بهترین فیلم های ژاپنی مدرن

سینمای ژاپن در طول تاریخ، محل شکوفایی چندین و چند کارگردان و استعداد بزرگ فیلمسازی بوده است؛ کسانی مثل آکیرا کوروساوا، تاکشی میکه، ماساکی کوبایاشی، هایائو میازاکی و کنجی میزوگوچی. آثار این فیلمسازان ژاپنی، انچنان شاخص و زیبا هستند که هنوز که هنوز است، فیلم های آنها در تمام کلاس های کارگردانی و فیلمنامه نویسی، مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرند و از آنها، به عنوان الگوهایی محترم یاد می شود. البته سینمای ژاپن، در دهه های اخیر نیز عملکرد چشمگیری داشته است و فیلمسازان زیادی، راه اسطوره های ژاپنی را دنبال کرده اند. در این مطلب، قصد داریم 10 تا از بهترین فیلم های ژاپنی مدرن را به شما معرفی کنیم؛ همراه مجله وارونه باشید.


10. بتل رویال / Battle royale

فیلم بتل رویال، یکی از بهترین فیلم های ژاپنی مدرن و موسس سبک جدیدی از فیلم ها و سریال هاست که عموما، با همان عنوان بتل رویال شناخته می شود. آثاری که در سبک بتل رویال تولید می شوند، داستان های تاریک، ترسناک و اغلب خشونت باری را درباره رقابت هایی مرگبار روایت می کنند و روی غلبه کردن جنبه های وحشیانه و غیرمتمدن شخصیت انسان ها بر آنها تمرکز دارند. مجموعه فیلم هانگر گیمز، سریال اسکویید گیم، آلیس در بوردرلند، یا انیمه هایی مثل خاطرات آینده، کایجو و چندین و چند فیلم و سریال در این سبک با الهام از فیلم بتل رویال ساخته شده اند و مخاطبان زیادی را جذب می کنند.

فیلم بتل رویال، محصول سال 2000 است و توسط کینجی فوکاساکو کارگردانی شده است. این فیلم، موفق شد با بودجه چهار و نیم میلیون دلاری، به بیش از سی میلیون دلار فروش برسد و عملکرد فوق العاده ای در گیشه داشته باشد. تاتسویا فوجیوارا، آکی مائدا، تارو یاماموتو، تاکشی کیتانو، چیاکی کوریاما، کو شیباساکی و ماسانابو آندو از جمله بازیگران فیلم بتل رویال هستند.

فیلم اکشن و هیجان انگیز بتل رویال، داستان گروهی از دانش آموزان مقطع راهنمایی را روایت می کند که توسط تعدادی از تمامیت طلب های حکومت ژاپن، مجبور به جنگیدن با همدیگر تا سر حد مرگ می شوند. این نبرد، باید تا وقتی که فقط یکی از آنها زنده بماند، ادامه پیدا کند.


9. آدیشن / Audition

فیلم آدیشن، یک فیلم ترسناک و معمایی محصول سال 1999 به کارگردانی تاکاشی میکه است. ایهی شینا، ریو ایشیباشی، تتسو ساواکی، جون کونیمورا، یوتو آریما و رنجی ایشیباشی، از بازیگران فیلم آدیشن هستند. آدیشن، داستان شیگهارو، مردی بیوه است که به پیشنهاد یکی از آشنایان، برای پیدا کردن یک همسر جدید، آدیشن برگزار می کند و با دخترها مصاحبه می کند. با این وجود، کسی که او در نهایت پسند می کند، آن کسی نیست که به نظر می رسد و از حالا به بعد، زندگی شیگهارو، به یک کابوس وحشتناک تبدیل می شود. نیمه اول فیلم آدیشن، ملایم است؛ ولی تماشای نیمه دوم، به معنای واقعی کلمه، بسیار سخت است. به دلیل خشونت بالای فیلم آدیشن، اگر کمتر از 17 سال سن دارید، حتما از دیدن آن پرهیز کنید.


