آیا روزی ماشین ها جای ما را خواهند گرفت؟؟؟

هوش مصنوعی به جای انسان ؟؟؟ خیلی ها به این مسئله فکر می کنند! روزی قرار است هوش مصنوعی به جای انسان قرار بگیرد! تا آن روز چقدر زمان داریم؟؟؟

عملکرد هوش مصنوعی به جای انسان چه طبعاتی خواهد داشت؟؟؟ با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانیم!!!!


رباتی که دعا می خواند !!! به دعاهای ساخته شده توسط هوش مصنوعی گوش کنید!!!

هوش مصنوعی برای تست چشم ؛ خبر های خوش برای بیماران دیابتی در راه است!!!

تشخیص کرونا با هوش مصنوعی در عرض چند ثانیه امکان پذیر شد!


من و همکارانم که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت داریم فکر می کنیم تنها 50 سال زمان باقی مانده تا کامپیوتر ها جای انسان را بگیرند! خیلی اتفاق ها تا آن زمان ممکن است بیفتد!

شاید کمی زودتر و شاید هم کمی دیر تر !!! اما این اتفاق در نهایت می افتد! چه دلتان بخواهد چه نه!!!واقعا همین طور است؟؟؟ با ما همراه باشید !! شاید خلافش را ثابت کردیم!!!

تکینگی تکنولوژیکی

یک دلیل برای اینکه باور کنیم روزی ماشین ها به اندازه آدم ها و حتی بیشتر از آدم ها با هوش خواهند شد تکینگی تکنولوژیکی است! این ایده ممکن است به افراد خاصی در حدود 50 سال قبل برگردد!

افرادی مانند جان وان نومان ، پدر علم ریاضی !!! این ایده ها در دنیای علم و تخیل هم نفوذ دارند!!! ورنر وینگ داستان نویس مشهور و ری کورزویل ، فیوچریست، هم به این ایده اشاره کرده اند!!!

تکینگی تکنولوزیکی چه است؟؟؟

تکینگی تکنولوزیکی نقطه ای از تاریخ ما در آینده است! نقطه ای که در آن ما ماشین هایی می سازیم که بسیار هوشمند هستند! آنقدر هوشمند که خودشان ، خودشان را ارتقا می دهند و حتی باهوش تر از قبل می شوند!

این نقطه در واقع نقطه ی عطف تاریخ ما انسان ها هم هست! روزی که هوش ماشین ها ناگهان افزایش چشم گیری پیدا می کند ! و ما کنار گذاشته خواهیم شد!

تکینگی تکنولوژیکی نقطه ای از تاریخ است که در آن انسان دیگر با هوش ترین موجود روی زمین نیست! جالب خواهد بود! اما ترسناک هم هست!

آنقدر سریع اتفاق می افتد که دیگر زمانی برای کنترل و مدیریت این سوپر ماشین ها نخواهیم داشت! همین سوپر هوش ها هم خواسته یا نا خواسته تاریخ بشری را به اتمام می رسانند!

طرفداران این نظریه ، دوستداران هوش مصنوعی نیستند!

آینده نگران و فیلسوفان کسانی هستند که بیشتر اوقات به چنین روزی اشاره می کنند! جوری هم حرف می زنند که انگار اتفاق افتادنش حتمی است! برای آنها حتمی است!!! فقط تاریخش را نمی دانند!

اما ما متخصصان هوش مصنوعی پس از سال ها کار به این نتیجه رسیده ایم که کار بسیار سختی پیش رو داریم! برای ما ساختن ماشین هایی با هوش متوسط هم بسیار دشوار است!

تا به حال هم هرگز ماشینی ساخته نشده که خودش ، خودش را ارتقا دهد! قوی ترین ماشین هوشمندی هم که در این دنیا وجود دارد، یعنی مغز ما انسان ها، در طول زمان به ندرت توانایی های شناختی اش را ارتقا داده است!

برای مثال اکثر ما زبان دوم خود را به سختی و مشقت یاد میگیریم!

از سال 1930 به بعد نمره های بالا تری از تست هوش مشاهده کردیم! این بالا رفتن هوش در تمام دنیا مشاهده شده است! نام این اتفاق فلین است!

به پاس تحقیقاتی که محقق نیوزلندی در این زمینه انجام داد! اما نکته این جاست که بالا رفتن هوش انسان ها به فاکتور هایی مانند غذای سالم، سلامتی جسمی و مدرسه نسبت داده شده است! پس نقش مغز ما خیلی مهم نبوده است!

دلایل تکنیکی زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه تکینگی تکنولوژیکی هرگز اتفاق نمی افتد!

