برای گرم نگه داشتن خود در زمستان چه می کنید؟ چند لایه لباس می پوشید یا کل روز جلوی بخاری اتاق می نشینید؟ ایجاد چند تغییر ساده در رژیم غذایی، راهکار ساده ای است که می توانید برای مقابله با سرمای زمستان انجام دهید. وقتی با شروع زمستان دمای هوا به تدریج کم و هوا سردتر می شود، بهتر است از غذاهایی که بدن را گرم می کنند برای تامین انرژی مورد نیاز خود استفاده کنید. در این مقاله به معرفی چند خوراکی سالم و مغذی می پردازیم که می توانند در هوای سرد به گرم نگه داشتن شما کمک کنند. با ما همراه باشید.

در ادامه بخوانید » 15 مورد از شایع ترین بیماری ها در زمستان که شاید شما هم دچارشان شوید! 

ترموژنز و گرمای بدن

به طور کلی، غذاهایی که هضم آن ها بیشتر طول می کشد، می توانند به افزایش دمای بدن کمک کرده و احساس گرما ایجاد کنند. اصطلاح پزشکی این فرآیند ترموژنز است. به عبارت دیگر، به گرمایی که در اثر متابولیسم غذا در بدن تولید می شود، ترموژنز می گویند.

مطلب مرتبط: 10 ماده غذایی برای مراقبت از پوست در زمستان 

غذاهایی که بدن را گرم می کنند

شما می توانید با مصرف بعضی غذاها و نوشیدنی ها به گرم نگه داشتن بدن خود کمک کنید. بهترین غذاهایی که بدن را گرم می کنند عبارتند از:

1. موز

موز دارای مقدار زیادی ویتامین B و منیزیم است که هر دو در حفظ عملکرد صحیح غده تیروئید و غدد فوق کلیوی نقش دارند. این غدد به تنظیم دمای بدن کمک می کنند. موز علاوه بر ایجاد گرما مزایای دیگری هم دارد و باعث تقویت حافظه و بهبود خلق و خو می شود. شما می توانید از موز به تنهایی یا همراه با کره بادام زمینی استفاده کنید یا صبح ها آن را به غلات صبحانه خود بیفزایید.

2. چای زنجبیل

نوشیدن یک لیوان چای زنجبیل داغ در روزهای سرد زمستان در درون بدن شما احساس گرما ایجاد می کند. نتایج یک مطالعه نشان می دهد که چای زنجبیل دمای بدن زنان را تنها ده دقیقه پس از مصرف افزایش می دهد و در مقایسه با سایر نوشیدنی های داغ آن ها را برای مدت طولانی تری گرم نگه می ‌دارد.

زنجبیل ترموژنز را تحریک و عروق خونی را گشاد می کند. گشاد شدن عروق خونی به افزایش جریان خون در سراسر بدن کمک می کند و باعث گرم شدن بدن به خصوص انگشتان دست و پا می شود. اگر طرفدار چای زنجبیل نیستید، می‌توانید آن را به سوپ، خورش‌ یا حتی اسموتی‌ اضافه کنید.

مطلب مرتبط: هر روز زنجبیل خوردن چه تاثیری در بدن خواهد داشت؟

3. جو دوسر

اگر به دنبال غذاهایی که بدن را گرم می کنند هستید، به شما توصیه می کنیم روز خود را با جو دوسر شروع کنید. جو دوسر که جزء غلات کامل طبقه بندی می شود، سرشار از فیبر است. فیبر کلسترول خون را کاهش می دهد و شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد.

جو دوسر از غذاهایی که بدن را گرم می کنند

سایر غلات کامل مانند برنج قهوه ای و جو هم به دلیل داشتن سبوس و فیبر در مقایسه با کربوهیدرات‌ های ساده مانند شیرینی و نان سفید با سرعت کمتری هضم می شوند و برای تجزیه شدن به انرژی بیشتری نیاز دارند. به همین دلیل، می توانند بدن را گرم نگه دارند.

