«نباید» های وقتی که آنلاین هستید!

با شرح روش های حفظ امنیت در اینترنت و کارهایی که نباید در زمان آنلاین بودن تان انجام دهید در خدمت شما هستیم. یکی از سخت ترین تجربه های ممکن در زندگی از بین رفتن امنیت شما در اینترنت است. البته از این دست اتفاقات کم نمی افتد. مثلا در نیوهمپشایر عکس های برهنه و پس از مصرف مواد یکی از کارکنان رسمی دولت لو رفت و زندگی او زیر و رو شد. جدای از اینکه دوستان و خانواده اش را از دست داد، کارش هم به حالت تعلیق درآمده و تقریبا فردی نابود شده بود، آنهم بدون اینکه از چیزی خبر داشته باشد. متاسفانه چنین اتفاقی کم که نیست هیچ، خیلی هم زیاد است. مردم عکس ها و موضوعاتی را در سامانه های آنلاین قرار می دهند که ممکن است به دست افرادی که نباید بیافتد و در انتها هم که داستان هایی مانند این اتفاق می افتند.

مطلب پیشنهادی: آیا دارک وب خطرناک است؟ همه چیز در مورد Dark web 

استفاده از اپلیکیشن ها هم نیاز به امنیت بالا دارد؟

البته این را هم بگویم که هر چه می گذریم میزان استفاده از اینترنت بالاتر می رود و به این صورت، ریسک اخاذی های اینترنتی هم طبیعتا بیشتر می شود.بله، حق با شماست! این روزها اپلیکیشن ها کاربرد بیشتری دارند تا سایت ها! اما این دلیل نمی شود که میزان امنیت ما تغییری کرده باشد. در واقع پایه و اساس بالا بردن امنیت در اینترنت هم چنان باقی است. هکر ها هم هم چنان فعالند و همه تلاششان را می کنند تا به اطلاعات حساب شخصی و بانکی تان دسترسی پیدا کنند. پس برای جلوگیری از هک شدن توسط هکرها باید یک سری نکات امنیتی را در نظر داشت. در قسمت بعد بع این نکات اشاره میکنم.

مطلب پیشنهادی: هکر ها مجرمان عصر جدید !!! 

10 مورد از بهترین روش های حفظ امنیت در اینترنت

سرچ ناامن مشکلات دیگری را هم ایجاد می کند. مثلا ممکن است کامنت های شخصی یا عکس هایی که زمانی در حین آنلاین بودن ارسال کرده اید به دست افرادی که نباید بیافتد، افرادی که هیچ ربطی به شما و موضوعات شخصی زندگی تان ندارند و از همین جاست که داستان ها شروع می شوند. به همین دلیل است که این بار تصمیم گرفتم 10 راهکار برای بالابردن امنیت شما در اینترنت پیشنهاد کنم. راهکارهایی که هم به صورت آنلاین و هم به صورت آفلاین به دردتان می خورند. پس تا انتها با من و مجله وارونه همراه باشید.

اطلاعات شخصی تان را محدود و حرفه ای نگه دارید

کارکنان و مشتریان شما نیازی به دانستن روابط شخصی و آدرس خانه تان ندارند. البته حق آنهاست که بدانند تخصص شما در چیست، سابقه حرفه ای شما چقدر است و چطور می توانند با شما در ارتباط باشند. به این نکته فکر کنید که آیا حاضرید با دست های خودتان اطلاعات شخصی زندگی تان را در اختیار کسی قرار دهید؟ مثلا رو در رو؟ خب ثبت این اطلاعات در اینترنت درست مثل این است که با دست های خودتان اطلاعات تان را در اختیار میلیون ها نفر قرار می دهید. چه حسی در این مورد دارید؟

تنظیمات بخش شخصی سازی را فعال کنید

بازاریاب ها دوست دارند همه چیز را در مورد شما بدانند. البته هکرها همینطور! هر دوی این گروه ها می توانند اطلاعات لازم در مورد شما را از سابقه سرچ و فعالیت شما در سوشال مدیا پیدا کنند. البته شما می توانید اطلاعات تان را مدیریت کنید. همانطور که خودتان هم می دانید هم مرورگرهای سیستم و هم گوشی های موبایل بخشی دارند که به حفاظت از اطلاعات شخصی شما در زمانی که آنلاین هستید مربوط است. سایت های معتبری ماند فیس بوک هم تنظیمات شخصی سازیِ امنیت پیشرفته تر و بهتری دارند که خیالتان را راحت تر هم میکند. البته گاهی پیدا کردن این تنظیمات خیلی سخت است. آنهم به این خاطر که شرکت ها می خواهند شما تنظیمات شخصی سازی را پیدا نکنید و کار بازاریابی خودشان بهتر راه بیافتد. حواستان باشد که حتما تنظیمات مربوط به شخصی سازی را فعال کنید!

مرور با امنیت بالا

اگر دست خودتان باشد در محله های خطرناک پیاده روی می کنید؟ هرگز! خب در محله های آنلاین خطرناک هم پیاده روی نکنید. مجرمان سایبری از داستان های ترسناک به عنوان طعمه استفاده می کنند. آنها خیلی خوب می دانند که گاهی افراد جذب موضوعات مشکوک می شوند و برای اینکه از آن موضوعات سر در بیاورند تنظیمات امنیتی گوشی شان را غیر فعال می کنند. اینترنت محیطی پر از حیله های کثیف است. جایی که در آن با یک کلیک نا به جا بر موضوعی کاملا بی ربط تمام اطلاعات شخصی تان به باد می رود و البته در عین حال ممکن است سیستم تان هم تحت حمله بدافزارها قرار بگیرد. پس خودتان را کنترل کنید و دنبال موضوعات مشکوکی که سر راهتان سبز می شوند نروید تا شانسی هم برای هکرها باقی نماند.

مطلب پیشنهادی: دلایل کند شدن سرعت مرورگر اینترنت شما و راه های بالا بردن سرعتش 

حواستان را جمع کنید که اتصال شما به اینترنت امن است؛ از VPN استفاده کنید

وقتی در محیطی عمومی هستید و از وای فای آن محل مشترکا با بقیه استفاده می کنید هیچ کنترلی بر امنیت تان ندارید. به همین خاطر است که متخصصین شرکت های حقوقی که امنیت سایبری را بر عهده دارند از بابت «نقطه پایانی» همیشه نگران بوده و هستند. «نقطه پایانی» جایی است که در آن یک شبکه خصوصی به دنیای بیرون وصل می شود. یعنی نقطه پایانی برای هر کسی جایی است که در آن به اینترنت وصل می شود. برای اینکه خطرات نقطه پایانی به سراغتان نیایند مطمئن شوید که دستگاه تان امنیت بالایی دارد و اگر هم در این مورد شک دارید اصلا اقدام به کانتکت شدن به اینترنت نکنید. حتما باید حواستان باشد! زمانی اطلاعات حساسی مانند شماره بانکی تان را وارد اینترنت کنید که خیالتان جمع است به وای فای امنی متصل هستید.

مطلب پیشنهادی: نحوه‌ی افزایش سرعت وای‌فای ؛ چرا اینترنت من همیشه کند است؟

برای اینکه امنیت اتصال تان به اینترنت را بالاتر ببرید می توانید از VPN استفاده کنید. VPN یا فیلتر شکن کمک می کند که دستگاه تان با امنیت بالاتری به اینترنت وصل شود. در واقع اطلاعاتی که با VPN وارد می شوند به هیچ وجه قابل دسترسی نبوده و هیچ کس هم نمی تواند شما را در حین مرور در اینترنت زیر نظر داشته باشد.

مراقبل دانلود هایتان باشید

یکی از بالاترین هدف های مجرمان سایبری این است که مجبورتان کنند برنامه و اپ هایی را دانلود کنید که بد افزار یا ویروس رایانه ای دارند. سپس به واسطه آن برنامه اطلاعات تان را می دزدند. هر برنامه و اپی، از بازی گرفته تا پیش بینی وضع هوا و کنترل ترافیک می تواند ابزاری برای تحت نظر گرفتن شما باشد. به همین خاطر است که می گویم هیچ وقت برامه های مشکوک را دانلود نکنید. یا اگر هم به برنامه ای نیاز دارید از سایت های معتبر دانلودشان کنید. در ادامه اشاره می کنم که ویژگی سایت های معتبر در چیست.

