روانشناسی برای تیم استارت آپ

به کارگیری فنون روانشناسی برای تیم استارت آپ بسیار اهمیت دارد. استارت آپ ها با توجه به توانایی شان در یادگیری و انطباق از بین می روند یا پیشرفت می کنند.  نویسندگان مجرب استارت آپ مثل Eric Ries و Steve Blank این مفاهیم را با روش شناسی استارت آپ ضعیف  و ساخت مقیاس یادگیری توضیح می دهند.

یادگیری بسیار مهم است، اما از طرفی نحوه ی یادگیری و دیدگاهی که هم تیمی هایتان نسبت به یادگیری دارند هم از اهمیت بالایی برخوردار است. 

افرادی که مایندست یا ذهنیت قابل رشد دارند بهتر و بیشتر یاد می گیرند!

Carol Dweck یک روانشناس مشهور است که مایند ست را به عنوان یک ویژگی روانشناسی توصیف کرده است.او چندین دهه را صرف تحقیق در مورد اینکه چگونه دانش آموزان با چالش ها و دشواری ها روبرو می شوند کرد، و دو ذهنیت را شناسایی کرد که مردم را به یادگیری هدایت می کند. نتایج ساده و موثر است.

او مشخص کرد که دو نوع ذهنیت یا مایندست وجود دارد. ذهنیت قابل رشد که فرد در آن معتقد است اشتباه کردن فرصتی برای یادگیری و بهبود است و ذهنیت ثابت، فرد در آن فکر می کند استعداد او ثابت است و اشتباهات نشان دهنده ی عدم توانایی هستند.


همچنین بخوانید:

رازهای روانشناسی طراحی لوگو ؛ از شکل و فرم گرفته تا رنگ لوگوها

دلیل عدم پیشرفت و شکست مدیران تنبیه گر با رفتاری مستبدانه در چیست؟


هنگامی که فرد با یک تکلیف مشکل رو به رو می شود، اگر احساس مورد حمله قرار گرفتن و یا ناعادلانه بودن تکلیف را دارد، این نشانه ای از داشتن ذهنیت ثابت است. اما نشان دادن واکنش مثبت به تکالیف سخت، و تمایل به یادگیری مسائل سخت نشانه ای از ذهنیت قابل رشد است. 

یا اگر فرد به دنبال همکاری است که عملکرد بدتری نسبت به او دارد تا با وجود او کمی نسبت به خود احساس خوبی داشته باشد، او دارای ذهنیت ثابت است. شما می توانید انواع دیگری از رفتارهای فرار و انکار را در محل کار مشاهده کنید.

شرکت هایی با ذهنیت قابل رشد، شادتر هستند!

در سال 2015، محققان (از جمله Dweck) یک مطالعه دو ساله در مورد تاثیر ذهنیت قابل رشد بر روی چندین شرکت انجام دادند. بعضی از این شرکت ها مبتنی بر نبوغ و استعداد (ذهنیت ثابت) و بعضی دیگر مبتنی بر توسعه و رشد (ذهنیت قابل رشد) بودند. نتایج نشان داد که شرکت هایی با ذهنیت قابل رشد تاثیر مثبتی بر شادی کارکنان می گذارد و به آنها اجازه می دهد تا بر روی نوآوری ها ریسک کنند.

داشتن کارکنانی شاد و مشتاق به نوآوری از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان یک بنیانگذار راه راهی زیادی برای تقویت این ذهنیت در کارکنان تان دارید.


همچنین بخوانید:

رازهایی که زبان بدن در محیط کار درباره ی شما افشا می کند!

۱۶ مشکل که کار آفرینان جوان با آنها مواجه خواهند شد !


اشتباهات را ارزشمند بشمارید!

طوری رفتار نکنید که کارکنان و هم تیمی هایتان از اشتباهات شان بترسند. می توانید یک فرم تهیه کنید و از کسی که اشتباه را انجام داده است محترمانه خواه کنید درسی که از این اشتباه گرفته را برای شما بنویسد. به او بگویید که اشتباه او ارزشمند است و با به اشتراک گذاشتن جنبه های مختلف آن با شما و دیگر هم تیمی ها، آنها را از رفتن همان راه اشتباه باز خواهد داشت. و همچنین او را تشویق به یادگیری مهارت های جدید و بهبود عملکرد کنید. به او بگویید که از او انتظار اشتباهات جدید دارید، نه اشتباهات مشابه.

بازخوردها را ارزشمند بدانید!

دادن بازخورد درست زمانی که فرد از مسیر خارج شده است، می تواند کمک کننده باشد. اما باید طوری بیان شود که باعث ناراحتی هم تیمی تان نشود. پس در نحوه ی بیان آن دقت به خرج دهید. همچنین همواره از هم تیمی هایتان درخواست بازخورد داشته باشید و در صورت بیان شدن هر بازخوردی مشتاقانه آن را بپذیرید و بررسی کنید. این رفتار شما الگوی خوبی برای هم تیمی هایتان خواهد بود. 

در ادامه بخوانید: