوزاند.

تنها پسر فئانور که احتمال زنده ماندن او در دوران اول هست، ماگلور می باشد. و می دانیم که در نهایت به نوعی جنون و آشفتگی ذهنی رسید.

آدار یکی از دست های خود را می‌ بندد و نشان نمی دهد. در حالی که ماگلور هم یک دستش در اثر لمس سیلماریل سوخته بود. از طرفی دیگر، نقش‌ های روی لباس آدار بسیار شبیه به لباس الروند و گیل‌ گالاد هستن که تایید می‌ کنند او نیز یکی از الف‌ های نولدور می باشد. همینطور شمشیر آدار که در عکس‌ ها می‌ بینید، شمشیر الف‌ های نولدور در سریال هست.

علاوه بر همه اینها، آدار نیز مثل ماگلور موهایی مشکی داره. او حین صحبت خود با آروندیر فاش می کند که در سرزمین الف ها بزرگ شده است. همچنین با آروندیر (اسماعیل کروز کوردووا) به زبان الفی نیز صحبت می کند. رفته رفته با شخصیت آدار بیشتر آشنا می شویم. گویا باید همه چیز را به دست زمان بسپاریم.


سوگواری اورک ها

با کمال تعجب، ما همچنین با آن روی اورک‌ ها آشنا می شویم که قبلاً هرگز ندیده بودیم. می بینیم که یکی از آنها در حال مرگ است. اما بقیه او را به داخل تونل خود آورده اند و سعی کرده اند او را نجات دهند. آدار اورک را از درد کشیدن خلاص می کند. انگار آدار، هرچند طرف شر است، اما مراقب نیرو های خود نیز هست. اینجا چیزهای زیادی برای بررسی وجود دارد…

همچنین بخوانید: ارباب حلقه ها : چرا برخلاف بیلبو، گالوم بدون حلقه پیر نشد؟ 


تئو در دردسر می افتد

در صحنه های آغازین قسمت چهارم، دیدیم که برونوین (نازنین بنیادی) به همراه دیگر اعضای شهرش به برج مراقبت پناه بردند. اما در آنجا با کمبود بودجه غذایی مواجه هستند. تئو، پسر برونوین، پیشنهاد می کند برای یافتن غذا به شهر برود، اما با مخالفت مادرش روبرو می شود.

اما در نهایت، تئو از دستور مادرش سرپیچی می کند و به همراه تیغه سائورون به شهر باز می گردد. قابل حدس بود که تئو در آنجا با اورک ها درگیر شود. اما زمانی که از خونش برای «فعال کردن» تیغه سائورون استفاده می‌ کند، همه ما را حیرت زده کرد. جوری که سلاح گسترش می یابد و موجودات شیطانی را می ترساند، فوق العاده بود.


کشف میتریل

بررسی قسمت چهارم سریال ارباب حلقه ها
دورین و الروند

در طرفی دیگر، با دورین و الروند همراه می شویم. دورین راز بزرگی را برای الروند فاش می‌کند. و از سنگ معدنی جدید، به نام میتریل، صحبت می کند که می‌ تواند شروعی جدید برای دورف ها باشد. متأسفانه، انتشار این خبر خطرناک است و از این رو پاپ دورین می‌ خواهد دورف‌ ها را در امان نگه دارد و قضیه میتریل را کسی نفهمد.

الروند مسحور میتریل می شود که به نظر می رسد از درون می درخشد و از خود نور می تاباند. به نظر من تلاش برای دستیابی به میتریل همان چیزی است که بالروگ را بیدار می کند. چون با لرزش زمین معلوم می شود که معدن ناپایدار است و در نهایت فرو می ریزد. و سایر کوتوله ها را در معرض خطر قرار می دهد. دیرین و الروند برای نجات دوستان خود به داخل می روند…


میتریل چیست

بررسی قسمت چهارم سریال ارباب حلقه ها
میتریل

در واقع، میتریل، یکی از باارزش‌ ترین فلزات در تمام آردا محسوب می شود که بسیار هم کمیاب هست. تنها مکان‌ هایی که برای استخراج میتریل ذکر شده شهر دورف‌ ها؛ موریا، نومه‌نور و آمانه هستند.

در اواخر عصر دوم و تمام عصر سوم، تنها جایی که احتمال وجود میتریل وجود داشت، موریا بود. همین مسئله باعث می شد میتریل به دست نیافتنی‌ ترین فلز دنیا تبدیل شود و ارزشی غیرقابل وصف پیدا کند. حتی ارزشی برابر با طلا.

از موارد پر اهمیت استفاده از میتریل، ساخت یکی از حلقه‌ های قدرت بود. یکی از سه حلقه‌ی الف‌ ها که بدست گالادریل بود از میتریل ساخته شده بود.