پسوردهای خوب داشته باشید

پسوردها یکی از بزرگ ترین نقاط ضعف در امنیت سراسر اینترنت به حساب می آیند. در حال حاضر هم هیچ راه حلی برای این نقظه ضعف بزرگ نیست. چرا؟ خب، باید بگویم که مردم معمولا پسوردهای آسان انتخاب می کنند تا یادشان بماند. چنین پسوردهایی برای مجرمان سایبری خیلی راحت قابل حدس زدن هستند. به همین خاطر است که می گویم پسوردهای سخت تر انتخاب کنید تا رمزگشایی اش برای مجرمان سایبری سخت تر و حتی غیر ممکن باشد. البته نرم های مدیریت پسورد مانند PASSWORD MANAGER می توانند کمک تان کنند تا پسوردتان را فراموش نکنید. ناگفته نماند که پسورد قوی، پسوردی است که خاص و پیچیده باشد؛ یعنی 15 کاراکتر طولانی داشته باشد از جمله حروف، اعداد و کاراکترهای خاص که به صورت درهم نوشته شده باشند.

مطلب پیشنهادی: آشنایی با کلیدهای امنیتی سخت افزاری در رایانه ها

خرید های آنلاین را از سایت های معتبر انجام دهید

هر زمانی که خریدی آنلاین انجام می دهید باید شماره حساب و کارت خود را هم در اینترنت وارد کنید. یعنی دقیقا چیزهایی که مجرمان سایبری مشتاقانه منتظرش هستند. پس این اطلاعات را صرفا در سایت هایی وارد کنید که کاملا امن و غیر قابل رمز گشایی هستند. برای شناسایی سایت های معتبر هم باید بگویم، اگر سایتی در ابتدای آدرسش https داشت یعنی معتبر است. در واقع حرف s  آخر، مخفف کلمه secure، به معنای امنیت است. پس از سایت هایی که http هستند خرید نکنید. البته گاهی سایت هایی می بینید که علات قفلی در کنار آدرسشان وجود دارد. این سایت ها معتبرند و امنیت بالایی دارند.

مراقب پست هایتان باشید

حذف اطلاعات از اینترنت آنقدرها هم که فکر می کنید ساده نیست! یادتان باشد که اینترنت کلیدی برای پاک کردن و برگشت به عقب ندارد. هر کامنت و پستی که وقتی آنلاین هستید پست می کنید ممکن است تا ابد در اینترنت بماند. آن هم به این خاطر که حتی اگر خودتان هم قابلیت پاک کردنش را داشته باشید، در اپ هایی مانند توییتر ممکن است هزاران نفر نمونه کپی شده اش را داشته باشند. پس هیچ راهی برای پاک کردن کامنت ها یا سلفی زشتی که از خودتان در پارتی منتشر کرده اید نیست. به همین خاطر است که می گویم، چیزی که بعدها باعث خجالت تان می شود را پست نکنید

مراقب ملاقات های آنلاین تان باشید

آدم ها در دنیای اینترنت همیشه آن چیزی که نشان می دهند نیستند. در واقع ممکن است حتی واقعی هم نباشند. یادتان باشد که یکی از بهترین راه های اخاذی و خالی کردن جیب مردم در اینترنت، ساختن اکانت های فیک است. پس تا جای ممکن، هم در زندگی شخصی تان و هم در زندگی آنلاین تان مراقب روابطی که دارید باشید.

آنتی ویروس تان بروز رسانی شده باشد

البته آنتی ویروس ها نمی توانند تمام تهدید ها را از بین ببرند اما اکثر بد افزارها را شناسایی و نابود می کنند. البته اگر حواستان باشد و حتما بروز رسانی شان کنید. پس همیشه آنتی ویروس و سایر برنامه های سیستم تان که خیلی مورد استفاده تان هستند را بروز شده نگه دارید. چرا که آپدیت بودن برنامه ها پوششی از امنیت برایتان فراهم می کند.

مطلب پیشنهادی: بهترین آنتی ویروس های رایگان برای Mac یا Windows ؛ از اطلاعات خود محافظت کنید!!! 

این 10 نکته امنیتی را به یاد داشته باشد و تمام سعی تان را بکنید تا به آنها عمل کنید. در این صورت کمتر مورد تهدید مجرمان سایبری که هر لحظه منتظر حواس پرتی تان هستند قرار می گیرید.