نقد و بررسی انیمه وایولت اورگاردن

سلام بر همه دوستان عزیز، با نقد و بررسی انیمه وایولت اورگاردن در خدمت شما هستیم.  داستان وایولت اورگاردن (Violet Evergarden)، راجع به دختری با همین نام است که از دوران کودکی در جنگ، به عنوان یک سلاح استفاده می شده است. در این میان، تنها کسی که به او به چشم انسان و نه سلاح نگاه می کرده، سرگرد گیلبرت بوده است.

در یکی از عملیات ها، سرگرد گیلبرت به شدت زخمی می شود و وایولت نیز دستانش را از دست می دهد. آن موقع، سرگرد کلماتی را به وایولت می گوید که او از درک آنها عاجز است. بعد از جنگ، وایولت که دیگر از وضع سرگرد خبری ندارد، تصمیم می گیرد برای فهمیدن معنای حرف های او، در یک شرکت پستی نامه بنویسد تا به احساسات موجود در آن کلمات پی ببرد.


همچنین بخوانید:

موسیقی متن انیمه وایولت اورگاردن Violet Evergarden را گوش کنید!

بهترین انیمه های طولانی که حتما باید ببینید! لیستی که می توان تا آخر عمر با آن زندگی کرد!


این انیمه که در 13 قسمت و یک قسمت سینمایی ساخته شده، یکی از بهترین آثار درام، عاشقانه، با کیفیتی بالا و سرشار از مفاهیم عمیق است. و به خاطر این مفاهیم، واقعا حیف است که با یک بررسی کلی، به بسیاری از آنها اشاره ای نگردد. بنابراین، بررسی این انیمه به سه قسمت تقسیم شده است؛ بخش اول شامل چهار قسمت ابتدایی که روزها و تجربه های اول وایولت را بعد از جنگ به تصویر می کشد (+ یک بررسی کلی کوتاه)، بخش دوم شامل قسمت پنج تا ده که با عشق مادری خاتمه می یابد و بخش پایانی شامل سه قسمت آخر که به جنگ می پردازد.

پس با به یاد داشتن نکته بالا، به سراغ نقد و بررسی انیمه وایولت اورگاردن می رویم.

انیمه Violet Evergarden اقتباسی از لایت ناول و ساخته شده توسط استودیو کیوتو انیمیشن است. بنابراین شما با یک گرافیک شاهکار و به شدت خیره کننده طرف هستید. موسیقی متن این انیمه نیز به شدن گوشنواز و دلنشین است و توانایی این را دارد که با خوبی با احساسات بیننده بازی کند و در صحنه های درام حتی بتواند اشک او را در بیاورد. هر قسمت، ماجرای منحصر به فرد خود را دارد؛ زیرا این داستان، سفر وایولت به ظاهر خشک و بی احساس برای کشف احساسات است.


همچنین بخوانید: قسمت‌های فیلر انیمه‌ها چیست؟ آیا الزامی به تماشای قسمت‌های فیلر Filler هست؟


نقد و بررسی انیمه وایولت اورگاردن

 

” اونا می گفتن که اون فقط یه سلاحه و قلب نداره؛ اما اون گفت : می خوام بدونم دوستت دارم یعنی چی…”

داستان هر قسمت، شما را در خود غرق می کند و علاوه بر آن باعث می شود شخصیت پردازی وایولت گام به گام جلو برود و شما با او بیشتر آشنا شوید. تحولی که در وایولت در پایان به وجود می آید، بسیار قابل ستایش است.

داستان از جایی شروع می شود که وایولت بعد از چهار ماه بستری بودن در بیمارستان، تقریبا سلامت خود را به دست می آورد. حالا جنگ تمام شده و او نمی داند سرگرد گیلبرت کجاست؛ و باید کم کم زندگی خود را با شرایط عادی وفق دهد. او فعلا تحت نظر سرهنگ هاجینز( بهتر است بگوییم سرهنگ سابق.) زندگی می کند. سرگرد گیلبرت از او خواسته تا وایولت را به یکی از اقوام معتمدش – خانم اورگاردن بسپارد. وایولت، نمی تواند با این نوع زندگی کنار بیاید و چون از زمانی که به خاطر داشت در جنگ مثل یک سلاح بود، حالا فکر می کند که دور انداخته شده است. این فکر وایولت، واقعا دردآور است؛ چرا که خود وایولت هم خودش را سلاح می داند.


