جنین 72 میلیون ساله دایناسور چینی

کشف جنین دایناسور در چین همه را شگفت زده کرده است! دیرینه شناسان دانشگاه برمینگهام جنینی بسیار خاص از یک بچه دایناسور را که در تخمش تبدیل به فسیل شده است پیدا کردند. این تخم بسیار نادر که کاملا سالم هم هست در جنوب چین پیدا شده و گفته می شود که عمری به اندازه 72 میلیون سال دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این جنین فسیل شده “بچه لینگ لیانگ” نام گرفته، آنهم به خاطر موزه تاریخی سنگی لینگ لیانگ! ناگفته نماند که بچه لینگ لیانگ را در منطقه هکو، شهرک صنعتی شاهه که در شهر گوانگ ژو استان جیانگ شی قرار دارد پیدا کرده اند!

مطلب پیشنهادی: انقراض دایناسورها در اثر برخورد یک سیارک به زمین بوده است! 

بچه لینگ لیانگ چه نوع دایناسوری است؟

بر اساس گفته دیرینه شناسان این فسیل نادر متعلق به رده دایناسورهای بی دندان و منقارداری است که بر دو پای عقب می ایستادند. این رده دایناسور ها با نام اویراپتاروساروس شناخته می شوند. و همان طور که قبلا هم گفتم این جنین فسیل شده بهترین و کامل ترین فسیلی است که تا به حال کشف شده است.

مطلب پیشنهادی: بازسازی دایناسورها از روی DNA آنها ممکن خواهد بود؟

پوزیشن قرارگیری بچه لینگ لیانگ در تخم!

پوزیشنی که جنین در تخم فسیل شده خود قرار دارد درست مانند پوزیشنی است گه پرندگان در دوران نمو جنینی خود دارند. در واقع این جنین بیشتر شبیه به گروه پرندگان است تا دایناسورها! تا به حال فسیل ها اطلاعات زیادی در مورد عمر دایناسورها داده اند. این بار هم آنالیزها نشان می دهد که بچه لینگ لیانگ به زمان تولدش خیلی نزدیک بوده چرا که سرش در زیر بدنش قرار داشته، پشتش کاملا خمیده بوده و پاهایش در دو طرف تخم قرار دارد. این را هم بگویم که اویراپتاروساروس در طول دوران زندگی اش قدی به اندازه 26.9 سانتی متر داشت. این یعنی در دوران جنینی نمو طولی اش 17 سانتی متر است.

مطلب پیشنهادی: اطلاعات جدیدی از انقراض دایناسورها کشف شد! 

حالت توک زدن در این جنین فسیل شده!

کشف-جنین-کامل-و-سالم-یک-بچه-دایناسور-در-چین

جالب است بدانید که حالت قرار گیری بچه لینگ لیانگ درست مانند حالت توک زدن در پرندگان است. این پوزیشن یکی از اساسی ترین حالت های قرارگیری در تخم است که توسط سیستم عصبی جاندار کنترل می شود و نهایتا به خروج موفق پرنده از تخم کمک میکند. اینکه بچه لینگ لیانگ در چنین پوزیشنی قرار دارد به ما نشان می دهد که چنین رفتاری در شکستن تخم حالتی مدرن در پرندگان نیست بلکه رفتاری است که شاید از دایناسورهای غیر پرنده که روی دو پا راه می رفتند شروع شده است.

پرندگان امروزی نوادگان دایناسورهای منقرض شده

به گفته استیو بورسات، یکی از دیرینه شناس این گروه تحقیقاتی، این جنین فسیل شده یکی از زیباترین و گویاترین فسیل هایی است که تا به حال کشف شده است.این دایناسور متولد نشده درست مانند بچه پرنده ای است که درون تخمش جمع شده و آرزوی نفس کشیدن در هوای آزاد دارد. و البته شاهدی بر این قضیه است که بسیاری از خصوصیات پرندگان امروزی به گونه دایناسورهای منقرض شده بر می گردد.