اما گویا این دلایل برای مردم خیلی قابل باور نیست! همه باور دارند که ان روز اتفاق می افتد! و خیلی هم به ما نزدیک است!  اما در هر صورت من این دلایل را عنوان میکنم ! دلایلی که خلاف تکینگی تکنولوژیکی را اثبات می کنند!

هوش مصنوعی

سگ هایی که سریع فکر میکنند!!

اولین مورد «سگ هایی که سریع فکر می کنند است» است! این ایده طبعات سریع تر فکر کردن را بررسی میکند! سرعت کامپیوتر ها هر روز  بالاتر و بالاتر می رود!

هر روز با سرعت بیشتری اطلاعات را پردازش میکنند! کامپیوتر ها یاد گرفته اند تا چند کار را همزمان با هم انجام دهند! کمی شبیه به مغز ما !! مگر نه؟؟؟

به نظر می رسد با اندکی فکر کردن و کار سخت بتوان مشکلات را حل کرد ! شاید بالاخره روزی موفق شدیم! و ماشین هایی تولید کردیم که از ما هم باهوش تر هستند!

اما این ما هستیم که در نهایت از این قدرت کامپیوتر ها استفاده میکنیم نه خود کامپیوتر ها! به اسمارت فونی که در جیب خود دارید توجه کنید! چه قدر در کارهای روزانه به شما کمک میکند! ؟

پس واقعا تا تکینگی تکنولوژیکی خیلی راه مانده! فعلا تکنولوژی در خدمت ماست نه ما در خدمت تکنولوژی! جدایی از اینها بالا رفتن سرعت پردازش واقعا ما را به تکبنگی نزدیک میکند؟؟

تصور کنید بتوانید  سرعت فکر کردن سک هایتان را افزایش دهید! با اینکار باز هم سگ های شما قادر نخواهند بود حرف بزنند یا آواز بخوانند یا شعر بگویند!!!

یک سگ ، سگ می ماند!! بر همین اساس کامپیوتر های سرعت بالا هم برای همیشه کامپیوتر می مانند!

انسان اشرف مخلوقات است!!

این ایده دومین ایده برای عدم پذیرش تکینگی تکنولوژیکی است! طرفداران تکینگی نقطه ای خاص در تاریخ آینده بشر را در نظر می گیرند! آنها ادعا کرده اند پس از این نقطه انسان دیگر اشرف مخلوقات نیست!

و هوش برتری ندارد! واقعا چرا باید هوش سرشار انسان در یک نقطه از تاریخ ناگهان ناپدید شود؟؟؟

هوش انسان قرار نیست در لحظه ای از تاریخ محو شود! در ضمن ما انواع متفاوتی از هوش داریم! و همه ی هوش ها به هوش مصنوعی و ماشینی ختم نمی شوند!

قرار است ماشین ها چه اندازه باهوش شوند تا از انسان ها پیشی بگیرند؟؟ خوب انسان ها سطح هوش متفاوتی دارند!!! قرار است از باهوش ترین انسان دنیا جلو بزنند؟ یا از باهوش ترین انسان آینده که هنوز به دنیا نیامده؟؟؟

ایده ی جلو زدن از هوش انسانی از همین حالا هم رد شده به نظر می رسد!!!

برای یک ثانیه … بیایید و تمام این فکر ها در مورد تکینگی را کنار بگذاریم… در تکینگی قرار بر این است که ما ماشینی بسازیم که از خودمان بسیار باهوش تر است!!!

این ماشین قرار است آنقدر باهوش باشد که خودش ، خودش را ارتقا دهد! و از این هم باهوش تر بشود! و در نهایت ما را نابود کند!! اصلا چرا باید ماشینی که ما ساخته ایم لزوما این توانایی را داشته باشد که باهوش تر از خودش را بسازد؟؟ و بعد هم ما را نابود کند!!

هوش شامل خلاقیت هم می شود!!

همانطور که قبلا هم گفتم هوش انسان نقطه ای نیست که ماشینی بخواهد از آن رد شود! علاوه بر این هوش شامل زمینه های متفاوتی می شود! از جمله خلاقیت!!!

هوش دو قسمت دارد! توانایی انجام کاری . و توانایی ارتقا دادن توانایی برای انجام دادن همان کار! این یعنی خلاقیت!

ما ماشین هایی می سازیم که توانایی انجام دادن کار ها را دارند! آنهم بهتر از ما! اما ماشین های ما نمی توانند یاد بگیرند توانایی خود در انجام دادن کارها را ارتقا دهند! یعنی در این زمینه خلاقیتی ندارند! تنها کاری را انجام میدهند که ما به آنها داده ایم!

ما هنوز چنین ماشین خلاقی نساخته ایم! شاید هرگز هم چنین اتفاقی نیفتد!!!