دلایل ازدواج ناموفق

در این مطلب به شرح دلایل ازدواج ناموفق به همراه راهکارهای حل مشکلات زناشویی می پردازیم، پس با من و مجله وارونه همراه باشید. همه ی  ما خیلی خوب میدانیم که تنها ازدواج کردن نمی تواند ضامن خوشحالی و خوشبختی مان باشد. خیلی از اوقات پیش آمده که افراد از ازدواج کاملا پشیمان می شوند و آرزو می کنند که ای کاش از اول چنین کاری نمی کردند. حالا بیایید به ابتدای داستان یک ازدواج برگردیم. اول هر ازدواجی طرفین به هم قول می دهند که در شادی و غم، بیماری و تندستی و دارایی و نداری در کنار هم باشند و شانه به شانه مسیر زندگی را سپری کنند.


مطلب پیشنهادی: نشانه های طلاق ؛ 8 نشانه ی ازدواجی که به طلاق ختم خواهد شد!


اما وقتی کمی از این قول و قرارهای عاشقانه می گذرد افراد متوجه می شوند که طرفشان همانی نیست که تصورش را داشتند. و این جاست که اختلافات پدیدار می شوند. پس اگر از آن دسته آدم هایی هستید که فکر میکنند دیگر به بن بست راه مشکترکشان رسیده اند تا انتهای مطلب با ما همراه باشید، چون دقیقا هدف من از نوشتن این متن همین است. این بار قصد دارم راه هایی نشانتان دهم تا با کمک آنها زندگی تان را نجات دهید و دوباره در کنار همسرتان خوشحال باشید.

دلایل ازدواج ناموفق یا بروز اختلاف در رابطه زناشویی

قبل از اینکه برویم سراغ راه های از بین بردن اختلافات بهتر است اول دلایل ازدواج ناموفق را بررسی کنیم. می دانید چرا؟ خب مشخص است. چون وقتی یک ازدواج به مشکل بر می خورد همیشه پیدا کردن دلیل به حل کردنش ارجحیت دارد. مهم ترین مشکلاتی که یک ازدواج را تحت تاثیر قرار می دهند شامل:

نکته ای بسیار مهم

حالا که با دلایل اختلافات در یک ازدواج آشنا شدیم می توانیم برویم سراغ اصل مطلب. البته لازم است که پیش از این به یک نکته ی نهایی و خیلی مهم اشاره کنم. نکته ی بسیار مهمی که می خواهم بگویم این است که، حتی اگر ازدواجتان خیلی خوب بوده باشد، هم امکان این وجود دارد که با مشکلاتی از این دست مواجه شوید. گاهی ممکن است بنشینید و با خودتان فکر کنید که چه اشتباه بزرگی مرتکب شدید.ممکن است دلتان بخواهد هر چه زودتر راه آخر را در پیش بگیرید و جدا شوید. ممکن است فراموش کنید که راه ازدواج پستی ها و بلندی های زیادی دارد و باید در این راه صبوری کنید. اما نگران نباشید، قصد دارم راه هایی نشانتان دهم تا ازدواجتان را نجات داده و فکرتان را آزاد کنید.


مرتبط: نبایدهای زندگی زناشویی ؛ این 2 کلمه را به زبان نیاورید! 


1: پل های ارتباطی با همسرتان را قوی کنید

ارتباط سالم با همسر یکی از راه هایی است که موجب قوی و شاد تر شدن یک ازدواج می شود. وقی نمی توانید با طرفتان رابطه برقرار کنید، وقتی حرف یکدیگر را نمی فهمید، هر دویتان مسموم می شوید و این جاست که اختلافات پیش می آیند. پس اگر از ارتباطی که با همسرتان دارید ناراحتید، اگر چیزی در این رابطه ناراضی تان کرده در این مورد صحبت کنید تا تغییرات مثبت را با چشمان خودتان ببینید. حواستان باشد نباید خودتان را آنقدر با کار و فرزندانتان درگیر کنید که متوجه حضور همسرتان نباشید.

2: یاد بگیرید که ببخشید و فراموش کنید

یک ضرب المثل خیلی خوب در این زمینه وجود دارد. «همه ی آدم ها خطا میکنند و خطا کردن بخشی از انسان بودن است». پس یادتان باشد هیچ کسی کامل نیست و همه ی آدم ها ممکن است روزی اشتباه کنند. اگر قرار باشد ازدواجی شاد داشته باشید باید یکدیگر را ببخشید و کار اشتباه دیگری را فراموش کنید. قضاوت کردن همسرتان بر اساس اشتباهی که انجام داده روح او را آزرده میکند و به رابطه تان ضربات جبران ناپذیری وارد می کند. اگر مشکلی پیش آمده و همسرتان کار اشتباهی انجام داده، بدون داد و بیداد و نفرین و ناسزا، و با رویی خوش با او صحبت کنید. سعی کنید متوجهش کنید که چقدر از کاری که انجام داده آزرده خاطر شده اید. و حتما اشاره کنید که او را می بخشید.