همچنین بخوانید: نقد و بررسی انیمه Guilty Crown! داستانی غیر کلیشه ای و پر از پتانسیل


پس هاجینز تصمیم می گیرد که او را در شرکت پستی اش استخدام کند. وایولت خیلی سریع همه کارها را یاد می گیرد. تا اینکه در بخشی از شرکت، افرادی را می بیند که به درخواست مراجعه کنندگان، نامه می نویسند؛ زیرا در زمان جنگ افراد زیادی نبودند که خواندن و نوشتن بلد باشند یا اگر هم بلد بودند، نمی توانستند منظور یا احساس خود را به خوبی روی کاغذ بیاورند. یکی از نامه نویس ها- در اصطلاح دال- در آخر نامه یکی از مراجعه کنندگان، اضافه کرد : “دوستت دارم.”

“دوستت دارم.” جمله ای بود که سرگرد به وایولت گفته بود؛ و وایولت می دانست که آن جمله احساسی خاص را بیان می کند، اما نمی دانست چه احساسی. از کسی که از کودکی در میدان جنگ بزرگ شده، چه توقعی می توان داشت. پس او تصمیم می گیرد برای درک این جمله، یک دال شود تا ببیند بقیه چه چیزی احساس می کنند.

انیمه وایولت اورگاردن علاوه بر اینکه به تاثیرات مخرب دوران جنگ و بعد از آن می پردازد. شاید در ابتدا به نظر بیاید که جنگ تمام و صلح در کشور برپا شده است؛ اما این فکر کاملا اشتباه است. جنگ همیشه ادامه دارد. تا ابد. در قلب مردم. جنگی که آغاز شد، محال است تمام شود. جنگ هنوز در دل خانواده ها و اشخاص عزادار ادامه دارد. جنگ هنوز در دست و پاهای قطع شده ادامه دارد. جنگ هنوز در زخم های کهنه ادامه دارد. جنگ هنوز برای افرادی که افسرده به خانه بازگشته اند ادامه دارد. جنگ، هنوز در برگ برگ کتاب تاریخ ادامه دارد…جنگ هنوز ادامه دارد.

جنگ هنوز برای دختری که بهترین روزهای عمرش را در کشتارگاه گذرانده ادامه دارد. جنگ هنوز برای او که در روزگار صلح به دنبال دستور تازه است، ادامه دارد.


همچنین بخوانید: دلایل تماشا کردن انیمه Violet Evergarden هنرمندانه به معنای واقعی


نقد و بررسی انیمه وایولت اورگاردن

وقتی وایولت دستکش هایش را در می آورد و مردم متوجه دست های مصنوعی اش می شوند، واکنشی نشان می دهند که بسیار شبیه واکنش مردم نسبت به چهره آگوست در فیلم Wonder است. قضاوت هایی که مردم در نگاه اول راجع به وایولت می کنند، ممکن است باعث شوند در مورد هر قضاوتی که در زندگیتان راجع به دیگران کرده اید، پشیمان شوید؛ جدی می گویم! همه در نگاه اول وایولت را به شکل یک دختر عجیب با صورتی سرد و بی احساس می بینند. اکثرا وایولت را قضاوت می کنند، نه افرادی که باعث این رفتارهای وایولت شده اند.

وایولت، دختری است که از بین چند عروسک، عروسک سگ را انتخاب می کند؛ زیرا برادر سرگرد گیلبرت به او گفته که او فقط سگ سرگرد است.

داستان Violet Evergarden، به ما یاد می دهد که هرگز از روی ظاهر افراد، آنها را قضاوت نکنیم و علاوه بر آن، درسی دیگر را به بینندگان می آموزد: احساسات هر کسی محترم است. پس باید به احساسات افراد و اطرافیانمان احترام بگذاریم.

در پایان باید گفت چهار قست ابتدایی انیمه وایولت به روزهای اولیه بعد از جنگ می پردازد و این که چقدر سخت است افرادی که چند سال را در جنگ زنگی کرده اند زندگی خود را به حالت عادی برگردانند.

نظر شما در مورد قسمت های ابتدایی انیمه Violet Evergarden چیست؟ با ما در میان بگذارید.

به شما پیشنهاد می کنیم بررسی بخش های دوم و سوم را هم مطالعه کنید.

در ادامه بخوانید: 

اوپنینگ انیمه Demon Slayer با صدای LiSA رکورددار سومین سینگل پردانلود تاریخ ژاپن شد!

بهترین انیمه های کمدی عاشقانه که حتما باید ببینید! عاشقانه همراه با خنده! قسمت اول 

نقد و بررسی انیمه Steins Gate! بهترین داستان علمی تخیلی میان انیمه ها