4. قهوه

بخش زیادی از فواید قهوه به وجود کافئین در آن مربوط می شود. کافئین متابولیسم را افزایش می دهد و از این طریق می تواند دمای بدن را بالا ببرد. اگر تمایلی به مصرف قهوه ندارید، چای سیاه یا چای سبز بنوشید. این دو نوشیدنی هم به دلیل داشتن کافئین بدن را گرم نگه می دارند. بخار حاصل از یک لیوان قهوه یا چای داغ می تواند صورت شما را گرم کند و نگه داشتن آن در دست به گرم شدن بدنتان کمک می کند.

مطلب مرتبط: خوردن چند فنجان قهوه در روز مضر است؟ 

5. گوشت قرمز

گوشت قرمز مانند گوشت گاو و بره منبع خوب آهن است. آهن یک ماده معدنی مهم است که به حمل اکسیژن در سراسر بدن کمک می کند. افرادی که کمبود آهن دارند، ممکن است متوجه سرد بودن دست ها و پاهای خود شوند یا به سرعت خسته شوند. علاوه بر این، خوردن گوشت قرمز با تامین ویتامین B12 مورد نیاز بدن به حفظ سلامتی اعصاب و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

اگرچه حبوبات و بعضی از سبزیجات هم حاوی آهن هستند، اما بدن آهن موجود در غذاهای حیوانی را بهتر جذب می کند. اگر گیاه خوار هستید، همراه غذای خود مرکبات مصرف کنید تا جذب آهن افزایش یابد.

مطلب مرتبط: 6 ماده غذایی حاوی ویتامین B12

6. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین و سایر سبزیجات ریشه ای (مانند هویج، شلغم و چغندر) برای هضم شدن به انرژی زیادی نیاز دارند. به همین دلیل، دمای بدن شما را افزایش می دهند و می توان آن ها را در لیست غذاهایی که بدن را گرم می کنند، گنجاند. سیب زمینی شیرین سرشار از فیبر، ویتامین A، ویتامین C و پتاسیم است و طبق تحقیقات به حفظ سلامت چشم ها کمک می کند.

سیب زمینی شیرین

7. کدو حلوایی

کدو حلوایی یکی از بهترین غذاهایی که می توانید در روزهای سرد برای گرم کردن بدن خود استفاده کنید. این خوراکی پرخاصیت مملو از آنتی اکسیدان، ویتامین، مواد معدنی و سایر مواد مغذی مهم  است. وجود ویتامین C و پتاسیم در کدو حلوایی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و فیبر موجود در آن به حفظ سلامت دستگاه گوارش شما کمک می کند.

مطلب مرتبط: فواید کدو حلوایی؛ از کنترل وزن تا پیشگیری از سرطان

8. فلفل قرمز

غالبا غذاهای تند در آب و هوای گرم مصرف می شوند. چون با ایجاد تعریق بدن را خنک می کنند. اما این ادویه همه کاره می تواند در گرم شدن بدن هم موثر باشد. فلفل قرمز حاوی ماده ای به نام کپسایسین است که به افزایش گرما در بدن کمک می کند. کپسایسین به آرامی هضم می‌شود، جریان خون معده را افزایش می ‌دهد و بدن شما را گرم می‌کند.

9. سیر

سیر و سایر سبزیجات هم خانواده آن مانند پیاز، موسیر، تره فرنگی و پیازچه همگی دارای خاصیت گرمازایی هستند. تحقیقات نشان می دهد که سیر ترموژنز را افزایش می دهد. سعی کنید در فصل زمستان در تمام غذاهایی که می پزید، به ویژه سوپ ها و خورش ها، از سیر و پیاز استفاده کنید.