البته این موضوع را فراموش نکنید که بخشش بیش از حد خود باعث مشکل در رابطه زناشویی میشود.

3: به رابطه تان پایبند باشید

پایبند نبودن به رابطه مانند سمی است که ازدواجتان را از بین می برد. پس اگر می خواهید شادی و خوشحالی به رابطه تان برگردد به ازدواجتان پایبند باشید. درست همان زمانی که خسته و ناراحت هستید پایبند بودن را امتحان کنید. در مورد احساتتان، اهدافتان و آرزوهایتان با همسرتان صحبت کنید و همیشه حامی باشید. بهترین کاری که می توانید انجام دهید نشان دادن پایبندی تان به این رابطه است. یادتان باشید که در هر شرایطی یکدیگر را دوست داشته باشید و این دوست داشتن را به هم نشان دهید. مثلا می توانید یک لیوان چای تازه دم برای همسرتان آماده کنید. یا یک نوشته ی کوتاه در کیفش بگذارید تا نشان دهد با وجود تمام مشکلات هم چنان در کنارش هستید و او را دوست دارید.

4: کمک بخواهید

دلایل ازدواج ناموفق

گاهی زندگی آنقدر سخت و تحملش آنقدر سنگین می شود که برای حملش بر دوشتان نیازمند کمک هستید. یادتان باشد مشکلی که مطرح شود تقریبا نصف راه حل شدن را پیموده است. پس اگر زوجی را می شناسید که ازدواج خوب و شادی دارند با آنها صحبت کنید و راهکار بخواهید. شاید وارد کردن تکنیک های این زوج به زندگی شما مشکلاتتان را حل کند. گاهی هم لازم است تنها یا با همسرتان به دیدن متخصصی بروید و مشکلاتتان را با او مطرح کنید. چرا که در این صورت علل زمینه ای که موجب اختلال در رابطه تان شده اند پیدا می شوند و حل کردنشان هم راحت تر می شود.

مرتبط: سکس تراپی چه کمکی به زوج ها می‌کند؟ 

5: بدون توجه به شرایط و مشکلاتی که دارید همسرتان را دوست داشته باشید!

عشق، اهمیت دادن و توجه درست مانند یک مولتی ویتامین رابطه تان را شاد و سرحال نگه می دارد. وقتی یک یا چند مورد از این فاکتورها از زندگی تان حذف شود، خوشحالی هم نا پدید می شود. پس یادتان باشد حتی وقتی خیلی حوصله اش را ندارید، حتی وقتی خیلی خسته هستید، هم از بخشیدن این حس های زیبا به همسرتان دریغ نورزید. طوری به او توجه کنید که انگار هیچ چیز و هیچ کسی مهم تر از او در این دنیا نیست. آن چنان مودبانه برخورد کنید که شادی و خوشحالی با پای خودش دوباره به رابطه تان وارد شود. تنها در این صورت است که همسرتان هم حسی این چنین به شما نشان خواهد داد و مشکلات از دایره ی زندگی مشترکتان خارج خواهند شد. پس تمام تلاشتان را بکنید و برای حفظ زندگی تان نفر اول باشید.

6: هر مشکلی را به موقع حل کنید

گاهی پیش می آید که همزمان با مشکلات زیادی کلنجار می روید. مثلا کارهای خانه، مسئولیت های خانوادگی، مسائل مالی و حتی بچه ها! ممکن است حتی ندانید که کدام یک از این فاکتورها موجب از بین رفتن شادی در زندگی تان شده است. تلاش برای حل کردن تمام این مشکلات در یک زمان نه تنها فایده ای ندارد بلکه مشکلتان را بیشتر هم میکند. شاید سر درد بگیرید و خیره به یک جا کلا از زندگی تان نا امید شوید. بهترین راه حل کردن هر مشکلی این است که تک تک به آنها رسیدگی کنید. تمام تمرکزتان را روی یک مشکل بگذارید و وقتی برطرف شد به سمت مقصد بعدی تان، یعنی حل کردن مشکل بعدی، حرکت کنید. اصلا مهم نیست حل کردن تمام این مشکلات چقدر زمان می برد. مهم این است که تمام تلاشتان را میکنید تا رابطه تان به حالت نرمال برگردد.

حرف آخر

ازدواج خیلی سخت تر از آن چیزی است که در وهله ی اول به نظر می رسد. نگه داشتنش نیازمند زمان، حوصله و صبر است. وقتی مانند روزهای اولی که با هم قرار میگذاشتید یا روزهای اول ازدواجتان خوشحال نیستید مشکلی هست و این مشکل باید حل شود. شناخت دلایل ازدواج ناموفق و فکر کردن به اینکه این مشکلات از کجا شروع شد ممکن است اولین قدم برای حل کردن اختلافات در زندگی مشترکتان باشد. وقتی مشکل پیدا شد تلاش کنید و با راه حل هایی که ارائه دادم حلش کنید، تا شادی دوباره به زندگی تان برگردد!

در ادامه بخوانید: چرا بعد از بچه دار شدن رابطه زناشویی تان سرد شده است؟