التهاب مربوط به دیابت مادران می تواند یکی از عوامل خطر ابتلای کودکان به اوتیسم باشد!

این یک هشدار برای خانم های باردار است: دیابت بارداری با ریسک ابتلا به اوتیسم در کودکان مرتبط است! محققان در مطالعه ی گسترده ای که اخیرا انجام شده است، دریافتند که دیابت مادران در دوران بارداری، به ویژه دیابت نوع 1، که شکل نادر این بیماری است، با افزایش قابل توجه ریسک ابتلا به اوتیسم کودک در آینده مرتبط است.

Anny Xiang مدیر تحقیقات آمار زیستی در وزارت تحقیقات و ارزیابی Kaiser Permanente، می گوید: محققان سالهاست که در تلاش برای بررسی رابطه دیابت بارداری و ابتلا به اوتیسم هستند. این اولین مطالعه ای است که دیابت نوع 1 را مورد بررسی قرار می دهد، زیرا هنوز هم بسیار نادر است، همچنین او اضافه می کند که این مطالعه فقط حدود 5 درصد موارد دیابت در ایالات متحده را تشکیل می دهد.

دیابت نوع 1 اغلب در دوران کودکی تشخیص داده می شود که در آن بدن قادر به تولید سطح کافی انسولین نیست. دیابت نوع 2 معمولا دیرتر تشخیص داده می شود و در آن بدن به انسولین مقاوم می شود، که معمولا به علت عوامل ژنتیکی یا شیوه زندگی است.


همچنین بخوانید: علائم اوتیسم را جدی بگیرید !!!


این مطالعه که در اوایل ماه جاری در JAMA منتشر شد، پرونده های پزشکی 420،000 کودک متولد شده در بیمارستان های Kaiser Permanente در کالیفرنیا جنوبی بین سال های 1995 تا 2012 را بررسی کرد. 621 کودک از مادران مبتلا به دیابت نوع 1 متولد شده بودند، 9453 کودک دارای مادران مبتلا به دیابت نوع 2 بوده اند و مادران 36427 نفر از این کودکان در معرض دیابت بارداری قرار داشتند، که فقط در دوران بارداری ایجاد می شود و حدود 2 تا 10 درصد از زنان باردار را تحت تاثیر قرار می دهد.

پزشکان معمولا برای بررسی دیابت بارداری بین هفته 24 تا 28 بارداری، از مادر تست می گیرند. اکثر موارد دیابت حاملگی در این مطالعه پس ازهفته 26 حاملگی تشخیص داده شده بودند.تمام مادران دارای دیابت نوع 1 یا نوع 2 در دوران بارداری از داروهای دیابتی استفاده می کردند؛ Xiang می گوید: مادرانی که مبتلا به دیابت بارداری بودند، تنها زمانی که قادر به کنترل دیابت با تغذیه و ورزش نبودند، از دارو استفاده می کردند.

میزان ابتلا به اوتیسم، به میزان 3.6 در هزار برای دیابت نوع 2 و 2.9 در هزار برای دیابت بارداری تشخیص داده شده قبل از هفته ی بیست و ششم و 2.1 در هزار برای دیابت بارداری تشخیص داده شده بعد از هفته ی بیست و ششم، تشخیص داده شد. استفاده از داروهای دیابتی در گروه دیابت بارداری تاثیر قابل توجهی در ابتلا به اوتیسم ندارد.


همچنین بخوانید: Mente Autism موفق به درمان کودکان مبتلا به اوتیسم بدون دارو شده است!


التهاب مربوط به دیابت و یا سطح بالا یا پایین قند خون می تواند باعث ایجاد استرس در جنین شود. از آنجایی که دیابت بارداری که بعد از هفته ی 26 و یا دیرتر تشخیص داده می شود، ریسک کمتری برای ابتلا به اوتیسم به بار می آورد، می توان نتیجه گرفت که تاثیر دیابت در اوایل تحول جنین قوی تر است.

Annette Estes، مدیر مرکز اوتیسم در دانشگاه واشنگتن، فکر می کند که نظریه التهاب ممکن است به حقیقت نزدیکتر باشد. او می گوید در مطالعات مربوط به اوتیسم، یافته های افزایش حجم مغزی در کودکان مبتلا به اوتیسم وجود داشت. فرض بر این بود که این افزایش حجم ناشی از التهاب مغزی است.

رشد و تحول مغز به سرعت در 26 هفته ی اول بارداری شکل می گیرد و تغییرات چشمگیری در حدود هفته ی 23 دارد. هرچیزی که باعث تغییر جهت رشد و توسعه ی مغز در این مدت شود، به عنوان عوامل خطر ابتلا به اوتیسم شناخته می شود.

به خانم های باردار و یا خانم هایی که قصد باردار شدن دارند، توصیه می شود که برای اطمینان از وجود این بیماری تست دهند و در صورت مبتلا بودن، حتما مورد درمان قرار بگیرند. زیرا دیابت بدون درمان خطرات بیشتری را برای جنین در حال رشد ایجاد می کند.

در ادامه بخوانید: