در طی ۲۵ سال گذشته مجموعه فیلم‌های متفاوتی متولد شدند و طرفداران زیادی نیز پیدا کرده‌اند در بین این مجموعه‌ها اما فرنچایز Mission Impossible از همه متمایز از یک اکشن هیجانی جذاب با بازی تام کروز که دارای یک شجره نامه غنی، که توسط پنج کارگردان جداگانه و دارای چشم اندازهای خلاقانه مجزا، خلق شده است در این مقاله به بررسی ۱۰ دلیلی می‌پردازیم این فرانچایز را در بین مجموعه‌ فیلم‌های سال‌های گذشته بی‌نظیر می‌کند.

۱۰- بدل‌کاری‌ها

از کجا باید شروع کنیم؟ آویزان شدن از طناب؟ تعقیب موتورسیکلت؟ برج خلیفه؟ هواپیمای بازی؟ Mission: Impossible به بدل‌کاری‌هایش معروف است و با داشتن شخصیتی مانند تام کروز که مایل به خطر انداختن جان و اندام خود است تا بتواند آن‌ها را به بهترین شکل ممکن به کار گیرد.

تعداد زیادی از فرانچایز‌های دیگر در بدل‌کاری شگفت انگیزند، جیمز باند مطمئناً در این امر فوق‌العاده است اما کروز و همکارانش اغلب در حال انجام فعالیت مضاعفی برای بدل‌کاری‌های خود هستند.


۹- گجت‌ها

مجموعه‌ی Mission Impossible به خوبی مرز بین واقعیت و داشتن تکنولوژی را به خوبی رعایت کرده است و در کنار واقعیت‌گرایی منطقی، امکان تعویض چهره بین اعضای تیم تقریباً جز غیرقابل انکار و ضروری مجموعه بوده است. همچنین در این بین می‌توان به استفاده از کاموی‌های نوری، دستکش‌های شیشه‌نوردی و مو‌های منحصر به فرد تام کروز در نسخه‌ی دوم فیلم نیز اشاره کرد.


۸- قهرمانان

تعداد کمی از فرانچایز‌ها به جز فیلم‌های سینمایی مارول توانستند در چند فیلم مختلف مجموعه‌ای انعطاف‌پذیر از قهرمانان را تعریف کنند. و این موضوع به نوبه‌ی خود یکی از دلایل اصلی موفقیت مجموعه‌ی Mission Impossible است.

در طول این مجموعه نام‌های بزرگی همچون کریستن اسکات توماس و امیلیو استوئز در شخصیت‌هایشان در کنار خود اتان رشد کرده و بالغ می‌شوند و با تغییر تدریجی فرنچایز آن‌ها نیز تغییر می‌کنند.


۷- شخصیت‌های منفی

اتان هانت ممکن است یک گالری زیبا از شخصیت‌های سرکش مانند بتمن را نداشته باشد و حتی دشمنانی سرسخت و منحصر به فرد مانند جیمز باند یا هری پاتر هم ندارد، اما هنوز هم شخصیت‌های منفی زیادی در این مجموعه وجود داشتند که با نام جذاب Mission Impossible مطابقت دارند. از جیم فیلیپس در نسخه‌ی اول گرفته تا Owen Davian که همه‌ی این ها دشمنانی جذاب و از طرفی بسیار خطرناک هستند.


۶- متن عالی

بر خلاف بسیاری از فرانچایزهای اکشن، Mission Impossible فرصتی برای رشد با هر قسمت داشت و با این کار اصلاحات دیگری در مورد آنچه می توان برای ساخت چنین ژانر فیلم روی کاغذ انجام داد، حاصل شد.

در این مجموعه که در دیدگاه مخاطبین به شدت به‌دلیل بدل‌کاری‌هایش معروف است همیشه ترکیبی از وقایعی می‌بینیم که هم به اندازه‌ی کافی آشنا هستند و از ویژگی‌های جدیدی برخوردارند.


۵- صحنه‌های مبارزه

گاهی اوقات، شما نیاز به یک قطعه درخشان از حرکات خارق‌العاده ندارید و فقط باید بدانید که چگونه یک مبارزه را طوری طراحی کنید تا مخاطب بتواند احساس کند که دندان‌های خود را با هر ضربه بیشتر می‌فشارد

قطعا نمی‌شود در این بین از صحنه‌ی مبارزه در حمام فیلم Fallout، که یکی از رضایت بخش‌ترین فایت های سینمایی اخیر به حساب می‌آید، نام نبرد ، نوعی از مبارزات که با حس جالبی از جغرافیای فضایی همراه است و باعث می‌شود چشم‌های بیننده را به مشت‌های دیدنی اگوست واکر خیره کند.