10. دارچین

دارچین یک ادویه زمستانی است. چون دارای خواص ترموژنیک است و می تواند دمای بدن شما را در هوای سرد افزایش دهد. دارچین علاوه بر ایجاد گرما خواص دیگری هم دارد و به تقویت حافظه، بهبود خلق و خو و کنترل قند خون کمک می کند. شما می توانید با مصرف این ادویه پرخاصیت همزمان هم بدن خود را گرم کنید و هم عملکرد مغزتان را بهبود بخشید.

11. لوبیا سیاه

لوبیا سیاه، یکی از بهترین خوراکی هایی است که می توان از آن به عنوان یکی از غذاهایی که بدن را گرم می کنند، نام برد. اگر گوشت نمی خورید، از مصرف پروتئین گیاهی مانند لوبیا سیاه برای تولید گرما لذت ببرید. نصف لیوان لوبیا سیاه حاوی 8 گرم پروتئین و مقدار زیادی فیبر است و شما را برای مدت طولانی سیر نگه می دارد. در لوبیا سیاه مقادیر زیادی مواد مغذی وجود دارد که بعضی از آن ها جریان خون را بهبود می بخشند.

لوبیا سیاه از غذاهایی که بدن را گرم می کنند

در مطالعه ای که به بررسی ترموژنز ناشی از غذاهای غنی از پروتئین و چربی پرداخت، مشاهده شد که پروتئین بدن انسان را 3 برابر بیشتر از چربی گرم نگه می دارد. در روزهای سرد زمستان سوپ لوبیا سیاه درست کنید و برای افزایش اثر گرمازایی مقداری فلفل قرمز به آن اضافه کنید.

در ادامه بخوانید » 6 تمرین ورزشی برای جلوگیری از افسردگی زمستانی 

12. غذاهای سرشار از پروتئین و چربی

هضم پروتئین بیشتر از کربوهیدرات طول می کشد و به همین دلیل مصرف آن باعث افزایش ترموژنز می شود. از سوی دیگر، بدن برای حفظ دمای خود به لایه ای از چربی نیاز دارد که با مصرف غذاهای حاوی چربی های سالم می تواند آن را فراهم کند.

خوردن آجیل، آووکادو، دانه ها، زیتون، ماهی یا تخم مرغ آبپز ممکن است فورا شما را گرم نکند، اما گنجاندن منظم آن ها در رژیم غذایی برای حفظ سلامتی بدن مفید است.

13. غذاهای پرکالری

در هوای سرد زمستان ممکن است بدن شما به کالری بیشتری نیاز داشته باشد. اگرچه این موضوع نباید بهانه ای برای زیاده روی در مصرف غذا باشد، اما خوردن غذاهای مغذی و پرکالری ممکن است به شما کمک کند در ماه های سرد سال گرمای بیشتری را احساس کنید.

14. آب

نوشیدن آب، یکی از ساده ترین کارهایی است که می توانید برای کمک به گرم نگه داشتن بدن در زمستان انجام دهید. آب به تنظیم دمای داخلی بدن کمک می کند و کم آبی به کاهش دمای مرکزی بدن (هیپوترمی) منجر می شود. بیشتر مردم در روزهای سرد آب کمتری می نوشند، چون احساس تشنگی نمی کنند. بهتر است همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشید تا نوشیدن آن را فراموش نکنید.

آب

مطلب مرتبط: نشانه های کم آبی بدن در زمستان را جدی بگیرید 

کلام پایانی

با کاهش دمای هوا در فصل زمستان احتمالا به سراغ لباس های گرم خود می روید. اما شاید ندانید که غذاهای مصرفی شما هم می توانند به گرم نگه داشتن بدنتان کمک کنند. غذاهایی که بدن را گرم می کنند فقط به سوپ، قهوه و چای محدود نمی شوند. سبزیجات ریشه ای، بعضی ادویه ها مانند زنجبیل، دارچین و فلفل قرمز، سیب زمینی شیرین، جو دوسر و گوشت قرمز هم از جمله خوراکی های مفیدی هستند که می توانید در ماه های سرد سال از اثر گرمازایی آن ها بهره ببرید.