اسپویل: طمع دورف‌ های موریا باعث شد تا با کند و کاو بیشتر در اعماق معادنشون یک بالروگ رو آزاد کنند. که نهایتا این امر موریا را به شهری خالی از سکنه در دوران بعد تبدیل کرد.

همچنین لازم به ذکر است تاجی که آراگورن استفاده می کرد دارای مقادیری از میتریل بود.


ریزش برگ های درخت سپید

می دانیم که پس از مخالفت ملکه میریل با پیشنهاد گالادریل، قرار بر این شد که گالادریل نومنور را ترک کند. طبق قرار، گالادریل سوار بر کشتی شده و راهی دریا می شود. اما مدت زیادی طول نمی کشد که برگ های درخت سپید شروع به ریزش می کنند.

می دانیم که معتقدان بر این باورند که وقتی برگ های درخت سپید فرو می ریزند، نشانه خوبی نیست. در واقع افتادن هرکدام از این برگ ها، درست مثل چکیده شدن یک قطره اشک والار هستند.

بررسی قسمت چهارم سریال ارباب حلقه ها

بنابراین، ملکه میریل در ملا عام اعلام می کند که: “لحظه تعیین کننده‌ای در سرنوشت انسان ها فرا رسیده است.” در حقیقت، در این لحظه هرکس باید تصمیم بگیرد که می خواهد کی باشد؟ آیا قلب های آنها با مجسمه هایی که جزیره‌شان را احاطه کرده اند، یکی شده است؟ یا هنوز خون قهرمانانی که آنها را تراشیده اند در رگ های آنها جریان دارد؟ یا خیر.

ملکه میریل به مردمان خود می‌گوید که “نه به شما دستور می دهم و نه از شما دعوت می کنم که به مصاف خطری برید که من خودم حاضر به رویارویی با آن نیستم.” در نهایت همکاری خود با گالادریل را اعلام می کند و می گوید که قصد دارد تا با تاریکی بجنگد. سپس نیروهای خود را جمع آوری کرده و عازم سرزمین میانه می شوند.


پیرمرد غریبه از سائورون صحبت می کند

تئو سعی دارد زخمی را که حین فرار از اورک ها با شمشیر به خود زده بود را بهبود ببخشد. که در این حین یکی از پیرمرد های روستایی در برج مراقبت به او نزدیک می شود.

پیرمرد علامت شمشیر را بر روی دست تئو می بیند و نشان می دهد که او همان زخم را بر روی دست خود دارد. او به تئو می‌ گوید که آن فقط یک شمشیر نیست، بلکه یک قدرت است. که به دست صاحب خودش برای اجدادشان ساخته شده است. و در نهایت از صاحب آن به عنوان یک خدمتگزار زیبا یاد می کند که شکست خورده است اما دوباره باز خواهد گشت.

پیرمرد می‌گوید: “تا حالا چیزی در مورد سائورون شنیدی؟ باید اونو توی آسمون ها دیده باشی. چند هفته پیش. اون شهاب سنگ. همه این اتفاقات به این معناست که زمان او دارد فرا می رسد. و من و تو باید آماده باشیم.”

او به ستاره دنباله‌ دار یا شهاب سنگی اشاره می‌ کند که در اپیزود اول، مرد غریبه را به سرزمین میانه آورد. پیرمرد سپس به تئو می‌ گوید که سقوط ستاره یعنی زمان او نزدیک است. من و تو باید آماده باشیم، و سپس به او هشدار می دهد که برای زمانی که سائورون برگردد، نیروی خود را حفظ کند.

هشدار پیرمرد می تواند به این معنی باشد که سقوط مرد غریبه به سرزمین میانه بخشی از یک پیشگویی بوده است. درست مانند ورود گالادریل به نومنور. اما آیا این نیز می تواند اشاره ای به این باشد که مرد غریبه، سائورون است؟ برای یافتن پاسخ این سوال مجبور هستیم تا پخش اپیزود بعدی منتظر بمانیم. شاید در قسمت پنجم چیزی دستگیرمان شود.


حرف آخر

تنها گروهی که در قسمت چهارم سریال حضور نداشتند، هارفوت ها و مرد غریبه بودند. شاید در قسمت پنجم باید با چیز مهم و شگفت انگیزی همراه باشیم.

امیدواریم که از بررسی قسمت چهارم سریال ارباب حلقه ها لذت برده باشید. در ادامه نیز با بررسی قسمت به قسمت سریال Lord of the Rings:the Rings of Power با من همراه باشید. مثل همیشه نظرات و حدس و گمان های خود را در بخش کامنت ها با ما و همراهان وارونه به اشتراک بگذارید.

همچنین بخوانید: نقد و بررسی سریال خاندان اژدها House of the Dragon