8. خانواده شاپ لیفترها / Shop lifters

اوسامو، یک دزد مغازه است که به همراه خانواده اش زندگی می کند. یک روز، اوسامو، به صورت اتفاقی، با دختر کوچکی به نام یوری برخورد می کند که از سرما، در حال یخ زدن است. اوسامو، یوری را با خود به خانه می برد و بعد از اینکه از شرایط خانوادگی یوری اطلاع پیدا می کند، تصمیم می گیرد که او را پیش خودش نگه دارد.

فیلم شاپ لیفترز، محصول سال 2018 و ساخته هیروکازو کوریدا است. لیلی فرانکی، ساکورا آندو، مایا ماتسوئوکا، کیرین کیکی، کایری جو و یوکی یامادا، از بازیگران این فیلم درام هستند. فیلم شاپ لیفترز، بیش از 72 میلیون دلار فروش در سینماها را تجربه کرد و در شبکه نمایش خانگی هم عملکردی عالی داشت و در بازار بین المللی بسیار موفق بود (به پرفروش ترین فیلم خارجی در بریتانیا تبدیل شد). اگر طرفدار درام های آرام، پراحساس، عمیق و به یادماندنی هستید، نباید فیلم شاپ لیفترز را از دست بدهید.


7. سونات توکیو / Tokyo Sonata

ریوهی ساساکی، مرد میانسالی است که رازی را از همسرش، مگومی و دو پسر نوجوانش، پنهان می کند. او هر روز صبح از خانه بیرون می رود تا مثلا به سرکار برود؛ ولی حقیقت این است که او بیکار شده و هر روز به آژانس های کاریابی می رود. او در حالی بیکار است که از نظر مالی، یکی از دوستان بیکار را هم ساپورت می کند. تا اینکه مگومی به صورت اتفاقی، متوجه حقیقت می شود و اعتمادش به ریوهی را از دست می دهد و به این ترتیب، ازدواج آنها دچار بحران می شود.

فیلم توکیو سوناتا، محصول سال 2008 و یکی از آثار کیوشی کوروساوا، کارگردان معروف و خوشنام ژاپنی است. تریوکی کاگاوا، کیوکو کایزومی، کای اینوواکی، یو کویاناگی و هاروکا ایگاوا، از بازیگران این فیلم هستند.


6. حرکات / Departures

خیلی زود بعد از اینکه دایگو کوبایاشی، یک ویولن سل بسیار گران قیمت می خرد، متوجه می شود که ارکستری که در آن مشغول به کار است، در حال فروپاشی است. دایگو که کارش را از دست داده، به همراه همسرش، به شهر مادری اش در شمال ژاپن برمی گردد و سعی می کند هدف و معنای واقعی زندگی اش را درک کند.

فیلم دپارچرز (حرکات) محصول سال 2008 است و کارگردان آن، یوجیرو تاکیتاست؛ کارگردان پرآوازه ای که در جشنواره های مختلف، چندین جایزه برنده شده است. ماساهیرو موتوکی، ریوکو هیروزوئه، سوتومو یامازاکی و کازوکو یوشیوکی، از بازیگران فیلم دپارچرز هستند.


5. سامورایی سپیده دم / Twilight Samurai

فیلم سامورایی سپیده دم، در سال هزار و هشتصد و شصت جریان دارد؛ بنابراین اگر به فرهنگ و تاریخ ژاپن علاقه دارید، نباید این فیلم را از دست بدهید. سامورایی سپیده دم، داستان سیبی، یک سامورایی است که با مادر و دخترهایش زندگی می کند. بعد از مرگ همسرش، او زندگی اش را از راه کتابداری می گذراند و با مشکلاتی مثل افسردگی دست و پنجه نرم می کند. تا اینکه یکبار دیگر، با زنی که از دوران گذشته می شناخت، ملاقات می کند و مجبور است بلاخره در زندگی اش، از پس یک انتخاب مهم بربیاید.

مرتبط: بهترین انیمه های سامورایی

سامورایی سپیده دم، یکی از قسمت های سه گانه سامورایی است. این فیلم، محصول سال 2002 و ساخته یوجی یامادا است. هیرویوکی سانادا، ری میازاوا، ننجی کوبایاشی و مین تاناکا، از بازیگران فیلم سامورایی سپیده دم هستند.


