نشانه های یک رابطه سالم و موفق چیست؟ یکی از ویژگی های بارز روابط سالم، دادن فضای کافی به یکدیگر برای دستیابی به اهداف جداگانه است. رابطه سالم مکانی امن برای هر دو نفر است که بتوانند یکدیگر را دوست داشته باشند، به هم افتخار کنند و به یکدیگر احترام بگذارند. رابطه ای که در آن هر دوطرف می توانند خواسته ها، نیازها و مرزهای خود را تعیین کنند. 

داشتن یک رابطه سالم برای رشد مهم است و برعکس – یک رابطه سمی – با افزایش افسردگی و اضطراب و تأثیر منفی بر کیفیت خواب به طور کلی بر کیفیت زندگی تان تاثیر می گذارد و باعث می شود درگیر عادت های ناسالم شوید و حتی بر سلامت قلب تان تاثیر منفی می گذارد.



براساس یک مطالعه، داشتن یک رابطه عاشقانه با کیفیت بالا با بهزیستی روانی و جسمی بیشتر همراه است. این مطالعه نشان داد که مجرد بودن برای بهزیستی شخص به مراتب بهتر از بودن در یک رابطه ی سمی است. علاوه بر این، بسیاری از افرادی که در روابط ناسالم هستند، اصلا متوجه این موضوع نیستند، به خصوص اگر در خانواده ای بزرگ شده باشند که روابط سمی یک امر عادی بوده باشد. 

در ادامه نشانه های یک رابطه ی سالم و موفق را برایتان شرح خواهیم داد، با ما همراه باشید.

1. از صحبت کردن در مورد مشکلات نمی ترسید!

صحبت کردن در مورد مشکلات و احساسی که به آنها دارید با پارتنرتان، همیشه آسان نیست. اینکار قدرت، اعتماد به نفس و شجاعت زیادی را می طلبد. در یک رابطه سالم، شما به اندازه کافی احساس امنیت خواهید کرد تا با شریک زندگی خود به راحتی صحبت کنید. 

2. هسته ی رابطه تان اعتماد است!

اعتماد در همه روابط بنیادی است، اما با  رسانه های اجتماعی و تلفن های همراه، جاسوسی و چک کردن پارتنرتان بسیار آسان است. اما در یک رابطه سالم، نیازی به انجام این کار نیست. تا حدودی به این دلیل که شریک زندگی تان به شما نشان می دهد که قابل اعتماد است. او قابل اعتماد و در دسترس خواهد بود و حرف و عملش یکی است. او همچنین با دادن آزادی و فضای مورد نیاز به شما نشان می دهد که به شما اعتماد دارد، بدون اینکه مدام بخواهد چک تان کند.



3. شما زبان عشق یکدیگر را می شناسید!

زوج هایی که در رابطه ای سالم و موفق هستند می دانند که پارتنرشان چگونه عشق می ورزد. از طریق زمانی که به هم اختصاص می دهند، هدایایی که برای هم می خرند، حرفهای عاشقانه شان یا فداکاری هایی که برای هم می کنند. آنها می توانند عشق شان را بهم نشان دهند.

4. می دانید که طبیعی است که در مورد بعضی مسائل اختلاف نظر داشته باشید!

همه ی زوج ها دعوا می کنند، اما برخلاف آنچه فکر می کنید شما نیازی ندارید که همه ی مسائل را بین خودتان حل کنید. مشکلی ندارد که مسائل انگشت شماری وجود داشته باشند که هیچوقت با هم در موردشان ه توافق نخواهید رسید. گاهی اوقات، کاملاً خوب است که “موافقت کنید که با هم مخالف باشید.”

5. شما یکدیگر را برای رسیدن به اهداف تان ترغیب می کنید!

بسیاری از ما رویا یا تصوری برای زندگی خود داریم، و به خصوص هرچه که سن مان بالا تر می رود می خواهیم آن دیدگاه ها را حفظ کنیم.” اشکالی ندارد اگر رویاهای شما با یکدیگر همسو نباشند، مادامی که به رویاهای هم احترام بگذارید و یکدیگر را برای رسیدن به اهداف خود ترغیب کنید.

6. شما و شریک زندگی تان علایق متفاوتی دارید!

موفق ترین زوج ها کسانی هستند که علایق خود را حفظ می کنند و پارتنرشان را بخاطر همراه نشدن با علایق آنها سرزنش نمی کنند. گرچه انطباق و عادت کردن به علایق پارتنرتان با گذشت زمان آسان است، اما تحمیل کردن علایق یک شخص دیگر به خودتان می تواند پس از مدتی نارضایتی از رابطه را به بار آورد. سرمایه گذاری روی علایق خود باعث ایجاد اعتماد به نفس، عشق به خود و شادی می شود. 

8. حدو مرزها مورد احترام هستند!

یک رابطه سالم به معنای این است که شما هر دو در یک تیم هستید. در یک رابطه سالم، هر دو طرف درباره موضوعاتی که برای هریک مهم است بحث و گفتگو می کنند.برای مثال پارتنر شما ممکن است به بودجه ریزی شما برای سفر اهمیتی ندهد و مدام پول ها بی جهت خرج کند و یا به تصمیم های شما اهمیتی ندهد. اگر می توانید با شریک زندگی خود صحبت کنید و او مرزهای شما را تصدیق و درک می کند، این نشانه خوبی است. 

9. احساس خوشبختی و تحت حمایت بودن می کنید!

هنگامی که تب و تاب شروع رابطه از بین رفت، از خودتان بپرسید: آیا از شریک زندگی خود احساس رضایت می کنید؟ آیا حس می کنید تحت حمایت هستید؟ خلق و خو و عزت نفس تان چگونه است؟ اگر احساس خوبی ندارید، حتما در این باره با پارتنر خود صحبت کنید.