۴- متنوع بودن

در حالی که بسیاری از بزرگترین فرانچایز‌های سینما به طور معمول با چشم انداز یک کارگردان برجسته (Lord of the Rings , The Dark Knight Trilogy) یا یک سبک نسبتاً یکپارچه (جهان سینمایی مارول و دوران قبل از دنیل کریگ جیمز باند) منتشر می‌شوند، Mission Impossible برای هر فیلم از ایده‌ی متفاوتی برای پشت دوربین بهره گرفته و فراتر از قالب یک فیلم جاسوسی معمولی رفته است.

 شش فیلم این فرانچایز تاکنون، توسط پنج کارگردان ساخته شده است و حتی وقتی که ، کارگردانی که مسئولیت دو عدد از فیلم‌ها را بر عهده گرفت، تنها با ابراز تمایل به تغییر سبک خود به این کار بازگشت.


۳- ثبات و پیشرفت

فرنچایز Mission Impossible

شاید بزرگترین ترفند  Mission Impossible  در طول این سال‌ها به نوعی ساختن یک فرانچایز  است که با هر قسمت بهتر می‌شود یا حداقل، به هیچ وجه کم‌تر از استاندارد‌ها و حد خود نبوده است.

فقط کافی است نگاهی به جایگاه این مجموعه در وب‌سایت متاکریتیک بندازیم، تا ایده خوبی از مسیر صعودی این مجموعه به دست آوریم داشته باشید. هر دو فیلم Mission: Impossible و M: I 2 در رده‌ی متوسط این وب‌سایت قرار دارند و هر دو به میانگین ۵۹ دست یافتند، اما پس از آن این فیلم‌ها مسیر صعودی گرفتند تا جایی که نسخه‌ی آخر مجموعه یعنی Fallout به میانگین ۸۶ دست یافت.


۲- نقش‌آفرینی بازیگران

فرنچایز Mission Impossible

قبلا درباره‌ی قهرمانان و ضدقهرمانان در این فرانچایز سخن گفتیم، اما این نقش‌ها فقط در یک مجموعه از بازیگران توانمند این چنین درخشان شد. مهم‌تر آن‌که بسیاری از این بازیگران مهم‌ترین و بهترین نقش طول دوران حرفه‌ایشان را در این فرانچایز انجام داده‌اند.

تام کروز ممکن است در طول دوران حرفه ‌ی خود برای سه جایزه آکادمی نامزد شده باشد اما اتان هانت همچنان برجسته‌ترین و شاید شبه اتوبیوگرافیک‌ترین عملکرد او باشد.

به جز نقش اصلی، نقش‌های مکمل این سریال نیز با بازی‌های بسیار خوبی همراه شد؛ سایمون پگ و ربکا فرگوسن به احتمال زیاد به بازی‌ طول دوران حرفه‌ای خود را در فیلم‌های Rogue Nation و Fallout انجام دادند.


۱-تام کروز

فرنچایز Mission Impossible

اگر فقط یک دلیل وجود داشته باشد که مجموعه‌ی Mission Impossible را بالاتر از فرانچایز‌های دیگر قرار دهد، کاراکتر اصلی مجموعه یعنی تام کروز است.

تام کروز و  Mission Impossible  کاملا مکمل یکدیگر هستند، بدون کروز دیگر ماموریت غیر ممکنی وجود ندارد و حتی بدون ماموریت غیر ممکن تام کروز نیز آن درخشندگی همیشه را نخواهد داشت.

بعید است پس از خداحافظی کروز کسی بتواند در زیر سایه‌ی سنگین از پس نقش اصلی سری Mission Impossible  بر‌آید. تا زمان اکران هشتمین فیلم این فرانچایز در آبان ۱۴۰۱ (نوامبر 2022 )، زمان بین فیلم اول و احتمالا نهایی آن 26 سال خواهد بود ، در این دوره سه سری متفاوت از فیبم مرد عنکبوتی، چهار فیلم بتمن و منتشر شده است. همچنین در این ۲۶ سال ۵ رئیس جمهور جدید نیز وارد کاخ سفید شدند.


خب امیدوارم از ۱۰ دلیل برای این‌ که فرنچایز Mission Impossible بهترین فرنچایز تاریخه لذت برده باشید! شما هم موافقید این فیلم بهترین فرنچایز در بین محموعه های سینمایی هستش ؟ یا نه!! منتظر نظرات شما هستم!