4. 13 قاتل / assassins 13

فیلم 13 قاتل، داستان یک سامورایی به نام شینزمون است که به همراه یازده سامورایی دیگر و یک شکارچی، راهی یک ماموریت برای کشتن یک لرد ظالم و شیطانی به نام ماتسودایرا ناریتسوگو می شود. فیلم 13 قاتل، محصول سال 2010 است و کارگردان آن، تاکاشی میکه، کارگردان آدیشن است.


3. کسی نمی داند / Nobody knows

آکیرا فوکوشیما، پسر کم سن و سالی است که مادرش، او و خواهران و برادرش را ترک کرده است و مسئولیت سه بچه و یک آپارتمان در توکیو را به او سپرده است. او که هنوز حتی دبیرستان هم نمی رود، با چالش های زیادی برای ورود به دنیای بزرگترها روبرو است و هنوز نمی تواند به صورت کامل، گلیم خودش را از آب بیرون بکشد. آکیرا و برادر و خواهرهایش، برای زندگی، با مشکلات بی پایانی دست و پنجه نرم می کنند و به جز همدیگر، کسی را برای تکیه کردن ندارند.

فیلم کسی نمی داند، توسط هیروکازو کوریدا، کارگردان فیلم شاپ لیفترز ساخته شده است. این فیلم درام محصول سال 2004 است و مدت زمان آن، دو ساعت و بیست و یک دقیقه است. یویا یاگیرا، هی کیمورا، کیتورا آیو، موموکو شیمیزو و یو، از بازیگران فیلم کسی نمی داند هستند.


2. مثل پدر، مثل پسر / Like father, like son

فیلم مثل پدر، مثل پسر، اثر دیگری از هیروکازو کوریداست که قبل تر، با شاپ لیفترز و کسی نمی داند، در این لیست حضور داشت. فیلم مثل پدر، مثل پسر، درام پرفروش و عمیق دیگری از این کارگردان است که به والد بودن و به ویژه، به پدر بودن می پردازد. این فیلم، درباره یک تاجر ثروتمند و موفق به نام ریوتا است که به همراه همسر و پسر شش ساله اش، زندگی شادی دارد؛ تا اینکه می فهمد پسرش، پسر واقعی او نیست و پسر بیولوژیکی اش، هنگام تولد، با یک نوزاد دیگر جابجا شده است. فیلم مثل پدر، مثل پسر، محصول سال 2013 است و ماساهارو فوکویاما، ماچیکو اونو، یوکو ماکی، شوگن هوانگ، کیتا نینومیا و لیلی فرانکی، از بازیگران آن هستند.


1. همچنان قدم زنان / Still walking

دوازده سال بعد از اینکه پسر محبوب توشیکو و کیوهی، جونپی، هنگام نجات دادن جان یک غریبه، غرق می شود و جانش را از دست می دهد، این زن و شوهر تصمیم می گیرند فرزندان بازمانده خود را، به یک دورهمی خانوادگی دعوت کنند و فاصله ای که در این مدت بینشان به وجود آمده را، جبران کنند. ریوتا، پسر کوچک آنها، احساس می کند که والدینش به خاطر اینکه او به جای جونپی نمرده است، ناراحت هستند و علاوه بر این، همسر ریوتا، قرار است در این دورهمی، برای دفعه اول خانواده او را ببیند و هر لحظه، با هر اتفاق، او معذب تر می شود. چینامی، دختر خانواده، تمام تلاشش را می کند تا جو معذب کننده خانه را از بین ببرد و تا جای ممکن، شاد و مثبت به نظر برسد؛ ولی اوضاع چالش برانگیزتر از این حرف ها پیش می رود…

فیلم همچنان قدم زنان، یکی دیگر از آثار درخشان هیروکازو کوریدا در این لیست است که موفق شده رضایت صد درصدی منتقدان راتن تومیتوز را به دست بیاورد. این فیلم، محصول سال 2008 است و هیروشی آبه، یو، یوشیو هارادا، کیرین کیکی و یویی ناتسوکاوا، از بازیگران آن هستند.

امیدواریم که از معرفی بهترین فیلم های ژاپنی مدرن لذت برده باشید، مثل همیشه نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

در ادامه بخوانید: بهترین فیلم های ژاپنی کلاسیک ؛ 10 فیلم کلاسیک ژاپنی